ریپورتاژ آگهی
چشمه علی بلاغی

چشمه علی بلاغی

این چشمه كه در هر ثانیه ۱۰ لیتر آبدهی دارد دارای ویژگی های مذهبی نیز بوده و مردم در مناسبتهای مختلف جهت برآورده شدن راز و نیازهای خود در آن حضور پیدا میكنند و یكی از جاذبه های گردشگری شهرستان ابهر می باشد
  • 1400/11/13
  • استان : زنجان
  • شهر : ابهر
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : چشمه علی بلاغی یكی از چشمه هایشهرستان ابهر در جاده ابهر به قیدار واقع شده است
تلفن : 66059000-021

چشمه علی بلاغی یكی از چشمه هایشهرستان ابهر در جاده ابهر به قیدار واقع شده است.این چشمه كه در هر ثانیه ۱۰ لیتر آبدهی دارد دارای ویژگی های مذهبی نیز بوده و مردم در مناسبتهای مختلف جهت برآورده شدن راز و نیازهای خود در آن حضور پیدا میكنند و یكی از جاذبه های گردشگری شهرستان ابهر می باشد

در لغت نامه دهخدا امده است:

علی بلاغی . [ ع َ ب ُ ] (اِخ ) دهی است جزء دهستان ابهررود بخش ابهر شهرستان زنجان . واقع در ۲۷ هزارگزی شمال ابهر و ۱۸ هزارگزی راه شوسه ? زنجان . ناحیه ای است كوهستانی و سردسیر و دارای ۱۶۳ تن سكنه . آب آن از چشمه تا?مین می شود. و محصول آن غلات و عسل است . اهالی به زراعت اشتغال دارند. وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۲).

این چشمه در سمت جنوب ابهر در دامنه ملا داغی و ارتفاع حدود ۷۰۰ متری از سطح جاده قرار گرفته است ؛ روستاهای چالچوق و چشین در اطراف آن قرار دارند. آب آن فراوان است و از دامنه كوه بیرون می آید كه بسیار زلال و خنك و گواراست و درفصول مختلف به یك اندازه جاری است. در قسمت شرق آن غارهای متعددی وجود دارد كه مهمترین آنها غار “زگیل” است كه چند صد متر طول دارد و در صورت كاوش احتمال وجود غاری بزرگ در این قسمت زیاد است، زیرا حذف از سنگهای رسوبی تشكیل شده و وجود آب نیز مزید بر علت است.

راه آن در جاده قیدار، پس از عبور از روی پل “كینه و رس” نرسیده به “آق سو” در سمت چپ، قرار دارد كه پس از عبور حدود ۲ كیلومتر جاده و با اندكی پیاده روی در بالای تپه مشاهده می شود.

مرحوم حكیم هیدجی نیز در این رابطه شعری دارد : “تیكیلدی چگنمه هیدجده داغداغان آغاجی”آب این چشمه به اطراف جاری است و كشاورزان برای آبیاری مزارع و باغات از آن استفاده می كنند. از نظر املاح معدنی تا كنون آزمایشی انجام نیافته كه امید است درآینده این كار انجام گیرد. در گذشته اطاقكهائی برای زائرین و سیاحان ساخته شده بود كه به مرور سقف آنها ریزش نمود و توجه مسوؤلان را می طلبد. این منطقه برای گردشگری بسیار مناسب است.

 

چشمه علی بلاغی-BEOEdgaRWL

چشمه علی بلاغی-Cr7i2zWBS7