ریپورتاژ آگهی
چشمه بلاغ حك

چشمه بلاغ حك

این چشمه از نوع كارستیكی است و از نظر كیفیت آب، جزو چشمه‌های مطلوب و مناسب به شمار می‌رود.
  • 1400/11/13
  • استان : مرکزي
  • شهر : شازند
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : چشمه بلاغ حك یكی از چشمه‌های استان مركزی است كه در ۷ كیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی كوه راسوند و در مجاورت كوه بلاغ واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

چشمه بلاغ حك یكی از چشمه‌های استان مركزی است كه در ۷ كیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی كوه راسوند و در مجاورت كوه بلاغ واقع شده است.

با توجه میزان نزولات جوی و ذوب برف‌ها، میزان نوسان سالیانه این چشمه بسیار زیاد است به طوری كه میزان آبدهی فروردین ماه این چشمه نسبت به شهریور ماه بسیار تفاوت دارد چون میزان ریزش‌های جوی و ذوب برف‌ها در فروردین ماه به بیشترین میزان خود می‌رسد و با توجه به شكاف‌های بزرگ و زیاد كوه راسوند، این اختلاف آبدهی چشمگیر است اما به طور متوسط میزان آبدهی این چشمه نزدیك به ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

این چشمه از نوع كارستیكی است و از نظر كیفیت آب، جزو چشمه‌های مطلوب و مناسب به شمار می‌رود.

از آب این چشمه برای آبیاری زمین‌های كشاورزی روستاهای حك بالا، حك پایین و تحت محل استفاده می‌شود.

چشمه بلاغ حك از مكان‌های اسطوره‌ای ایران است و با نام چشمه آب معدنی كیخسرو نیز نامیده می‌شود. بر اساس كتاب شاهنامه فردوسی، كیخسرو (پسر سیاوش و فرنگیس) به عنوان پادشاهی عادل و دادگر در ایران زمین مطرح بوده است. وی پس از شصت سال پادشاهی، از بیم افتادن در خودپرستی، تاج و تخت را به لهراسب واگذار می‌كند. كیخسرو قبل از مرگ بدن خود را در این چشمه شستشو داده و سپس به درون غار (غار كیخسرو) رفته و هرگز بازنگشته است.

 

چشمه بلاغ حك-jUrVVJ2R04

چشمه بلاغ حك-MeoL045fDs

چشمه بلاغ حك-U1TqMMeZd8

چشمه بلاغ حك-RYybU2j7LY

چشمه بلاغ حك-DhfICh3hP3