ریپورتاژ آگهی
شهر نورآباد ممسنی

شهر نورآباد ممسنی

نورآباد یكی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مركز شهرستان ممسنی است كه در شمال باختری استان فارس قرار دارد. این شهرستان در دامنه رشته كوه زاگرس قرار گرفته است و دارای آب و هوای نسبتاً گرم و خشك می باشد.
  • 1400/11/13
  • استان : فارس
  • شهر : نور آباد
  • دسته : شهر-استان
آدرس : نورآباد یكی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مركز شهرستان ممسنی است كه در شمال باختری استان فارس قرار دارد. این شهرستان در دامنه رشته كوه زاگرس قرار گرفته است
تلفن : 66059000-021

نورآباد یكی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مركز شهرستان ممسنی است كه در شمال باختری استان فارس قرار دارد. این شهرستان در دامنه رشته كوه زاگرس قرار گرفته است و دارای آب و هوای نسبتاً گرم و خشك می باشد.

مردم نورآباد شاخه ای از قوم لر هستند، كه به طایفه‌های بكش، رستم، جاوید و دشمن زیاری تقسیم شده اند. به جز این طوایف، طوایفی دیگر نظیر عشایر قشقایی، طایفه اعراب خمسه و طایفه ترك‌ها نیز در این منطقه سكونت دارند. گویش مردم نورآباد شباهت زیادی به گویش مردم یاسوج دارد. مردم نورآباد فارس اصالتاً لك و از شهرستان نورآباد (لرستان) به این منطقه كوچیده اند. زبان و فرهنگ آن ها گویای این نظر است.

نام گذاری نورآباد به دلیل وجود آتشكده نور در چند كیلومتری این شهر می‌باشد. در گذشته های دور این منطقه را نیز مالكی می گفته اند. شهرستان ممسنی آثار باستانی بسیاری از پیش و پس از اسلام را در خود دارد كه می‌توان به لیدوما، آتشكده نور، تل(تپه) نوراباد، نقش برجسته كرونگون، گوردخمه دی دور، نقش برجسته سراب بهرام، تپه سرنا(سرنا نام سردار دلیر اشكانی) و …

نورآباد ممسنی دارای گردشگاه های فراوان از جمله رودخانه برمشور، كوه شاه‌نشین، تنگ گجستان و مناظر زیبای روستای بردنگان ، طبیعت زیبای درهٔ پل بریم، دشت الاكرمی ، روستای امامزاده پیرشمس و جنگل‌های زیبای بلوط كه در جای جای این شهرستان وجود دارد، می باشد.

به دلیل آب و هوای مناسب و بارش فراوان باران در سه فصل پاییز، زمستان و بهار و وجود رودخانه‌های كتی، فهلیان، تنگ شیو و كره سیاه مردم این منطقه را به پیشه كشاورزی مشغول كرده است كه عمده زراعت در این منطقه گندم ، جو ، برنج ، كلزا ، ذرت و هندوانه تشكیل می‌دهد.

ممسنی در طول تاریخ مورد تاخت و تاز حكومتهای مختلف چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام قرار گرفته‌است. ساكنان پیشین این شهر شول‌ها بوده‌اند كه بعدها به دلیل همین تاخت و تازهای مختلف كوچ كرده‌اند. در این رابطه می‌توانید به كتاب‌های ممسنی در گذر تاریخ «ممسنی بهشت گمشده» عشایر و ایلات ایران” جغرافیای استان فارس مراجعه كنید.
جمعیت

طبق آمار سال ۱۳۹۰ جمعیت شهر نورآباد برابر ۵۷،۹۰۰ تن و جمعیت شهرستان برابر ۱۶۶٫۳۰۸ تن می باشد.
شهر تاریخی لیدوما

در سال ۱۳۸۶ در نزدیكی روستای فهلیان یكی از شهرهای بزرگ دوره هخامنشی به نام لیدوما كشف گردید، كه متأسفانه هیچگونه فعالیتی در خصوص كشف بیشتر این شهر انجام نشد و همچنان لیدوما در زیر خاك مدفون است تا شاید روزگاری با اقتدار بیرون آید.

 

شهر نورآباد ممسنی-EI5HRjypPe

شهر نورآباد ممسنی-VolZtGiBWC