ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی آران و بیدگل

جاهای دیدنی آران و بیدگل

آران و بیدگل (Aran va Bidgol) شهری است در شمال استان اصفهان كه مركز شهرستان آران و بیدگل می‌باشد. این شهر در 5 كیلومتری شمال شرق كاشان قرار دارد.
  • 1402/12/10
  • استان : اصفهان
  • شهر : آران و بيدگل
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اصفهان
تلفن : 66059000-021

دیدنی های آران و بیدگل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم دیدنی های آران و بیدگل را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر زیبا در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

آران و بیدگل (Aran va Bidgol) شهری است در شمال استان اصفهان كه مركز شهرستان آران و بیدگل می‌باشد. این شهر در 5 كیلومتری شمال شرق كاشان قرار دارد و از شرق به ابوزیدآباد، از غرب به نوش‌آباد و از شمال به كویر مركزی ایران و دریاچه نمك راه دارد. آب و هوای این منطقه گرم و خشك با تابستانهای گرم و سوزان و زمستانهای سرد و خشك است. دمای هوا در پاییز و بهار معتدل بوده و در این فصول توریست‌های زیادی از اقصی نقاط جهان به این شهر زیبا می‌آیند. در ادامه با بهترین جاهای دیدنی این شهر آشنا می شویم.

منطقه شكار ممنوع یخاب

منطقه شكار ممنوع یخاب با آب‌و‌هوایی كوهستانی دارای چشم‌اندازهای طبیعی و بكر، پوشش گیاهی متنوع و دشت‌ها و تپه‌های بسیاری است كه در بین كویرگردان و طبیعت‌دوستان شهرت بالایی دارد. كل، بز، قوچ، میش، گربه شنی، كاراكال، خرگوش، عقاب طلایی، سارگپه و كبك از جمله گونه‌های حیوانی هستند كه در این منطقه زندگی می‌كنند.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-XjGNZCq7dr

كویر مرنجاب آران و بیدگل

كویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده كه گفته می‌شود نام آن را شاه عباس صفوی انتخاب كرده است. تپه‌های شنی مرتفع، جنگل‌های تاق، دریاچه‌های نمك و آسمان فوق‌العاده‌ زیبای شب نیز از جذابیت‌های این كویر محسوب می‌شود. از دیگر دیدنی‌های این كویر می‌توان به نمكزار چاه كنجه، چاه دستكن، ریگ بلند، كوه كلنگ، قلعه كرشاهی، كوه یخاب و كمپ متین‌آباد نیز اشاره كرد. از آنجایی كه یافتن آب شیرین در این منطقه از گذشته كاری سخت و طاقت‌فرسا بوده، گفته می‌شود كه نام پیشین این كویر «مرد رنج آب» بوده كه در طول تاریخ به «مرنجاب» تغییر شكل داده است. این كویر امروزه در بین گردشگران و طبیعت‌دوستان محبوبیت بالایی دارد و از جاذبه‌های اصلی این منطقه به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-EIrAO07AG1

دریاچه نمك آران و بیدگل

دریاچه نمك با وسعتی حدود ۶۴۷ كیلومتر مربع در میان كویر مرنجاب قرار دارد كه یك از جاذبه‌های اصلی آن محسوب می‌شود. این دریاچه در ۳۵ كیلومتری این منطقه واقع شده است كه اشكال هندسی حاصل از رسوبات نمك آن بسیار دیدنی و تماشایی به نظر می‌رسد. جزیره سرگردان این دریاچه نیز در نزدیكی ساحل جنوبی آن واقع شده كه به‌صورت تپه‌ایی در موقعیت ۱۵ كیلومتری در داخل دریاچه قرار گرفته است. كارشناسان معتقدند، مرتفع‌ترین بخش جزیره‌ سرگردان با ۸۰۸ متر فاصله از سطح دریا، متشكل از سنگ‌های آتشفشانی است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-foEWNVpa5U

