ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس

میناب یا هرمز كهنه، بازمانده شهری است كه بنای آن را به اردشیر بابكان نسبت می دهند. تاریخ میناب با تاریخ شهر هرمز باستانی درآمیخته است. این شهر با نام های منا، مناب، مینا، و مینو و … خوانده شده است.
  • 1402/11/05
  • استان : هرمزگان
  • شهر : ميناب
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان هرمزگان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس

میناب یا هرمز كهنه، بازمانده شهری است كه بنای آن را به اردشیر بابكان نسبت می دهند. تاریخ میناب با تاریخ شهر هرمز باستانی درآمیخته است. این شهر با نام های منا، مناب، مینا، و مینو و … خوانده شده است. به دلیل نزدیكی با دریا و فراوانی رودهایش به آن «میان آب» نیز گفته اند.مردم میناب به زبان فارسی با لهجه مینابی سخن می گویند.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-Uk3pLddOhR

قلعه هزاره میناب

این قلعه به بی بی مینو نیز معروف است. مردم بومی معتقدند در روزگاران گذشته دو خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین این شهر را بنا كرده اند. در گذشته دو قلعه وجود داشته كه یكی از آنها ویران شده است. این قلعه تا اواخر دوره قاجار مركز حكومت محلی بوده و در اطراف آن، خندقی وجود داشته است. در آن زمان همیشه سربازان مسلح در قلعه نگهبانی می دادند.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-Fegdnb1lMK

قلعه سیریك میناب

قلعه سیریك در بخش سیریك واقع شده و به نام كلات میرحاجی نیز معروف است. این قلعه، امیرنشین بوده و در قرن هشتم تا دهم هجری استفاده می شده و در آن سكونت داشته اند.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-eV4s18tAFK

قلعه كردر در میناب

قلعه كَردر یا كلات نادرشاهی در میان نخلستان بزرگی در ۱۳ كیلومتری جنوب میناب قرار دارد. این قلعه چندین برج دارد كه در بدنه هر كدام از برج ها سوراخ هایی برای نشانه گیری و نظارت بر محیط اطراف وجود دارد.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-8ejsraRLMQ

قلعه شاداب میناب

این قلعه در ۶۸ كیلومتری جنوب غربی میناب و برفراز صخره هایی بلند در روستای كنارجو قرار دارد. از این قلعه سفال های رنگارنگی مربوط به قرون متأخر اسلامی به دست آمده و به نظر می رسد از قرن نهم تا یازدهم هجری مورد استفاده بوده است.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-edtuepWPS3

قلعه گوربند

قلعه گوربند در روستای گوربند حدود ۳۰ كیلومتری میناب واقع شده و اكنون اطراف آن را اراضی و خانه های روستایی فراگرفته است. این قلعه چهار برج دیدبانی داشته كه در حال حاضر تخریب شده است.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-v4LC6e1GWq

معبد عشاق روستای كروك

در مورد ساخت این بنا، افسانه ای نقل می شود كه حدود چهارصد سال پیش دو جوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندند و با مخالفت شدید رو به رو می شوند. این واقعه به مرگ آنها ختم می شود. سپس دو عاشق نگون بخت را بر شتر سوار كرده و به سوی مقصد نامعلومی حركت می دهند. شتر، جسد عشاق را در مكانی بر زمین می گذارد كه بعدها اقوام آن دو، بنای یادبودی در آنجا می سازند. چون این منطقه آب نداشته ولی شتران زیادی داشته، در ساخت بنا به جای آب از شیر شتر استفاده كرده اند.

 جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-BVsYproVl8

جنگل های حرا و چندل خورآذینی

حرا درختی است آب شورزی كه هنگام مد دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود و به كمك خاصیت تصفیه ای پوسته اش، آب دریا را جذب و نمك آن را دفع می كند. جنگل های حرا در بخش سیریك، وسعتی حدود ۵۰۰ هكتار دارد و وجه تمایز آن با سایر رویشگاه های ماندآبی سواحل جنوبی ایران، وجود دو گونه گیاهی مانگرو، یعنی حرا و چندل در كنار یكدیگر است. شرایط زیستی حاكم بر جنگل های این منطقه موجب شده گونه های مختلف جانواران و گیاهان در آن ادامه حیات دهند، پرندگان بسیاری در زمستان به این منطقه مهاجرت می كنند.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-5vOS9Rtqwe

