ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی نجف آباد

جاهای دیدنی نجف آباد

نجف‌آباد (Najafabad) چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان و مركز شهرستان نجف آباد است. این شهر برای شكوفه‌های بادام، قالی دستباف و عسل و انار شهره است و شیرینی محلی معروف آن اِگِردَك می‌باشد، و به نام شهر علم و ایثار شناخته شده‌ است.
  • 1402/12/03
  • استان : اصفهان
  • شهر : نجف آباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اصفهان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی نجف آباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی نجف آباد را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مركز ایران است. مركز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یكی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یكی از مهم‌ترین استان های تاریخی كشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می كنند. همچنین اصفهان قطب تولید آهن، فولاد و همچنین صنایع دستی در ایران است.

نجف‌آباد (Najafabad) چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان و مركز شهرستان نجف آباد است. این شهر برای شكوفه‌های بادام، قالی دستباف و عسل و انار شهره است و شیرینی محلی معروف آن اِگِردَك می‌باشد، و به نام شهر علم و ایثار شناخته شده‌ است. این شهر در زمان شاه عباس صفوی در ۲۵ كیلومتری غرب شهر اصفهان بنا شده‌ است. نجف‌آباد را شهر كبوتران و كبوترخانه‌ها می‌گفتند. در ادامه این مقاله با جاذبه های گردشگری نجف آباد آشنا می شویم.

دیدنی های نجف آباد

باغ گل ها

باغ گل‌ها با وسعت ۴۰۰۰ متر یكی از جاذبه‌های گردشگری نجف آباد است كه در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده‌. شهرداری نجف آباد این باغ را با كاربرد پژوهشی، آموزشی و نمایشگاهی ساخته است. گل‌های فصلی و دائمی و درختچه‌های زینتی از گیاهان پرورش یافته در این باغ هستند. كودكان نیز می‌توانند در این باغ تمام مراحل كاشت گیاهان را یاد بگیرند و گیاه با نام كودكی كه آن را كاشته است در باغ قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی نجف آباد-UeMF8KLZF9

باغ ملی نجف آباد

در میدان اصلی شهر نجف آباد باغ ملی قرار دارد، این باغ در دوره پهلوی اول ساخته شده و به نام باغ ملی معروف است. میدان بیضی شكل است كه ده مسیر ورود و خروج داشته و این روزها بسیاری در آن تردد می كنند. این باغ نكته جالب چندانی ندارد و فقط وقتی می تواند برای قدم زنی باشد.

جاهای دیدنی نجف آباد-fFrzaR28dy

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ‌ بهایی یا برج‌های جوی از مكان‌های دیدنی و تاریخی شهر نجف‌آباد است. ارگ شیخ‌ بهایی هفت برج دارد كه شبیه به یكدیگرند. به همین دلیل در بین بناهای قدیمی كمیاب است و تنها نمونه شبیه به آن در تبریز ساخته شده است. این برج‌ها در قدیم كبوترخانه هم بودند؛ كبوترخانه‌ در گذشته محلی برای تهیه كود حیوانی بود. ارگ شیخ‌ بهایی در حال حاضر از مكان‌های فرهنگی و تفریحی استان اصفهان است كه برای توریست‌ها و بازدیدكنندگان بسیار جذاب است.

جاهای دیدنی نجف آباد-xeYAFFr4am

برج‌های دوقلوی صفا

برج‌های دوقلوی صفا، كبوترخانه‌ای دوقلو با پلانی مستطیل شكل است كه از برج‌های نادر و منحصر‌به‌فرد به شمار می‌رود. هر گردشگری كه در گذشته قصد سفر به این شهر را داشت، از پرواز كبوترهای بی‌شمار در بالای این منطقه، متوجه می‌شد كه به نجف آباد نزدیك شده‌ است. متاسفانه در حال حاضر این كبوترخانه‌ها دیگر استفاده نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها تخریب شده‌اند. نجف آباد به‌دلیل اینكه یكی از باغ‌شهرهای بزرگ ایران بوده، جهت تولید محصولات كشاورزی نیاز به كود داشته كه توسط همین كبوترخانه‌ها تولید می‌شد. سالانه از هر برج حدود هفت تن كود جمع‌آوری می‌شد.

جاهای دیدنی نجف آباد-lkJKyycclX

خانه تاریخی مهرپرور (موزه مردم‌شناسی)

دارای عرصه‌ای به مساحت حدود ۳۶۰ مستطیل شكل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته كه دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است، بر اساس سبك معماری( دو جبهه‌ای شمالی-جنوبی)، شیوه انواع طاق بندی‌ها، شكل و نحوه گسترش پلان مركزی، نوع تزیینات پیش‌ساخته آجری و كاربری­های فضاهای جبهه شمالی و زیرزمین خانه،سقف تیرپوش تاریخ ساخت بنا را می­توان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول دانست. شهرداری نجف‌آباد در سال ۱۳۹۳ نسبت به بازسازی و بهسازی این خانه تاریخی اقدام كرد و پس‌ازآن این مجموعه را به موزه مردم‌شناسی شهر نجف‌آباد تبدیل كرده است، این مجموعه شامل موزه مردم‌شناسی اسناد و موزه آثار باستانی است.

