ریپورتاژ آگهی
جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل

گیوی شهردیدنی است در بخش مركزی شهرستان كوثر استان اردبیل ایران كه از مناطق گردشگری اردبیل در همه ی فصول سال به حساب می آید.شهر گیوی شامل دو منطقه بنام‌های گیوی علیا و گیوی سفلی می‌باشد
  • 1402/10/30
  • استان : اردبيل
  • شهر : گيوي
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اردبیل
تلفن : 66059000-021

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل

گیوی شهردیدنی است در بخش مركزی شهرستان كوثر استان اردبیل ایران كه از مناطق گردشگری اردبیل در همه ی فصول سال به حساب می آید.شهر گیوی شامل دو منطقه بنام‌های گیوی علیا و گیوی سفلی می‌باشد.شهر بكر گیوی از مناطق كوهستانی خوش آب و هوای شمال غربی ایران به حساب می آید كه بخاطر وجود چشمه های آب گرم و معدن و كوه های سر به فلك كشیده سالانه عده ی زیادی را به سوی خود و طبیعت وصف نشدنی اش سوق میدهد.

طبق سرشماری سال 1385 خورشیدی جمعیتی آن به 6467 نفر در 1721 خانواده می رسد و تقریبا 7 درصد از استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

ـ زبان اهالی شهر گیوی  (تركی آذربایجانی)

ـ مذهب (شیعه)

ـ حرفه اغلب مردم گیوی(كشاورزی ، دامداری ، پروش زنبور عسل و صنایع وابسته به آن )

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-5cNRCbUiqA

آبگرم گیوی

آبگرم زیبای گیوی به دلیل ویژگی های آب این منطقه به یكی از معروف ترین آبگرم های كشور تبدیل شده است. این آبگرم در درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی، رماتیسم، اعصاب، متابولیكی و گوارشی تاثیر فراوانی دارد.دمای آن چیزی در حدود 50 درجه سانتی گراد است و به میزان 5/2 لیتر در ثانیه میزان آبدهی دارد. آب این مجموعه از رشته‌كوه‌های آهكی و توده آذین سرچشمه می‌گیرد.

 جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-dhqNLSrsfU

دلیكی داش ( سنگ سوراخ )

این سنگ از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال شرقی شهر در قسمت پایین جاده گیوی به خلخال در میان باغات (دربند) شهر واقع شده است. در این محل در آخرین چهارشنبه سوری دخترانی كه عروسی نكرده‌اند و زنانی كه صاحب فرزند نمی‌شوند جمع می‌شوند و نیّت می‌كنند و از این سوراخ عبور می‌كنند و اگر به آرزوهای خود رسیدند، سال بعد در همان محل وهمان زمان (آخرین چهارشنبه سوری) به رقص و شادی می‌پردازند و شیرینی می‌دهند. از سوراخ این سنگ باغداران آب مورد نیاز خود را جهت آبیاری باغات خود عبور می‌دهند.

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-bly9KRzS3c

پل فیروز آباد

ین پل در بخش فیروز و ورودی روستای فیروزآباد در تاریخ 1312 ه‍.ش در زمان رضاخان توسط آلمانیها طراحی و ساخته شده است. مصالحی كه در ساخت این پل به كار رفته، سیمان، آهن، آرماتور، شن و ماسه است. رودهای روستاهای لیكوان، ایلخچی، سنگ‌آباد، شهر كیوی، هریس در روستای فیروزآباد به هم متصل شده و از زیر پل فیروزآباد می‌گذرند.

 جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-rlGXRzXDbg

داش حمام ( حمام سنگی )

در قمست جنوب شرق شهر گیوی سفلی و در تراس رودخانه ی گیوی چایی و در میان باغ های ساحل رودخانه، داش حامامی واقع شده است. حمام مذكور در دامنه ی كوه و به صورت غاری است كه از یك فضای مستطیل شكل به ابعاد تقریب ٤ × ١٠ متر تشكیل شده كه در دل یك صخره طبیعی كنده شده است. محلی كه حمام در آن ایجاد شده، در اصل یك چشمه بوده كه با گسترش محدوده ی جشمه و ایجاد سكو و یك حوضچه مركزی با كنده كاری در بستر سنگی تبدیل به فضایی جهت استحمام شده است.

آب این حمام از سه نقطه تامین می شود كه درجه حرارت های هر كدام با دیگری فرق می كند. در دو گوشه ی شمال شرقی و شمال غربی حمام حوضچه های كوچكی با ابعاد حدود نیم در نیم متر ایجاد شده كه آب آن تراوش شده از دل دیواره ی سنگی ابتدا در این حوضچه ها جمع شده و سپس وارد حوض مركزی می شود.

