ریپورتاژ آگهی
دیدنی‌های تكاب

دیدنی‌های تكاب

شهر تكاب یكی از شهرستان های آذربایجان غربی است. داستان ها و شایعات زیادی در مورد این شهر تاریخی وجود دارد. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید كه به داستان های مرموز علاقه مند هستید.
  • 1403/01/03
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : تکاب
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان غربی
تلفن : 66059000-021

دیدنی‌های تكاب

شهرستان تكاب كه در شهر ارومیه قرار دارد، دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی است. تكاب و آثار طبیعی­ آن حدود 8 هزار سال قدمت دارند.

شهر تكاب یكی از شهرستان های آذربایجان غربی است. داستان ها و شایعات زیادی در مورد این شهر تاریخی وجود دارد. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید كه به داستان های مرموز علاقه مند هستید، توصیه می كنیم كه سفر و بازدید از این شهر افسانه ای را فراموش نكنید. در این شهرستان، آثار و جاذبه های تاریخی زیادی وجود دارد كه قدمت برخی از آنها تا 8 هزار سال هم می رسد. جاذبه های تاریخی و افسانه­ای این شهر، سالانه مسافران داخلی و خارجی زیادی را به این شهر می كشاند تا از راز های ناشناخته آن سر در بیاورند و برای خود سفری خاطر انگیز را رقم بزنند.

مجموعه جهانی تخت سلیمان

مجموعه جهانی تخت سلیمان  یكی از معروف ترین و مهم­ترین آثار تاریخی ایران به حساب می آید. تخت سلیمان، در بخش غربی ایران قرار دارد. آثار تاریخی روستای تخت سلیمان، به عنوان یكی از مراكز تاریخ و تمدن ایران شناخته شده است. تخت سلیمان، آب و هوای بسیار مطلوبی دارد. نام روستا تخت سلیمان، در گذشته «آتشكده آذر­گشنسب» بوده است.

جاذبه­ های تاریخی این مجموعه عبارتند از دریاچه طبیعی، معبد آناهیتا، آتشكده آذرگشنسب، كاخ شاهی و بنای چهار طاقی، كه به گفته كارشناسان، قدمت آنها به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بر می گردد. این مجموعه متعلق به دوران شاهنشاهی ساسانیان می باشد.

مجموعه تخت سلیمان، یكی از جاذبه های تاریخی تكاب به حساب می آید. این مجموعه در29 آذر 1316 در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده است. بنا به گفته برخی از كارشناسان، مجموعه تخت سلیمان برای ساسانیان به اندازه تخت جمشید برای هخامنشیان اهمیت دارد.

دیدنی‌های تكاب-YlhGARHRxg

چملی گول (تالاب چملی)

چملی گول (تالاب چملی) یكی از جاذبه های طبیعی شهر تكاب است.  این تالاب كه به نام های جزیره شناور یا چمن متحرك معروف می باشد، در فاصله 15 كیلومتری شهر تكاب، در نزدیكی روستای بدرلو قرار دارد. چملی گول، یك دریاچه كوچك است كه در بین آن، جزیره ای پوشیده از چمن وجود دارد. همچنین در اطراف دریاچه چملی گول، نیزارها و چمنزار هایی روییده است. ارتفاع این برخی از نیزار ها حدود 2 متر است. حركت دریاچه چملی گول در هنگام وزش باد، یكی از دلایل معروف شدن این دریاچه است.

دیدنی‌های تكاب-ar2j6hDnvr

زندان سلیمان (كوه زندان دیو)

زندان سلیمان(كوه زندان دیو)، یك كوه مخروطی شكل است كه داخل آن تهی می باشد. این كوه در فاصله 3 كیلومتری غرب روستای تخت سلیمان و 44 كیلومتر شهرستان تكاب واقع شده است. زندان سلیمان، بر اثر فوران آتشفشانی در حدود 1000 سال پیش به وجود آمده است. به گفته اهالی روستای تخت سلیمان، این كوه محل زندانی دیو هایی است كه از فرمان­های حضرت سلیمان سرپیچی می كردند. به همین جهت این كوه به  زندان سلیمان معروف است.

دیدنی‌های تكاب-j7HcIhaCvV

روستای تاریخی یولقون آغاج

روستای باستانی یولقون اغاج در فاصله 30 كیلومتری تكاب ارومیه واقع شده است. در این روستا آثار تاریخی زیادی وجو دارد كه متعلق به دوران قاجار و صفوی می باشد. از آثار تاریخی این روستا می توان به  حمام سنتی، قلعه روستایی و مسجد و خانه اربابی اشاره كرد. مسجد روستای یوقلون آغاج قدمتی حدود 150 سال دارد. متاسفانه این مسجد در یك حادثه آتش سوزی تخریب شده و در حال حاضر در محل آن یك مسجد بزرگ دیگری ساخته شده است.

دیدنی‌های تكاب-WZdCvIKtiT

آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه

آبشار قینرجه، در روستای قینرجه در غرب كوه بلقیس قرار دارد. در فاصله 50 كیلومتری تكاب، منطقه­ای زیبا و خیره كننده وجود دارد كه همان آبشار فصلی قینرجه می باشد. در اطراف این آبشار، چشمه های آبگرم و پوشش سرسبز گیاهان متنوعی وجود دارد كه زیبایی این منطقه را دو چندان كرده است. آبشار قینرجه و چشمه های آب گرم این منطقه یكی از جاذبه های طبیعی تكاب به حساب می آید. چشمه های آبگرم قینرجه، معدنی هستند و خاصیت درمانی دارند.

