ریپورتاژ آگهی
اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان

شهر كرمان مركز استان كرمان است و با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی بسیاری كه دارد
  • 1402/09/01
  • استان : کرمان
  • شهر : کرمان
  • دسته : مكانهای تاریخی جهان
آدرس : شهرهای استان كرمان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی كرمان، از مجموعه گنجعلی‌ خان تا كتابخانه ملی

شهر كرمان مركز استان كرمان است و با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی بسیاری كه دارد، هر گردشگری را مجذوب خود می‌كند. كرمان با ۱,۷۵۶ متر ارتفاع از سطح دریا، سومین مركز استان بلند و مرتفع ایران است و به همین دلیلی در فصل تابستان، نسبت به شهرهایی مانند یزد، شیراز، اصفهان و... هوای خنك‌تری دارد. برای بازدید از كرمان باید چند روز زمان صرف كنید تا از تمامی زیبایی‌ها و جاذبه‌های این شهر بازدید كنید. 

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه‌ گنجعلی خان در مركز قدیمی شهر كرمان، به‌شكل مستطیل قرار دارد. گنجعلی خان یكی از حكام شاه عباس (حاكم كرمان) بود  و در راستای آبادی كرمان بسیار كوشید. این مجموعه شامل میدان گنجعلی‌خان، مسجد گنجعلی‌خان ، بازار گنجعلی‌خان، حمام گنجعلی‌خان، ضراب‌خانه گنجعلی‌ خان، آب‌انبار گنجعلی‌خان، مدرسه و كاروان‌سرای گنجعلی‌خان  است. قدمت این مجموعه به دوران صفوی بازمی‌گردد و معماری بسیار زیبایی دارد. موزه این مجموعه امروزه به موزه‌ مردم‌شناسی و ضراب‌خانه‌ آن به موزه‌ سكه تبدیل شده است. مجموعه‌ گنجعلی خان در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-gVghoxYt1J

حمام وكیل

حمام وكیل كرمان در سال ۱۲۸۰ ساخته شده و معماری آن تلفیقی از معماری دوره‌ زندیه و قاجار است. این بنای باشكوه دو بخش یعنی رختكن و گرم‌خانه دارد. در سال ۱۳۶۹ این حمام بازسازی شد و امروزه آن را به یك چایخانه‌ سنتی تبدیل كرده‌اند كه گردشگران می‌توانند فالوده كرمانی، انواع نوشیدنی و انواع غذاهای محلی را نوش جان كنند. 

  • آدرس: كرمان، میانه‌های بازار كرمان، بعد از حمام گنجعلی خان

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-uMQdOgExbZ

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه تنها بنای تاریخی سنگی كرمان است كه قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این گنبد در شرق شهر كرمان و نزدیكی پارك پردیسان و دو قبرستان صاحب‌الامر و سید حسین كرمان قرار دارد. این گنبد هشت‌ضلعی توانسته است در مقابل حوادث و گذر زمان مقاومت كند و سالم بماند.

امروزه داخل این مجموعه را به موزه‌ سنگ كرمان تبدیل كرده‌اند و می‌توانید علاوه بر بازدید از این بنای تاریخی، از موزه نیز بازدید داشته باشید. این بنا در ۲۹ آذر ماه ۱۳۱۶ با شماره‌ ۲۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

  • آدرس: شرق كرمان، خیابان شهدا

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-WwnENnKJyI

جنگل پردیسان قائم

در كوه‌های صاحب‌الزمان كرمان جنگل پردیسان قرار دارد. تمامی این جنگل دست‌كاشت است و از این نظر به‌عنوان بزرگ‌ترین جنگل دست‌كاشت ایران محسوب می‌شود. خانواده‌ها برای تفریح و سرگرمی به این جنگل می‌روند. همچنین كوه‌های این منطقه نیز مكان مناسبی برای كوهنوردان است. 

  • آدرس: كرمان، بلوار قائم، كوه‌های صاحب الزمان

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-vcwyuh5lKo

قلعه دختر كرمان (آتشكده آناهیتا)

قلعه‌ دختر قلعه كهنه هم نامیده می‌شود و در تپه‌های شرقی كرمان قرار دارد. قدمت این بنا به قبل از اسلام بازمی‌گردد و تنها از خشت و گل رس ساخته شده است. این قلعه پرستشگاه آناهیتای باستانی بود. 

  • آدرس: شرق كرمان، خیابان انقلاب، كنار پارك انقلاب (

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-V2Nz7fgKdT

مسجد جامع كرمان (مسجد جامع مظفری)

مسجد جامع كرمان یا همان مسجد جامع مظفری محصور به بازار مظفری، بازار قدمگاه، خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر كرمان است. این مسجد چهار ایوانی است كه صحن ایوان و شبستان آن سردر رفیع دارد. مسجد جامع كرمان در دوران حكومت امیر مبارزالدین محمد مظفر، موسس سلسله‌ آل مظفر بنا شده و تاریخ ساخت آن در كتیبه سردر اصلی سال ۷۵۰ هجری قمری نوشته شده است.

