ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی

جاهای دیدنی البرز بسیار دیدنی و متعدد هستند. استان البرز سی‌و‌یكمین استان ایران است و هركدام از شهرستان‌های كرج، نظرآباد، اشتهارد، فردیس، ساوجبلاغ و طالقان جاهای دیدنی بسیار زیادی دارند
  • 1402/07/29
  • استان : البرز
  • شهر : کرج
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : البرز
تلفن : 66059000-021

روستای ارنگه از زیباترین جاهای دیدنی البرز

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-eOIJACbQAG

اَرَنگـه شامل روستاهای ابهرك، سیجان، چاران، خور، گوراب و سرزیارت‌چی است كه به مجموع آنها ارنگه و به مركز آنها نیز ارنگه بزرگ گفته می‌شود. ارنگه یك روستای تاریخی در میان جاهای دیدنی البرز است و پر است از زیبایی‌های خاص و منحصر به همین منطقه. سفر به این روستا می‌تواند یك آخر هفته خاص برای شما بسازد.

موقعیت جغرافیایی و نحوه‌ی دسترسی به ارنگه

این روستا از شمال به هفت‌چشمه، از شرق به روستای ابهرك، از غرب به جاده چالوس و از جنوب به كوه پورا كه جزو ارتفاعات البرز جنوبی است محدود می‌شود.

به منظور دسترسی به این روستا پس از ورود به جاده چالوس در حدود ۱۸ كیلومتری تابلویی وجود دارد كه ورودی روستای ارنگه است. جاده شیب تندی داشته و وقتی از جاده چالوس جدا شد به سرعت ارتفاع می‌گیرد. بعد از اینكه حدود ۲ كیلومتر پیش رفتید و جاده تقریبا مسطح شد دو راه ورودی به روستا را خواهید دید. راهی كه سمت چپ قبرستان تاریخی ارنگه قرار دارد به منتهی‌الیه شمالی روستا منتهی می‌شود.  در این سمت می‌توانید از قبرستان تاریخی، آبشار ارنگه و دره هفت چشمه دیدن كنید.

قبرستان تاریخی ارنگه

می‌توانید در نزدیكی قبرستان پارك كنید. قبرستان ارنگه چند صد سال قدمت داشته و سنگ قبرهای آن حكایت از دورانی دور دارد. نكته این‌جاست كه برای ساكنین روستا حفظ پاكیزگی و بافت تاریخی با اهمیت است و پذیرای گردشگرانی هستند كه به این موارد توجه می‌كنند.

آبشار ارنگه و آب‌وهوایی دلپذیر

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-U1aw4QA526

در سمت شمالی قبرستان و در حدفاصل باغ‌ها و تپه‌ها جاده‌ای ماشین‌رو برای دسترسی محلی ساكنین وجود دارد. حدود ۵۰۰ متر كه به سمت انتهای غربی روستا پیاده‌روی كنید به پرتگاهی ترسناك می‌رسید كه صدای آبشار خور (ارنگه) را می‌توانید به‌خوبی بشنوید. اگر می‌توانید با احتیاط به چندقدمی پرتگاه نزدیك شوید تا در امتداد جنوبی این دره، آبشار را ببینید. در واقع مسیر منتهی به این آبشار از سمت جنوب روستا می‌آید كه پس از دور زدن به این دره می‌رسد. اگر مایلید به بالای آبشار بروید با احتیاط از لبه‌ی دره به سمت جنوب و در نهایت به بخش شرقی-غربی رودخانه بروید.

آبشار وارش كورور و رقص درختان سپیدار

وارش كورور نام اولین آبشار روستای سفیدداران ساوجبلاغ است. نام آبشار وارش كورور معروف است كه در زبان محلی به معنای آبشاری است كه دارای آب فراوان یا بارش زیاد است. البته در محل ورودی این آبشار كه در داخل تنگه‌ای سرسبز قرار دارد، چشمه‌ای به همین نام از دل صخره‌ها جوشان است. در صورت حركت در جاده روستای ولیان، ۵ كیلومتر مانده به روستای سفیدداران به آبشار وارش خواهید رسید.

