ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت

شاهین شهر یكی از توابع استان اصفهان است. در سفر به استان اصفهان، جاهای دیدنی متعدد انتظار شما را می‌كشند. اینكه فقط جاذبه دیدنی استان اصفهان را محدود در شهر اصفهان بدانیم، كمی بی‌انصافی است.
  • 1403/01/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : شاهين شهر
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : اصفهان
تلفن : 66059000-021

شاهین شهر یكی از توابع استان اصفهان است. در سفر به استان اصفهان، جاهای دیدنی متعدد انتظار شما را می‌كشند. اینكه فقط جاذبه دیدنی استان اصفهان را محدود در شهر اصفهان بدانیم، كمی بی‌انصافی است. به‌عنوان مثال جاهای دیدنی شاهین شهر بسیار خاص و متنوع هستند. با ما در این مقاله همراه باشید تا جاهای دیدنی این شهرستان تماشایی را بهتر بشناسید. پس اینبار در سفر به استان اصفهان می‌توانید از جاهای دیدنی متنوع و خاص دیگر نیز بازدید نمایید.

جاهای دیدنی شاهین شهر اصفهان را بهتر بشناسید

شاهین شهر یكی از شهرهای قدیمی ایران است. بد نیست بدانید این شهر در گذشته محل سكونت خانواده ارتش ایران و همچنین ارتش آمریكا بود. البته قدمت این شهر به پیش از دوران پهلوی و ارتش آمریكا باز می‌گردد. در حقیقت بر اساس اسناد تاریخی متعدد، قدمت این منطقه را به حدود ۲هزار سال پیش تخمین زده‌اند. امروز قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی شاهین شهر آشنا كنیم. برخی از این جاهای دیدنی، تاریخی و برخی دیگر طبیعی هستند. با ما همراه باشید تا بتوانید برای سفر به شاهین شهر برنامه‌ریزی كنید.

كاروانسرای مورچه‌ خورت

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-S5nyr3RDyo

كاروانسرای مورچه‌ خورت یكی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید. این كاروانسرا یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شاهین شهر است. قدمت این كاروانسرا به دوران صفوی باز می‌گردد. این كاروانسرا در سمت چپ جاده اصلی اصفهان – تهران قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید خودتان را به ۴۵ كیلومتری شمال‌غرب اصفهان برسانید. در حقیقت همینطور كه در جاده به‌سمت تهران پیش می‌روید، با تابلوی ورودی كاروانسرای مورچه‌ خورت رو‌به‌رو خواهید شد. دسترسی به این كاروانسرا از طریق یك جاده فرعی صورت می‌گیرد. خوشبختانه تا چند قدیمی این كاروانسرا، جاده مخصوص كشیده شده است. پس لازم نیست در منطقه گرم كویری از خودرو پیاده شوید و پیاده‌روی را به جان بخرید.

این كاروانسرا ۸۶ متر طول و ۷۵ متر عرض دارد. در گذشته خبری از وسایل نقلیه امروزی نبود. به همین خاطر سفرها فقط با اسب و شتر انجام می‌شد. مسیرها طولانی بودند، پس حیوانات و مسافران هر دو به استراحت نیاز داشتند. به همین خاطر در مسیرهای پرتردد، چندین و چند كاروانسرا وجود داشت. این مسئله در مناطق كویری بیشتر دیده می‌شود. دلیل این مسئله هم عدم وجود آب، غذا و فضای استراحت در بیابان است.

در این كاروانسرا چهار برج به چشم می‌خورد. دو برج توپر و دو برج دیگر توخالی هستند. از نظر معماری، این بنا را می‌توان نمونه كامل هنر ایرانی دانست. بر روی لبه دیوارها، دالبرهایی زیبا طراحی شده است. این دالبرها علاوه بر جنبه زیبایی، از كاروانسرا در برابر حمله راهزن‌ها نیز دفاع می‌كردند. ظاهر این كاروانسرا بسیار سالم باقی مانده است. این مسئله را باید مدیون بازسازی انجام‌شده در سال ۱۲۵۱ قمری بدانیم.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان شاهین‌شهر و میمه، مورچه خورت

ساعت كار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

منطقه فسیلی سپاهان

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-Gok6BrbaIM

منطقه فسیلی سپاهان، اولین اثر طبیعی ملی استان اصفهان است. این اثر ملی حتی در لیست فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بد نیست بدانید بر اساس تحقیقات انجام‌شده، این منطقه جزء قدیمی‌ترین مناطق زمین به حساب می‌آید. در این منطقه تعداد بسیاری فسیل وجود دارد. قدمت برخی از این فسیل‌ها به حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. برای دسترسی به این منطقه تاریخی باید خودتان را به كمشچه اصفهان، واقع در شهرستان برخور برسانید. اگر به تاریخ و بررسی فسیل‌ها علاقه‌مند هستید، این مكان برای شما همانند بهشت موعود خواهد بود.

