ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید

كلان‌شهر تهران بناهای تاریخی، جاهای دیدنی و مكان‌های تفریحی بسیاری دارد؛ آن‌قدر كه ممكن است بعضی نقطه‌های مهم توریستی‌اش از چشم پنهان بماند یا در شلوغی‌های خیابان‌هایش گم شود. بیش‌تر مسافرهای تهران، برای انجام كارهای تجاری و اداری به این شهر سفر می‌كنند و بیش‌ترشان نمی‌دانند، جاهای دیدنی تهران مانند گنجینه‌ای در این شهر جا گرفته‌اند. گنجینه‌هایی كه قطعاً دیدن‌شان بعد از یك روز شلوغ كاری، حسابی حال آدم را سرجایش می‌آورد. با ایران توریسم، با پیشنهادهای بازدید از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۴۰۱ همراه شوید.
  • 1402/06/30
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

كلان‌شهر تهران بناهای تاریخی، جاهای دیدنی و مكان‌های تفریحی بسیاری دارد؛ آن‌قدر كه ممكن است بعضی نقطه‌های مهم توریستی‌اش از چشم پنهان بماند یا در شلوغی‌های خیابان‌هایش گم شود. بیش‌تر مسافرهای تهران، برای انجام كارهای تجاری و اداری به این شهر سفر می‌كنند و بیش‌ترشان نمی‌دانند، جاهای دیدنی تهران مانند گنجینه‌ای در این شهر جا گرفته‌اند. گنجینه‌هایی كه قطعاً دیدن‌شان بعد از یك روز شلوغ كاری، حسابی حال آدم را سرجایش می‌آورد. با ایران توریسم، با پیشنهادهای بازدید از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۴۰۱ همراه شوید.

خیابان ولیعصر ، از قدیمی‌ترین مكان‌های دیدنی تهران

مهم‌ترین خیابان تهران است كه البته یكی از زیباترین خیابن‌های دنیا هم به شمار می‌آید. طول این خیابان حدود ۱۸ كیلومتر است و در دوره‌های مختلف تاریخ تهران همیشه در میان لیست اولین دیدنی‌های تهران دیده می‌شد. مثلا كتاب‌های تاریخی می‌گویند كه شمال خیابان ولیعصر تفرجگاه خانواده‌ی پادشاهان قاجار بوده است. یكی از علت‌های این محبوبیت درخت‌های چنار كهنسالی است كه از ابتدای ساخت خیابان تا امروز نمایی شگفت انگیز ایجاد كرده است.

مبدا و مقصد خیابان كجاست؟

این خیابان شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه‌های تهران را به هم وصل می‌كند. میدان راه آهن نقطه‌ی ابتدایی و میدان تجریش آخرین مقصدخیابان ولیعصراست. این خیابان را می‌توان مركز كافه‌های هنری تهران دانست.

راه‌های دسترسی: برای رسیدن به این محل می‌توانید از مترو استفاده كنید. كافی است در خط ۴ مترو و ایستگاه تئاتر شهر (ایستگاه چهارراه ولیعصر سابق) از قطار پیاده شوید..

خطوط اتوبوس‌رانی مثل خط راه‌آهن – تجریش، راه‌آهن – پارك‌وی و آزادی – تهرانپارس از جمله خطوطی هستند كه اتوبوس‌های آنها از چهارراه ولیعصر عبور می‌كنند.

پارك های معروف خیابان ولیعصر 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-Cv41kYx3oE

پارك ملت یكی از جاهای دیدنی تهران در پاییز

طبیعت خیابان ولیعصر و لذت بردن از آن تنها در قدم زدن در پیاده‌روی خیابان ولیعصر با درختان بلند قامتش خلاصه نمی‌شود. پارك های این خیابان آنقدر محبوب و مهم هستند كه بدون هیچ تردیدی باید از آن‌ها دیدن كنید. پارك ملت را می‌توان بزرگ‌ترین پاركی دانست كه در مسیر خیابان ولیعصر قرار گرفته است. این پارك قدیمی از مهم ترین جاهای دیدنی تهران است كه در تقاطع اتوبان نیایش و ولیعصر قرار دارد. شگفتی های پارك از همان ابتدا پیش روی شماست. در ورودی با المان‌های شهری و مجسمه‌های مختلف تزئین شده است. فضای پارك مناسب عكاسی است و به ویژه در فصل پاییز و در اوج برگریزان بهترین لوكیشن برای عكس‌های شما است. پردیس سینمایی ملت نیز در این پارك قرار دارد.

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-wQ4B3hwiuLراه‌های دسترسی: بهترین مسیر برای رسیدن به پارك ملت استفاده از خط هفت اتوبوس‌های BRT (تندرو) است. باید در ایستگاه نیایش یا پارك ملت از اتوبوس پیاده شده و قدم زنان به پارك بروید. خط هفت شامل اتوبوس های مسیر چهارراه پارك وی به راه آهن و تجریش به راه آهن می شود.همچنین از میدان ونك سوار تاكسی های تجریش شده و روبه روی پارك پیاده شوید، توجه داشته باشید كه خیابان ولیعصر از پارك وی به سمت جنوب یك طرفه است و تنها با اتوبوس های BRT می توان به سمت جنوب خیابان رفت. 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-huKMv1K3QV

پارك ساعی ، پاركی بی‌نظیر در بین جاهای دیدنی تهران

فستیوال درختان سرو تهران را می‌توانید در پارك ساعی ببینید. این پارك از جاهای دیدنی تهران و یكی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پارك‌‌های تهران است كه در بخشی از آن، كه به باغ ژاپنی معروف است، پرندگان نگهداری می‌شوند.در این پارك از امكانات تفریحی مانند زمین بازی، زمین اسكیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز و آلاچیق نیز استفاده كنید.

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-XrAbbMSTttراه‌های دسترسی: برای رسیدن به پارك ساعی می‌توانید از اتوبوس‌های خط راه‌آهن – تجریش یا راه‌آهن – پارك‌وی استفاده كنید و در یكی از ایستگاه‌های «آبشار» یا «پله سوم» از اتوبوس پیاده شده و به پارك ساعی برسید. همچنین می‌توانید با تاكسی از سراسر تهران به میدان ونك رفته و با اتوبوس‌های یاد شده با طی كردن ۳ ایستگاه به سمت جنوب به ایستگاه «آبشار» برسید و به پارك ساعی بروید.

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-kP4IvcOK48

باغ موزه سینما تهران باغی دیدنی در بین جاهای دیدنی تهران در پاییز

در خیابان ولیعصر و نرسیده به میدان تجریش باغ قدیمی و زیبایی وجود دارد كه در انتهای آن عمارت تاریخی قرار گرفته است. باغ فردوس یكی از معروف‌ترین باغ‌های تهران است كه امروزه به همراه عمارت آن به باغ موزه سینما تغییر كاربری داده و یكی از جاهای دیدنی تهران . قدم زدن در پاییز این باغ را از دست ندهید.

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-Psll7J832E

بازار تجریش، رنگی‌ترین بازار تهران | از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-1SqTHnl4TB

تجربه‌ی گشت زدن در بازار یكی از لذت بخش‌ترین تجربه‌هایی است كه در هر شهر می‌توانید داشته باشید. اما بازار تجریش را می‌توان یكی از جاهای دیدنی تهران داسنت كه گردشگری ‌ترین نقطه‌ی تجاری این شهر نیز محسوب می‌شود. حتی اگر قصد خرید ندارید دیدن این نقطه از شهر می‌تواند حالتان را زیر و رو كند. تجریش همیشه یكی از اولیت‌های اصلی در لیست مكان‌های دیدنی تهران برای بازدید و خرید بوده است.

چرا به بازار تجریش برویم؟

علاوه بر جذابیتی كه معماری قدیمی و حجره‌های گنبدی شكل این بازار می‌تواند برای شما داشته باشد، دیدن رنگ‌ها و زیبایی‌های مواد غذایی شما را به وجد خواهد آورد. این بازار نمایشگاهی است از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌هایی كه با نظم و زیبایی و با طراوت بی انتها كنار هم چیده شده‌اند. علاوه‌بر این می‌توانید اشیایی مانند چینی، ترمه و ظروف مسی را برای سوغات و یادگاری خریداری كنید.

نشانی: تهران، میدان تجریش

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به بازار تجریش می‌توانید از مترو تهران استفاده كنید. باید در آخرین ایستگاه خط یك مترو؛ ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده و پس از خروج از خروجی جنوبی ایستگاه با پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب به ورودی بازار تجریش برسید. همچنین می‌توانید از تاكسی‌هایی كه از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌كنند استفاده كنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به بازار تجریش را دارید می‌توانید از خط BRT راه‌آهن – تجریش استفاده كنید و یا دراین فهرست ایستگاه تجریش از خط یك مترو را انتخاب كرده و از اتوبوس‌هایی كه به میدان تجریش تردد می‌كنند با خبر شده و از آن‌ها استفاده كنید.

برج آزادی، تصویر تهران قدیم

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-oq6oMD4Jfl

از گذشته تا امروز، خیلی‌ها تهران را با برج یا «میدان آزادی» می‌شناسند؛ برجی كه در سال ۱۳۴۹ شمسی ساخته شده و به‌خاطر قرار گرفتن در ورودی غربی شهر و همین‌طور نزدیكی به پایانه‌ی مسافربری غرب، اولین بنایی است كه نظر مسافران جاده‌های غربی تهران را به خود جلب می‌كند. این بنای معروف، امكانات مختلفی مثل سالن نمایش، نگارخانه، كتابخانه، موزه و… دارد. برج آزادی در لیست بهترین جاهای دیدنی تهران در شب است كه نمای فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

نشانی: میدان آزادی.

