ریپورتاژ آگهی
سمبوسه

سمبوسه

سمبوسه یكی از غذاهای محلی استان خوزستان است. مواد لازم : كره ۲ قاشق چایخوری نمك ۱ قاشق چایخوری آب ولرم نصف لیوان آرد ۲ لیوان گوشت چرخ كرده ۲۰۰ گرم
  • 1400/11/13
  • استان : خوزستان
  • شهر : آبادان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

سمبوسه یكی از غذاهای محلی استان خوزستان است.

مواد لازم :

كره ۲ قاشق چایخوری
نمك ۱ قاشق چایخوری
آب ولرم نصف لیوان
آرد ۲ لیوان
گوشت چرخ كرده ۲۰۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر ۳ حبه
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
گشنیز ۲ قاشق غذاخوری
نمك و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

سیرها و پیازها را ریز خرد كنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس گوشت چرخ كرده و فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه كنید و با حرارت متوسط تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر كند.

پس از اینكه رنگ گوشت تغییر كرد نمك، فلفل، گشنیز خرد شده و رب گوجه فرنگی را اضافه كنید و مجدد چند دقیقه تفت دهید سپس از روی حرارت بردارید؛ سیب زمینی‌های نگینی خرد شده را جداگانه در روغن سرخ كنید و به مخلوط گوشت اضافه نمائید.

داخل كاسه‌ای نمك، اب ولرم، كره و آرد را بریزید و با دست مخلوط كنید تا به شكل خمیری نرم در بیاید سپس خمیر را داخل نایلون بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه به خمیر استراحت دهید.

خمیر را پس از استراحت روی سطحی كه ارد پاشیده‌اید با وردنه نازك پهن كنید و برش‌های مربعی یك اندازه‌ای از خمیر در آورید (می‌توانید بجای تهیه این خمیر از خمیرهای فیلو اماده استفاده كنید)

داخل هر مربع مقداری از مایه گوشت قرار دهید و لبه‌های خمیر را با آب نمدار كنید و بهم بچسبانید سپس با فشار چنگال لبه‌های خمیر را خوب محكم كنید، تمام سمبوسه‌ها را به همین صورت آماده و در روغن فراوان سرخ كنید و بهمراه سس دلخواه سرو نمائید.

می‌توانید بجای خمیر از نان لواش برای سمبوسه استفاده كنید كه در اینصورت سمبوسه تردتر و برشته تری خواهید داشت؛ نان‌های لواش را بصورت طولی برش بزنید و همانند تصویر قسمت بالایی را تا بزنید، مقداری مایه گوشت داخل قسمت بالایی بریزید و به همین صورت تا پایین نان را تا بزنید و در روغن سرخ كنید (در زمان قرار دادن سمبوسه در روغن با قاشق كمی سمبوسه را در روغن ثابت نگهدارید تا با شوك روغن داغ سمبوسه وا نرود).

نكته‌ها: می‌توانید بجای گوشت از سویا یا مخلوط مساوی گوشت و سویا استفاده كنید، بهتر است سمبوسه را تند تهیه و سرو كنید تا طعم اصلی سمبوسه جنوب را از دست ندهید.

 

سمبوسه-yOv6YUET32