ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی لنگرود

جاهای دیدنی لنگرود

استان گیلان شهرهای بسیار زیادی دارد كه هر كدام از جذابیت و طبیعت فوق العاده ای بهره مند هستند. شهر لنگرود از یك طرف به شهرستانرودسر و از طرف دیگر به لاهیجان متصل است.
  • 1402/09/16
  • استان : گيلان
  • شهر : لنگرود
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گیلان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی لنگرود

استان گیلان شهرهای بسیار زیادی دارد كه هر كدام از جذابیت و طبیعت فوق العاده ای بهره مند هستند. شهر لنگرود از یك طرف به شهرستانرودسر و از طرف دیگر به لاهیجان متصل است. با ورود به این شهر دیدنی، كوه های جنگلی، دریای آبی خزر، آب و هوای معتدل و رودهای خروشان كه در لنگرود وجود دارند، مسافران را شگفت زده می كنند. اما باید بگوییم جاهای دیدنی لنگرود تنها به طبیعت بی نظیر آن محدود نمی شود می توان در این شهر با مكان های تاریخی و دیدنی دیگری نیز روبه رو شد كه هر كدام از تاریخچه ای غنی برخوردار هستند. در ادامه مطلب همراه ایران توریسم باشید تا با جاهای دیدنی لنگرود بیشتر آشنا شوید.

پل خشتی لنگرود

پل خشتی، معروفترین جای دیدنی و بنای تاریخی لنگرود است كه از جنس خشت و آجر بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است، آب این رودخانه از آبراه های سفیدرود سرچشمه می گیرد، این رود كاملا از مركز منطقه شهری لنگرود می گذرد.ساخت این پل مربوط به دوره ایلخانیان است و از آنجائیكه درمركز شهر و در جای مناسبی قرار دارد هنوز از اهمیت رفت و آمدی خاصی برخوردار است و همچنین به خاطر جنس مواد بكار رفته و شكل خاص پل همیشه در نظر گردشگران و حتی بومی های منطقه، مورد توجه و اهمیت قرار داشته و دارد.

-cyrPhX5PtH

منزل قدیم منجم باشی

خانه‌ قدیمی «مُنجم باشی»، در فشكالی محله لنگرود، نمونه‌اى از هنر معمارى گیلان در دوره قاجار و یكی از جاهای دیدنی لنگرود است.خانه تاریخی منجم‌باشی در فشكالی محله و جنب سبزه‌میدان لنگرود واقع شده كه تا امروز نیز باقی مانده و شامل بخش‌های چون: بیرونی، اندرونی، خلوت‌خانه، مسجد، حمام و مانند آن است.

ورودی اصلی ساختمان بیرونی كه به «مهتابی» مشهور است، با سردر ورودی هلالی شكل و گچ بری ساده بسیار زیبا به نظر می‌رسد. طبقه‌ بالا از یك سالن پذیرایی و سه اتاق تشكیل شده است، جلوی اتاق‌ها ایوانی به عرض یك متر و طول 10 متر وجود دارد كه چهار ستون چوبی سقف آن را سر پا داشته‌اند. سالن و تزیینات این خانه، نمونه‌اى از هنر معمارى گیلان در دوره‌ قاجار را به نمایش گذاشته است. این بنای تاریخی نیز در فهرست آثار ملى ثبت شده قرار دارد.

 -ChDWBMIeR4

خانه دریا بیگی

خانه زیبای دریابیگی یكی دیگر از جاهای دیدنی لنگرود است كه علاقه‌مندان به هنر و معماری را به سوی خود جذب می‌كند. این خانه تاریخی كه متعلق به یكی از افراد سرشناس گیلان و در اوایل دوران قاجار مقر فرماندهی نیروی دریایی بوده است، نمادی از معماری گیلان در دوران قاجار است. خانه دریابیگی در دو طبقه با ایوان‌های چوبی زیبا ساخته شده است و مقرنس‌كاری‌ها، گچ‌بری‌ها و آینه‌‌هایش، ارزش زیادی دارد. درهای چوبی قدیمی و اورسی‌های چوبی مشبك هم از دیگر ویژگی‌های این خانه قدیمی است. خانه دریابیگی، در محله راه‌پشته لنگرود، به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

-cpD6WBcLmt

بام لنگرود

این بام بسیار سرسبز بوده و دارای آب و هوای تمیز می باشد كه دید بسیار خوبی به بخش كومله، لنگرود، روستاهای اطراف، باغ های چای منطقه و حتی شهر شلمان و چمخاله دارد. طبیعت این منطقه با وجود مسافران و مهمانان زیادی كه همواره برای دیدن و تفریح حضور پیدا می كنند دست نخورده مانده است و یكی از زیبایی های لنگرود به شمار می رود.

این تپه دید بسیار خوبی نسبت به بخش كومله و لنگرود و روستاهای اطراف و باغات چای منطقه و حتی شهر شلمان و چمخاله دارد. اما گذشته از دید بسیار خوب، آب و هوا و سر سبزی این منطقه هم قابل توجه است. ورودی این بام بلند حدود ۱ كیلومتر بعد از چهار راه كومله به طرف شهر اطاقورِ می‌باشد.