قیمت بلیط: ۸ هزار تومان

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به برج آزادی می‌توانید از متروی خط چهار استفاده كنید. پس از خروج از ایستگاه مترو با كمی پیاده روی به میدان می‌رسید. همچنین از پایانه‌های تاكسی‌رانی و خطوط BRT به این میدان می‌رسید.

برج میلاد، نمادی از تهران جدید

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-W54z8RDZiH

یكی از جاهای دیدنی تهران كه خوراك جوان‌ترهاست، «برج میلاد» است كه در سال ۱۳۸۷ شمسی ساخته شد تا نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران را تامین و در عین‌حال عنوان «بلندترین برج ایران» و «ششمین برج بلند مخابراتی جهان» را از آن خود كند. امروز همه‌ی مردم ایران برج میلاد را می‌شناسند، به‌خصوص كه در این برج خدمات متنوعی در زمینه‌های تجاری، رستوران، مركز همایش، خدمات گردشگری و تفریحی و… ارائه می‌شود.

نشانی: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، كنارگذر اختصاصی برج میلاد.

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به برج میلاد خود را با اتوبوس و تاكسی خود را به بزرگراه همت و بیمارستان میلاد برسانید. از اینجا می توانید دوباره تاكسی هایی را به سمت گیت ورودی برج میلاد می رسانند. درون محوطه باید ۳۰۰ مسیر پیاده روی كنید تا به ابتدای محوطه برج برسید. با وسیله شخصی می توانید از یكی از مسیرهای زیر خود را به برج میلاد تهران برسانید:

بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، كنار گذر اختصاصی برج میلاد
بزرگراه حكیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد
بزرگراه همت شرق، خروجی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری جنوب، پل كابلی اختصاصی برج میلاد

موزه هنرهای معاصر ، نمایشگاهی از هنر نو

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-0PgSSuteJF

موزه‌ هنرهای معاصر تهران، از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران و موزه‌های هنری ایران است كه بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن خارج از اروپا و آمریكای شمالی را در دل خود جا داده است. این موزه مالك یكی از ۵ تا ۱۰ مجموعه‌ی مهم هنر نوگرا در دنیاست و ۹ گالری دارد: ۳ نمایشگاه شامل بیش از ۴ هزار اثر از نقاشان و هنرمندان ایران و جهان در گنجینه‌ی دایمی موزه و ۶ گالری كه به نمایشگاه‌های موقتی و فصلی اختصاص دارد. موزه‌ی هنرهای معاصر یكی از آن مكان‌های دیدنی تهران است كه دوست‌داران هنر گهگاه برای عوض شدن حال‌شان باید راهی‌اش شوند. فقط یادتان باشد این موزه روزهای تعطیل باز نیست و حتما قبل از عازم شدن از باز بودنش مطمئن شوید.

نشانی: خیابان كارگر شمالی، جنب پارك لاله.

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاكسی در خیابان كارگر شمالی به پارك لاله و ورودی موزه هنرهای معاصر برسید كه مسیر نسبتا كوتاهی دارد. همچنین، اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارك لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه می‌رسید. اگر قصد استفاده از تاكسی دارید می‌توانید از تاكسی‌هایی استفاده كنید كه از بلوار كشاورز، خیابان فاطمی و خیابان كارگر شمالی تردد می‌كنند. از میدان ولیعصر، میدان دكتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی به ورودی‌های مختلف اطراف پارك لاله تاكسی تردد می‌كند و می‌توانید پس از پیاده شده شدن از تاكسی به سمت موزه هنرهای معاصر بروید.

تئاتر شهر ، پاتوق هنرمندان تهرانی 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-5JDRYy9yK0

تئاتر شهر، تنها سالن نمایش بدون حصار ایران است كه در دل پارك دانشجو تهران جا خوش كرده و با معماری بی‌نظیرش بازدیدكننده‌های بسیاری را سمت خودش می‌كشد. ساختمان تئاتر شهر، شكلی دایره‌وار دارد و در ساختمانش تركیبی جالب از كاشی و آجر به‌كار رفته كه از «برج طغرل» در شهر ری الهام گرفته و همچنین معماری تماشاخانه‌های ایرانی را تداعی می‌كند.

مجموعه‌ی تئاتر شهر،به عنوان یكی از جاهای تفریحی تهران ، شامل تالار اصلی، «‏تالار چهارسو»، «تالار قشقایی»، «تالار سایه» و كارگاه نمایش است كه به‌همراه سالن انتظار، كافه‌تریا، كتاب‌خانه، مركز اسناد، كتاب‌فروشی و بخش‌های دیگر، یكی از بهترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری تهران را پدید آورده است. اگر دل‌تان می‌خواهد در سفر به تهران یك تئاتر خوب را ببنید، تئاتر شهر را از دست ندهید. علاوه بر این‌كه ممكن است خوش شانس باشید و یكی دو نفر از بازیگرهای محبوب‌تان را هم در یكی از زیباترین جاهای دیدنی تهران از نزدیك ملاقات كنید.

نشانی: چهارراه ولی‌عصر.

راه‌های دسترسی: بهترین راه دسترسی به تئاترشهر تهران، استفاده از مترو است. به وسیله‌ی خط چهار مترو می‌توانید به ایستگاه تئاتر شهر برسید.

كاخ موزه سعدآباد، جست‌و جو در حیاط تاریخ

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-rtBEigbPRC

یكی از جاهای دیدنی تهران كه می‌‌تواند یك روز تعطیل را به یك روز به‌یاد ماندنی تبدیل كند، «كاخ موزه‌ سعدآباد» است. مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی سعدآباد، مجموعه‌ی عمارت‌ها و كاخ‌های خاندان «پهلوی» است كه در «دربند»، یكی از خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق تهران ساخته شده است. این مجموعه حدود ۱۸۰ هكتار جنگل طبیعی، چشمه‌سار، قنات، باغستان، گل‌خانه و… دارد و چهار دوره‌ی تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی را به چشم دیده است. بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، این مجموعه به شكل موزه درآمد. كاخ فعلی «ریاست جمهوری» در جوار این مجموعه قرار دارد و از كاخ «ملكه‌ی مادر» نیز برای پذیرایی از مهمانان خارجی دولت استفاده می‌شود.

نشانی: خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید كمال طاهری.

قیمت بلیط: ۲ هزار و ۵۰۰ تومان

راه‌های دسترسی: سعدآباد دو درب ورودی اصلی دارد:

درب دربند:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران كه هستید با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه آن (تجریش) بیایید. با استفاده از اتوبوس های خطوط مختلف نیز می‌توانید به میدان تجریش بیایید. میدان تجریش (ابتدای خیابان جعفری) و میدان قدس (جنب ایستگاه مترو) تاكسی‌هایی برای رسیدن به میدان دربند دارند.

خودرو شخصی: از میدان تجریش خیابان دربند (ضلع شمالی میدان) را تا انتها بالا بیایید تا به میدان دربند برسید. مجموعه فاقد پاركینگ است و شما باید در میدان و یا اطراف آن خودرو خود را پارك كنید.

درب زعفرانیه:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران كه هستید با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه آن (تجریش) بیایید. با استفاده از اتوبوس‌های خطوط مختلف نیز می‌توانید به میدان تجریش بیایید. میدان تجریش تا ورودی زعفرانیه سعدآباد فاقد خطوط تاكسی رانی مستقیم است. باید درضلع غربی میدان تجریش (خیابان شهید ملكی) تاكسی‌های آصف یا اسدآباد را سوار شوید و سر خیابان شهید طاهری پیاده شوید. سپس باید حدود ده دقیقه تا سعدآباد پیاده بیایید.

خودرو شخصی: از میدان تجریش به خیابان ولیعصر وارد شوید. خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه سابق) درسمت راست شماست. آن‌را تا انتها بیایید. بعد از چراغ قرمز دست راست وارد خیابان شهید طاهری شده و آن را نیز تا انتها بیایید. مجموعه فاقد پاركینگ است و شما باید در خیابان‌های اطراف خودرو خود را پارك نمایید.

پیشنهاد ویژه: اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌كنید و در ابتدای ورود نیاز به مراجعه به واحد روابط عمومی و یا حراست ندارید، ورودی دربند برای شما راحت تر خواهد بود.

اگر از خودرو شخصی استفاده می‌كنید در خیابان‌های اطراف درب زعفرانیه جای پارك راحت تر پیدا می‌كنید.

موزه جواهرات ملی ایران ، درخشان‌ترین موزه ایران در بین جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-fqSBVX5l5t

خزانه‌ی فعلی موزه‌ جواهرات ملی ایران، یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ تهران و ایران است! در این موزه، جواهرات سلطنتی مربوط به دوره‌های «صفوی»، «افشار»، قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است؛ جواهرات معروفی مثل «الماس دریای نور»، «جقه‌ی نادری»، تاج «فرح پهلوی»، تاج «كیانی»، «كره‌ی جواهرنشان»، «تخت طاووس»، «تخت نادری» و… در این موزه منتظرتان هستند. موزه‌ی جواهرات ملی ایران در حال حاضر به‌عنوان خزانه‌ در اختیار بانك مركزی جمهوری اسلامی است.

نشانی: خیابان فردوسی، مقابل سفارت تركیه.

قیمت بلیط: از سال ۹۸ به دلیل فراگیری كرونا موزه تعطیل می‌باشد.