ایسپی‌داران (سفیدداران) یا سفیدداران یا سپیدداران نام روستایی ییلاقی و كوهستانی كه از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان تهران و جزو دهستان برغان است. ایسپی‌داران نامی باستانی، كه ریشه اصلی آن زبان محلی فارسی دری پهلوی است و این زبان یكی از زیرشاخه‌های زبان باستانی پهلوی است. «ایسپی» به زبان محلی به معنی سفید، «دار» به معنی درخت و «ان» جهت جمع استفاده شده كه كلاً به معنی روستایی كه دارای درختان سپیدار است. دسترسی به روستای سفیدداران از طریق شهرستان كرج، روستای كردان، روستای اغشت و سپس روستای سفیدداران امكان‌پذیر است.

دره هفت چشمه و طبیعت زیبای البرز

دره هفت چشمه از جاهای دیدنی البرز است و آبشار هفت چشمه هم در این دره قرار دارد. بعد از آبشار، دره كمی تنگ شده و به شكل صخره مانند تغییر شكل می‌دهد و در نهایت هم به آبشار آدران می‌رسیم. از نیمه‌راه خروجی ارنگه و از راه پاكوب كوچكی می‌توانید وارد دره (هفت چشمه) شده و در نهایت هم به زیر آبشار هفت‌ چشمه دسترسی پیدا كنید. دره هفت‌ چشمه در فصول گرم سال محل مناسبی برای استفاده از خنكای آبشار و سنگ‌نوردی است.

مسیر دوم مسیر آسفالته‌ای كه به سمت راست می‌رود وارد بافت روستای ارنگه شده و با ادامه مسیر در حاشیه باغ‌ها در غرب روستا و سپس مسیر رودخانه می‌توانید به قله‌ی پورا و قله‌یقبله برسید كه حدود ۳۱۰۰ متر ارتفاع دارد. اگر مسیر را به بالادست رودخانه ادامه دهید با دره‌هایی تنگ مواجه می‌شوید. در میان روستا امام‌زاده‌ای هست كه درختی تنومند و كهنسال دارد.

كاروان‌سرای شاه عباسی كرج

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-JjPUOBi0NK

در كلان‌شهر كرج بناهای تاریخی مختلف از ادوار گذشته وجود دارد. با گشت‌وگذاری در شهر می‌توانید بناهای تاریخی دوره سلجوقی را در ورودی شهر در قالب یك پل تاریخی با معماری زیبا ببینید كه هرچند گذر سال ‌ها از زیبایی آن كاسته است اما هنوز هم از جاهای دیدنی البرز به حساب می‌آیند. كرج  با باغ‌ های سرسبزش معروف است. باغ سیب، مجموعه كاخ مروارید، كاروانسرای شاه عباسی و كاخ شهرستانك از مكانهای گردشگری این شهرستان هستند. بناهای منحصربه‌ فرد و به‌ جامانده از دوران مختلف تاریخ باعث رونق گردشگری این خطه از ایران شده است.

كاروان‌سرای شاه عباسی كرج كه در این مبحث به معرفی آن می‌پردازیم، در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب كشور قرارگرفته و تنها كاروا‌‌ن‌سرای درون‌شهری ایران است. این كاروا‌ن‌سرا در ابتدای ساخت برای كاروان‌ها و مركب‌هایشان مكان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر این دوره به‌عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) به‌كار رفته است. این كاروان‌سرای تاریخی در ۲۲ فروردین سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

جاده چالوس ، جاده‌ی محبوب ایرانیان

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-RSnfvAMsEJ

با جدیت می‌توان گفت جاده چالوس جزو زیبا‌ترین جاده های ایران است. یكی از مهم‌ترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و كرج است. برخی این جاده را یكی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند و عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را نیز كسب كرده است و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال كشور محسوب می‌شود، به همین دلیل برای بسیاری از گردشگران بین‌المللی نیز شناخته شده است و از قطب‌های مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود. جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی بسیاری در اطراف این جاده وجود دارد. رودخانه، روستاهای زیبا، مناطق جنگلی و كوهستانی، سد و بناهای تاریخی تركیبی از امكانات طبیعی و دست‌ساز بشر در اطراف این جاده است كه زیبایی این جاده را تكمیل كرده است. از بناهای تاریخی جاده چالوس می‌توان به برج آرامگاهی میدانك اشاره كرد.