این مسجد بارها مرمت و بازسازی شده است كه از آن‌ها جمله می‌توان به مرمت كاشی‌كاری ایوان بزرگ در زمان وكیل‌الملك و كاشی‌كاری ستون‌ها و لچكی‌های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی اشاره كرد. این بنا در ۱۲ اسفند سال ۱۳۱۵ با شماره‌ ۲۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

  • آدرس: كرمان، كنار میدان مشتاقیه (شهدا)

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-DKBPuoYNEM

باغ فتح آباد

باغ عمارت بیگلر بیگی كرمان به باغ فتح‌آباد شهرت دارد و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این باغ كه از جاهای دیدنی كرمان است، در ۲۵ كیلومتری كرمان، روستای اختیارآباد قرار دارد و گفته می‌شود باغ شاهزاده‌ ماهان را از این بنا الگو گرفته‌اند. از وسط این باغ قناتی عبور می‌كند و از دیگر بخش‌های آن می‌توان به عمارت‌های چهار فصل، عمارت مركزی و برج و بارو اشاره كرد. باغ فتح‌آباد در ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره‌ ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

  • آدرس: كرمان، ۲۵ كیلومتری كرمان، روستای اختیارآباد

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-YtC01xbLZg

آبشارهای سیمك

در سیمك، ۱۳ آبشار مختلف وجود دارد

آبشارهای سیمك در ۳۵ كیلومتری شمال كرمان، در روستای كوهپایه قرار دارد. در این منطقه اردوگاه نیز وجود دارد كه این امر خود، باعث جذب گردشگر شده است. در سیمك ۱۳ آبشار وجود دارد كه محیط مناسبی برای كوهنوردان و صخره‌نوردان فراهم كرده است. اگر خواستید به این آبشارها صعود كنید، مطمئن شوید از مهارت كافی برخوردار هستید و حتما تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید. 

  • آدرس: ۳۵ كیلومتری شمال كرمان، روستای كوهپایه

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-A9iYPeh17m

كتابخانه ملی كرمان

كتابخانه‌ ملی كرمان در دوران پهلوی اول ساخته شده و در خیابان شهید رجائی، خیابان خورشید واقع شده است. این بنای آجری یك طبقه بوده و در وسط محوطه‌ای زیبا قرار دارد. در محوطه‌ آن درخت‌های سرو، حوض آب و آب‌نماها بر زیبایی آن افزوده است. كتابخانه‌ ملی كرمان در ۳۰ شهریور ۱۳۷۸ با شماره‌ ۲۴۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

  • آدرس: كرمان، خیابان شهید رجایی، پارك ریاضیات

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-4ZZ3FfRKsr

گنبد مشتاقیه (سه گنبدان)

گنبد مشتاقیه یا همان سه‌گنبدان در نزدیكی قبرستان كهنه و خارج از حصار شهر كرمان قرار دارد. قدمت این بنا به دوران قاجار می‌رسد و در ابتدا مدفن میرزا حسین خان، جد سادات میرحسینی كرمانی بود و در قرن ۱۳ هجری، مشتاق علیشاه در این مكان دفن می‌شود. در بقعه‌ مشتاقیه سه گنبد ساخته شده كه هر یك از آن‌ها متعلق به یك مقبره است. 

  • آدرس: كرمان، میدان شهدا (میدان مشتاق)، خیابان ۱۷ شهریور

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-G3sPCKy5KR

یخدان مویدی

یخدان مویدی در خیابان ابوحامد كرمان قرار دارد. در گذشته اهالی این شهر با استفاده از ابزارهایی خاص و به كار بردن خلاقیت، با ساخت قنات، حفر كانال‌، ساخت آب‌انبارها و یخدان‌ها آب مورد نیاز خود را تامین می‌كردند. قنات‌ها آب مورد نیاز آب‌انبارها و آب‌انبارها هم آب مورد نیاز یخدان‌ها را تامین می‌كردند و یخدان‌های بزرگ هم قنات‌های اختصاصی داشتند. این یخدان‌ها یخچال‌های شهر بودند. یخدان مویدی در دوم آبان ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

  • آدرس: كرمان، خیابان شهید كامیاب (ابو حامد)

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-WArpWu9o2O

موزه هنرهای معاصر صنعتی

در موزه‌ هنرهای معاصر صنعتی كرمان آثار هنرمندان مشهور جهان به نمایش گذاشته شده است. نیمی از این موزه به نمایش آثار استاد سید علی اكبر صنعتی اختصاص داده شده و نیم دیگر آن مربوط به آثار ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. موزه‌ هنرهای معاصر صنعتی در خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب‌آباد قرار دارد.

  • آدرس: شهر كرمان، خیابان شریعتی، حدفاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-OICZsPyBb9

پیست اسكی سیرچ

پیست اسكی سیرچ بزرگ‌ترین پیست اسكی جنوب شرق ایران است كه در كرمان قرار دارد. این پیست در جاده قدیم كرمان-بم قرار دارد و می‌توانید بعد از عبور از تونل سیرچ، به پیست برسید. 

  • آدرس: كرمان، جاده سیرچ، بعد از تونل

اماكن تفریحی و تاریخی استان كرمان-5EXF6rwSXX

پرسش‌های متداول

مجموعه گنجعلی خان شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

میدان، مسجد، بازار، حمام، ضراب‌خانه، آب‌انبار، مدرسه و كاروان‌سرای گنجعلی‌خان

جاذبه‌های طبیعی كرمان كدامند؟

جنگل پردیسان و آبشارهای سیمك