ریپورتاژ آگهی
اماكن دیدنی استان گلستان

اماكن دیدنی استان گلستان

گلستان با تنوع شگفت‌آور آب‌وهوایی، فرهنگی و از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، از دیدنی‌ترین جاهای ایران است. دلیل شگفتی این استان زیبای شمالی این است
  • 1402/08/30
  • استان : گلستان
  • شهر : گرگان
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : شهرهای استان گلستان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی طبیعی گلستان

گلستان با تنوع شگفت‌آور آب‌وهوایی، فرهنگی و از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، از دیدنی‌ترین جاهای ایران است. دلیل شگفتی این استان زیبای شمالی این است كه برای هر سلیقه‌ای، جاذبه طبیعی یا تاریخی دارد؛ دریا، جنگل، كوه، رودخانه، جزیره، آبشار، تالاب و … از جاذبه‌های دیدنی طبیعی گلستان محسوب می‌شوند كه در سفر به این شهر می‌توانید به بازدید از آن‌ها بپردازید.

بهترین آبشارهای گلستان

تنوع آبشارهای گلستان به شكل شگفت‌انگیزی بالا است. اگر عاشق آبشارهای طبیعی هستید، سفر به گلستان را از دست ندهید و سر فرصت به بازدید از این مكان‌های دنج بپردازید.

در ادامه به معرفی بهترین آبشارهای گلستان پرداخته‌ایم.

  • آبشار كبودوال: گلستان، ۵ كیلومتری جنوب شهرستان علی‌آبادكتول
  • آبشار آق‌ سو: گلستان، ۴۲ كیلومتری شهر گالیكش، انتهای شرق پارك ملی گلستان
  • آبشار زیارت: گلستان، گرگان، پنج كیلومتری جنوب روستای زیارت
  • آبشار شیرآباد: گلستان، شهرستان رامیان، حدود ۷ كیلومتر جنوب شهر خان ببین، نزدیكی روستای شیرآباد
  • آبشار رنگو: گلستان، گرگان، ۱۵ كیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل رنگو
  • آبشار سرخو: گلستان، مینودشت، روستای سرخو
  • آبشار لُوه: گلستان، ۲۰ كیلومتری گالیكش، كیلومتر ۵ جاده اصلی گلستان – مشهد، روستای لوه
  • آبشار لاشو: گلستان، شهرستان آزادشهر، ۲ كیلومتری روستای فاضل آباد
  • آبشار باران‌كوه: گلستان، ۱۸ كیلومتری جنوب ‌غربی گرگان، پارك جنگلی باران كوه
  • آبشار شادان: گلستان، ۷ كیلومتری جنوب كردكوی

 

اماكن دیدنی استان گلستان-Ms4IZpbnda

آبشار كبودوال

آدرس آبشار كبودوال: گلستان، ۵ كیلومتری جنوب شهرستان علی‌آبادكتول

اماكن دیدنی استان گلستان-Lx5w0kjj7v

آبشار كبودوال بلندترین آبشار خزه‌ای ایران است كه یكی از زیباترین مكانهای دیدنی استان گلستان محسوب می‌شود. بازدید از این آبشار جذاب در تمام طول سال شما را به وجد خواهد آورد.

این آبشار تماشایی با زیبایی بی‌نظیر خود در دل مسیری جنگلی و كوهستانی قرار گرفته و همین مسئله موجب می‌شود تا مدت‌ها سفر به گلستان را از خاطر نبرید.

خزه‌های سبز كه روی سنگ‌های آبشار رشد كرده‌اند، یكی از زیباترین مناظر این منطقه را رقم زده‌اند.

اگر عاشق دیدن آبشارهای بلند و جذاب هستید، پس سری هم به بهترین آبشارهای اطراف تهران بزنید.

آبشارهای شیرآباد

آدرس آبشار شیرآباد: گلستان، شهرستان رامیان، حدود ۷ كیلومتر جنوب شهر خان ببین، نزدیكی روستای شیرآباد

اماكن دیدنی استان گلستان-a0lcMSKR5u

آبشار شیرآباد یكی از جاهای دیدنی گلستان است كه حتماً باید به آنجا سفر كنید. در تمامی فصل‌های سال می‌توانید به آبشار شیرآباد سفر كنید.

البته بهترین زمان سفر به این آبشار زیبا، روزهای گرم و آفتابی بهار و تابستان است؛ زیرا می‌توانید از هوای مطبوع و خنك آن نهایت لذت را ببرید.

آبشار شیرآباد كه به نام‌های آبشار خان ببین، آبشار آقاخان ببین و هفت آبشار شیرآباد شناخته می‌شود، در میان پارك جنگلی سرسبز و زیبای شیرآباد، مانند نگینی می‌درخشد.

این آبشار دارای امكاناتی مانند آلاچیق، پل‌های زیبا، مناظر بكر، پاركینگ، نمازخانه، سوپرماركت و سرویس بهداشتی است.

رامیان یكی از زیباترین و بكرترین مناطق گلستان است، جایی كه اگر در آن اقامت كنید، مثلا در اقامتگاه بوم گردی خانه ابریشم رامیان كه معروف‌ترین بومگردی این منطقه است، می‌توانید لذتی را بچشید كه در كمتر سفری آن را پیدا می‌كنید.

آبشار رنگو

آدرس آبشار رنگو: گلستان، گرگان، ۱۵ كیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل رنگو

اماكن دیدنی استان گلستان-YYsQju5PoE

آبشار زیبای رنگو یكی دیگر از جاهای دیدنی گلستان محسوب می‌شود كه در فصل بهار و تابستان، مملو از گردشگران از سراسر ایران می‌شود.