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به موزه جواهرات ملی می‌توانید از اتوبوس های خط جمهوری-بهارستان استفاده كنید و در تقاطع خیابان جمهوری و فردوسی پیاده شوید و با چند دقیقه پیاده روی به ساختمان بانك مركزی و خزانه برسید.

همچنین نزدیك‌ترین ایستگاه مترو به خزانه ملی ایستگاه مترو امام خمینی است. از هر ایستگاه مترو تهران كه سوار خط شوید، باید خود را به این ایستگاه برسانید. از ایستگاه كه بیرون آمدید راه خیابان فردوسی را در پیش بگیرید و بعد از چند دقیقه پیاده روی می‌توانید به ساختمان بانك مركزی و خزانه برسید.

با گیاه شناسی ، گشت و گذار در هفت اقلیم

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-3RcoYQ8sJx

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، یكی از جاهای دیدنی تهران و بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان و شامل ۳ هزار گونه از گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است؛ یك باغ با طبیعتی خیره‌كننده و گیاهان جورواجوری كه از سراسر ایران و جهان یك‌جا جمع شده‌اند. اگر اهل طبیعت و گل و گیاهید، در سفر به تهران، فراموش نكنید كه باغ گیاهشناسی یكی از جاهای تفریحی تهران است كه از گشتن در آن لذت خواهید بود. فقط یادتان نرود چون این باغ بیرون از شهر قرار گرفته، برای دیدنش دست‌كم نصف روز زمان می‌خواهید. همین‌طور بهترین فصل دیدن باغ، بهار است.

نشانی: اتوبان تهران-كرج، خروجی پیكان‌شهر، آزادشهر،۲۰ متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران.

قیمت بلیط: ۱۰ هزار تومان

راه‌های دسترسی:

۱-بزرگراه تهران –كرج،خروجی پیكانشهر،شهرك سرو آزاد ،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی.

۲-ایستگاه مترو ایران خودرو، شهرك سروآزاد،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی.

مجموعه ورزشی انقلاب ، ورزش به سبك تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-vXcR1fvtco

مجموعه‌ ورزشی انقلاب را به‌خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه و هوای پاكش، «نگین سبز تهران» نامیده‌اند. این مجموعه ۱۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی و ۶۰ هكتار فضای سرپوشیده و روباز ورزشی دارد. این مجموعه كامل‌ترین امكانات را در رشته‌های «گلف»، «تنیس»، «اسكواش»، «والیبال»، «بسكتبال»، «فوتبال»، «شنا»، «سونا»، «بدن‌سازی»، «كارتینگ» (ماشین‌سواری)، ماهی‌گیری و ورزش‌های رزمی در اختیار علاقه‌مندان این ورزش‌ها می‌گذارد. «جاده‌ی تندرستی» به طول حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر از زیباترین بخش‌های مجموعه‌ی ورزشی انقلاب است كه مثل نواری به‌دور زمین‌های زیبای گلف آن می‌پیچد.

نشانی: ونك، خیابان سئول.

قیمت بلیط: ۱۴ هزار تومان (مهمان داخلی) / ۲۱ هزار تومان (مهمان خارجی)

راه‌های دسترسی: برای دسترسی به باشگاه انقلاب می‌توانید از متروی شهید صدر استفاده كنید.

بازار تهران ، نماد فرهنگ پایتخت نشینان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-8wZWUfNUBY

بازار تهران از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و در عین حال، زنده‌ترین بناهای تهران است كه همیشه پر است از خریدار و فروشنده و گردشگر. بنای اولیه‌ی بازار مربوط به سال‌های ۹۰۰ تا ۹۲۰ هجری شمسی است. بخش‌های قدیم بازار تهران با سقف‌هایی به‌ شكل طاق و گنبد ساخته شده و روشنایی این قسمت از بازار، از روزنه‌هایی كه در گنبدهای آجری وجود دارد، تأمین می‌شود. مجموعه‌ی بازار تهران، همچنان به‌عنوان یكی از فعال‌ترین قطب‌های اقتصادی تهران شناخته می‌شود. اگر دل‌تان یك خرید ارزان و به‌صرفه می‌خواهد، بازار تهران را فراموش نكنید. فقط یادتان باشد بازار روزهای تعطیل، باز نیست. این بازار در فهرست جاهای دیدنی تهران قرار دهید و از آن بازدید كنید.

همین‌طور كاخ گلستان، از دیدنی‌ترین كاخ موزه‌ها و جاهای تفریحی تهران ، چسبیده به بازار ساخته شده است و می‌تواند در سفر به تهران، طی یك صبح تا عصر هم كاخ گلستان را ببینید و هم بعد از نوش‌جان كردن یك چلوكباب حسابی در رستوران «مسلم»، «نائب» یا «شرف الاسلام» بازار، بروید سراغ خرید سوغاتی‌های به‌صرفه و جورواجور.

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد.

راه‌های دسترسی: دسترسی با مترو به بازار تهران به وسیله خط یك، تجریش – كهریزك از ایستگاه‌های خیام و ۱۵خرداد می‌توانید به بازار بروید.

دسترسی با تاكسی به بازار تهران اغلب پایانه‌های بزرگ تاكسی مانند صادقیه و آزادی، خطی برای بازار تهران دارند.

بوستان جمشیدیه ، كوه‌نوردی همراه با خوش‌گذرانی در جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-Gil6BSLbhN

«بوستان جمشیدیه» یا «پارك سنگی جمشیدیه»، معماری متفاوتی نسبت به پارك‌های دیگر تهران دارد. در این پارك یك آبشار مصنوعی، یك حوض زیبا و تعدادی سازه‌های هنری تجسمی قرار دارد. كفپوش‌های سنگی ناهموار بوستان جمشیدیه، طبیعت بوستان‌های جنگلی را تداعی می‌كند و تخته‌سنگ‌های تغییرشكل یافته هم حیوان‌های مختلف را به ذهن می‌آورند. بالای پله‌های پشت آبشار و در طبقه‌های بالایی پارك، چشم‌انداز زیبا از شهر تهران انتظار‌تان را می‌كشد. نگارستان جمشیدیه، آمفی‌تئاتر، بركه، آلاچیق، قفس پرندگان، تندیس‌های جورواجور با مفهوم‌های مختلف طبیعی و فرهنگی و عرفانی، رستوران، آب‌نما و سرویس بهداشتی، از دیگر امكانات بوستان جمشیدیه است. پارك جمشیدیه از آن جاهای دیدنی تهران است كه هوایش خوراك پیاده‌روی ۲ نفره و جمعی است؛ پس تاكید می‌كنیم كه تنها نروید.

نشانی: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان فیضیه، خیابان امیدوار.

راه‌های دسترسی: برای رسیدن به پارك جمشیدیه باید اول خود را به میدان تجریش برسانید. برای این كار می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش در خط یك مترو از ایستگاه خارج شوید یا با بی‌آر‌تی‌های مسیر میدان راه‌آهن – تجریش و تاكسی‌هایی كه از سراسر شهر به میدان تجریش می‌روند استفاده كنید. از میدان تجریش هم می‌توانید با تاكسی‌هایی كه از سمت میدان قدس به پارك جمشیدیه می‌روند به پارك برسید. همچنین در خیابان نیاوران می‌توانید از خیابان فیضیه و امیدوار به پارك جمشیدیه برسید.

دربند و دركه ، ییلاق‌هایی خوش آب و هوا

اگربه دنبال فهرست كردن اسامی جاهای دیدنی تهران هستید، دربند و دركه را فراموش نكنید. با توسعه‌ی تهران و از بین رفتن باغ‌های شهر، گذراندن ساعاتی در منطقه‌ای مانند دربند، شما را با خاطرات تهران گره می‌زند و فرصت این را دارید كه یك نفس عمیق بكشید. كوچه پس كوچه‌های دربند با آن خانه‌های كوچك و بزرگ ویلایی، سرشاژ از انرژی های خوبی است كه خستگی را از شما می‌گیرند. بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-1LGThcJuqpراه‌های دسترسی: باید خود را به میدان تجریش برسانید.  شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های خط بی آر تی (تندرو) راه آهن – تجریش و یا با خط یك متروی شهری (خط كهریزك-تجریش) و یا تاكسی‌های درون شهری به این میدان برسید. از آنجا هم می‌توانید با تاكسی‌های خط دربند-تجریش راه خیابان دربند را در پیش بگیرید و در میدان سربند از ماشین پیاده شوید.

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-zCRk2fAf0P

دركه از دیگر جاهای دیدنی تهران است كه جذابیتی تفریحی دارد. اگر اهل پیاده روی و كوهنوردی هستید، دركه را از دست ندهید. در این مسیر، صدای رودخانه با شماست و آسمان بالای سرتان آبی و پاك است. در مسیر پیاده روی‌تان ، شكم گردی را فراموش نكنید و از محلی‌های خرید كنید.

راه‌های دسترسی: نزدیك‌ترین ایستگاه مترو به دركه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یك (خط قرمز تجریش-كهریزك) است. پس از پیاده شدن از این ایستگاه، با تاكسی، اتوبوس یا مینی بوس می‌توانید خود را به دركه برسانید.

همچنین می‌توانید از خط ۴ اتوبوس های تندروی بی آر تی (ترمینال جنوب-   پایانه پارك وی) یا خط ۱ اتوبوس های تندرو (راه آهن- تجریش) استفاده كنید. در ایستگاه پارك وی پیاده شده و به سمت نمایشگاه بین المللی حركت كنید. در كنار پمپ بنزین ولنجك (كنار نمایشگاه بین المللی) تاكسی‌هایی برای رسیدن به دركه هست كه می‌توانید از آن‌ها استفاده كنید.