جاهای دیدنی نجف آباد-cB9VrxnRe1

خانه تاریخی نوریان (مكتب ­خانه علوم خواجه‌نصیرالدین طوسی)

خانه تاریخی نوریان قطعا یكی از جاهای دیدنی نجف آباد است. این خانه شامل دو بخش اصلی شاه نشین و خلوت كناری است. عمر این خانه از اواخر قاجار شروع می شود. مساحتش آنقدر بزرگ نیست ولی انعكاس خوبی از معماری های دوره قاجار در این شهر است. خانه مهرپور از دیگر جاهای دیدنی نجف آباد است كه این روزها تبدیل به موزه مردم شناسی شهر نجف آباد شده است. این خانه تاریخی جای جالبی برای وقت گذراندن است

جاهای دیدنی نجف آباد-FMhtCZ98WR

مسجد جامع نجف آباد

اولین و قدیمی ترین مسجد شهر كه در زمان صفویه ساخته شده و دوباره ترمیم شده است مسجد جامع نجف آباد است. این مسجد دو ایوانه بوده و در هر ایوان سه دهنه وجود دارد. شبستان زمستانی پناهگاه افراد در تابستان است. این مسجد فاقد هر گونه تزیینات و كاشی كاری خاصی است ولی سنگ فرش آن از كاشی های آبی رنگ و مربعی شكل به كار رفته است. راه رفتن در آسمان را تجربه نخواهید كرد ولی هیچ مسجدی تقریبا به این صورت نبوده و نیست.

جاهای دیدنی نجف آباد-4dPJt2y9Sf

مسجد نصیر

یكی از مساجد خاص در نجف آباد مسجد نصیر است این مسجد از سبك رازی پیروی می كند و مسجدی دو ایوانی است. برای دیدن این مسجد باید به خیابان قدس رجوع كنید.

جاهای دیدنی نجف آباد-3yzOtYV5kA

كارونسراهای جلوگیر و هسنیجه

كارونسراهای جلوگیر و هسنیجه دو كاروانسرای برجای مانده از عصر صفوی است كه نقش مهمی به عنوان استراحتگاه داشته اند، این دو كاروانسرا همچنین از لحاظ معماری جالب هستند دیدن آنها آنقدر پیشنهاد نمی شود چرا كه این روزها شبه مخروبه هستند.

جاهای دیدنی نجف آباد-oGMqqHvzQb

قلعه سنگی علویجه

شهر تاریخی علویجه از آبادی‌های قدیم نجف‌آباد است. دقیقاً مشخص نیست كه ساخت این شهر مربوط به كدام دوره تاریخی است اما وجود قلعه سنگی علویجه، كه بنایی قدیمی با نشانه‌هایی از معماری كهن است، نشانی از قدیمی بودن نجف آباد و پشت سر گذاشتن دوره‌های مختلف تاریخی است. این قلعه سنگی طاق‌ها و ایوان‌های زیبا و منحصربه‌فردی دارد كه زیبایی‌اش را چند برابر كرده است. گردشگران زیادی برای بازدید از تمدن كهن ایران به این قلعه سر می‌زنند.

جاهای دیدنی نجف آباد-cH7MvDe1QX

عصارخانه

در مركز نجف آباد با عصارخانه آقا رو به رو می شوید، یكی از فضاهایی كه خود را در لیست جاهای دیدنی نجف آباد جا داده است. این عصار خانه، دو پاچال و دو تیر بزرگ دارد و یك سنگ آسیاب بزرگ در آن دیده می شود، اگر تا به حال عصارخانه ندیده اید، عصار خانه آقا مكان مناسبی برای دیدن یك عصارخانه حرفه ای است.

جاهای دیدنی نجف آباد-57mb1IyW6x

پارك ملی قمیشلو

پارك ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو از مناطق حفاظت‌شده جهان محسوب می‌شود كه ۱۵۰ سال پیش ظل‌السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاكم اصفهان قمیشلو را به‌عنوان قرق و شگارگاه اختصاصی اعلام و حتی از چرای دام در این منطقه جلوگیری كرد. اقلیم این منطقه نیمه‌خشك بیابانی است و از ارتفاعات و دشت تشكیل شده است. باغ قمیشلو در مجاورت قلعه تاریخی قمیشلو، تماشای آهوی ایرانی و قوچ و میش از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این پارك ملی به‌شمار می‌روند. پارك ملی قمیشلو علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی كه در خود دارد، دارای تنوع و تراكم حیات‌وحش، جوامع و رویشگاه‌های متنوع و شانس دیدن حیات وحش ویژه و چشم‌اندازهای زیبای كوهستانی و دشتی نیز است.

جاهای دیدنی نجف آباد-jn6gTn0unv