ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی تیران

جاهای دیدنی تیران

تیران (Tiran) یكی از شهرهای استان اصفهان و مركز شهرستان شهرستان تیران و كرون است. این شهرستان در ۴۵ كیلومتری اصفهان واقع شده‌است.
  • 1402/12/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : تيران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اصفهان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی تیران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی تیران را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر زیبا در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

تیران (Tiran) یكی از شهرهای استان اصفهان و مركز شهرستان شهرستان تیران و كرون است. این شهرستان در ۴۵ كیلومتری اصفهان واقع شده‌است. تیران و كرون از جنوب غربی به استان چهارمحال بختیاری و از شرق و شمال به شهرستان نجف‌آباد، از غرب به شهرستان‌های فریدن و چادگان از جنوب به شهرستان لنجان محدود می‌گردد. این شهرستان دارای هوایی نسبتا معتدل و زمستان‌های سرد است. تیران به شهر درهای سنگی معروف است و این درها در بین آثار تاریخی كشور كم نظیر هستند كه قدمت این درها به قبل از ورود آریایی ها به ایران می رسد. این درهای سنگی در كوچه باغ ها زیبایی دیگری دارد كه نگاه ها معطوف و خیره به این طبیعت زیبا می شود. كوچه باغ های تیران با پیچ های پی در پی و باریك و دیوارهای صحنه زیبایی را ساخته است. در ادامه با جاذبه های این شهر بیشتر آشنا می شویم.

منطقه حفاظت شده قمیشلو

این حیات وحش یكی از مهمترین و با ارزش ترین زیستگا ه های احیای گونه قوچ وحشی است و هم اینك به غیر از گله های قوچ و میش وحشی پستانداران دیگری از قبیل آهو، كل، بز وحشی، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، روباه، كفتار، شغال، خرگوش ، جوجه تیغی، تشی و نیز خزندگانی نظیر مار، مارمولك، بزمجه، لاك پشت و پرندگانی شكاری مانند عقاب طلایی، شاهین، بالابان، بحری، كركس، قرق و پرندگان دیگر از جمله كبك، تیهو، كوكر، باقرقره، كبوتر، از وحوش این پناهگاه هستند.

جاهای دیدنی تیران-CsvEEMKCiV

قلعه تاریخی قمیشلو

با توجه به تاریخچه این منطقه گفته می‌شود این منطقه به مسعودمیرزا پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشته است. در گذشته پادشاهان منطقه خاصی كه وحوش بسیار در آن زندگی می‌كرده‌اند را انتخاب می‌كرده‌اند سپس اطرافش را محصور می‌كردند تا حیوانات فضای كافی برای فرار نداشته باشند، همچنین افراد دیگری مأمور بوده‌اند كه حیوانات را در دایره‌ای محصور كنند تا پادشاه راحت‌تر بتواند بر حیوانات چیره شود. مسعودمیرزا در همین حوالی قلعه‌ای داشته است كه وقتی به منظور شكار به این منطقه می‌آمده است در آن قلعه به استراحت بپردازد. قلعه مسعودمیرزا نیز هم اكنون در این منطقه قابل مشاهده است. قدمت این قلعه به ۱۴۰ یا حتی به ۱۶۰ سال پیش برمی‌گردد.

جاهای دیدنی تیران-2FrgWi6xmo

منطقه حفاظت شده دالانكوه

این منطقه دارای سیمایی كوهستانی بوده و متوسط ارتفاع آن از سطح دریا ۲۳۹۰ متر می باشد. جاذبه های اكوتوریستی منطقه: چشمه احمدرضا، چشمه مرغاب، چشم اندازهای زیبا و بدیع، شهرك فرهنگی- تفریحی زاینده رود در مجاورت سد زاینده رود.یك پاسگاه محیط بانی در حاشیه دریاچه سد زاینده رود حفاظت از این منطقه را به عهده دارد.

جاهای دیدنی تیران-180VdB9U97

چشمه مرغاب

چشمه مرغاب در روستای قلعه ناظر واقع شده كه از كوه دالانكوه سرچشمه می‌گیرد و پوشش گیاهی گون، كنگر، لاله‌های واژگون، حیات وحش دالانكوه كه در جنوب غربی شهرستان واقع شده نیز پوشش گیاهی و چشمه‌ها، دشت‌ها و كوه‌ها و دشت لاله واژگون دارد و موقعیتی برای تفریح و استراحت است.