در این منطقه فسیل انواع بی‌مهرگان اعم از اسفنج روزنه‌دار، جلبك و مرجان دیده می‌شود. از نظر زمین‌شناسی، این فسیل‌ها به دوران تریاس تعلق دارند. وسعت این منطقه به حدود ۶٫۳ هكتار می‌رسد. استفاده از فسیل‌ها برای گردشگران كاملاً آزاد است. این یعنی اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید تعدادی سنگ فسیل را از این منطقه پیدا كنید و همراه خود به خانه بیاورید. البته یافتن فسیل‌های كامل كار بسیار دشواری است. حتی اینكه چطور یك سنگین فسیل را از هم جدا كنید نیز اهمیت بسیاری دارد. در صورتی كه مهارت كافی نداشته باشید، فسیل از بین خواهد رفت. پس باید با ظرافت و احتیاط عمل كنید.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان برخوار، كمشچه

ساعت كار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌ شهر

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-VajWxO4rwM

مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌ شهر یكی از مناطق اتراق مسافران به حساب می‌آید. این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۵ هكتار قرار دارد. برای دسترسی به این مجموعه، باید خودتان را به ۱۵ كیلومتری شرق شاهین شهر برسانید. این مجموعه مجهز به ۹۰ آلاچیق كاملاً مجهز است. هر یك از آلاچیق‌ها دارای سیستم روشنایی و البته پریز برق هستند. در مجموعه سرویس بهداشتی عمومی بانوان و آقایان، نمازخانه، بوفه، محوطه چمن و سایر امكانات رفاهی و خدماتی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

در ایام عید نوروز، این مجموعه بسیار شلوغ می‌شود. مسافران می‌توانند در ازای پرداخت مبلغی بسیار ناچیز، در یكی از این آلاچیق‌ها اقامت داشته باشند. لازم به ذكر است در صورتی كه بین راه به‌دنبال مكانی عالی برای استراحت كوتاه‌مدت هستید، مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌ شهر برای شما بهترین گزینه خواهد بود. خودرو اجازه ورود به این مجموعه را دارد. پس می‌توانید وسیله نقلیه خودتان را تا كنار آلاچیق خود بیاورید و از امنیت آن اطمینان داشته باشید. این مجموعه ۴ فصل است و در هر ۴ فصل سال امكان استفاده از آن وجود دارد. البته در فصل زمستان هوای شاهین شهر بسیار سرد و طاقت‌فرسا می‌شود. پس عملاً آلاچیق‌ها فقط در طول روز قابل استفاده هستند.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، ۱۵ كیلومتری جاده شرقی

ساعت كار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: متغییر در روزهای مختلف سال

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

 بازارچه فلافل شاهین شهر

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-TLe1LkO28S

فلافل یكی از غذاهای خوشمزه عربی است. این غذا قدمت بسیاری دارد. از سالیان پیش، فلافل در لیست غذاهای مردم جنوب قرار داشت. در حدود ۱۵ سال پیش، برای اولین بار فلافل عازم پایتخت شد. این غذای خوشمزه و سالم عربی به‌سرعت محبوبیت به دست آورد. به همین خاطر امروز در هر گوشه از شهر، شاهد مغازه‌های فلافلی هستیم. فلافل انواع مختلفی دارد. اصیل‌ترین نوع فلافل فقط با نخود آماده می‌شود. برای لذیذ‌تر‌شدن فلافل علاوه‌بر لزوم استفاده از نخود تازه و اعلاء، باید از انواع ادویه مخصوص آن نیز استفاده كنید. هر شهر برای خود ادویه خاصی دارد. به‌عنوان مثال ادویه فلافل آبادان و اهواز تفاوت دارد. در حقیقت مردم هر شهر بر اساس سلیقه و ذائقه خود، میزان ادویه را كم یا زیاد كرده‌اند. به همین خاطر طعم فلافل هر منطقه با منطقه دیگر تفاوت دارد.

