ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم

جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم

كوهستان‌ها و شهرهای كوهستانی در همه فصول زیبا هستند. یكی از همین شهرهای زیبای كوهستانی، شهرستان قوچان، یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خراسان رضوی است
  • 1402/09/08
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : قوچان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان خراسان رضوی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم

كوهستان‌ها و شهرهای كوهستانی در همه فصول زیبا هستند. یكی از همین شهرهای زیبای كوهستانی، شهرستان قوچان، یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خراسان رضوی است. جاهای دیدنی قوچان از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار و منحصربه‌فردی است كه دل هر مسافری را می‌برد.

شهرستان قوچان كه در قسمت شمالی استان خراسان رضوی واقع شده، یكی از همسایه‌های تركمنستان است. قوچان قدمت چندین ساله دارد كه در دوران قرون وسطی آن را به اسم‌های خبوشان و خوجان هم می‌شناختند.

موقعیت جغرافیایی خاص قوچان باعث شده تا این شهر همیشه آب‌وهوای خنك‌تری نسبت به بخش‌های دیگر خراسان داشته باشد؛ به همین دلیل یكی از اولین انتخاب‌های هر گردشگری در فصول گرم سال، جاهای دیدنی قوچان است.

جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-1xjDGggwoV

روستای رهورد

روستای زیبای رهورد با آب‌وهوای كوهستانی و طبیعت سرسبز خود، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قوچان است. این روستا كه در ۳۵ كیلومتری شمال غربی قوچان واقع شده، اولین انتخاب گردشگران در بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه است.

این روستا از جاهای دیدنی قوچان در زمان‌های قدیم به «شهر رز» یا شهر «فیروزه» هم معروف بوده و معماری چشمگیر آن نشان‌دهنده هنر و تمدن پیشرفته ایران قدیم است. اسم این شهر از كلمه «رهبر» گرفته شده و این نشان می‌دهد در دوران اشكانیان این روستا مكان اقامت خانواده حاكمان دولتی بوده است. برای رفتن به این روستا باید مسیرجاده ارتباطی واصلی بین جاده قوچان- درگز و جاده قوچان-شیروان را طی كنید.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-pPkNQ9fcWf

روستای دربادام

یكی دیگر از دیدنی های قوچان كه حتما باید از آن بازدید كنید، روستای دربادام است. این روستا در ۴۵ كیلومتری شمال غربی قوچان و ۱۷۵ كیلومتری مشهد قرار دارد. به دلیل قرار گرفتن روستای دربادام از جاهای دیدنی قوچان نزدیك مرز، در آن‌جا ممكن است برجك‌های نگهبانی زیادی ببینید.

دربادام از جاهای دیدنی قوچان جزو ارزشمندترین منطقه‌های ییلاقی و جاهای تفریحی قوچان است. مردم این روستا برای تامین آب موردنیازشان از آب رودخانه مشهور شاهرگ استفاده می‌كنند؛ این رودخانه در ارتفاعات روستا است و البته یكی از پاتوق‌های جوانان ساكن روستا و گردشگران هم شناخته می‌شود.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-KOzkelgXv2

روستای برسلان از جاهای دیدنی قوچان

در ۳۵ كیلومتری جنوب شرق شهرستان قوچان، روستای سرسبز و زیبای برسلان از جاهای دیدنی قوچان وجود دارد. این روستا از نظر هنر و گردشگری اهمیت خیلی زیادی دارد؛ با ورود به برسلان با آثار تاریخی و معماری خیره كننده آن مواجه می‌شوید كه همگی به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌اند.

با ورود به این روستا، می‌توانید از باغ‌های رنگارنگ میوه لذت ببرید. روستای برسلان برای كسانی مناسب است كه عاشق سرما و خنكی هوا هستند و دوست دارند در میان درختان و جنگل‌ها راه بروند.

جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-6jgP5gGKsH

دره‌ شمخال از جاهای دیدنی قوچان

یكی از شاهكارهای معماری ایران، دره شمخال قوچان است. این روستا با آب‌وهوای مطلوب و خنك خود و رودخانه‌های فراوانی كه دارد، دل هر گردشگری را می‌برد. دره شمخال یكی از كم‌نظیرترین دره‌هایی است كه با رد شدن رودخانه‌ای از میان آن، هم دره است و هم محلی برای آب‌تنی و شنا.