وسط دیواره ی شرقی حمام نیز سومین سرچشمه ی آب حمام می باشد كه سردتر از دو سرجشمه ی دیگر است. گرمترین آب جشمه ی حمام بیشتر از ٣٠ درجه ی سانتیگراد دما ندارد. با این همه استحمام با آن بسیار آرام بخش و دلچسب می باشد.

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-TenwYeZkUN

كورپی قولاغی

این پل قدیمی‌ترین پلی است كه بر روی رودخانه كیوی چایی بسته شده است، این پل در سال 1359 توسط حق‌بین و با كمك اهالی شهر تجدید بنا شد و در قسمت جنوبی شهر و در میان باغها قرار گرفته است.

پارك شهر واقع در شهرك فرهنگیان

در قست جنوبی شهر واقع در شهرك فرهنگیان با مساحت 1500 متر مربع در زمان آقای مختار جمیلی (شهردار وقت) احداث و در بیست ودوم بهمن 1380 افتتاح شد. این پارك در فصول بهار و تابستان تا اواسط پاییز از صبح تا ساعت 5/9 شب مورد استفاده بچه‌ها و خانم‌ها (ساكنین شهرك) و از ساعت 5/11 شب به بعد مورد استفاده آقایان قرار می‌گیرد. آقایان روی چمن یا روی صندلی‌های پارك نشسته و تا ساعت یك نصف شب به صبحت و گفتگو می‌پردازند.

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-Tp4fIru9yj

آسیاب‌های آبی كیوی

از آب رودخانه كیوی چایی علاوه بر استفاده در آبیاری مزارع و باغات، در قدیم برای به كار انداختن آسیابهای آبی نیز استفاده می‌شده است. كیوی به خاطر داشتن آسیابهای آبی متعدد در منطقه خلخال و اردبیل ممتاز بوده است. آسیابهای آبی شهر كیوی در قدیم عبارتند از : – عباس قوشا دگیرمانی – اورغوّری پیرجان دگیر مانی – كرم دگیرمانی – ایوب دگیرمانی – شاه دگیر مانی – مَشَد دگیر مانی – زنبورك دگیر مانی – آسیاب مشهدی ابوالفضل بشارتی – آسیاب مشهدی حیدر صادقی این آسیابها، گندم‌های اهالی شهر و روستاهای اطراف را آرد می‌كردند. با وجود چنین آسیابهایی می‌توان تخمین زد كه آب رودخانه گیوی چایی چقدر بوده است.

مرداب گنجگاه (گنجاه گولی)

این مرداب در فاصله 16 كیلومتری شهر كیوی و در شمال غربی روستای گنجگاه واقع شده است و از مناظر دیدنی منطقه به شمار می‌رود. این مرداب به صورت فصلی است و آب آن در تابستان خیلی كم می‌شود از آب آن برای آبیاری زمینهای زراعتی استفاده می‌نمایند. در فصل تابستان، جوانان روستاهای همجوار مثل گنجگاه، نصیرآباد، نیلق، ابلی علیا و سفلی و شهر گیوی در این مرداب شنا می‌كنند.

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-Q79lcTE2vf

سد خاكی قره قشلاق

این سد در سال 1379 در شمال روستای قره قشلاق با مدیریت جهاد كشاورزی گیوی و با نظرات مدیریت آب و خاك استان اردبیل و با پیمانكاری شركت خدمات مهندسی آب و خاك اردبیل احداث شد. از آب این سد زمینهای زراعی اطراف روستای قره قشلاق آبیاری می‌شود و نقش خاصی در عمران آبادی و تولیدات كشاورزی این روستا دارد.

جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-Wy576i4cW5

سایر جاذبه شهرستان گیوی

منظره سرمستان (سلمستان) سرمستان یكی دیگر از مناظر دیدنی و طبیعی شهر كیوی است و در فصل بهار شكوفه‌های رنگارنگ، گلهای طبیعی و عطرآگین محیط آنرا دلپذیر و خوشبو می‌كنند. آب آنجا خیلی سرد است و در اینجا شنگ (یملیك)، سبزیهای وحشی مثل (چول كاواری، چون گشنیجی، چول مرزه‌سی) و قارچ خوراكی (گوبه لك)، آویشن (كهلیك اوتی)، و ریواس (اوشقون) می‌روید. سرمستان محل اتراق چوپانها هنگام ظهر و گشت و گذار جوانان می‌باشد، و از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال شهر بالای چشمه نزدیك كوه گوی یال (یال سبز) و درختان بید كربلایی رحیم (كلبه رحیم سویودی) قرار دارد.

 جاهای زیبای گیوی ـ طبیعتی جوشان در اردبیل-UldubGvL78