كاخ گلستان | از بهترین جاهای دیدنی تهران در نوروز 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-w4nKGPGoSZ

كاخ گلستان مجموعه‌ای فاخر و ارزشمند در میان جاهای دیدنی تهران است. این كاخ وسیع كه آثار تاریخی بسیاری را در قلب خود نگهبانی می‌كند. این اثر از دوران صفوی در تهران، شروع به رشد كرد اما چندان مشهور نبود. اوج بر زبان افتادن این مجموعه در زمان حكومت زندیه بود. اما با روی كار آمدن خاندان قاجار، و انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، رفته رفته به شكوه و زیبایی این اثر افزوده شد و در هر دوره‌ای بخشی تازه به آن اضافه شد. در زمان ناصرالدین شاه نیز نشانه‌هایی از معماری اروپایی به بنای كاخ گلستان ملحق شد. این اثر شگفت‌انگیز در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه كمیته میراث جهانی سازمان یونسكو در پنوم پن، پایتخت كامبوجبه عنوان میراث بشری از جانب بونسكو به ثبت رسید.

میدان حسن آباد ، هشت گنبدان با شكوه

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-qJCEzNlEht

میدان حسن آباد یكی از خاص‌ترین میدان های تهران است. این میدان با معماری ویژه‌ی خود چشم همه‌ی مردم شهر و مسافران را متعجب می‌كند. میدان حسن آباد كه اسامی مختلفی را داشته چهارگوشه‌ای است دلربا. نام نهایی میدان هم‌نام با وارث اراضی آن، یعنی حسن فرزند میرزا یوسف آشتیانی است. از نام‌‎های قبلی این میدان می‌توان به این موارد اشاره كرد: میدان ملك‌المتكلمین، میدان هشت گنبد، میدان پهلوی و میدان ۳۱ شهریور اشاره كرد. ساخت و سازهای مختلفی در دوره‌های متفاوت در شكل این بنا رخ داد. در نهایت با همت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی شكل امروزی آن ثابت ماند.

راه‌های دسترسی: دسترسی به این میدان از طریق متروی حسن آباد به راحتی ممكن است.

كاخ نیاوران ، خاطرات قجر تا پهلوی

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-yJVqL31Zoj

مجموعه نیاوران در ابتدا كاخ كوچكی بود كه در نزدیكی روستای گُرده به بنا شد. این كاخ در زمینی ساخته شد كه پیش از آن نیزار بود. به همین دلیل كاخ نی‌آوران نام گرفت. باغ ییلاقی فتحعلی شاه، اولین بنای ساخته شده در این مجموعه بود. بنای كوشك احمد شاهی آخرین ساختمان به جا مانده از قجر در نیاوران است. پس از به روی كارآمدن خاندان پهلوی، محمد رضا شاه دستور بنای كاخ نیاوران را صادر كرد. این اثر در سال  ۱۳۴۶ به اتمام رسید.  كاخ نیاوران محلی برای زندگی پادشاه و فرزندانش بود و تا روزهای آخر هم آن‌ها در همین مكان سكونت می‌كردند. پس از انقلاب و با گذشت چند سال، درهای كاخ برای بازدید عمومی گشوده شد. این كاخ در حال حاضر به موره تغییر كاربری داده است. كاخ نیاوران از زیباترین جاهای دیدنی تهران است.

راه‌های دسترسی:

۱- با استفاده از مترو می‌توانید به تجریش بروید و از آنجا با تاكسی و اتوبوس به نیاوران بروید.

۲- از خط بی آر تی راه آهن-تجریش استفاده كنید و خودتان را به تجریش برسانید و با استفاده از وسایل نقلیه دیگر به نیاوران برسید.

۳-پایانه های تاكسیرانی دارای تاكسی هایی به مقصد تجریش هستند. می‌توانید از طریق آنها به تجریش و سپس با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به نیاوران بروید.

موزه مقدم ، خانه‌ای برای لحظاتی صمیمی

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-YF1fSIbkxl

اگر در میان جاهای دیدنی تهران به دنبال جایی برای گذراندن لحظه‌هایی آرام هستید، ما به شما خانه مقدم را پیشنهاد می‌كنیم. این خانه تاریخی كه یكی گرانقیمت ترین خانه‌های خاورمیانه محسوب می‌شود، میراث خاندان مقدم است. آخرین ساكن این خانه، محسن مقدم و همسرش بودند و پس از آن خانه به وقف دانشگاه تهران درآمد. این خانه در حال حاضر كاربری موزه دارد و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید كنند. خانه موزه مقدم تركیبی از معماری ایرانی و المان‌های اروپایی است. بازدید از این خانه شما را به جهان خیال می‌برد. این فرصت را از دست ندهید.

راه‌های دسترسی: بهترین راه دسترسی به این موزه از طریق مترو حسن آباد است.

عمارت مسعودیه ، گردشی در تاریخ قاجار

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-ZBXuLAyhdp

راه رفتن در میدان بهارستانِ تهران، آشوب روزهایی كه بر شهر گذشته است را برملا می‌كند. بسیاری از بناهای تاریخی مانند ساختمان مجلس شورای ملی (مجلس دوره مشروطه) و مجلس شورای اسلامی در اطراف این میدان قرار دارند. این میدان تنها یك محیطِ دایره‌ایِ گل‌كاری شده در وسطِ خیابان نیست، بلكه وجود مهم‌ترین بناهای تهران در گوشه‌ گوشه‌اش، آن را به یكی از باشكوه‌ترین مناطق دیدنی تهران تبدیل كرده است. یكی از مهم‌ترین این بناها، عمارت مسعودیه‌ست كه با ورود به آن، احساس می‌كنید به زمان قاجار رفته‌اید. این بنا در زمان قاجار و به دستور مسعود میرزا حاكم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان، ساخته شد. حال و هوای صبح یا عصرِ عمارت مسعودیه و قدم زدن در حیاطش، همان چیزی است كه از گردشِ یك روزه در پایتخت انتظار دارید.

وقتی از در عمارت داخل می‌روید، در دو طرف پیاده‌رویِ سنگ‌فرش شده، درختان بلندی را می‌بینید كه نوك برگ‌هایشان به هم می‌رسد و آسمان را شبیه روزنه روشنی نشان می‌دهند كه هوا را به جریان می‌اندازد. این عمارت كه یكی از جاهای دیدنی تهران است ، پنج عمارت دارد كه هركدامشان، مملو از گچ‌بری، كاشی‌كاری، خطاطی، نقاشی دیواری و به طوری كلی تزئینات نفیس، تقسیم‌بندی‌های فضایی و عملكردهای متنوع است. عمارت مسعودیه یكی از دیدنی های تهران در هر فصلی است، خصوصا فصلِ پاییز. پاییزِ این عمارت، شكوه و شِكوه روزهای گذشته را در رنگ‌های گرم و سردش منعكس می‌كند و لذت دیدنش وصف نشدنی است.

نشانی: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اكباتان

راه‌های دسترسی: اگر دوست دارید با مترو از این مكانِ دیدنی بازدید كنید، باید با خط ۲ مترو به ایستگاه ملت بروید و بعد از خارج شدن از ایستگاه، در خیابان ملت به سمت خیابان اكباتان كه ورودیِ عمارت در این خیابان است، به مسیرتان ادامه دهید.

البته شما می‌توانید یك ایستگاه قبل از ملت، یعنی بهارستان، از مترو پیاده شوید و به سمت ضلع جنوب غرب میدان بهارستان حركت كنید تا به عمارت مسعودیه برسید. این یكی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه‌های دسترسی به عمارت است.

یكی دیگر از راه‌های رفتن به این جاذبه گردشگری، استفاده از اتوبوس‌هایی‌ست كه در میدان بهارستان توقف می‌كنند. یكی از آنها، خط اتوبوس‌های میدان بهارستان-میدان جمهوری است.

ساعت بازدید: شما می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب از این مكان دیدن كنید. البته پیشنهاد می‌كنیم قبل از رفتن با شماره

۰۲۱-۳۳۹۹۲۰۱۲ تماس بگیرید تا از ساعت‌های دقیق بازدید اطلاع پیدا كنید.

پل طبیعت از مكان‌های دیدنی تهران با نمایی متفاوت از پایتخت

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-lpzjQKdzDk

شاید بتوان گفت احداث پل طبیعت در سال‌های اخیر، یكی از بهترین تصمیمات شهرسازی بوده است. این پل زیبا بر فراز اتوبان مدرس قرار دارد و پارك طالقانی در شرق و پارك آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌كند. همه ما پل‌هایی كه محل عبور و مرور ماشین‌ هستند را به وفور دیده‌ایم، اما پلی كه بتوان رویش قدم زد و در عین حال، بین دو پارك معروف تهران رفت و آمد كرد، كمتر در ایران ساخته شده است. پل طبیعت یكی از جاذبه‌های گردشگری تهران است كه هم می‌توان به قصد پیاده‌روی به آنجا رفت و اتوبان را زیر پا دید، و هم می‌توان از دیگر مكان‌های اطرافش كه در پارك آب و آتش یا طالقانی قرار دارند، دیدن كرد. فانوس دریایی بوستان بنادر، برج‌های آتش بوستان ابراهیم و گنبد مینا از جمله مكان‌های دیدنی‌ای است كه بازدیدشان، پیاده‌روی شما را لذت‌بخش‌تر می‌كند.