جزیره سرگردان در دریاچه نمك

در نزدیكی ساحل جنوبی دریاچه خشك نمك، یكی دیگر از مناطق جالب و دیدنی كشور قرار دارد. این جاذبه‌ی گردشگری طبیعی كه «جزیره‌ی سرگردان» نام گرفته است، تپه‌ای است كه در دریاچه‌ی نمك قرار گرفته است كه برای رفتن به آن باید ابتدا مسیر كاشان به آران و بیدگل را طی كرد و سپس با عبور ۳۵ كیلومتر از جاده‌ی مرنجاب به دریاچه‌ی نمك رسید. جزیره درموقعیت ۱۵ كیلومتری از داخل دریاچه قرار دارد. وجه تسمیه این منطقه‌ی زیبا و منحصربه‌فرد، محو شدن دو بخش انتهایی جزیره در افق، درست هنگامی است كه از فاصله‌ای دور به آن نگاه شود. در این لحظه، منظره‌ای همانند یك كشتی سرگردان در دریای بی‌انتهای كویر مشاهده می‌شود كه به‌علت گرمای شدید منطقه، خطای دید و شكست نور رخ می‌دهد.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-FlvZL6KswJ

كاروانسرای مرنجاب

عمارتی كهن، در سال ۱۰۱۲ هجری قمری، به دستور شاه عباس اول صفوی، در ۵۰ كیلومتری از شمال آران و بیدگل و در مجاورت دریاچه‌ی نمك، جهت اسكان مامورین محافظ راه ابریشم كه محل عبور یكی از انشعاب‌های این راه تاریخی و ارزشمند است، ساخته شد. این بنای وسیع كه به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ای به نام مرنجاب به «كاروانسرای مرنجاب» نام گرفت، یكی از مجهزترین و زیباترین كاروان‌سراهای ساخته شده در زمان خود محسوب می‌شد. هرچند در مدت زمانی به‌دلیل تغییر پایتخت به تهران و ایجاد راه‌های ارتباطی جدید در مسیر تهران، قم و كاشان، این كاروان‌سرا متروكه شد، ولی در سال‌های اخیر به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت و امروزه به‌عنوان یكی از اقامتگاه‌های گردشگری كویری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-8kEUhUyQyg

مجموعه تاریخی قاضی

یكی از جاهای دیدنی آران و بیدگل، مجموعه‌ای است كهن و متشكل از مسجد جامع قاضی، حسینیه، مهدیه، بقعه‌ی متبركه‌ی چند امام‌زاده، آب‌انبار، بازارچه‌ی شرقی و غربی، مسجد ملاعلی، خانه‌ی علمای عاملی آرانی و بناهای دیگری است كه قدمت اكثر آن‌ها به دوران صفویه و زندیه بازمی‌گردد. «مسجد جامع قاضی» این شهرستان، یكی از كهن‌ترین عمارات این مجموعه است كه به نظر می‌رسد قدمت آن به دوران نخست اسلامی بازمی‌گردد كه احتمالا به دستور شاه طهماسب اول بر وسعت آن افزوده شده است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-Q5eI0dVDnk

خانه باغ تاریخی شاكر

خانه باغ تاریخی شاكر در مزرعه حسین آباد واقع شده است. این بنای تاریخی با معماری ذوزنقه در مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع در اوایل دوره قاجار بنا شده است. این بنای تاریخی كه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-HGZ63ykWrk

حمام رئیسه

حمام رئیسه آران و بیدگل یكی از كهن‌ترین حمام‌های این منطقه است كه قدمت آن به دوران صفویان می‌رسد. این حمام با وسعتی بالغ بر یك هزار متر مربع با خشت، گچ، آهك، كاشی و سنگ احداث شده است. این حمام دارای سه فضای اصلی گرمخانه، سردخانه و میاندر، دستشویی و دوش‌ها است. حمام رئیسه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-PBWPUFTkUj

قلعه كرشاهی آران و بیدگل

قلعه ای از خشت و گل و آثاری به برجای مانده از عصر قاجار و یكی از پایگاه‌های مهم نایب حسین كاشی از یاغیان اواخر دوره قاجار است. هنوز می توان جای گلوله های توپ روی دیوارهای این قلعه را دید كه خبر از درگیری این یاغیان و نیروهای دولتی آن زمان می‌دهد.  قدمت این قلعه به زمان مغول ها بر می گردد كه در زمان حمله مغول‌ها به ایران سربازان ایرانی در این قلعه دفاع جانانه كردند، حتی بر خلاف تصور مغول‌ها كه می‌توانند در این حصر ایرانی‌ها را از بین ببرند بر عكس خود توسط غافلگیری سربازان ایرانی از پای در آمدند.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-pge27T6AK5