خانه و موزه‌ی احمد شاملو

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-Z7hKdznEK6

احمد شاملو یكی از شاعران شهیر و مترجمه بی‌بدیل كشورمان است كه خانه‌اش در دهكده‌ی فردیس كرج قرار دارد و به ثبت ملی رسیده است. علاقه‌مندان به این شاعر می‌توانند از این خانه و موزه بازدید به عمل آورند و در میان جاهای دیدنی البرز به یك مكان فرهنگی سر بزنند.

پل ‌خواب ، روستایی مشهور در استان البرز

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-McexODvZDD
پل خواب روستایی است كه با شهرت بسیار زیاد در  میان جاده كرج چالوس قرار دارد و از جاهای دیدنی البرز به حساب می‌آید. در سمت راست آن رودخانه خروشان و در ۴۷ كیلومتری كرج قرار دارد. دره مورود در منتهی الیه روستای پل خواب جای گرفته است . رودخانه مورود كه از ارتفاعات قله ۳۵۰۰ متری سیاه سنگ جاری می شود پس از پیچ و خم‌های فراوان به مورود و سپس به پل خواب می‌رسد. همچنین ادامه مسیر پاكوب پس از مورود، مسیر مناسبی برای انجام یك راهپیمایی سبك یك ساعته است.

از جاذبه‌های دیگر این روستا می‌توان به قله پل خواب و صخره‌های عظیم آن اشاره كرد كه از نظر صخره نوردی شهرت ملی و بین‌المللی دارد. دیواره پل خواب با توجه به ارتفاع بیشتر محل مناسبی برای صعود كننده ها است و از دیر باز مورد توجه سنگ نوردان كرجی و تهرانی قرار گرفته است. دیواره پل خواب با توجه به تنوع زیاد مسیر ها امكان تمرین برای همه سطوح را فراهم كرده و محل مناسبی برای تمرین صعود‌های مصنوعی و دیواره‌ای است، به طوری كه اكثر سنگ نوردان كه قصد صعود دیواره علم رو دارند، از اوایل بهار به تمرین بر روی این دیواره مشغول می شوند. با توجه به پتانسیل بالایی كه این منطقه دارد ، هر هفته میزبان سنگ نوردان زیادی‌ است.

بام كرج

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-tZzj4Ia5SL

بام كرچ در ارتفاعات این شهر قرار دارد. این منطقه یكی از دنج‌ترین قسمت‌های كرج برای چند دقیقه سكوت و آرامش محسوب می‌شود. زمانی كه خودتان را به بام كرج برسانید، مناظری خیره‌كننده انتظارتان را می‌كشد. شب‌های بام به‌مراتب باصفاتر از روزهای آن است. سكوت همه جا حاكم می‌شود، صدای جیرجیرك‌ها را می‌شنوید و چراغ خانه‌ها از صدها متر آنطرف‌تر، سوسو می‌زنند. فضای بام كاملاً عاشقانه و شاعرانه است. آدم دلش می‌خواهد ساعت‌ها اینجا بنشیند و از این ارتفاع شهر را نظاره كند. توجه داشته باشید برای آنكه خودتان را به بام كرج برسانید، باید حدود ۴۰ پله بالا بروید. پیمودن این پله‌ها برای افرادی كه دچار مشكلات حركتی یا كهولت سن هستند، دشوار خواهد بود.