جاهای دیدنی تیران-YjvbTxVsPm

آبشار كرد

آبشار كرد در ارتفاعات دالانكوه قرار دارد و از جاهای دیدنی تیران اصفهان می باشد. این آبشار كه از آب شدن چال‌برف‌های دالانكوه جریان می‌یابد، در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد و در تابستان خشك می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود ۵۰ متر می‌باشد.

جاهای دیدنی تیران-I5OVfWllnA

مجموعه تفریحی سد خمیران

مجموعه تفریحی ساحلی و كلوپ تفریحات آبی دریاچه خمیران یكی از مناطق گردشگری است كه روی آن سرمای‌گذاری شده و رو به توسعه است و از جاهای دیدنی تیران اصفهان می باشد. این مجموعه فراهم آمده تا سریع تر و با صرف هزینه كمتر نسبت به سواحل شمالی و جنوبی به این دست از تفریحات آبی و ساحلی دسترسی پیدا كرد. انواع تفریحات مجموعه تفریحی دریاچه خمیران شامل شاتل، بنانا، غواصی، جت اسكی، واتربال، قایق سواری، دراگون بت، چهارچرخ و والیبال ساحلی است. بوفه، سرویس بهداشتی، دوش آب گرم، آلاچیق و سایبان از خدمات مجموعه است كه اوقات خوش و بی دغدغه ای را برای شما و همراهانتان فراهم می كند.

جاهای دیدنی تیران-TDQP9t2OPv

شهر زیرزمینی كرد علیا

در همین چند ساله اخیر در حوالی شهرستان تیران و كرون یعنی در محدوده روستای كرد علیا یك شهر زیرزمینی یافت شده است. در حال حاضر در حدود یك و نیم كیلومتر از این شهر زیرزمینی حفاری شده و به منظور بازدید آماده گشته است و ادامه آن نیز در جریان حفاری قرار دارد. این شهر زیرزمینی ویژگی‌های جالبی دارد و از اخبار جذاب و مهمی در مورد گذشتگان حكایت می‌كند. طبق پژوهش‌های انجام‌شده این شهر زیرزمینی ۸۰ ورودی دارد و جالب است بدانید كه تمام این ۸۰ ورودی به ۸۰ خانه روستای كردعلیا راه دارند. طبق شواهد و مدارك گفته می‌شود این شهر به منظور دفاع در مقابل مهاجمان و حتی سرمای سخت و شدید فصل سرد سال ساخته شده است.

جاهای دیدنی تیران-tuK1lkLHj5

روستاهای تاریخی تیران و كرون

روستاهای تاریخی این شهرستان در مسیر گرشگران قرار گرفته اند كه هر كدام دارای جلوه هایی خاص هستند. قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه‌های قدیمی روستای جاجا نمونه ای از این ظرفیت گردشگری است.

روستای كرد علیا یكی دیگر از ظرفیت های گردشگری شهرستان است كه چشمه شاهی، دشت لاله ها، قبرستان ارامنه و دست كن ها و شهر زیرزمینی در دل این روستا نهفته شده است.

روستاهای دیگر شهرستان تیران و كرون از جمله روستای تندران دارای آثار تاریخی هستند كه هر كدام ارزش خاصی دارند كه برج كبوتر واقع در تندران با قدمتی در دوران قاجار در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

جاهای دیدنی تیران-E9LrpgzeIm

جاذبه های گردشگری مذهبی

آستان مقدس امامزادگان این شهرستان از جمله امامزاده احمد (ع) واقع در شهر تیران، امامزاده احمدرضا (ع) واقع در روستای احمدرضا، امامزاده بی بی فاطمیه (س) واقع در روستای محمدیه، امامزاده سید سرالدین (ع) واقع در شهر عسگران و امامزاده عبدالله (ع) واقع در منطقه كوهان از جمله جاذبه های گردشگری معنوی این شهرستان هستند.

مساجد تاریخی این منطقه نیز دارای ویژگی خاص خود هستند كه مسجد تاریخی امام حسن مجتبی (ع) در منطقه تاریخی سرپل شهر تیران و مسجد سید كه مسجد جامع شهر تیران است دارای بنایی تاریخی است و جاذبه گردشگری می باشد.

جاهای دیدنی تیران-5i9LhVsMI3