اگر اهل گشتن در شب هستید، حتما پیاده‌روی روی این پل را تجربه كنید. شما می‌توانید یك دوربین با خود ببرید و هنگام نورپردازی، عكس‌های زیبایی از نمای بالای تهران بگیرید. اگر هم دوست داشتید، می‌توانید با رفتن به كافه‌هایی كه روی پل طبیعت قرار دارند، غذای مورد علافه‌تان را با چشم‌اندازِ زیبای تهران میل كنید.

نشانی: تهران، میدان ونك، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان كودك، پارك آب و آتش

قیمت بلیط: رایگان

راه‌های دسترسی: اگر قصد دارید با ماشین خود به این مكان بروید، باید به پارك آب و آتش بروید و ماشین خود را در پاركینگ آن پارك كنید. برای رفتن به پارك آب و آتش، باید به سمت بزرگراه حقانی حركت كنید. در مسیر غرب به شرق این بزرگراه، بعد از عبور از چهارراه جهان كودك به خیابان علامه شهیدی می‌رسید. این خیابان در ضلع غربی پارك آب و آتش و بعد از چهار راه جهان كودك قرار دارد. شما می‌توانید ماشینتان را برای اطمینان بیشتر، در پاركینگ پارك كنید و با خیال راحت به گشت و گذار بپردازید.

راه دیگر این است كه به پارك طالقانی بروید و از آنجا خودتان را به پل برسانید.  بعد از  وارد شدن به بزرگراه و از عبور از چهار راه جهان كودك و پل بزرگراه مدرس، وارد خیابان فرعی پارك طالقانی شوید. در همان اطراف پاركنیگِ پارك قرار دارد كه می‌توانید برای ساعت‌ها، ماشینتان را در آن پارك كنید.

اما اگر ترجیح می‌دهید با مترو بروید، باید خط ۱ را سوار شوید و در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید. با كمی پیاده‌روی می‌توانید به یكی از پارك‌های آب و آتش یا طالقانی برسید.

دسترسی به پل طبیعت با تاكسی نیز آسان است. شما می‌توانید با خطی‌های میدان ونك، در كنار پل هوایی مترو حقانی پیاده شوید و با رفتن به آن سمت اتوبان، خودتان را به پل برسانید.

خیابان ناصر خسرو ، خیابانی كه شما را با گذشته شهر پیوند می‌دهد

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-7J1CDkPJ3Z

اگر به كاوش در بناهای قدیمی شهر تهران علاقه دارید و برایتان جالب است كه جاذبه‌های گردشگری تهران كه قدمت زیادی دارند را ببینید، حتما به خیابان ناصر خسرو سر بزنید. این خیابان یك خیابان عادی نیست! قدم به قدم خیابان ناصر خسرو بناهایی‌ست كه از دوران قدیم ساخته شده و حالا به عنوان میراثی پربازدید و ارزشمند، گردشگران زیادی را علاقه‌مند به بازدید از خودش می‌كند.

این خیابانِ تاریخی كه زمان گذشته را برایتان به خوبی روایت می‌كند، از میدان توپخانه شروع و در خیابان پانزده خرداد تمام می‌شود. قدمت این خیابان به دوران ناصرالدین شاه قاجار و سال ۱۲۸۵ برمی‌گردد.

بناهای تاریخی بسیاری مانند شمس‌العماره و دارالفنون در این خیابان قرار دارند. جالب است بدانید كه اولین داروخانه و چاپخانه تهران نیز در این خیابان بنا شد. اگر به دنبال پیدا كردن جایی هستید كه بورس لوازم و تجهیزات پزشكی، لوازم آرایشی و لوازم التحریر و دوربین باشد، ناصر خسرو دقیقا همان خیابان مد نظرتان است. اگر به آنجا رفتید، از كوچه مروی كه یكی از قدیمی‌ترین مراكز خری و جز دیدنی‌ های تهران است نیز بازدید كنید.

نشانی: خیابان ناصرخسرو كه به میدان امام خمینی (توپخانه) و خیابان پانزده خرداد محدود می‌شود.

قیمت بلیط: بازدید از این خیابان رایگان است اما اگر قصد دارید از بناهای تاریخی‌ای كه در این خیابان هستند دیدن كنید، باید از قیمت وردی‌شان اطلاع پیدا كنید.

راه‌های دسترسی: بهترین راهِ رسیدن به خیابان ناصر خسرو، استفاده از مترو است. شما می‌توانید در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید و در ضلع جنوبی میدان امام خمینی، به خیابان ناصرخسرو بروید. اگر در ایستگاه پانزده خرداد در خط ۱ مترو از قطار پیاده شوید، بعد از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان پانزده خرداد به خیابان ناصرخسرو می‌رسید.

غیر از آن، با اتوبوس یا تاكسی هم می‌توانید به این خیابان بروید. سوار هر وسیله نقیله‌ای شوید، در نهایت باید خودتان را به میدان امام خمینی برسانید و به سمت ناصر خسرو حركت كنید.

كلیسای سركیس مقدس ، بزرگ‌ترین كلیسای تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-F49RZCoMLZ

بناهای مذهبی هر شهر و كشوری، از جمله مكان‌هایی‌ست كه هر گردشگر یا شهروندی دوست دارد آنها را ببیند تا با بافت فرهنگی و آنچه بر آن سرزمین گذشته است آشنا شود. برای ما كه در كشوری اسلامی زندگی می‌كنیم و اكثریت شهروندانمان مسلمان هستند، آشنایی با اقلیت‌های مذهبی‌ای كه در شهرهای مختلف زندگی می‌كنند، جذابیت خاصی دارد. یكی از راه‌های آشنا شدن با این اقلیت‌ها، رفتن به مكان‌های مذهبی‌شان است. كلیسای سركیس مقدس از جمله مكان‌های دیدنی تهران است كه د ر خیابان كریم‌خانِ تهران قرار دارد.

این كلیسا با هزینه شخصی خیری ارمنی ساخته شده است و معماری فوق‌العاده‌اش، حتما شما را چند دقیقه‌ای در خیابان خیره به خودش نگه می‌دارد. كلیسای سركیس مقدس به عنوان بزرگ‌ترین كلیسای تهران، معماریِ بی‌نظیری دارد كه سبكِ معماری‌اش، به سبك قرون وسطی و عصر جدید ارمنستان است. حتی اگر به داخل این كلیسا نروید، یكبار كه گذرتان به مركز تهران افتاد، این بنای زیبا را در غروب آفتاب ببینید.

نشانی: تهران، خیابان كریم خان زند، نبش خیابان استاد نجات الهی

قیمت بلیط: رایگان

راه‌های دسترسی: اگر نمی‌خواهید در ترافیك و شلوغی مركز شهر ماشین ببرید، برای بازدید از این مكانِ دیدنی، خودتان را به خط ۱ مترو برسانید و در ایستگاه هفت تیر پیاده شوید. بعد از خروج از مترو، به سمت خیابان نجات‌الهی (ویلا) بروید. پیاده‌روی این مسیر حدودا یك ربع است. البته از تاكسی نیز می‌توانید استفاده كنید و سر خیابان نجات‌الهی پیاده شوید.

برای رفتن به كلیسای سركیس مقدس با تاكسی یا اتوبوس، باید خط هفت تیر یا ولیعصر را سوار شوید و از راننده بخواهید شما را سر خیابان نجات‌الهی پیاده كند. اگر مشكل ترافیك یا طرح ندارید، می‌توانید با ماشین شخصی نیز به این كلیسا بروید.

ساعت بازدید: ساعت بازدید این مجموعه بسیار محدود و از ساعت ۱۳ تا ۱۶ است. قبل از رفتن با شماره ۰۲۱۸۸۹۰۱۶۳۴ تماس بگیرید تا درباره ساعت بازدید مطمئن شوید.

باغ موزه نگارستان یكی از جاهای دیدنی تهران در روز جمعه

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-CI1PyBdS9G

یكی از بهترین فرصت‌هایی كه روز جمعه به آدم می‌دهد، گردش در شهر و دیدن بناهایی‌ست كه هم از لحاظ تاریخی با اهمیت باشند، و هم فرصتِ تفریح كردن بدهند. باغ موزه‌های تهران، یكی از بهترین‌ انتخاب‌ها برای لذت بردن از شهرگردیِ یك روز تعطیل محسوب می‌شوند. باغ موزه نگارستان یكی از همان بهترین انتخاب‌ها و جز مناطق دیدنی تهران است كه در میدان بهارستان قرار دارد و ساخت آن به دستور فتحعلی شاه قاجار انجام شد. در این باغ موزه زیبا، تالارها و گالری‌های نقاشی متعددی از جمله گالری آثار كمال‌الملك و شاگردانش قرار دارد كه دیدنش  حال و هوای خوبی به بازدیدتان می‌بخشد. بعد از گشت و گذار و سر زدن به تالاهای مختلف باغ موزه نگارستان، می‌توانید در كافه‌های این باغ بنشینید و پاییز را كه در حیاط خودنمایی می‌كند و لابه‌لای درختان رنگ می‌ریزد، ببینید و لذت ببرید.

نشانی: تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع.

قیمت بلیط: ورودی باغ ۳ هزار تومان و ورودی موزه‌ها، ۵ هزار تومان است.

راه‌های درسترسی: رفتن به این مكان دیدنی با مترو بسیار راحت است. كافی‌ست با خط ۲ مترو در ایستگاه میدان بهارستان پیاده شوید و از آنجا، با یك پیاده‌روی كوتاه از خیابان دانشسرا به باغ موزه بروید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های مختلفی كه از ایستگاه پل چوبی عبور می‌كنند،در این ایستگاه پیاده شوید و خودتان را به آنجا برسانید.