-cXpS9EXpEB

لیلا كوه

لیلاكوه از مناطق ییلاقی و گردشگری سبز خطه شمال ایران است. لیلاكوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده كه به دلیل داشتن قلیان‌سراهای بسیار، به قطبقلیان‌سرای استان گیلان شهرت دارد كه معروف‌ترین آن قهوه‌خانه دیشلمه است. این منطقه كه در میان ارتفاعات و جنگل قرار دارد، یكی از منطقه‌های جذاب برای طبیعت‌ دوستان به شمار می‌رود.

 جاهای دیدنی لنگرود-nt9kwUTcUo

عطا كوه

قله عطا كوه با ارتفاع حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا به لنگرود و لاهیجان مشرف است. روی قله عطاكوه دكل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد كه به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دكل» می‌گویند. برای دسترسی به این قله باید از میان باغ‌ها و جنگل گذر كرد.

-vGzdN0tZZX

دریاچه كومله

دریاچه یا استخر طبیعی كومله در استان گیلان واقع است. این دریاچه از ۳ آبگیر مجزا تشكیل شده است كه طول بزرگترین آبگیر در حدود ۱ كیلومتر و عرض آن ۴۰۰ متر است. فاصله دریاچه تا سواحل دریای خزر و ساحل زیبای چمخاله در حدود ۱۰ كیلومتر و تا ارتفاعات شمالی البرز و كوه پرش كوه در حدود ۱ كیلومتر است. در نزدیكی دریاچه امكانات تفریحی از قبیل قایق سواری و روستوران تعبیه شده است. این دریاچه در جنوب روستای كومله واقع در ۴ كیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد.

جاهای دیدنی لنگرود-nl5Wv7cyy5

منطقه شكار ممنوع تالاب چاف

منطقه شكار ممنوع تالاب چاف در حاشیه شهرستان چاف و ۱۳ كیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود و ۶۵ كیلومتری شهر رشت در استان گیلان قرار گرفته است. تالاب چاف، در ارتفاع منفی ۲۵- متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال به روستای تازه‏آباد چاف، از شرق به دریای خزر، از جنوب و غرب به روستای چاف بالا محدود می‏شود. آب و هوای آن معتدل و مرطوب با میانگین بارندگی ۱۳۰۰ میلی‏متر در سال است. وسعت تالاب در حدود ۸۰۰ هكتار است.

جاهای دیدنی لنگرود-yjNPqHDEzb

تالاب كیاكلایه

تالاب كیاكلایه از جمله آببندان‌های شهرستان لنگرود است كه در حال حاضر مساحتی كمتر از صد هكتار دارد. این تالاب كه در گذشته از پهنه وسیعی برخوردار بوده به علت تبدیل شدن به جایگاه دفن زباله، وسعت آن به صورت چشم‌گیری كاهش یافته و سطح تالاب پر شده است. این تالاب بزرگ كه زمانی محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بود.

جاهای دیدنی لنگرود-G3ygmN7Mh6

دوازده امامزاده- دوازده‌ تن

این بقعه مدفن ۱۲ تن از سادات كیایی است كه بر بخش شرقی گیلان حكومت می‌كردند و چون موطن سادات كیایی ملاط بود به سادات ملاطی نیز معروف هستند طبق شجره‌نامه‌ای كه در بقعه موجود است این دوازده‌ تن عبارتند از سید علی و سید محمد، پسران امام سجاد(ع) و سید یوسف، سید یونس، سید حسن، سید مظفر، سید موسی، سید حیدر، سید صالح، سید اسكندر، سید خاور و سید ابوذر پسران امام محمدباقر (ع). بنابه روایت مرعشی نخستین كسی بود كه در ملاط دفن شد و بعدا برای او بارگاه ساختند زن سید محمد كیا بود كه در سال ۸۲۰ قمری درگذشت و سلطان دستور داد برای او مقبره بزرگی بسازند بعد خود نیز در همانجا مدفون شد روستای ملاط را سابق بر این مشهد سر نیز می‌گفتند.

جاهای دیدنی لنگرود-XzCwQLmi4l

مسجد بازار لنگرود

مسجد حاج علی/مسجد بازار (لنگرود) این بنا در محله بازار لنگرود واقع گردیده و نوسازی شده است . مسجد به غیر از در منبت زیبای مورخ ۱۲۴۱ه-.ق، فاقد اثر تاریخی و هنری است .

 جاهای دیدنی لنگرود-drQ3JV6g4z

بازار لنگرود

بازارگردی در هر منطقه‌ای یكی از پرطرفدارترین و در عین حال مهم‌ترین بخش‌های گردشگری است. بازار هفتگی لنگرود هم كه با تولید مقادیر قابل توجهی برنج و چای و عرضه ماهی‌های تازه، یكی از بازارهای درجه اول استان گیلان است، یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لنگرود محسوب می‌شود. می‌توانید در بازار قدم بزنید، از تولیدات درجه یك مردم دیدن كنید، صنایع دستی حصیری كه زنان هنرمند روستا خود بافته‌اند را بخرید و از تماشای زندگی، كار و فرهنگ مردم لنگرود لذت ببرید. اگر شنبه‌ها به این بازار بروید، علاوه بر تولیدات بومی، انواع و اقسام محصولات داخلی و خارجی عرضه می‌شود كه می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی از خرید در این شهر را برایتان به یادگار بگذارد.

 جاهای دیدنی لنگرود-KzLwI1m5ZD