این آبشار به دلیل داشتن ساختار نیم‌دایره‌ای، ارتفاع كم و همچنین هوای مطبوعی كه دارد، یكی از خاص‌تری جاهای دیدنی گلستان در بهار است كه باید از آن بازدید كنید.

برای رسیدن به آبشار رنگو، ابتدا باید از كمپ رنگو كه در بین مسیر قرار دارد، بگذرید. این كمپ برای اقامت طبیعت گردان و كوهنوردان، تعبیه شده و از امكانات خوبی برخوردار است.

همچنین در این مسیر شما قبل از رسیدن به آبشار، می‌توانید از مقبره امام زاده ابراهیم كه یكی از مكان‌های مذهبی آن منطقه است، ‌ نیز بازدید كنید.

حالا كه به گرگان رسیدیم، بیایید نگاهی از نزدیك به زیباترین جاذبه های گرگان بیندازیم.

آبشار سرخو

آدرس آبشار سرخو: گلستان، مینودشت، روستای سرخو

اماكن دیدنی استان گلستان-1mmPSaATpx

آبشار سرخو از جاهای دیدنی گلستان در پاییز محسوب ‌شود كه در منطقه مینودشت واقع شده است. این آبشار البته در تمام فصل‌های سال، زیبایی‌های خاص خود را دارد و طبیعت گردان بسیاری برای بازدید از آن، خود را به روستای سرخو می‌رسانند.

ارتفاع آبشار سرخو حدوداً ۲۷ متر است كه به شكل نیمه پلكانی آب زلالش را به حوضچه زیرین پرتاب می‌كند. بازدید از آبشار سرخو مانند بسیاری از آبشارهای گلستان، رایگان است.

اگر گلستان را انتخاب می‌كنید تا از طبیعت بكر و زیبای آن لذت تمام را ببرید و از شلوغی اكثر شهرهای شمالی به دور باشید، پس حتما اقامتگاهی مانند اقامتگاه بوم گردی ریگ چشمه علی آباد كتول را انتخاب كنید، جایی كه از روی تراس آن می‌توانید روی جنگل‌های بی‌پایان روحتان را پرواز دهید!

جنگل های گلستان

  • جنگل رنگو: گلستان، گرگان، ۱۵ كیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل رنگو
  • جنگل توسكستان: گلستان، ۱۳ كیلومتری جنوب شرقی گرگان
  • دشت شقایق گالیكش: گلستان، شهرستان، روستای پادلدل
  • جنگل النگدره: گلستان، گرگان، بلوار ناهارخوران گرگان
  • پارك جنگلی ناهارخوران: گلستان، ۸ كیلومتری جنوب گرگان
  • پارك ملی گلستان: گلستان، ۱۵ كیلومتری شهر گالیكش
  • پارك جنگلی قرق: گلستان، گرگان، ۲۴ كیلومتری شرق گرگان، مسیر جاده اصلی گرگان – مشهد
  • منطقه شكار ممنوع عزیزآباد: گلستان، ۲۴ كیلومتری شرق كلاله

 

اماكن دیدنی استان گلستان-FJeJj9sw6L

منطقه حفاظت شده جهان نما

منطقه حفاظت‌شده جهان ‌نما یكی از جاذبه های گردشگری گلستان محسوب می‌شود كه در جنوب شرقی كردكوی گلستان قرار گرفته و به بام گلستان معروف شده است. این منطقه زیبا و گردشگرپذیر پس از پارك ملی گلستان، وسیع‌ترین منطقه حفاظت‌شده این استان به‌ شمار می‌رود.

اگر در سفر به شمال ایران دنبال جاهای دیدنی بكرتر و خلوت‌تر هستید، در این مطلب به شما خلوت ترین جاهای شمال را معرفی كرده‌ایم.

 

اماكن دیدنی استان گلستان-EdJZNt798s

منطقه دنج جهان نما سالم‌ترین و بكرترین جنگل‌های دامنه كوه را در شمال ایران دارد. این منطقه جنوبی‌ترین جنگل انبوه گلستان است كه به دلیل ارتفاع زیاد، به‌عنوان بام گلستان نیز مشهور شده است.

پارك جنگلی ناهارخوران

پارك جنگلی ناهارخوران یكی از جاهای دیدنی گلستان در تابستان است كه در نزدیكی شهر گرگان قرار دارد. منطقه سرسبز ناهارخوران از جمله جنگل‌های هیركانی شمال كشور است كه قدمت بالایی دارد.

این پارك جنگلی دسترسی خوبی به دیگر جاهای دیدنی گلستان دارد.

یكی از زیباترین و به‌صرفه‌ترین اقامتگاه‌های استان گلستان، اقامتگاه بوم گردی آخران علی آباد كتول است. این بومگردی با كمپ‌های آخر شبی، غذاهای محلی و … قطعا قلب شما را تسخیر می‌كند.

اماكن دیدنی استان گلستان-ZfAmYZQbdF

پارك جنگلی ناهارخوران مكانی دنج و بی‌نظیر برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر و گشت‌وگذار در لابه‌لای درختان بلندقامت آن است.

پیاده‌روی، كوهنوردی و صعود به ارتفاعات ناهارخوران از جمله تفریحاتی است كه در این جنگل می‌توانید انجام دهید؛ همچنین شهربازی، رستوران، كافه، پاركینگ و سرویس بهداشتی از دیگر امكاناتی هست كه این پارك جنگلی دارد.