ساعت بازدید: باغ نگارستان از ساعت ۹ باز است و شما می‌توانید تا ساعت ۲۲ از آن دیدن كنید. البته موزه‌های این مجموعه ساعت ۱۸ بسته می‌شوند، اما كافه‌هایش تا ساعت ۲۲ برای استفاده باز هستند.

موزه عبرت ایران ، روایتی از تاریخ تلخ این كشور

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-pDfBa0Xmrk

یكی از عجیب‌ترین مناطق دیدنی تهران ، موزه عبرت ایران است كه قسمت تلخی از تاریخ را روایت می‌كند. این موزه كه در زمان پهلوی، ابتدا زندان زنان و سپس مخوف‌ترین شكنجه‌گاه تاریخ ایران بود، بعد از بازسازی به یكی از جاذبه‌های دیدنی تهران تبدیل شد كه بسیاری، دیدنِ آن را در لیست تهرانگردی خود قرار می‌دهند. البته اگر تصورتان این است كه به یكی از جاهای تفریحی تهران می‌روید ، باید بدانید كه این موزه با تصورتان تفاوت زیادی می‌كند، چرا كه هر تكه از موزه عبرت، دل شما را به درد می‌آورد و مجسمه‌های شبیه‌سازی شده‌ای كه در جاهای مختلف آن قرار گرفته‌اند، داستان‌های غمگین كننده‌ای را برایتان روایت می‌كند. این موزه از قسمت‌های مختلفی مانند اتاق افسر نگهبان، عكاسخانه، سلول‌های عمومی و انفرادی، اتاق پانسمان، اتاق یادبود و یادگاری‌های زندانیان و شكنجه‌گاه‌ها تشكیل شده است كه شما را با ساخت و ساز این زندان و شیوه‌های مختلف شكنجه‌ای كه به كار گرفته می‌شده است، آشنا می‌كند.

موزه عبرت ایران كه نام فعلی آن است، قبلا با نام زندان كمیته مشترك ضد خرابكاری توسط ساواك، با شیوه‌های نوین شكنجه در دوران پهلوی فعالیت می‌كرد.

نشانی: تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان كوشك مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاك ۱۱

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان

راه‌های درسترسی: برای بازدید از این موزه بهتر است با مترو به آنجا بروید، زیرا در محدوده طرح ترافیك قرار دارد. ایستگاه مترو امام خمینی نزدیك‌ترین ایستگاه به آن است كه می‌توانید با سوار شدن در خط ۱، در این ایستگاه پیاده شوید و پیاده به موزه عبرت برسید.

اتوبوس و تاكسی‌هایی كه در میدان امام خمینی توقف دارند نیز راه خوبی برای رفتن به این مكان هستند.

ساعت بازدید: برای بازدید از این موزه، سعی كنید تا قبل از عصر به آنجا بروید. زیرا ساعت بازدیدِ آن محدود، و نیمه اول سال، از ساعت ۹ تا ۱۷ و نیمه دوم، از ساعت ۹ تا ۱۶ باز است. موزه در شش ماه اول، از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و در شش ماه دوم، از ساعت ۱۲ تا ۱۳ تعطیل است.

خانه ابوالحسن صبا ، خانه‌ای با روایت موسیقی باشكوه ایرانی

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-VjzRG76M8L

اگر به موسیقی علاقه و خودتان نیز دستی به ساز دارید، حتما نام یكی از استادان بزرگ این عرصه، ابوالحسن صبا را، شنیده‌اید. صبا یكی از تاثیرگذارترین چهره‌های موسیقی ایرانی است و بسیاری از بزرگان كارهای او را، از مهم‌ترین فعالیت‌‌های این عرصه می‌دانند. این استاد بزرگ از شاگردان كمال‌الملك و از نزدیك‌ترین دوستان ایرج میرزا، شهریار و استاد حسین بهزاد بود. حالا خانه ابوالحسن صبا، یكی از دیدنی های تهران شده است كه علاوه بر نشان دادنِ زندگی شخصی او و رنج و شادی‌هایی كه كشیده است، اطلاعات مفیدی درباره موسیقی و سازها نیز به بازدیدكنندگان می‌دهد. دراین خانه كه پنج اتاق دارد، می‌توانید وسایل شخصی صبا و شعرها و یادداشت‌هایش را ببینید و پا به دوره‌ای بگذارید كه این استاد بزرگ، با صدای سازش خانه را جلوه حیات می‌بخشید.

آدرس موزه استاد ابوالحسن صبا : تهران، میدان بهارستان، خیابان ظهیرالسلام، نبش بن بست صبا، پلاك ۹۴

شماره تماس: ۰۲۱۳۳۱۱۱۲۴۶

ساعت بازدید: این خانه دیدنی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰ باز است.

روزهای تعطیل : پنجشنبه ها، جمعه ها و تعطیلات رسمی

قیمت بلیط : رایگان

راه‌های درسترسی:  برای رفتن به خانه ابوالحسن صبا می‌توانید از مترو استفاده كنید. بعد از سوار شدن در خط ۲، در ایستگاه بهارستان پیاده شوید و با یك پیاده‌روی چند دقیقه‌ای، به آنجا بروید.

آبشار كلوگان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-YFptuEfTRx

زمانی كه صحبت از جاهای دیدنی تهران می‌شود، كمتر كسی انتظار دیدن اماكن طبیعی را دارد. تهران یك شهر شلوغ و كاملا ماشینی است. اما هنوز هم در همسایگی این پایتخت شلوغ، منطقه‌ای به نام كلوگان وجود دارد كه اهالی تهران می‌توانند به آن دل خوش كنند. كلوگان در منطقه شمیرانات واقع شده و آبشاری زیبا را در خود جای داده. بازدید از این آبشار در فصل تابستان بسیار توصیه می‌شود. زیرا می‌توانید از گرمای شدید تهران فرار كرده و به آغوش طبیعت بروید.

آدرس آبشار كلوگان : تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای كلوگان، آبشار كلوگان

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

كاروانسرای خانات

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-Gu5UwlXt8z

كاروانسرای خانات یكی از اماكن دیدنی تهران است كه قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. متاسفانه در سال ۱۳۵۷ و در دوران انقلاب اسلامی، این كاروانسرا دچار آتش سوزی شد. به همین دلیل تا همین چند سال پیش، این كاروانسرای قدیمی تنها كاربری یك انبار را داشت. اما خوشبختانه مدتی است كه كاروانسرای خانات به دست شهرداری تهران بازسازی شده و حالا آجیل فروشان بازار تهران در آن مشغول كسب و كار هستند. بازدید از این كاروانسرا برای عموم آزاد است. همچنین می توانید از رستوران سنتی داخل این كاروانسرا نیز لذت ببرید.

آدرس كاروانسرای خانات : چهارراه مولوی، خیابان صاحب جمع، میدان امین السلطنه، كاروانسرای خانات

شماره تماس رستوران : ۰۲۱۳۳۱۲۸۱۴۱

ساعت كار رستوران : ۱۲-۲۴

هزینه بازدید : رایگان

خانه كاظمی

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-f3prmmQItQ

یكی دیگر از مناطق دیدنی تهران كه در منطقه بازار قرار گرفته و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد، خانه كاظمی نام دارد. مدتی است كه عمارت كاظمی را به نام خانه موزه تهران قدیم می‌شناسند. این عمارت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و جزء زیباترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود.

آدرس خانه كاظمی : تهران- خیابان ۱۵ خرداد- كوچه ابوالقاسم شیرازی- كوچه امامزاده یحیی

شماره تماس : ۰۲۱۳۳۵۴۶۷۱۶

ساعت بازدید : ۹-۱۷

هزینه بازدید : رایگان

باغ موزه قصر

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-bcoQxG51IJ

تا همین چند سال پیش، در منطقه پلیس، زندان قصر قرار داشت. اما مدتی است كه این زندان به صورت كامل از بین رفته و باغ موزه قصر جایگزین آن شده است. هنوز هم به عنوان تزئین و یادآور آن دوران، برجك‌های نگهبانی زندان دور محیط پارك قرار دارند. لحظه‌ای كه قدم در این باغ موزه می گذارید، می‌توانید تصور كنید كه چه افرادی روی این زمین پا گذاشته‌اند و امروز در میان ما نیستند. علاوه بر حس جالبی كه از باغ موزه قصر می‌گیرید، باید بدانید كه طراحی داخلی پارك بسیار زیبا است و می‌توانید به صورت خانوادگی ساعت‌ها در آن سرگرم باشید.

آدرس باغ موزه قصر : تهران، انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دكتر شریعتی، میدان پلیس

شماره تماس : ۰۲۱۸۸۴۳۷۳۹۳

ساعت بازدید : ۱۱:۰۰ الی ۱۹:۰۰

هزینه بازدید برای ایرانی : ۵۰ هزار ریال

هزینه بازدید برای غیر ایرانی : ۱۰۰ هزار ریال

مدرسه دارالفنون 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-5NJa21oYWx

امیركبیر یا همان میرزا محمد تقی خان فراهانی حدود سه سال صدر اعظم ایران بود. او در همین مدت كوتاه، خدمات شایسته‌ای را برای كشور عزیزمان به یادگار گذاشت. یكی از این خدمات شایسته، احداث مدرسه دارالفنون بود. خوشبختانه از دوران قاجار تا به امروز هنوز هم این مدرسه در منطقه بازار تهران به خوبی پا بر جا باقی مانده است. دارالفنون علاوه بر اینكه جزء جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، یكی از افتخارات ملی ایران نیز هست كه حتما باید از آن بازدید كرد.