قلعه سیزان

این قلعه در شهر نوش‌آباد واقع در شهرستان آران و بیدگل و در فاصله 7 كیلومتری شهر كاشان قرار دارد، شهرستان آران و بیدگل در حال حاضر از جاذبه‌های توریستی فراوانی برخوردار است. این قلعه كه از مستحكم‌ترین قلعه‌های دفاعی محسوب می‌گردد از خشت و گل ساخته شده، دیوارهای ضخیم 4 الی 5 متری و مساحتی بیش از یك هكتار و 9 برج دیده‌بانی از مشخصات این قلعه می‌باشد. در آن از مسكوكات دوران صفوی پیدا شده ولی آن را از آثار دوران سلجوقی و ایلخانی می‌دانند و این قلعه در دوران قاجار اقامتگاه خاندان فرزین بوده است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-uSBN2CXvgK

آب‌ انبارهای آران و بیدگل

این شهر تاریخی آب‌ انبارهای متعدد بسیاری دارد. از آب‌انبارهای این منطقه می‌توان به محله قاضی، میدان بزرگ، محله بازار، مسجد جمعه، گز و… اشاره كرد كه همگی آن‌ها دارای قدمت تاریخی هستند و عموما به ثبت ملی نیز رسیده‌اند. آب‌انبار گز گرچه در میان بیابان واقع شده است و از آب‌انبارهای صحرایی به شمار می‌رود و به همین دلیل دارای بنایی بسیار مستحكم و زیبا است. این آب‌انبار از جمله شاهكارهای هنر معماری در كویر و مربوط به عصر قاجار محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-XLNVBATvV3

مسجد تاریخی بازار

یكی دیگر از مساجد قدیمی منطقه آران مسجد تاریخی محله بازار می‌باشد كه قدمت آن به دوران صفوی بر می‌گردد. در اثر تخریب‌های متعدد و الحاقات موجود در طی دوران گذشته، در نحوه ارتباطات و عملكرد فضا‌ها تغییراتی روی داده است. از جمله ایوان‌های شمالی و جنوبی بنا دارای دو شیوه ساخت متفاوت می‌باشد. مصالح عمده بنا خشت خام است و در سطوح خارجی بنا و سقف شبستان فوقانی، از آجر و ملات گچ و خاك استفاده شده است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-r9b329D5Yq

مسجد نقشینه آران و بیدگل

مسجد نقشینه بیدگل مربوط به دوره تیموریان – دوره صفوی – دوره قاجار است و در شهر آران و بیدگل واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۹۱ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد قدیمی‌ترین اثر دوره‌ اسلامی در آران و بیدگل می‌باشد. وجه تسمیه این بنا به علت وجود نقش و نگارهای زیبا و بدیعی است كه در دوره صفویه به ایوان مسجد اضافه شده و زینت‌بخش كالبد و نمای بیرونی آن بوده است. این بنا مساحتی نزدیك به یك هزار و 200 مترمربع داشته و در گذشته مجموعه بازار، حوض‌خانه، كارگاه شعربافی، حسینیه و میدان خانقاه و بقعه چهل‌ دختران را شامل می‌شده كه اكنون حوض‌خانه، كارگاه شعربافی و بازار روبروی آن كاملا تخریب شده است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-bZE7VWKbBD

امامزاده محمد هلال 

امامزاده محمد هلال با تزئیناتی زیبا از كاشی‌های معرق، صحن‌های بزرگ و گلدسته‌های زیبا و خیره‌كننده یكی از محبوب‌ترین بقعه‌های مذهبی استان اصفهان محسوب می‌شود كه دارای معماری منحصربه‌فردی است. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویه می‌رسد و دستور آیینه‌كاری انجام شده در سقف حرم را كریم‌خان زند صادر كرده است.

جاهای دیدنی آران و بیدگل-fFIbHdloyl