در سفر به این جنگل می‌توانید شب را در هتل جهانگردی ناهارخوران بمانید.

جنگل توسكستان

جنگل توسكستان از جاهای دیدنی گلستان محسوب می‌شود كه در شهر گرگان واقع شده است. بخش زیادی از این جنگل سرسبز با درختان توسكا، اورس و بلوط پوشیده شده است. در هر فصلی از سال كه به این جنگل سفر می‌كنید، دوربین عكاسی با خود به همراه داشته باشید تا لحظات ماندگاری به ثبت برسانید

اماكن دیدنی استان گلستان-4led0x9YQh

حركت زیبای ابرهای مواج در ارتفاعات منطقه جنگلی توسكستان و به‌وجودآمدن اقیانوسی از توده‌های مه، یكی از بی‌نظیرترین چشم‌اندازهای طبیعی ایران در شمال كشور محسوب می‌شود كه شما را شگفت‌زده خواهد كرد.

جاده توسكستان به جرات در لیست زیباترین جاده های ایران قرار می‌گیرد.

پارك ملی گلستان

پارك ملی گلستان را بدون اغراق باید بزرگ‌ترین پارك طبیعی ایران دانست كه در طول سال پذیرای گردشگران بسیاری از سرتاسر است.

این پارك ملی به لحاظ تنوع زیست‌محیطی با بسیاری از كشورهای اروپایی رقابت می‌كند و به‌عنوان قدیمی‌ترین پارك ملی ایران، نیمی از پستانداران كشور را در خود جای داده است.

 

اماكن دیدنی استان گلستان-z5q0nzoRLO
كته جالب درباره این پارك ملی این است كه پارك ملی گلستان از سوی یونسكو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌كره در میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده‌ است.

امكان برپایی اردو، محل‌های اقامت، شانس تماشای حیات وحش، زیبایی‌های طبیعی، آبشارها و دریاچه‌ها از جمله جذابیت‌ها و امكانات پارك ملی گلستان است.

جنگل النگدره

یكی دیگر از جاهای دیدنی گلستان كه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌كند، جنگل النگدره است. این جنگل در بهار و تابستان سرسبزی خاصی دارد و همچنین در پاییز و زمستان به دلیل بافت جذابی كه دارد، بسیار زیبا و خاص است.

اماكن دیدنی استان گلستان-oKBQSKH7pe

این جنگل مكان مناسبی برای تفریحات خانوادگی است و می‌توانید در سفر خود به گلستان از جذابیت طبیعت آن لذت ببرید. این جنگل یكی از جاهای دیدنی گلستان در زمستان است كه مناظر بكری دارد.

با پارك جنگلی النگدره بیشتر آشنا شوید.

پارك جنگلی قرق

پارك جنگلی قرق كه در شرق گرگان واقع شده، یكی از جاهای دیدنی گرگان است. امكانات تفریحی و رفاهی این پارك جنگلی شامل پارك بازی، باغ وحش و همچنین سرویس بهداشتی، دكه‌های فروش خوراكی و سكوهای چادرزنی است.

این پارك جنگلی از مهم‌ترین تفرجگاه‌ها و جاذبه‌های گردشگری گرگان است كه در تمام طول سال میزبان گردشگران است.

اماكن دیدنی استان گلستان-1tooIKlpj2

این پارك جنگلی یكی از مناطق مهم زیست‌محیطی در و به‌عنوان زیستگاه گوزن قرمز شناخته می‌شود. در بازدید از پارك جنگلی قرق می‌توانید از گوزن‌های قرمز نیز دیدن و عكاسی كنید.

حالا كه تا اینجا را آمده‌اید بیایید با هم روایت یك لیدر محلی از سفری چند روزه به زیباترین جاهای گلستان را در این مطلب بخوانیم.

دشت شقایق گالیكش

دشت شقایق گالیكش كه با نام دشت شقایق‌های وحشی پادلدل نیز شناخته می‌شود از توابع شهرستان گالیكش در استان گلستان است. این دشت زیبا و خاص، یكی از دشت‌های نادر گل شقایق در شمال كشور محسوب می‌شود.

 

اماكن دیدنی استان گلستان-ZAVRMr4HMl

این منطقه بكر توریستی، هرساله در اردیبهشت مملو از شقایق‌های وحشی بی‌شماری می‌شود كه رنگ زیبای سرخشان بر دامنه سبز دشت، شما را شگفت‌زده خواهد كرد.

گالیكش از زیباترین مناطقی است كه می‌توانید در سفرتان در آنجا اقامت كنید. بهترین ویلاهای گالیكش برای اجاره را ببینید.

منطقه شكار ممنوع عزیزآباد

منطقه شكار ممنوع عزیزآباد یكی دیگر از مكان‌های مهم تفریحی استان گلستان است. برای عاشقان طبیعت و حیوانات، این منطقه مقصد جذابی خواهد بود.

بیش از ۳۰ گونه پستاندار در منطقه عزیزآباد شناسایی شده‌اند كه از جمله آن‌ها می‌توان به خرس قهوه‌ای، شغال، روباه، پلنگ، گرگ، سمور، لاك‌پشت‌ها، مارهای سمی و غیرسمی و سیاه ماهی اشاره كرد.

 

اماكن دیدنی استان گلستان-qFBBMd0Cb2

همچنین پرندگانی مانند شاهین‌سانان، كوركور سیاه، كركس، سنقر و انواع گنجشك‌سانان در منطقه شكار ممنوع عزیزآباد زندگی می‌كنند. این ناحیه البته یكی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های قرقاول به ‌شمار می‌رود.

دریاچه های گلستان و چشمه ها

  • دریاچه سد كبودوال: گلستان، علی‌آبادكتول
  • دریاچه توشن: گلستان، شهرستان گرگان، روستای توشن، جاده توشن
  • گلفشان گمیشان یا همان نفتلیجه: گلستان، بندر تركمن، گمیشان، ۱۵ كیلومتری گمیش تپه
  • دریاچه سد زرین گل: گلستان، علی‌آبادكتول

دریاچه سد كبودوال

دریاچه سد كبودوال یا همان دریاچه زرین گل از جاهای دیدنی گلستان در نوروز است كه طرفداران بسیاری دارد. چشم‌انداز زیبای دریاچه مصنوعی با پیش‌زمینه‌ای از جنگل كبودوال در پشت، دریاچه سد زرین گل را به یكی از جذاب‌ترین و بكرترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی علی‌آبادكتول تبدیل كرده است. پیشنهاد می‌كنیم اگر به گلستان سفر كردید، حتماً از این دریاچه جذاب دیدن فرمایید.

اماكن دیدنی استان گلستان-UFOraRCm2z

چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان كه با ‌عنوان دریاچه گل رامیان نیز شناخته می‌شود یكی دیگر از جاذبه‌های دیدنی گلستان محسوب می‌شود. این چشمه با عمق حدوداً ۸۰ متری، یكی از عمیق‌ترین چشمه‌های جهان است.

به دلیل رنگ كبودی كه دریاچه گل رامیان دارد، به آن كبود استخر نیز گفته می‌شود كه این نام در منابع عصر صفوی و قاجار آمده است؛ همچنین نام‌های دالان بهشت و پلنگ سره از دیگر نام‌های این چشمه زیبا است.

اماكن دیدنی استان گلستان-bHYCiQ5KcZ

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان یكی از جاهای دیدنی گلستان در زمستان است كه هرساله از هزاران پرنده مهاجر پذیرایی می‌كند. پرندگان این تالاب با سرد شدن هوا در كشور روسیه به این تالاب پناه می‌آورند.

پرندگانی همچون فلامینگو، عقاب شاهی، بالابان، قو، حواصیل، پرلا، سار، مرغابی سر حنایی، مرغابی سرسبز، گیلانشاه خال‌دار، كوكر، آبچلیك، خوتكا، كاكایی، لك لك، پلیكان، سلیم طلایی، چكاوك، غاز خاكستری، پرستوی دریایی و… را از اوایل آبان تا اواخر اردیبهشت می‌توانید در این منطقه مشاهده كنید.

اماكن دیدنی استان گلستان-9Ch9pRuFtn

گلفشان نفتلیجه (گمیشان)

گلفشان گمیشان یكی از خاص‌ترین دریاچه‌های گلستان است كه در لیست جاهای دیدنی گلستان به چشم می‌خورد. این دریاچه كه با رنگ بنفش خود، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌كند.

دلیل رنگ منحصربه‌فرد این دریاچه ماده‌ معدنی و ارزشمند ید در محیط اطراف آن است. گلفشان نفتلیجه از آب‌شور به همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد پر شده و همین مسئله سبب شده كه خاص باشد.

اماكن دیدنی استان گلستان-b7eZOSeXpm

سد گلستان

سد گلستان در حدود ۱۲ كیلومتری شمال شرقی شهر گنبد كاووس، روی رودخانه گرگان رود احداث شده و ازاین‌رو یكی از جاهای دیدنی استان گلستان گنبد كاووس محسوب می‌شود.

طبیعت بكر و زیبای این منطقه سبب شده تا این مكان میزبان بسیاری از مسافران در این منطقه باشد. اگر به شهر گنبد كاووس سفر كردید، بازدید از سد گلستان را از دست ندهید.

اماكن دیدنی استان گلستان-NhONUqxnR7

دریاچه توشن

دریاچه توشن كه در دهستان انجیر آب واقع شده، یكی دیگر از جاهای دیدنی گلستان است كه باید از آن دیدن كنید. این دریاچه در واقع یك سد خاكی تاریخی است كه آب آن از چشمه دوبرار در نزدیكی جنگل النگدره تأمین می‌شود و سه طرف آن را جنگل و مرتع فراگرفته است.

قرارگیری این دریاچه در كنار مناطق جنگلی النگدره، ماهیان رنگارنگ در آب‌های شفاف آن، نزدیكی به شهر گرگان و… این جاذبه دیدنی را به یكی از مقاصد پرطرفدار تبدیل كرده است.

اماكن دیدنی استان گلستان-uxmjToG1dc

غار كیارام (غار وسط دل دل)

غار كیارام كه با نام غار وسط دل دل نیز شناخته می‌شود، در بخش گالیكش استان گلستان قرار دارد. این غار به‌عنوان قدیمی‌ترین غار مسكونی در شمال كشور شناخته می‌شود.

غار وسط دل دل یكی از جاذبه‌های پرطرفدار گلستان است كه بازدید از آن را نباید از دست دهید. جلوی در غار رودخانه‌ای فصلی وجود دارد كه هفت متر پایین‌تر از كف غار است و اطراف آن، پوشش جنگلی انبوه و متراكم دیده می‌شود.