دیدنی‌های تكاب-aLQAsPqhZa

زندان برنجه

زندان برنجه (دریاچه برنجه) در روستایی به نام برنجه در نزدیكی رودخانه ای قرار دارد. این زندان بر روی دامنه كوهی به  نام طویله سلیمان، در فاصله  28 كیلومتری شهر تكاب واقع شده است. زندان برنجه در واقع، دهانه یكی از چشمه های آهك سازی است كه بر اثر خشك شدن به این نام معروف شده است. این منطقه از تشكیلات زمین شناسی متعددی برخوردار می باشد.  این دهانه بیضی شكل، دارای قطری به اندازه 100 متر و عمق 70 متری است. در عمق این چشمه طبیعی، دریاچه ای با آب خنك و گاز كربنیك وجود دارد.

دیدنی‌های تكاب-4Fb6jVUJ7i

آب های گرم احمدآباد

آب های گرم احمد آباد در 2 كیلومتری شمال روستای احمد آباد قرار دارد. آب های گرم و املاح معدنی این منطقه دارای خاصیت درمانی می باشد كه از گذشته تا به حال مسافران زیادی  برای درمان و تفریح به این روستا سفر می كنند.

دیدنی‌های تكاب-49HmyW6bpX

قلعه ساری قورخان

قلعه ساری قورخان، یكی از مهم­ترین مراكز تمدن های هزاره اول می باشد. این قلعه از زمان ماد ها گرفته تا دوران ساسانیان، محل سكونت اقوام متعددی بوده است. قلعه قورخان در حاشیه شرقی رودخانه، به صورت یك پشته عظیم سنگی قرار دارد. قلعه ساری قورخان، از همه جهات محفوظ است و دستیابی به آن مشكل می باشد. به همین دلیل مامنی برای ساكنان این خطه، در ادوار مختلف بوده است.

دیدنی‌های تكاب-wpX8nqvn9M

پل ساروق

پل ساروق در فاصله 15 كیلومتری شمال غرب تكاب واقع شده است. این پل بر روی رودخانه ساروق قرار  دارد. پل ساروق دارای 3 چشمه است. در فصل های بارانی مثل بهار، آب رودخانه از هر سه طاق آن عبور می كند. در فصل تابستان كه عمق آب رودخانه كاهش می یابد، رودخانه فقط از چشمه وسطی آن عبور می كند. پل ساروق به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی‌های تكاب-BwZnVWoaTK

مسجد جامع تكاب

مسجد جامع تكاب، در خیابان امام خمینی شهرستان تكاب قرار دارد. این مسجد در اواخر سلسله قاجاریه تاسیس شده است. دلیل ساخت اتاقك هایی كه در  چهار گوشه مسجد جامع قرار دارند، كاهش مصالح در جزر های این چهار گوشه می باشد. این مسجد دارای ایوان ورودی با ستون های مدور آجری و سر ستون های سنگی است.

دیدنی‌های تكاب-GGeffMIRSq

كلیسای چهارطاق

كلیسای چهار طاق در روستای چهار طاق، در شمال غربی و در فاصله 36 كیلومتری شهرستان تكاب قرار دارد.

از ساختمان این كلیسا، تنها پایه های چهار ستون آن به جا مانده است. بنا به گفته  كارشناسان و باستان شناسان، این كلیسا شباهت زیادی به یك آتشكده دارد و متعلق به دوران حكومت ساسانیان می باشد.

دیدنی‌های تكاب-0o9e27hNuw

قلعه سردار افشار

قلعه سردار افشار، در سال 1281 در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، به دست سردار حسینعلی­خان افشار ساخته شده است. این عمارت در دو طبقه با ایوان و ستون های مدور آجری خود نمایی می كند. در حیاط این ساختمان یك حوض دایره­ای شكل زیبا وجود دارد. عمق این حوض 1 متر و قطر آن حدودا 6 متر است.

دیدنی‌های تكاب-hvyCbwVfYq

مسجدجامع روستای آغولبیك

مسجد جامع روستای آغولبیك در فاصله 5 كیلومتری تكاب واقع شده است. این مسجد  به عنوان یكی از جاذبه های دیدنی شهر تكاب به حساب می آید. مسجد جامع، از جاذبه های تاریخی دوران قاجار می باشد كه در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این روستا علاوه بر مسجد جامع، حمام ها و یخچال های طبیعی قدیمی وجود دارد كه توصیه می شود كه از این مناطق هم دیدن كنید.

دیدنی‌های تكاب-o3BiUGT3Zf

بقعه ایوب انصار

بقعه ایوب انصار، یكی از آثار باستانی ایران می باشد كه بر فراز قله بلندی در روستای دورباش، در 13 كیلومتری جنوب شهرستان تكاب قرار دارد. قدمت این آثار باستانی به قرن نهم هجری بر می گردد.

 دیدنی‌های تكاب-Hv7UqOKRTC