این دره از جاهای دیدنی قوچان كه در ۸۰ كیلومتری قوچان است، با آب فراوان و زیادی كه به دلیل رودخانه‌هایش دارد، همیشه خنك و معتدل است. با ورود به این دره درختان زیبا و بلند گردو اولین چیزی است كه توجه شما را به خود جلب می‌كنند.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-UgACukwXeK

غار كلر

این غار كه در ۲۵ كیلومتری شرق قوچان قرار دارد، یكی از قدیمی‌ترین پناهگاهان دوران ایلخانی است. غار كلر در روستای كلر واقع شده و چاله‌ها و حفره‌های زیادی دارد. اسم این غار از جاهای دیدنی قوچان از یك روستای خوش آب و هوا و سرسبز گرفته شده كه در همان منطقه قرار دارد. غار كلر قوجان در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت ملی رسید.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-jrGbSTMfRL

 آبشار و دره‌ سراب

از بی‌نظیرترین جاذبه های گردشگری قوچان می‌توان به آبشار و دره سراب اشاره كرد؛ این مكان گردشگری در ۱۲ كیلومتری قوچان و در ارتفاعات كوه محمد بیك قرار گرفته است. این آبشار علاوه‌بر آب‌وهوای خنك و ارتفاعات جذاب خود، طبیعت سرسبز و زیبایی هم دارد.

زمستان‌های این منطقه بسیار سرد است و شاید برای كسانی مناسب باشد كه هوای سرد را دوست دارند اما اگر دوست دارید در بهترین زمان از آبشار و دره سراب بازدید كنید، پیشنهاد ما در فصل تابستان است كه هوای بسیار جذاب و معتدلی دارد.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-tOqHsvRKot

رود اترك از جاهای دیدنی قوچان

اگر دوست دارید از یكی از بلندترین رودخانه‌های ایران و طولانی‌ترین رودخانه تركمنستان بازدید كنید، رود اترك از جاهای دیدنی قوچان برای شما است. شروع این رود از قوچان شروع می‌شود و با گذر است تركمنستان و بجنورد به شیروان می‌رسد و انتهای آن وارد دریای خزر می‌شود.

اگر دوست دارید از این رودخانه زیبا و جذاب بازدید كنید، بعد از رفتن به قوچان داخل همین شهر، رود اترك از جاهای دیدنی قوچان را هم می‌بینید. پیشنهاد ما برای سفر به این رود روزهای آخر بهار است. یعنی زمانی كه رودخانه پرآب شده و حتی می‌توانید در آن ماهیگیری هم كنید.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-x1YBbzZD4R

سد تبارك

از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری قوچان، سد تبارك از جاهای دیدنی قوچان است؛ این دریاچه در ۲۱ كیلومتری شمال شرقی قوچان قرار دارد كه از جذاب‌ترین مكان‌های گردشگری خراسان رضوی است. برای دیدن این سد باید از كمربندی شهید مدرس وارد فلكه دفاع مقدس شوید و به سمت روستای هی هی بروید.

اگر به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید با پرداخت مبلغی به عنوان ورودی، در رودخانه ماهیگیری كنید.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-ND0wprKmt5

جاذبه های تاریخی قوچان

در ادامه مهم‌ترین جاهای تاریخی قوچان را معرفی می‌كنم.

 كاروانسرای سهل آباد

از جذابیت‌های جاهای دیدنی قوچان، كاروانسرای سهل آباد است كه در آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است. قدمت این اثر تاریخی به اواخر دوران تیموری و اوایل حكومت صفویه برمی‌گردد. این كاروانسرا در ۱۵ كیلومتری شمال غرب روستای سید آباد قرار دارد.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-sAHO64VCpb

 یخدان نمدمال از جاهای دیدنی قوچان

از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قوچان می‌توانیم یخدان نمدمال را نام ببریم. این اثر كه در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیده، معماری بی‌نظیری دارد. مواد تشكیل‌دهنده یخدان نمدمال شامل خشت و گل است كه به شكل مخروطی روی هم ریخته شده‌اند.

این سازه از جاهای دیدنی قوچان دو درگاه ورودی دارد كه با گذشت زمان یكی از آن‌ها مسدود شده است. برای استحكام بیشتر این بنا از چوب‌هایی هم استفاده شده و دیده شدن تیرهای چوبی در سطوح آن به همین دلیل است. برای رفتن به یخدان نمدمال باید از قسمت جنوی شهر قوچان وارد خیابان بهشتی شده و روبه‌روی گورستان قدیمی شهر به دنبال آن باشید.

جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-IlLWKGC9mL

 صخره‌‌های كلر

صخره‌های كلر كه در ۲۵ كیلومتری قوچان قرار دارد، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قوچان است. پیشینه تاریخی و معماری كم‌نظیر صخره‌های كلر باعث محبوبیت آن در بین گردشگران شده است؛ طوری كه آن را به همراه غار كلر به عنوان بهترین اثر تاریخی و طبیعی قوچان نام‌گذاری كرده‌اند.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-lKxNHRqWPe

 موزه مردم‌شناسی قوچان

اگر به فرهنگ و هنر مناطق مختلف علاقه داشته باشید، احتمالا موزه مردم شناسی از جاهای دیدنی قوچان را دوست خواهید داشت. در این موزه قسمت‌های مختلفی مثل هنر، مراسم‌های فرهنگی و خانوادگی، موسیقی و ورزش مردم آن منطقه نمایش داده می‌شود.

همچنین اگر به عتیقه و اشیای قدیمی علاقه‌مندید، در این موزه از جاهای دیدنی قوچان پر از این وسایل و اشیای مربوط به سالیان پیش است.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-nSnUeFN3Zx

حمام شازده

یكی دیگر از جاهای دیدنی قوچان كه به ثبت آثار ملی ایران رسیده، حمام شازده است. این مكان تاریخی كه به اواخر دوره قاجار مربوط می‌شود، دقیقا در مركز شهر قوچان قرار دارد. برای رفتن به حمام شازده، بعد از گذشتن از خیابان شهید مطهری، وارد خیابان گوهرشاد شوید.

اماكن مذهبی قوچان

جاهای مذهبی قوچان را اینجا برای تاریخ‌دوست‌ها و تاریخ‌گردها معرفی كرده‌ام.

جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-cR8dzUrrWd

مسجد جامع قوچان

مسجد جامع قوچان با قدمت ۱۴۰سال، یكی از زیبایی‌های معماری اسلامی و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قوچان است. با دیدن این بنای تاریخی و مذهبی، می‌توانید روی دیوارهای آن كتیبه‌هایی با اسم‌های خدا را مشاهده كنید كه با ظرافت تمام نوشته شده‌اند. برای رفتن به مسجد جامع قوچان، وارد خیابان امام خمینی شوید.

جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-hcfBJwp8OB

 امامزاده سلطان ابراهیم

اگر از آن دسته افرادی باشید كه دوست دارید از جاهای معنوی بازدید كنید و به آرامش برسید، امامزاده سلطان ابراهیم از جاهای دیدنی قوچان‌مناسب شما است. این مكان با آرامش خاصی كه دارد، افراد مذهبی و غیرمذهبی را به خود جذب می‌كند. برای رفتن به امامزاده سلطان ابراهیم باید وارد ۱۲ كیلومتری شمال غربی مسیر قوچان به فاروج شوید.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-ozeRPKjUeA

جاهای تفریحی قوچان

اگر برایتان سوال شده كه قوچان جای تفریحی دارد یا نه، باید بگویم بله قوچان برای كسانی كه اهل تفریح و خوش‌گذرانی هستند هم جاهای جذابی دارد.

منطقه گردشگری باجگیران

باجگیران از جاهای دیدنی قوچان پر از كوه‌های بلند و درختان سرسبز است. كوه‌ها مثل دیواری راه عبور بادهای سرد را در زمستان می‌گیرند و باعث ایجاد هوایی معتدل می‌شوند. واردات و صادرات زیاد كالا به این شهر مرزی باعث جذب مسافران و گردشگران زیادی شده است.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-mzZaRzbYKV

 آب گرم شهر كهنه

آب گرم شهر كهنه از جاهای دیدنی قوچان در ۱۲ كیلومتری غرب قوچان است و با آب معدنی‌هایی كه دارد، گردشگران زیادی را جذب خود كرده است. اگر اهل ریلكس كردن و دراز كشیدن در وام آب گرم هستید، حتما از آب گرم شهر كهنه بازدید كنید.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-Fzm5zKrrno

باغ ملی

برای اهل طبیعت و سرسبزی باغ ملی قوچان از جاهای دیدنی قوچان را پیشنهاد می‌كنم. این پارك كه جزو قدیمی‌ترین پارك‌های قوچان است، با وجود وسعت كم، فضای سرسبز و زیبایی دارد. باغ ملی برای كسانی مناسب است كه بچه كوچك دارند و می‌خواهند ساعاتی را در كنار خانواده در طبیعت و با آرامش بگذرانند.

 جاهای دیدنی قوچان و بازدید از كوهستان‌ها تا چشمه‌های آب گرم-npWcIWAk7h