در شهر زیبای اهواز و آبادان، بازارچه‌ای با نام بازارچه فلافل وجود دارد. در این بازار چندین و چند فروشنده فلافل با میزهای رنگی حضور دارند. این در حالی است كه در شهر شاهین شهر نیز می‌توانیم شاهد بازارچه فلافل باشیم. این بازارچه بسیار شلوغ و پررونق است. از ساعت ۹ تا پاسی از شب این بازار فعالیت می‌كند. در این بازار میزهایی بزرگ به چشم می‌خورد كه بر روی آن انواع مخلفات فلافل قرار دارد. از انواع مختلف ترشی تا بادمجان سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌كرده، كاهو، كلم، انواع سالاد و غیره در این بین وجود دارد. این بازارچه را می‌توان بی‌تردید یكی از خوشمزه‌ترین جاهای دیدنی شاهین شهر دانست.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، خیابان سیلابی

ساعت كار: از ساعت ۲۱ تا پاسی از نیمه‌شب

هزینه بازدید: بازدید رایگان، هزینه ساندویچ متغییر

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

پارك بانك استان

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-x8sSNbvdw3

شاید تصور كنید كه شاهین شهر یك شهر حاشیه كویر و بسیار خشك است. پس بی‌تردید انتظار تماشای یك پارك بسیار سرسبز و عالی را در بین لیست جاهای دیدنی شاهین شهر ندارید. پارك بانك استان، بزرگترین پارك در تمام شاهین شهر است. اگر به‌دنبال مكانی امن و آرام برای اتراق و استراحت هستید، پارك بانك استان برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این پارك حداقل نیم‌قرن قدمت دارد. به همین خاطر می‌توانید شاهد درختانی قطور در آن باشید. درختان بر روی زمین سایه می‌اندازند و هوا را خنك می‌كنند. تمام بخش‌های پارك چمن‌كاری شده است. پس می‌توانید هر گوشه دنج را برای استراحت استفاده كنید.

اگر فقط از شاهین شهر عبور می‌كنید و به‌دنبال فضایی با امكانات كافی برای استراحت هستید، پارك بانك استان برای شما انتخابی مناسب خواهد بود. این پارك دارای امكانات رفاهی همانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه است. همچنین حضور انتظامات در پارك باعث تضمین امنیت آن می‌شود.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، خیابان جمهوری

ساعت كار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

شهربازی دنیای شادی شاهین

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-UsTNh5aCec

بی‌تردید بازدید از كاروانسراهای قدیمی و تاریخی برای كودكان جذابیت ندارد. پس اگر همراه فرزندان خود سفر می‌كنید، باید حتماً به فكر تفریح آن‌ها نیز باشید. شهر بازی شاهین شهر را می‌توان یكی از جاهای مفرح این شهر دانست. اگر به‌دنبال چند ساعت خوشگذرانی در طول سفر هستید، شهربازی دنیای شادی شاهین برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این شهربازی مهم‌ترین شهربازی در تمام شاهین شهر به حساب می‌آید. به همین خاطر در ایام آخر هفته و تعطیلات بسیار شلوغ می‌شود.

وسایل شهربازی دنیای شادی از امنیت كامل برخوردار هستند. بر اساس آمار، طی چند سال اخیر، حادثه و خرابی در این شهربازی گزارش نشده است. در این شهربازی اژدهای پرنده، چرخ فلك، ترن هوایی و انواع وسایل بازی دیگر وجود دارند. جالب است بدانید در مقایسه با شهربازی سایر شهرها، هزینه استفاده از وسایل این شهربازی بسیار اقتصادی است. پس می‌توانید با خیال راحت به فرزندان خود اجازه دهید تا دلی از عزا در بیاورند و حسابی تفریح كنند. این پارك دارای انواع امكانات رفاهی و خدماتی همانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه نیز است.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر،‌ خیابان جمهوری، روبروی هتل اطلس

ساعت كار: ۱۸ تا ۲۴

هزینه بازدید: بر اساس نوع آیتم استفاده‌شده متغییر است

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

كارتینگ شاهین شهر

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-mCjFNxBNrM

كارتینگ یكی جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی به حساب می‌آید. كارتینگ نوعی وسیله نقلیه پرسرعت و كوچك است. برای راندن این ماشین‌های نقلی، نیازی به مهارت رانندگی یا گواهی‌نامه ندارید. راندن این وسایل بسیار ساده است و حتی كودكان بالای ۹ سال نیز از عهده آن بر می‌آیند. این بازی را می‌توان به‌صورت انفرادی یا گروهی انجام داد. راندن این وسایل هیجان بسیاری دارد. شما می‌توانید سرعت را تجربه كنید. كارتینگ معمولاً یك بازی گران‌قیمت به حساب می‌آید. در تهران و سایر كلان‌شهرها، هزینه فراوانی را برای استفاده از كارتینگ باید پرداخت كنید. این در حالی است كه كارتینگ شاهین شهر قیمتی بسیار منصفانه را ارائه می‌دهد. پس اگر به‌دنبال تفریحی هیجان‌انگیز و خانوادگی هستید، ما به شما كارتینگ شاهین شهر پیشنهاد می‌دهید.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، خیابان امام، بلوار منتظری

