ریپورتاژ آگهی
دیدنی های آباده

دیدنی های آباده

آباده (Abadeh) شهری در استان فارس و مركز شهرستان آباده است. آباده در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت انتخاب شد. شهرستان آباده در شمالی‌ترین نقطه استان فارس قرار دارد
  • 1402/11/26
  • استان : فارس
  • شهر : آباده
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی آباده

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی آباده را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

آباده (Abadeh) شهری در استان فارس و مركز شهرستان آباده است. آباده در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت انتخاب شد. شهرستان آباده در شمالی‌ترین نقطه استان فارس قرار دارد. از شمال و غرب به استان اصفهان، از جنوب به صفاشهر و از شرق به استان یزد متصل است. این شهرستان در فاصله ۲۷۰ كیلومتری شمال شیراز، ۲۰۰ كیلومتری جنوب اصفهان، ۱۹۰ كیلومتری جنوب غربی یزد و ۵۲۸ كیلومتری جنوب شرقی شهركرد قرار دارد.

دیدنی های آباده

قلعه ایزدخواست

قلعه ایزدخواست، در شهر ایزدخواست، نزدیك به آباده قرار دارد و ساخت آن متعلق به دوران ساسانی است. آتشكده داخل شهر اولین آتشكده‌ای بود كه به مسجد تبدیل شد. این قلعه در پنج طبقه ساخته شده كه در آن زمان ساختمانی با این تعداد طبقه بسیار نادر بود. بعد از ارگ بم قلعه ایزدخواست بزرگ‌ترین بنای خشت‌ و‌ گلی ایران است. كاروان‌سرای شاه عباسی و پل صفوی از جاذبه‌های دیدنی نزدیك به قلعه ایزدخواست است.

دیدنی های آباده-ZWyKcdKvGe

كاروانسرای ایزدخواست

كاروانسرای ایزدخواست مربوط به سده ۱۲ است و در ایزدخواست، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۱۲ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های آباده-D1Sinp9o9E

موزه مردم‌شناسی آباده

موزه مردم‌شناسی آباده، در استان فارس در یك طبقه با زیربنای دو هزار و ۴۰۰ متر مربع شامل سالن‌های اداری، كافی‌نت، كافی‌شاپ، موزه و گالری است. اگر به بازدید از موزه ها علاقه دارید حتما سری به این موزه بزنید.

دیدنی های آباده-dlDSPlVzGV

تیمچه صرافیان

این تیمچه در بافت قدیمی شهرستان آباده بنا شده است كه متعلق به دوران قاجار است و به‌منظور داد و ستد ساخته شده است. بنای زیبای تیمچه دو طبقه‌ای است. در ورودی تیمچه با منبت‌كاری هنرمندانه و درهای چوبی حجره‌ها زیبایی بنا را چند برابر كرده‌اند. این تیمچه جزو شش بازار برتر در زمینه خرید و فروش صنایع دستی ایران است. در سال۱۳۷۶تیمچه صرافیان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

دیدنی های آباده-FXiG8R2hg7

عمارت كلاه فرنگی فیروزی

عمارت كلاه فرنگی فیروزی در شهر آباده مركز شهرستان آباده در استان فارس قرار دارد و از آثار دوران قاجاریه است كه دارای نقشه تقریبا دایره‌ای بوده و درمیان باغچه‌ای كوچك واقع شده است. این عمارت یك طبقه با وسعتی در حدود ۲۰ متر مربع ، دارای چهار در ورودی و پنجره‌های بلند بوده است. این بنای یك طبقه به سبك كلاه فرنگی شیراز زندیه، هشت گوش ساخته شده است كه از سطح زمین حدود یك متر بلندتر است. خود بنا از خشت و گل است و داخل بنا با آجرهای مربع شكل فرش شده است. سقف بنا توسط نجاری بنام علی كاكا منصور ساخته شده است كه او نیز از برادران امامی كه منبت كاران قابلی بودند دعوت می‌كند تا سقف را آینه كاری یا منبت كنند. این اثر تاریخی كه در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۰۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و در حال حاضر در تملك شهرداری است و برخلاف سایر عمارت‌های كلاه فرنگی كه امروزه كاربری موزه و فرهنگی دارند از این بنا استفاده‌ای نمی‌شود.

دیدنی های آباده-HH2WQsFKzP

منطقه شكار ممنوع بید بیده

این منطقه با وسعتی برابر با ۷۰۰۰۰ هكتار در فاصله ۳۰ كیلومتری آباده واقع شده كه این منطقه در امتداد رشته كوه زاگرس و از ارتفاعات جنوبی شهرستان و همجوار با ارتفاعات قله بل (بلندترین قله استان فارس) شروع شده و ارتفاعات تنگ تنور، سیاه چوغی، بیدهاشم را در بر می گیرد و بیشترین بارندگی در سطح شهرستان در این منطقه گزارش شده كه در فصول سرد سال بارش در ارتفاعات بصورت برف و در دشت همجوار اغلب بصورت باران است.

دیدنی های آباده-dJwY6PHuim

روستای چنار

از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آباده روستای چنار با قدمتی ۸۰۰ ساله است كه آب‌و‌هوای بسیار معتدلی دارد. در مسجد روستا درخت چنار كهن‌سالی وجود دارد كه نام روستا برگرفته از آن است. درخت چنار برای اهالی روستا ارزش بسیاری دارد؛ در باور آن‌ها این درخت مقدس است و به نماد این روستا تبدیل شده است.

دیدنی های آباده-WhZT1ZqF3t

امامزاده سید محمد شورجستان

در۳۰ كیلومتری شمال شهرآباده درمسیر جاده اصلی آباده – اصفهان روستای شورجستان قرار دارد كه آثار وشواهد وموقعیت مكانی آن حاكی از قدمت تاریخی آن می باشد كه به دوران قبل از اسلام می رسد این روستا اگر چه دارای جاذبه های چندانی نیست لیكن گوهری گرانبها از خاندان عصمت وطهارت در خود نهان دارد كه موجب معروفیت وشناخت در منطقه گردیده است امامزاده ای جلیل القدر معروف به سیدمحمد(ع) كه نسب آن به امام زین العابدین علیه السلام امام چهارم شیعیان میرسد.

دیدنی های آباده-c7rxMBNrgM