اماكن دیدنی استان گلستان-tq4l2MV4wz

روستای زیارت

روستای ییلاقی زیارت كه در میان دو دامنه كوهستانی و جنگلی قرار گرفته، یكی از مناطق باستانی استان گلستان است كه در نزدیكی گرگان و در انتهای جاده جنگلی ناهارخوران قرار دارد.

این روستا مانند لواسان در تهران، مقصد محبوبی برای تعطیلات آخر هفته مردم گرگان است.

چشمه آبگرم، طبیعت چشم‌نواز، مردم مهربان و مهمان‌نواز، چشم‌اندازهای زیبا و بی‌نظیر، خانه‌های روستایی و فرصت كمپینگ در طبیعت، از مزایای سفر به این روستای دنج است.

اماكن دیدنی استان گلستان-YbwkeVgpgs

جزیره آشوراده – تنها جزیره شمال ایران

آشوراده، تنها جزیره ایرانی در دریای خزر محسوب می‌شود كه حتماً باید سفر به آن را تجربه كنید. بر خلاف خلیج‌فارس و آب‌های آزاد جنوب كشور، در شمال خبری از جزایر كوچك و بزرگ مشهور و توریستی نیست و اگر بخواهید در شمال كشور با قایق موتوری به جزیره‌ای زیبا و جذاب سفر كنید، مقصدی جز آشوراده نخواهید داشت.

این جزیره در كنار زیبایی‌های خاصی كه دارد، یكی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش در جهان است. جزیره آشوراده كه در بندر تركمن واقع شده، تنها ۱۰ كیلومتر با این شهرستان فاصله دارد.

اماكن دیدنی استان گلستان-3pyQ9PNfKs

اسكله بندر گز

اسكله بندر گز یكی دیگر از جاهای دیدنی گلستان است كه در حاشیه دریای خزر قرار دارد. این اسكله یكی از مناطق بزرگ پرورش ماهی ایران را تشكیل می‌دهد.

از تفریحات پرطرفدار در این مكان می‌توان به ماهیگیری، شنا و قایق‌سواری اشاره كرد. همچنین بازارچه ساحلی بندر گز با غرفه‌های رنگارنگ خود از مهم‌ترین جاذبه‌های این اسكله محسوب می‌شود. تماشای طلوع و غروب آفتاب در این اسكله زیبا را از دست ندهید.

اماكن دیدنی استان گلستان-hi23CGl8uy

جاهای دیدنی تاریخی گلستان

گلستان علاوه بر مكان‌های تفریحی، جاهای دیدنی تاریخی بسیاری نیز دارد. این استان توریستی مقصد مناسبی برای گردشگران است تا بتوانند جاهای دیدنی بسیاری در این منطقه ببینند.

دیوار بزرگ گرگان، قبرستان خالد نبی، برج گنبد كاووس، كاخ‌موزه گرگان، كاخ آقا محمد خان قاجار و … از مكان‌های تاریخی این استان محسوب می‌شوند.

قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی كه زیارتگاهی در حوالی شمال شرق گنبد كاووس است، یكی از مكان‌های مهم تاریخی و جاهای دیدنی گلستان محسوب می‌شود.

این قبرستان تاریخی در منطقه‌ای كوهستانی و سرسبز قرار گرفته كه گورهای عجیب‌وغریب زیادی در آن خواهید دید. در این منطقه، علاوه بر قبرهای عجیب، چند بقعه هم وجود دارد.

خالد نبی از پیامبران الهی در زمان حكومت خسرو انوشیروان از یمن به ایران سفر می‌كند؛ او پیام‌آور دین حضرت اسماعیل بوده و سعی داشته تا مردم ایران كه دین زرتشت را برگزیده بودند، به دین الهی دعوت كند.

مزار او در این قبرستان قرار دارد و بسیاری برای بازدید از این قبر و قبرهای عجیب این گورستان خود را به این منطقه می‌رسانند.

اماكن دیدنی استان گلستان-h6eXdU9vqx

از اصلی‌ترین دلایل شهرت قبرستان خالد نبی، وجود گورهایی است كه مجسمه‌هایی با اَشكال متفاوت در كنارشان دیده می‌شود.

بیشتر از ۶۰۰ سنگ قبر در گورستان وجود دارد و ارتفاع بعضی از مجسمه‌ها به چهار متر می‌رسد. این قبرها به همراهی مجسمه‌هایی كه بر فرازشان افراشته شده‌اند به شكلی پراكنده روی كوه و تپه‌های اطراف دیده می‌شوند.

با اینكه برخی مورخان این قبرستان را به دوره پارینه‌سنگی نسبت می‌دهند، اما به طور دقیق نمی‌توان گفت كه این مجسمه‌ها و مزارهای قدیمی مربوط به چه دوره تاریخی هستند؛ گویا دور از دسترس بودن آنها و قرارگیری‌شان روی كوه و تپه، مانع از تخریبشان در طول تاریخ شده است؛ بنابراین بی‌شك باید قدمتی طولانی داشته باشد.

نظرات راجع به علت شكل قبرها در قبرستان خالد نبی

درباره شكل مجسمه‌هایی كه بالای قبرها قرار گرفته‌اند، نظرات مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقدند مجسمه‌های بلند و كشیده نمادی از اندام جنسی مردانه هستند و بنا به جایگاه اجتماعی صاحب قبر، ارتفاعشان یك تا چهار متر است و مجسمه‌های كوتاه نیز می‌تواند نمادی از جنسیت زنانه و نمایشگر سینه و سینه‌بند زنانه‌ باشد.