ساعت كار: ۹ تا ۲۳

هزینه بازدید: بر اساس ساعت، نوع پیست و زمان استفاده متغییر است

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

موزه مردم‌ شناسی شاهین‌ شهر

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-eO8AAcngkc

در هر شهر و بخش‌های مختلف ایران، می‌توانیم شاهد موزه مردم شناسی باشیم.  موزه‌های مردم‌شناسی درباره فرهنگ مردم همان منطقه، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارمان قرار می‌دهند. در حقیقت سبك زندگی مردم در مناطق مختلف می‌تواند بسیار جذاب باشد. اینكه مردم حاشیه كویر از گذشته تا به امروز چطور زندگی می‌كردند، می‌تواند بسیار تماشایی باشد. در موزه‌های مردم‌شناسی، از مجسمه‌های مومی برای نشان‌دادن پوشش، فرهنگ، آداب، رسوم، اقتصاد و سایر مشخصات یك منطقه استفاده می‌شود.

موزه مردم‌شناسی معمولاً به دست بخش‌های دولتی احداث می‌شود. این در حالی است كه موزه مردم شناسی شاهین شهر را بخش خصوصی به همت و كمك مردم بومی احداث كرد. آن‌ها با این كار تلاش كردند تا مردم سایر شهرها را بیش از پیش با فرهنگ مردمان بومی شاهین شهر آشنا كنند. این موزه در سال ۱۳۹۰ در محل فرهنگسرای اشراق احداث شد. در این موزه از ۴۵۲ قطعه تاریخی، ۴۹۰ قطعه مرد‌شناسی و انواع آثار تاریخی نگهداری می‌شود. شما در این موزه می‌توانید از ظروف چینی كه به دوران قاجار تا معاصر تعلق دارند نیز دیدن كنید.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، بلوار طالقانی ، بلوار امامت ، خیابان خضر نبی ، مركز پارك شهید ردانی پور

ساعت كار: ۹ تا ۱۶

هزینه بازدید: ۵هزار تومان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

ارگ مورچه خورت

جاهای دیدنی شاهین شهر | از كاروانسرا تا ارگ مورچه خورت-UCwV3bOX6A

شاید ندانید؛ اما ارگ مورچه خورت پس از ارگ بم، بزرگترین ارگ مسكونی كشور است. در این ارگ از تمام اصول شهرسازی نوین تبعیت شده است. این ارگ همانند ارگ بم، یك قلعه خشتی بسیار بزرگ است. دورتادور این ارگ، چندین و چند برج و بارو برای دفاع از شهر به چشم می‌خورد. ارگ مورچه خورد در فاصله ۵۰ كیلومتری شمال اصفهان و در دل روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این ارگ به حدود ۲هزار سال قبل باز می‌گردد. ارگ مورچه خورت دارای بخش مسكونی و نظامی است.

در بخش مسكونی فقط منازل مردم به چشم می‌خورد. همچنین امكاناتی همچون اصطبل نیز در این بخش تعبیه شده است. در بخش سیاسی می‌توانید شاهد خانه حاكم، سربازخانه و غیره باشید. قدمت این ارگ به‌صورت دقیق مشخص نیست؛ اما قدمت آن را به حدود ۲ تا ۳ هزار سال پیش نسبت می‌دهند. بخش‌های بسیاری از این ارگ به خرابه تبدیل شده است. در این ارگ می‌توانید از ۳ دروازه، ۸ برج دفاعی و بخش‌های مختلف مسكونی دیدن كنید. این ارگ را می‌توان یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شاهین شهر دانست. فقط به یاد داشته باشید بازدید از این قلعه را در كنار كاروانسرای مورچه خورت انجام دهید. به این طریق یك تیر و دو نشان می‌زنید.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، ۵۰ كیلومتری شمال اصفهان، مورچه خورت

ساعت كار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال