ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی

جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای استان خراسان رضوی شما را با جاهای دیدنی چناران كه یكی از شهرهای نزدیك به مشهد می باشد آشنا خواهیم كرد. پس اگر تصمیم دارید تا به استان خراسان رضوی سفر كنید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و ایران توریست همراه باشید.
  • 1402/09/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : چناران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان خراسان رضوی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای استان خراسان رضوی شما را با جاهای دیدنی چناران كه یكی از شهرهای نزدیك به مشهد می باشد آشنا خواهیم كرد. پس اگر تصمیم دارید تا به استان خراسان رضوی سفر كنید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و ایران توریست  همراه باشید.

مختصری درباره شهرستان چناران بدایند :

چناران یكی از شهرهای استان خراسان رضوی می باشد كه در فاصله حدودا 50 كیلومتری از شهر مشهد و در مسیر مشهد به قوچان قرار دارد.این شهرستان دارای  هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان دارد. از اصلی ترین جاذبه های گردشگری چناران كه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می كند میتوان به منطقه تفریحی و گردشگری اخلمد اشاره نمود اما بجز این منطقه مكان های دیدنی چناران كم نیستند پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی چناران آشنا شوید

اخلمد

دره آبشار اخلمد در ۱۷ كیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران در نزدیكی روستای اخلمد واقع شده است. روستای اخلمد در نزدیكی شهر مشهد قرار دارد و دارای طبیعت بی نظیر و چشم نوازی است .
این دره دارای دیواره های سنگی و پوشش گیاهی متراكم می باشد. در دره اخلمد باغات فراوانی وجود دارد كه میوه ی تابستانی منطقه و نیز شهر مشهد را فراهم میكند. آبشار اخلمد دو آبشار بلند است كه در كنار هم قرار گرفته است و ارتفاع هر كدام از این آبشارها بیش از ۸۵ متر است. این گردشگاه طبیعی نزدیك مشهد كه در ۸۴ كیلومتری جنوب غربی این شهر قرار گرفته است یك گردشگاه با قدمت چند هزار ساله است.

 -DqbroTajGY

چشمه گیلاس

چشمه گیلاس یكی از چشمه‌های استان خراسان رضوی است كه در روستای چشمه گیلاس در فاصله تقریبی 25 كیلومتری چناران و 50 كیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد. این چشمه كه در ارتفاع 1010 متری از سطح دریا واقع شده است، یكی از چشمه‌های معروف كشور می‌باشد. عمق این چشمه 4 تا 5 متر و میزان دبی آن 230 لیتر در ثانیه است و از نوع چشمه‌های كارستی (آهكی) به شمار می‌رود، از این رو آب آن دارای درجه سختی بیشتری نسبت به دیگر چشمه‌های موجود در اطراف مشهد می‌باشد. در دوره‌های مختلف اطراف این چشمه با دیوار و حصار، محصور شد. در دوره تیموریان، امیر علی‌ شیر نوایی اقدام به جاری نمودن آب این چشمه تا شهر مشهد نمود كه این اقدام ارزشمند در سال‌های 1016 تا 1023 هجری قمری توسط شاه عباس صفوی تكمیل شد به طوری كه آب این چشمه از میان خیابان شهر جاری و از میان صحن حرم مطهر امام رضا (ع) عبور می‌كرد. در حال حاضر آب چشمه گیلاس در مشهد جاری نیست اما شهرت تاریخی و دیرینه آن هنوز نام خوش و سابقه این چشمه تاریخی را در خاطره‌های مردم توس و مشهد حفظ كرده است

 -efI0mzAQHZ

آبشار آبقد

دره‌ای بسیار زیبا در نزدیكی روستای آبقد از توابع درز آب چناران وجود دارد كه شامل آبشارهای بسیار زیادی‌ست. یكی از این آبشارهای زیبا كه در نوبه خود محبوب‌ترین آبشار این منطقه شناخته می‌شود، «آبشار آبقد» می‌باشد. این آبشار با داشتن دیواره‌هایی به ارتفاع ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر، به عنوان یكی از مقاصد محبوب صخره نواردان محسوب می‌شود.

 -TwYk17tL8g

روستای اسجیل

اسجیل یكی از روستاهای زیبا و ییلاقی حاشیه شمالی كوههای بینالود است كه در حدود ۴۰ كیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است. به خاطر موقعیت قرارگیری این روستای كوهپایه‌ای كه در دره‌ای زیبا و سرسبز قرار گرفته دارای آب و هوایی مفرّح می‌باشد. شاید به جرأت بتوان ادعا نمود كمتر جای خراسان دارای این گونه آب و هوای نشاط‌ آور است. از طرفی سابقه سكونت در آن به هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد. با این وجود متاسفانه این منطقه از دید مسوولین گردشگری به دور مانده و در مورد پتانسیل‌های موجود در آن از جمله چشم‌اندازهای تاریخی و طبیعی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است. با توجه به نزدیكی این روستای زیبا به شهر مشهد لزوم هدایت گردشگران به آن انكارناپذیر است و جا دارد مسئولین با یك برنامه‌ریزی دقیق از این پتانسیل بالقوه كه در نزدیكی مشهد واقع شده استفاده نموده و جهت هدایت گردشگران و زائرین به آن تلاش نمایند.

قلعه اسجیل

قلعه اسجیل مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان چناران،و دهستان گلمكان، شرق روستای اسجیل واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۴۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

-tmZ2ZhgoJr

روستای بقمچ

روستای بقمچ در فاصله ۳۶كیلومتری شمال شهرستان چناران قرار گرفته و فضایی سبز با خانه های كاه گلی دارد.محصول اصلی آن تنباكو می‌باشد و به حدی تنباكوهای این روستا مرغوب است كه آوازه‌ی آن در سراسر خراسان پیچیده شده.

 -q36J2MAMtA

روستای گهواره گر

درمیان دره ای كم عمق به فاصله حدوداً ۳۰كیلومتر شرق شهرستان چناران قرارگرفته است. این منطقه از نواحی ییلاقی قلمداد می شود. درحاشیه شرقی روستا، تپه ای ماسه ای وجود داردكه بر فراز آن بنایی معروف به آرامگاه خواجه عبدالرحمن گهواره گر احداث گردیده است.

 جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی-XgRfVFQqE9

دره اجنه از جاهای دیدنی چناران

این دره یكی از دره های فرعی دره اخلمد است كه به دلیل صعب العبور بودن نیاز به مهارتهای فنی و تجهیزات كوهنوردی دارد. از روبه روی اولین آبشار اخلمد به سمت راست كه صعود كنید، بعد از طی ۵۰۰ متر اگر كوه را دور بزنید، وارد دره زیبایی می شوید. بعد از رسیدن به بالای دره با حركت به سمت راست و بالای كوه در مسیر سنگ چین ها هم به منطقه وسیعی می رسید كه اگر آن را به سمت چپ ادامه دهید بعد از یك ساعت فراز و نشیب به سرچشمه دره اجنه خواهید رسید؛ این دره ۱۴ آبشار دارد.

 جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی-Cj6ADEyeiq

اقامتگاه بوم گردی ارگ رادكان چناران

اقامتگاه بوم گردی ارگ رادكان چناران در روستای رادكان، 13 كیلومتری شهرستان چناران واقع شده است. قدمت بنای این هتل به بیش از 150 سال پیش باز می گردد. اقامتگاه بوم گردی ارگ در سال 1395 با حفظ معماری سنتی این خانه قدیمی، احیا و مرمت شد و در همان سال فعالیت خود را آغاز كرد. اقامتگاه بوم گردی ارگ متشكل از یك حیاط اندرونی شامل اصطبل، كبوتر خانه و حوض كوچك، و یك حیاط بیرونی دارای اتاق های شاه نشین، اتاق های تابستانه، شربت خانه و حوض آب در داخل محوطه خود می باشد. به جهت حفظ معماری سنتی و القاء حسی نوستالژیك، برخی از اتاق های این اقامتگاه بوم گردی فاقد تلویزیون، حمام و سرویس بهداشتی هستند. همچنین برای آسایش هرچه بیشتر مهمانان، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به صورت عمومی در محوطه باغ تعبیه شده است
جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی-mmvQ8E3NT1