برخی نیز معتقدند كه مجسمه‌های بلند به شكل مردانی هستند كه كلاه به سر دارند و كمربندی به دور كمرشان بسته شده است. همچنین آن‌ها معتقدند كه مجسمه‌های كوچك‌تر نمادی از زنان و بخشی از بدن آنها نیستند؛ بلكه شكلی از شاخ و سر قوچ هستند كه نماد قدرت به شمار می‌روند و در كنار مزار افراد قدرتمند و مهم قرار می‌گرفتند.

دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان یا همان دیوار بزرگ اسكندر و یا دیوار سرخ از جمله مكان‌های تاریخی گلستان است كه در تاریخ ایران ریشه كرده است.

شواهد باستان‌شناسی و داده‌های تاریخی نشان داده‌اند كه قدمت این دیوار به حداقل هزار سال قبل از ساخت دیوار بزرگ چین برمی‌گردد؛ بنابراین این دیوار دفاعی را باید یكی از مهم‌ترین آثار باستانی كشور دانست.

درباره ساخت دیوار سرخ نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی از محققان ساخت این دیوار تاریخی را به دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند؛ در كتاب‌های تاریخی و روایات مختلف آمده است كه این دیوار قرار بوده كه از حمله اسكندر مقدونی جلوگیری كند. به همین دلیل است كه نام دیگر دیوار بزرگ گرگان را بسیاری از مردم، دیوار اسكندر می‌دانند.

اماكن دیدنی استان گلستان-aNnaJJPcCT

آنچه كه در حال حاضر از این دیوار تاریخی باقی مانده است از ساحل كمش تپه در جنوب رود اترك و شمال بندر تركمن آغاز می‌شود؛ اما هنوز محققان نتوانسته‌اند انتهایی برای این دیوار مشخص كنند.

طبق احتمالاتی كه وجود دارد ممكن است انتهای این دیوار تاریخی در نزدیكی رود گرگان، روستای خوجه لر، كوه‌های گلیداغ و یا قله كوه علی‌آباد قرار گرفته باشد.

برج گنبد كاووس (برج گنبد قابوس)

برج گنبد كاووس یا برج گنبد قابوس یكی دیگر از جاهای دیدنی گلستان است كه حتماً باید از آن بازدید كنید. این برج معماری خاصی دارد كه همین مسئله سبب شده شهرتی جهانی بگیرد.

این برج ازآنجاكه داخل شهر گنبد كاووس قرار گرفته، دسترسی آسانی دارد. برج آجری گنبد قابوس، بلندترین برج آجری جهان است.

اماكن دیدنی استان گلستان-RbE4Krk6wS

برج تاریخی گنبد كاووس با ۷۲ متر ارتفاع از بناهای تاریخی مربوط به سده‌ چهارم هجری محسوب می‌شود كه در زمان پادشاهی شمس‌المعالی قابوس ابن وشمگیر، از پادشاهان آل زیار ساخته شده است.

بر اساس كتیبه‌ آجری موجود در بنا كه به خط كوفی نگاشته شده و گرداگرد برج نصب شده است، این برج در سال ۳۸۵ هجری شمسی و بنا به دستور قابوس ابن وشمگیر در حومه شهر جرجان یا همان گنبد كاووس فعلی بنا شده است.

برج تاریخی گنبد كاووس با ۷۲ متر ارتفاع از بناهای تاریخی مربوط به سده‌ چهارم هجری محسوب می‌شود كه در زمان پادشاهی شمس‌المعالی قابوس ابن وشمگیر، از پادشاهان آل زیار ساخته شده است.

بر اساس كتیبه‌ آجری موجود در بنا كه به خط كوفی نگاشته شده و گرداگرد برج نصب شده است، این برج در سال ۳۸۵ هجری شمسی و بنا به دستور قابوس ابن وشمگیر در حومه شهر جرجان یا همان گنبد كاووس فعلی بنا شده است.

اماكن دیدنی استان گلستان-zFz4pu46Nk
كاخ موزه‌ گرگان به‌عنوان اولین موزه‌ منطقه شمال، بیست‌ و‌ چهارمین موزه‌ كشور و چهارمین موزه‌ تخصصی باستان‌شناسی ایران شناخته می‌شود.

در این موزه تندیس‌هایی از ۳۰ شخصیت برجسته‌ استان گلستان به همراه آثار به‌جامانده از دوران پهلوی برای نمایش عموم در این مكان نگهداری می‌شود. بازدید از این موزه زیبا را در برنامه‌های سفر خود به گرگان حتماً قرار دهید.

كاخ آقا محمد خان قاجار

كاخ آقا محمد خان قاجار یكی دیگر از مكان‌های تاریخی استان گلستان است كه بازدید از آن برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز است.

كاخ آقا محمد خان گرگان كه در زمان حكومت قاجارها بر ایران ساخته شد، بخش‌های مختلفی دارد. این كاخ شامل عمارت كلاه‌فرنگی عباس‌خانی، ساختمان دارالعماره و دارالحكومه است

اماكن دیدنی استان گلستان-tck7LljGl5

مسجد جامع گرگان

زمانی كه صحبت از جاهای دیدنی گلستان و خصوصاً مكان‌های تاریخی این استان می‌شود، نمی‌توان مسجد جامع گرگان را فراموش كرد. این موزه با مناره‌ای آجری، منبر منبت‌كاری عهد تیموری، دولنگه در چوبی معرق‌كاری و … هر بیننده‌ای را هیجان‌زده خواهد كرد.

