ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای هندوها

كاروانسرای هندوها

كاروانسرای هندوها مربوط به دوره قاجار است و در كرمان، ضلع شرقی بازار میدان قلعه، كاروانسرای حاج مهدی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر
  • 1400/11/13
  • استان : کرمان
  • شهر : کرمان
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : كرمان- ضلع شرقی بازار میدان قلعه- كاروانسرای حاج مهدی
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای هندوها مربوط به دوره قاجار است و در كرمان، ضلع شرقی بازار میدان قلعه، كاروانسرای حاج مهدی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۸۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۲۵ میلادی به مدت ۷۵ سال دوران نفوذ انگلیس در كرمان بود، با تشویق‌ آن‌ها امر تجارت بین پارسی‌ها و هندوها رونق گرفت. در آن زمان قالی، شال و كتیرا از كرمان به هندوستان صادر می‌شد و به جای آن از هند چای، شكر،‌ پارچه، شمع و ادویه وارد می‌كردند. لذا یك كاروان‌سرا در كرمان به نام كاروان‌سرای هندوها معروف گردید.

این كاروان‌سرا به دست مرحوم حاج سید جواد امام جمعه حدود سال‌های ۱۱۵۰ هـ.ش ساخته شده و دو طبقه دارد. وجه تسمیه آن از هندی اخذ شده است. هنوز هم در ضلع شمالی این كاروان‌سرا،‌ معبد هندوها با سبك معماری ویژه‌ای باقی مانده است. كاروان‌سرای مذكور از ۲ بخش تشكیل شده است. به بازار موازی ضلع شمالی كاروان‌سرای هنود «بازار هنود» نیز می‌‌گویند.

 

كاروانسرای هندوها-t05gpZtGom

كاروانسرای هندوها-Z3brHVJivX