آدرس مدرسه دارالفنون : تهران، خیابان ناصرخسرو، بالاتر از سعدی جنوبی

شماره تماس :  ۲۳ ۲۲ ۹۳ ۳۳ -۸۲ ۳۷ ۱۱ ۳۳ -۰۲۱

ساعت بازدید : ۹ الی ۱۷

هزینه بازدید : رایگان

خانه دكتر مصدق

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-Xk8Q8JlaQx

دكتر مصدق فردی بود كه توانست باعث ملی شدن صنعت نفت ایران شود. او جزء مشاهیر ایران محسوب می‌شود و بسیاری از ما وضعیت اقتصادی كشورمان را مدیون او هستیم. اما جالب است بدانید كه خانه دكتر مصدق بر خلاف چیزی كه تصور می‌كنید و از یك شخص مهم كشوری انتظار دارید، بسیار ساده و بی‌آلایش است. این خانه تا همین چند سال پیش خوابگاه دانشجویان دانشكده هنر بود. اما امروزه تبدیل به موزه شده و می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید.

آدرس خانه دكتر مصدق : انتهای خیابان فلسطین، بعد از كوچه نویدی، پلاك ۳۱۰

موزه فرش ایران 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-L4oKJqXdhi

موزه فرش ایران یكی از جاهای دیدنی تهران است كه با بازدید از آن می‌توانید یك تیر و چند نشان بزنید. موزه فرش ایران در پارك لاله قرار گرفته و می‌توانید بعد از كلی تفریح در این پارك بزرگ و قدیمی، به این موزه مراجعه كنید. این موزه دارای قدمتی چهل ساله است و با به نمایش گذاشتن حدود ۱۳۵ تخته فرش شاهكار ایرانی، جزء برترین مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود. جالب است بدانید كه موزه هنر‌های معاصر تهران نیز در نزدیكی همین موزه و در پارك لاله قرار گرفته است.

آدرس موزه فرش ایران : تهران، میدان انقلاب، خیابان كارگر شمالی، تقاطع دكتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه، موزه فرش ایران

شماره تماس : ۸۸۹۶۲۷۰۳

ساعت بازدید : همه روزه به جز دوشنبه و ایام سوگواری ۹-۱۸

هزینه بازدید برای ایرانی : ۲۵ هزار ریال

 هزینه بازدید برای غیر ایرانی : ۱۵۰ هزار ریال

موزه آبگینه و سفالینه تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-Inlg4OcNen

موزه آبگینه و سفالینه را می‌توان یكی از جاهای دیدنی تهران دانست كه هر كس را شیفته خود می‌كند. لذت بازدید شما دقیقا از همان لحظه‌ای آغاز می‌شود كه ساختمان موزه را مشاهده می‌كنید. این ساختمان خانه قوام السلطنه بوده و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید كه برای طراحی دكوراسیون داخلی این موزه از برترین طراح و معمار اتریشی،  هانس هولاین كمك گرفته‌اند. در این موزه شما می‌توانید از آثار باستانی سفالی زیبایی دیدن فرمایید كه برخی از آنها قدمت هزاران ساله دارند.

آدرس موزه آبگینه و سفالینه : تهران،‌ خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران

شماره تماس : ۰۲۱۶۶۷۰۸۱۵۳

ساعت بازدید : ۸-۱۷

هزینه بازدید : ۲۵ هزار ریال

موزه ملی ایران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-3SfeZEcV3d

موزه ملی ایران را می‌توان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه در تمام ایران دانست كه در حال حاضر جزء اماكن دیدنی تهران محسوب میشود. این موزه در سال ۱۳۱۶ افتتاح شده و آثار باستانی زیادی با قدمت چند هزار ساله را در دل خود جای داده. این موزه جزء افتخارات ملی و همانند كتاب تاریخ ایران است.

آدرس موزه ملی ایران : تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یك

شماره تماس : ۰۲۱۶۶۷۰۲۰۶۱

ساعت بازدید :‌

بهار و تابستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹

پاییز و زمستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷

هزینه بازدید برای ایرانی : ۱۰۰ هزار ریال

هزینه بازدید برای غیر ایرانی :  یك میلیون ریال

آرامگاه ابن بابویه، برج طغرل

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-wNbrxLHBTi

آرامگاه ابن بابویه یكی از قدیمی‌ترین گورستان‌های تهران است كه در منطقه شهرری واقع شده. جالب است بدانید افراد بسیار مشهوری در این گورستان دفن شده‌اند. پیكر پاك شیخ صدوق نیز در همین گورستان به خاك سپرده شده و دلیل نام گذاری ابن بابویه نیز همین است. باید بدانید كه دكتر مصدق و همچنین محمد رضا شاه پهلوی نیز وصیت كرده بودند كه بعد از مرگ، آنها را در این گورستان به خاك بسپارند. دیدن این گورستان شاید برای برخی افراد ترسناك باشد.

اما در مورد برج طغرل باید گفت كه یكی از مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود و قدمت ساخت آن به دوران سلجوقی باز می‌گردد. این برج ۲۰ متری دارای كنگره‌هایی است كه از آن برای تعیین ساعات روز استفاده می‌كردند و به نوعی یك ساعت آفتابی بوده. همچنین در دوران سلجوقی بالای این برج آتش روشن می‌كردند تا مسافران بتوانند مسیر شهرری را تشخیص دهند.

آدرس برج طغرل شهرری : تهران، شهرری، خیابان ابن بابویه، روبروی سردر شرقی قبرستان ابن بابویه

شماره تماس : ۰۲۱۳۳۷۴۶۴۰۳

ساعت بازدید : ۰۸:۰۰ – ۱۷:۰۰

هزینه بازدید برای ایرانی : ۱۰۰ هزار ریال

هزینه بازدید برای غیر ایرانی : ۱۵۰ هزار ریال

سردرباغ ملی

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-RRss5hx5lP

سردر باغ ملی از جمله جاذبه‌های دیدنی بسیار مهم تهران به حساب می‌آید. در حقیقت اگر بخواهیم درباره جاهای دیدنی تهران صحبت كنیم، باید بخشی از آن‌ها را به‌عنوان نمادهای تهران قدیم و برخی دیگر نمادهای تهران جدید بدانیم. برای مثال برج میلاد از جمله نمادهای تهران جدید است. در عین حال برخی ابنیه تاریخی همانند شمس العماره یا سردر باغ ملی، ازجمله نمادهای تهران قدیم به حساب می‌آیند. سردر باغ ملی از جمله معدود سردرهای تهران است كه هنگام سال باقی مانده و می‌توان از آن بازدید كرد. معماری خاص این سردر قطعاً شما را شیفته خود می‌كند. این دروازه را برای ورود به میدان مقش در دوران سلطنت فتح‌علی شاه قاجار بنا كردند. به همین خاطر برخی آن را با نام دروازه میدان مشق می‌نامند. میدان مشق از جمله بزرگترین میدان‌های نظامی در تهران بود. این میدان را در اختیار قشون شاهنشاهی قرار داده بودند.

پس از آن، باغ ملی را در زمین‌های داخلی میدان مشق بنا كردند. به همین خاطر این سردر به سردر باغ ملی تغییر نام پیدا كرد. البته متأسفانه این باغ عمر چندانی نداشت. بعد از مدتی آن را به‌صورت كامل نابود كردند. خوشبختانه در حال حاضر هنوز هم امكان بازدید از موزه ایران باستان، كتابخانه ملی و ساختمان وزارت امور خارجه در نزدیكی این سردر وجود دارد. با بازدید از این سردر زیبا، قطعاً مات و مبهوت معماری خاص آن خواهید شد. همین كه این سردر هنوز هم سال و سلامت باقی مانده است، یك معجزه به حساب می‌آید. پس در سفر به تهران، حتماً سری به این سردر بزنید تا چند عكس یادگاری كنار آن بگیرید.

آدرس: تهران، ضلع شمالی خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مسجد و مدرسه سپهسالار

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-XvE1GlFwkd

مسجد و مدرسه سپهسالار جزء منحصر به فردترین مناطق دیدنی تهران است. جالب است بدانید كه این مدرسه اولین مسجد و مدرسه عالی تهران محسوب می‌شود كه برای ساخت آن از طراحی مساجد استانبول الهام گرفته شده است. این مدرسه در دوران قاجار ساخته شده و جزء زیباترین جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید. ارزش این بنا علاوه بر قدمت تاریخی‌اش، به حدود ۱۰ هزار كتاب چاپی سنگی است كه در سینه خود حفظ می‌كند. علاوه بر آن، حدود چهار هزار و ۲۰۰ جلد كتاب خطی كاغذی نفیس نیز در كتابخانه این مدرسه وجود دارد.

آدرس مسجد و مدرسه سپهسالار : تهران، ضلع جنوب شرقی میدان بهارستان، خیابان بهارستان، جنب ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی ایران

ساعت بازدید : هنگام اقامه نماز جماعت یا برگزاری مراسم مذهبی عمومی

هزینه بازدید : رایگان

امامزاده داوود

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-8roZaskbAY

امامزاده داوود یكی از جاهای دیدنی تهران و از مناطق مذهبی پایتخت محسوب می‌شود كه در حاشیه شهر قرار گرفته. امامزاده داوود جزء نوادگان امام حسن مجتبی (ع) هستند. بسیاری از اهالی تهران به این امامزاده ارادت خاصی دارند و شب‌های جمعه برای نذر و نیاز به اینجا می‌آیند. اما علاوه بر جنبه مذهبی‌اش، این امامزاده در شمال منطقه ییلاقی كن قرار گرفته. مسیر دسترسی به آن بسیار دشوار است و باید حدود ۴۵ دقیقه در یك جاده كوهستانی قدیمی به سمت بالا بروید. اما نهایتا به نوك كوه خواهید رسید و می‌توانید تهران را زیر پای خود ببینید. هوا در این منطقه بسیار تازه و كوهستانی است و حتی می‌توانید همان جا یك اتاق كرایه كرده و شب را در این هوای كوهستانی سحر كنید.