رودخانه میناب

استان هرمزگان یكی از پرآب‌ترین رودهای جنوبی ایران است و از دو رودخانه دیگر به نام‌های رودان و جغین تشكیل شده است. رودخانه رودان از بلندی‌های گلاشگرد واقع در غرب كهنوج و رودخانه جغین از ارتفاعات جنوب شهرستان كهنوج سرچشمه می‌گیرد. این دو رودخانه در نزدیكی روستای برجگان واقع در 25‏ كیلومتری شمال شرقی شهر میناب به هم می‌پپوندند و رودخانه میناب را به وجود می‌آورند.

به علت شیرینی آب این رودخانه و امتیازات عمرانی و اقتصادی ناشی از آن، سد بزرگی نیز بر روی آن ساخته شده است. ‏رودخانه میناب كه از كناره شهر میناب می‌گذرد، به چهره این شهر كه در ‏طشرفین این رود دامن گسترده است و با سر سبزی نخلستان‌های اطراف درآمیخته، جلوه‌ای ویژه می‌بخشد؛ به طوری كه این شهر را یكی از نقاط بسیار زیبای استان هرمزگان ساخته است.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-kBt39ixGQU

رودخانه جگین میناب

یكی دیگر از دیدنی های میناب رودخانه جگین می باشد.این رودخانه میناب كه از كوه های بشاگرد سرچشمه میگیرد و در نهایت به دریای عمان می ریزد.زیبای خاص این رودخانه عبور آب از دل كوه های می باشد كه اب ان هم شیرین است.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-7US35uQ3XJ

سد استقلال میناب

دریاچه سد استقلال یكی از دریاچه های استان هرمزگان و از جمله جاذبه های گردشگری شهر میناب می باشد. این دریاچه به صورت مصنوعی در ۲ كیلومتری شرق میناب و در ارتفاع ۵۹ متری واقع شده است. بر روی رودخانه میناب قرار گرفته برای همین به دریاچه میناب نیز معروف است.

مطالعات برای احداث این دریاچه سال ۱۳۴۴ خورشیدی انجام گرفت و در سال ۱۳۵۳ عملیلت سلخت آغاز شد و در سال ۱۳۶۲ به بهره برداری رسید. در این سد از نوع سد بتونی پایه دار كه طول تاجش ۴۰۰ متر است و پی آن ۵۸ متر می باشد. ظرفیت مخزن آب آن ۲۷۰ میلیون متر مكعب است.

دریاچه و سد استقلال دارای چشم اندازی زیبا و دوست داشتنی است كه اهالی منطقه و مسافران از آن به عنوان تفرجگاه استفاده می كنند. از آب این سد به عنوان آب شرب ساكنین شهر بندرعباس و ابیاری ۱۰ هزار هكتار زمین و باغ این شهر استفاده می شود.

جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-oCtACj7dBI

پنج شنبه بازار میناب

یكی از مكان های دیدنی كه با فعالیت اقتصادی مردم به خصوص زنان درآمیخته، پنج شنبه بازار میناب است. این بازار در مركز شهر میناب قرار دارد. از یك سو به بازار سرپوشیده میناب و از سوی دیگر به میدان اصلی شهر می رسد و محل عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی است. در پنج شنبه بازار انواع حصیر، ظروف حصیری، سفال، لواز دوخت لباس، برقع ، ماهی و  انواع مواد غذایی عرضه می شود.

 جاهای دیدنی میناب ، هرمز كهنه گلستان خلیج فارس-hnfrIZBv1y

باغات انبه

آب و هوای گرم و مرطوب وجود رودخانه ها، دشت ها، جلگه های آبرفتی و خاك حاصل باعث شده كشاورزی در این منطقه رشد زیادی داشته باشد. مهمترین محصولات كشاورزی آن، مركبات خرما، صیفی جات، غلات، پرتقال، لیموترش، گوجه فرنگی، خیارسبز، هندوانه، پیاز، بادمجان و … است.

باغات انبه میناب معروف هستند. انبه میوه ای درشت و بیضی شكل است كه طعم بسیار خوبی دارد. از میوه نارس آن كه ترش مزه است در تهیه ترشی استفاده می كنند.