مسجد جامع گرگان در جوار بازار سنتی و قدیمی نعل‌بندان در خیابان امام خمینی‌شهر گرگان قرار دارد كه دسترسی به آن با وسایل نقلیه عمومی به‌راحتی امكان‌پذیر است. این مسجد تاریخی از بناهای ساخته شده دوره سلجوقی در ایران است كه پیشنهاد می‌كنیم حتماً از آن دیدن كنید.

 

اماكن دیدنی استان گلستان-kbzd7klm8c

تپه قلعه تخت سلیمان

تپه قلعه تخت سلیمان كه یكی از جاهای دیدنی گلستان است، در شهرستان مینودشت بخش گالیكش روستای تنگ‌راه واقع شده است. اطراف این تپه سنگ‌های بزرگ و كوچك حجیم با قطر تقریبی یك متر، به‌صورت خشكه‌‌چین كار شده‌اند.

در قسمت جنوبی، دیواری به‌صورت پیش‌آمدگی و عقب‌رفتگی دیده می‌شود كه از جذابیت‌های این مكان تاریخی محسوب می‌شود. در سفر به گلستان بازدید از تپه قلعه تخت سلیمان را فراموش نكنید.

حالا كه از طبیعت گلستان عبور كردیم و به تاریخ رسیدیم، بیایید سراغ جنگل ارسباران برویم كه تاریخ قیام بابك و زیبایی طبیعی را با هم دارد، می‌دانید این جنگل كجاست؟

سایر جاهای دیدنی تاریخی گلستان

جاهای دیدنی گلستان تمام‌شدنی نیستند و شما می‌توانید از بازدید هركدام از این مكان‌ها لذت بسیاری ببرید. در ادامه به معرفی برخی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی گلستان پرداخته‌ایم.

آرامگاه مختومقلی فراغی

آدرس: گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌تقه

این آرامگاه تاریخی متعلق به یكی از بزرگ‌ترین شاعران تركمن و البته از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ تركمن‌ها است.

اماكن دیدنی استان گلستان-xDMuuLyzGz

سرای باقری‌ ها

آدرس: گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی

سرای باقری ها با بیش از ۲۵۰۰ مترمربع وسعت، بزرگ‌ترین خانه بافت تاریخی گرگان و نیز بزرگ‌ترین خانه تاریخی شمال كشور است.

خانه شیرنگی

آدرس: گلستان، گرگان، محله نعل‌بندان و جنب امامزاده نور

خانه شیرنگی كه با نام خانه شیرنگی‌ها نیز شناخته می‌شود، یكی از جاهای دیدنی تاریخی گلستان است كه قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد.

ایستگاه راه‌آهن بندر تركمن

آدرس: گلستان، بندر تركمن

ایستگاه راه‌آهن بندر تركمن كه به دستور رضاشاه ساخته شد، در شهریور ۱۳۱۷ افتتاح گردید. از ایستگاه راه‌آهن بندر تركمن به‌عنوان شمالی‌ترین ایستگاه راه‌آهن سراسری ایران و از جاذبه های گردشگری بندر تركمن یاد می‌شود.

مدرسه عمادیه

آدرس: گلستان، گرگان، محله درب نو، خیابان امام خمینی

مدرسه عمادیه گرگان از جاهای دیدنی گلستان است كه در دوره شاه سلیمان صفوی ساخته شد و در تاریخ ۱۹ مهرماه سال ۱۳۷۸ هجری شمسی با شماره سند ۲۴۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اماكن دیدنی استان گلستان-VcpXnd3gFd

خانه امیر لطیفی (موزه صنایع دستی گرگان)

آدرس: گلستان، گرگان، بازار قدیمی نعل‌بندان، پشت مسجد جامع گرگان، محله چهارشنبه‌ای

خانه امیر لطیفی خان كه یكی از مراكز تاریخی گلستان محسوب می‌شود، در حوالی بازار قدیمی نعل‌بندان و در پشت مسجد جامع گرگان قرار دارد.

تپه باستانی بازگیر

آدرس: گلستان، مینودشت، بخش مركزی، روستای بازگیر

تپه باستانی بازگیر یكی دیگر از جاهای دیدنی گلستان است كه تا كنون نشانه‌هایی از زندگی مردم در دوره‌های فرهنگی مس و سنگ انتقالی، مفرغ قدیم، مفرغ پایانی، آهن و دوره اشكانی در آن كشف شده است.

شهر باستانی جرجان

آدرس: گلستان، ۳ كیلومتری غرب گنبد كاووس

شهر باستانی جرجان بیش از هزار سال قبل، دارای امكاناتی مانند فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگ‌فرش‌های منقش آجری و سیستم آبرسانی به خانه‌ها بوده است.

برج رادكان كردكوی

آدرس: گلستان، ۴۲ كیلومتری جنوب كردكوی، ۴ كیلومتری جنوب شرقی روستای رادكان

برج رادكان كردكوی كه با نام میل رادكان كردكوی نیز شناخته می‌شود، در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و همین مسئله نشان از اهمیت این برج تاریخی دارد.

شهر تاریخی دشت حلقه

آدرس: گلستان، ۱۲ كیلومتری غرب شهر مینودشت، روستای دشت حلقه

شهر تاریخی دشت حلقه كه با نام شهر تاریخی دشت قلعه نیز شناخته می‌شود، در شهرستان مینودشت، روستای دشت حلقه قرار دارد.

دیوار تمیشه

آدرس: گلستان، ۱۳ كیلومتری كردكوی، روستای باغوكناره

دیوار تمیشه مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان كردكوی، روستای باغوكناره قرار دارد.