آدرس: استان البرز، كرج، انتهای بلوار طالقانی شمالی

پیست اسكی دیزین

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-jcKxl4e0xw

پیست اسكی دیزین یكی از مهم‌ترین پیست‌های اسكی بین‌المللی ایران به حساب می‌آید. این پیست در فاصله ۱۲۳كیلومتری جاده چالوس و ۷۱كیلومتری جاده شمشك قرار دارد. پیست اسكی دیزین در بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ توسط یك گروه خارجی شناسایی شد. پس از شناسایی، در سال ۱۳۴۷ این پیست به‌صورت كامل افتتاح شد. در حال حاضر دیزین با دو پیست تابستانی و زمستانی، در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. داخل این مجموعه انواع امكانات رفاهی، خدماتی و البته اقامتی به چشم می‌خورد. واحد‌های اقامتی این پیست بسیار باصفا هستند و می‌توانید چند روزی را در آن‌ها اقامت كنید و از آرامش آن لذت ببرید. پیست اسكی دیزین یكی از معروف‌ترین جاهای تفریحی كرج محسوب می‌شود.

آدرس: استان البرز، كرج، جاده چالوس، جاده دیزین، پیست بین‌المللی اسكی دیزین

دشت لاله كندر

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-pFoKM4gDV4

اگر به‌دنبال جاهای تفریحی كرج در فصل بهار هستید، حتماً سری به دشت لاله كندر بزنید. این دشت در اواسط بهار پوشیده از گل‌های لاله زرد و سرخ می‌شود. با تماشای منظره دشت لاله كندر احساس می‌كنید كه ناگهان چشم باز كرده‌اید و در بهشت حضور دارید! به تصویر بالا دقت كنید، این فقط بخشی از زیبایی دشت لاله كندر است كه دوربین عكاسی توانسته آن را ثبت بكند. تا زمانی كه از نزدیك به دشت لاله كندر نروید، قادر به درك زیبایی آن نخواهید بود. این دشت در مناطق كوهستانی و كوهپایه‌ای قرار دارد. پس از تركیب صخره‌های تیره و ارتفاعات پوشیده از برف با دشت لاله، زیباترین نقاشی خداوند خلق خواهد شد.

آدرس: استان البرز، ۲۲ كیلومتری شمال شرق شهر كرج، هفت كیلومتری جاده‌ كرج–چالوس، روستای كندر

قلعه آغشت

جاهای دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی-IKuphCOV06

قلعه آغشت یكی از عجیب‌ترین ابنیه كرج به حساب می‌آید. به تصویر بالا نگاه كنید. به نظرتان این قلعه چند هزار سال قدمت دارد؟ خب باید بدانید قدمت آن به حدود ۱۰ سال پیش باز می‌گردد. ۱۰ سال؟! بله درست متوجه شدید، ۱۰ سال قبل این قلعه زیبا و عجیب را ساخته‌اند! این قلعه یك ویلای شخصی است كه آن را با الگوبرداری از قلعه‌های قدیمی اروپایی بنا كرده‌اند. قلعه آغشت در اختیار مالك شخصی است و اصلاً یك بنای تاریخی به حساب نمی‌آید! ظاهر عجیب این قلعه هر كسی را به‌سمت آن می‌كشد. پس اگر به‌دنبال یك لوكشین عالی برای عكاسی و تعریف ظاهر عجیب این قلعه برای دوستان و نزدیكان خود هستید، حتماً سری به قلعه آغشت بزنید!

آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، دهستان برغان، روستای آغشت

رودخانه كرج

رودخانه كرج یكی از بزرگترین رودخانه‌های استان البرز به حساب می‌آید كه بخش قابل توجهی از آب مصرفی مردم تهران را نیز تأمین می‌كند. این رودخانه در بخش شمالی تهران قرار دارد و از دامنه‌های جنوبی رشته‌كوه البرز و كوه كلون بستك در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد. رودهای كوچك و بزرگ مختلف از جمله رود ولایت نیز به رودخانه كرج می‌رسند و آن را بزرگ‌تر و پرآب‌تر می‌كنند. رودخانه كرج بعد عبور از حاشیه شرق شهر كرج و سیراب كردن دشت‌های كرج و شهریار، به رودخانه جاجرود می‌ریزد. آبتنی در این رود و ماهیگیری داخل آن یكی از تفریحاتی است كه در كرج می‌توانید تجربه كنید.

آدرس: البرز مركزی- شمال باختری تهران