خانه دارویی

آدرس: گلستان، گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، كوچه پشت سپاه

خانه دارویی یكی دیگر از جاذبه‌های تاریخی گرگان است كه در دوره پهلوی اول ساخته شده است.

پل نوده خاندوز

آدرس: گلستان، مسیر آزادشهر و شاهرود

پل تاریخی نوده خاندوز در دوره پهلوی اول توسط مهندسین آلمانی ساخته شد. امروزه این پل به یكی از جاذبه‌های تاریخی گلستان تبدیل شده است.

تفریحات خاص استان گلستان

اگر به گلستان سفر كردید و به دنبال تفریحاتی خاص مانند سواركاری، پاراگلایدر و … هستید، این منطقه شمالی نیاز شما را برطرف می‌كند. در ادامه به چند تا از تفریحات خاص استان گلستان را به شما معرفی خواهیم كرد.

مجتمع سواركاری گنبد كاووس

آدرس: گلستان، گنبد كاووس، بلوار معلم

مجتمع سواركاری گنبد كاووس از قدیمی‌ترین و مشهورترین جاهای تفریحی استان گلستان محسوب می‌شود. این مجموعه در اواخر سال ۱۳۴۰ هجری شمسی با هدف برگزاری مسابقات سواركاری داخلی و خارجی راه‌اندازی شد.

گردش در گلستان شما را حسابی گرسنه كرد؟ پس بیایید از منو بهترین غذاهای شمال یك انتخاب باب طبع كنید!

اماكن دیدنی استان گلستان-ilDHdRptEa

سایت های پروازی گلستان

گلستان برای علاقه‌مندان به ورزش پاراگلایدر مقصد جذابی محسوب می‌شود. تین استان سه سایت پروازی حرفه‌ای دارد كه اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید برای تفریح هیجان‌انگیز در گلستان به آن‌ها مراجعه كنید.

سایت پروازی ترسه

آدرس: مینودشت، روستای ترسه

سایت پروازی ترسه كه در منطقه‌ای بكر و خوش‌آب‌وهوا قرار گرفته، میزبان بسیاری از مسابقات پاراگلایدر در سطح ملی است.

اماكن دیدنی استان گلستان-jE8AJEH2yE

سایت پروازی ریگ چشمه

آدرس: علی‌آبادكتول، روستای ریگ چشمه

باتوجه‌به منطقه‌ای كه این سایت در آن قرار گرفته، پاراگلایدر سواران در این سایت می‌توانند پروازی رؤیایی را در انتهای مسیر پارك جنگلی تنگه چهل چای و در فضایی سرسبز و جنگلی تجربه كنند.

سایت پروازی زنگلاب

آدرس: گلستان، ۷ كیلومتری مینودشت، روستای كوهستانی زنگلاب

سایت پروازی زنگلاب در ارتفاعات تفرجگاه جنگلی تنگه چهل چای مینودشت و در نزدیكی روستای كوهستانی زنگلاب قرار دارد.

بازارهای گلستان

در لیست جاهای دیدنی گلستان نام بازارهای معروف این استان نیز خوش می‌درخشد. بیشتر مسافرانی كه به یك شهر سفر می‌كنند، در برنامه‌های خود بازارگردی را حتماً جای می‌دهند. اگر شما از آن دسته افراد هستید كه عاشق بازارگردی هستید، ادامه این مطلب را با دقت بخوانید. در ادامه به معرفی چند بازار معروف این استان پرداخته‌ایم.

بازارچه مرزی اینچه برون

آدرس: گنبد كاووس، ۲۰ كیلومتری اینچه برون

در بازارچه مرزی اینچه برون صنایع دستی تركمن‌ها مانند لباس، زیورآلات تركمنی و حتی فرش را می‌توانید خریداری كنید.

بازار روس‌ها

آدرس: گنبد كاووس، ورودی شهر

در این بازار قدیمی می‌توانید انواع پوشاك، لوازم آشپزخانه و… را با قیمت مناسب تهیه كنید.

بازارچه ساحلی بندر تركمن

آدرس: گلستان، خط ساحلی بندر تركمن

در این بازارچه ساحلی از خوراكی‌های محلی گرفته تا پوشاك و لوازم آشپزخانه و صنایع دستی بندر تركمن و همچنین شال‌های معروف و گران‌بهای تركمنی را می‌توانید تهیه كنید.

اماكن دیدنی استان گلستان-gJTTjG1YoN

سه‌شنبه‌بازار بندر گز

آدرس: گلستان، بندر گز

سه‌شنبه‌بازار بندر گز از بازار‌‌های هفتگی شمال كشور است كه می‌توانید محصولات محلی مردم گلستان را از این بازار تهیه كنید.

اجاره اقامتگاه در بهترین و بكرترین جاهای گلستان

گلستان زیبا و سرسبز همان‌طور كه تا اینجا اشاره كردیم، مناطق بكر و جذاب بی‌شماری دارد. اجاره اقامتگاه در بهترین و بكرترین جاهای گلستان یكی از مهم‌ترین كارهایی است كه قبل از سفر خود باید انجام دهید.

اجاره بهترین ویلاها در شهرهای تركمن، علی‌آبادكتول، گنبد كاووس، رامیان و … را از جاباما انجام دهید. با مراجعه به جاباما می‌توانید بهترین اقامتگاه‌های گلستان را مشاهده و مقایسه كنید و سرانجام بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

اماكن دیدنی استان گلستان-3gDU5PTJgY