آدرس امامزاده داوود : تهران، جاده سولقان، روستای كیگا

ساعت بازدید : ۰۵:۴۵ – ۲۴:۰۰

هزینه بازدید : رایگان

پارك ژوراسیك

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-MPv3Tvo2OJ

پارك ژوراسیك یا همان ژوراسیك پارك یكی از جدید‌ترین پارك‌های تهران است كه سریعا تبدیل به یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران ، مخصوصا برای كودكان شده. در این پارك زیبا ماكت‌های بزرگ و طبیعی از ۲۸ نمونه دایناسور قرار گرفته كه می‌توانند تا حدودی حركت هم داشته باشند. با نورپردازی و صداپردازی حرفه‌ای، این پارك برای كودكان بسیار جذاب شده. كودكان می‌توانند با دیدن این ماكت‌ها اطلاعات خود را در مورد دایناسورها افزایش دهند و در عین حال هیجان زیادی را تجربه كنند.

آدرس پارك ژوراسیك : تهران، سعادت آباد، انتهای بلوار پاك نژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، خیابان عزتی

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۳۶۷۶۶۰

ساعت بازدید : ۱۰:۰۰ – ۱۹:۰۰

هزینه بازدید : ۷۰ هزار ریال

آكواریوم و موزه صلح پارك شهر 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-G1PnT8BvDrپارك شهر یكی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارك‌های پایتخت به شمار می‌آید كه آن را به نوعی سمبل تهران می‌دانند. بخش‌های مختلفی در این پارك وجود دارد كه می‌تواند تفریح شما را كامل كند. به همین دلیل است كه پارك شهر را باید یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران دانست. از بخش‌های جذاب و دیدنی این پارك، آكواریوم و موزه صلح آن است. در آكواریوم می‌توانید انواع ماهی آب شور و آب شیرین را از نزدیك ببینید. موزه صلح تهران نیز در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده. جالب است بدانید كه كارمندان این موزه جانبازان هشت سال دفاع مقدس هستند. در این موزه شما می‌توانید اطلاعات مفیدی راجع به جنگ تحمیلی و قربانیان آن به دست بیاورید.

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-edFtclYN7j

آدرس پارك شهر : تهران، خیابان وحدت اسلامی

آدرس موزه صلح : ضلع شمالی پارك شهر

شماره تماس : ۶۶۷۵۶۹۴-۰۲۱و ۶۶۷۳۱۰۷۶۰-۰۲۱

ساعت بازدید : همه روزه به جز پنج شنبه ها، جمعه ها و ایام تعطیل ۰۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۰۰

آدرس آكواریوم : ضلع جنوب شرقی پارك شهر

شماره تماس : ۵۵۶۱۴۸۱۵-۰۲۱ و ۵۵۶۰۸۳۹۸-۰۲۱

ساعت بازدید : ۸-۱۸ به جز ایام تعطیل

هزینه بازدید : رایگان

ییلاق فشم و لواسان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-26p8enPXg8

منطقه فشم و لواسان حتی بین ساكنین پایتخت نیز جزء مهم‌ترین مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود. فشم و لواسان در حاشیه شمال شرق تهران قرار دارند و جزء خوش آب و هواترین مناطق این شهر به حساب می‌آیند. رستوران‌ها و كافه‌های زیادی در حاشیه جاده فشم و لواسان حضور دارند كه می‌توانید ساعت‌ها در آنها تفریح كنید و لذت ببرید. همچنین برخی از افراد، جاده فشم را به خاطر رستوران‌های كنار رودخانه انتخاب می‌كنند. در ضمن باید بدانید كه در میانه جاده این امكان وجود دارد كه كنار رودخانه اتراق كنید و از طبیعت بكر منطقه لذت ببرید.

آدرس فشم : تهران، اتوبان باقری، جاده لشگرك، بلوار امام خمینی، فشم

آدرس لواسان : تهران، اتوبان باقری، جاده لشگرك، لواسان

روستای لالان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-dHbYcVBCUT

روستای لالان از جمله زیباترین جاهای دیدنی تهران است. این روستا در نزدیكی تهران و بخش شمال‌شرقی پایتخت جا خوش كرده است. روستای لالان در منطقه رودبار قصران قرار دارد. این روستا را می‌توان تقریبا آخرین روستا مانده به كوه بین استان تهران و مازندران دانست. به همین خاطر وام دار طبیعت زیبای شمال كشور و مناطق كوهستانی و ییلاقی تهران است. در این منطقه می‌توانید از كوه‌های زیبا دیدن كنید. در هر گوشه از این روستا، چشمه‌ای از خاك بیرون می‌زند.

روی خروشان فشم نیز از میان روستای لالان عبور می‌كند. بازدید از كوه‌های اطراف این روستا، از جمله تفریحات كوه‌نوردان و ورزشكاران به حساب می‌آید. در نزدیكی این روستا، دشت‌هایی وجود دارند كه در فصل بهار پوشیده از گل‌های لاله وحشی می‌شوند. این گل‌های لاله با لاله‌های تمامی مناطق دیگر ایران تفاوت دارد. در حقیقت این لاله‌ها ارتفاع بسیار كمی دارند و مخصوص لالان هستند. به همین خاطر آن را با نام روستای لالان می‌شناسند. در این روستا می‌توانید به سراغ مردم روستایی بروید و خانه‌های ویلایی كرایه كنید. این روستا آنقدر شیك و لوكس است كه اصلاً نمی‌توان از كلمه روستا برای آن استفاده كنید! پس حتماً یك یا دو شب را در این روستا اقامت كنید تا بتوانید از نهایت زیبایی آن لذت ببرید.

آدرس: تهران، لشگرك، فشم، رودبار قصران، روستای لالان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

پارك جنگلی لویزان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-9eVqtx4ucB

پارك جنگلی لویزان یا همان پارك جنگلی شیان یكی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است. این پارك جنگلی در شمال شرق تهران است و به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین مزیت این پارك جنگلی آن است كه در منطقه كوهستانی قرار گرفته. بام شیان در قسمت غربی پارك و در بالاترین بخش آن قرار دارد. بسیاری از اهالی تهران ترجیح می‌دهند كه غروب پایتخت را از این منظره شاهد باشند. امكانات این پارك بسیار كامل است و می‌توانید از بوفه، مسجد، رستوران، كافه، سوپر ماركت، آلاچیق، منقل، سكوی كمپ و سرویس‌های بهداشتی استفاده نمایید.

آدرس پارك جنگلی لویزان : تهران، شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال

شماره تماس : ۰۲۱۲۲۹۴۷۹۱۶

ساعت بازدید : ۷-۲۱

هزینه بازدید : رایگان

دریاچه شهدای خلیج فارس

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-YNegF4CsNF

دریاچه شهدای خلیج فارس یا همان دریاچه چیتگر یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران در جمعه محسوب می‌شود. این منطقه یك دریاچه مصنوعی است كه چند سالی از افتتاح آن می‌گذرد. بسیاری از ساكنین غرب پایتخت ترجیح می‌دهند تا تعطیلات آخر هفته خود را در این منطقه سپری كنند. در اطراف این دریاچه تفریحات مختلفی وجود دارد كه می‌توانید به صورت چهار فصل از آنها استفاده كنید. علاوه بر آن، فودكورت‌های بسیار بزرگی در اطراف دریاچه وجود دارند كه در آنجا می‌توانید با ویوی زیبایی به سمت دریاچه، طعم یك غذای خوشمزه را بچشید و تعطیلات آخر هفته خاطره‌انگیزی را در كنار خانواده سپری كنید.

آدرس دریاچه شهدای خلیج فارس : تهران، منطقه ۲۲، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر

شماره تماس : ۰۲۱۷۷۹۳۲۲۲۷

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

موزه تماشاگه زمان | جاهای دیدنی تهران در پاییز

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-zx8KCGAgoW

موزه زمان را باید جزء بهترین جاهای دیدنی تهران در جمعه دانست. این موزه زیبا در باغی دلباز قرار گرفته كه در هر چهار فصل سال زیبایی منحصر به فردی دارد. موزه تماشاگه زمان جزء مناطق دیدنی تهران محسوب می‌شود كه از هر جزء آن به گونه‌ای خاص می‌توانید لذت ببرید. ساختمان موزه زمان قدمت تاریخی دارد و حتی از دیدن آن لذت خواهید برد. همچنین رستورانی معروف نیز در این مجموعه حضور دارد كه می‌توانید اوقات خوشی را در آن سپری كنید.

آدرس موزه تماشاگه زمان : تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی

شماره تماس : ۲۲۴۱۷۳۳۶-۲۲۴۱۷۳۳۷ ۰۲۱

ساعت بازدید : ایام هفته ۹ – ۱۸

پنج شنبه و جمعه : ۱۰ صبح تا ۱۸

هزینه بازدید : شش هزار تومان

مجموعه ایران مال، كامل‌ترین در بین مكان های دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-pjwji1ncZc

مجتمع تجاری ایران مال یكی از بزرگ‌ترین و زیباترین مراكز خرید تهران و خاورمیانه محسوب می‌شود كه مدتی كوتاه از احداث آن می‌گذرد. این پاساژ بزرگ در مساحتی به وسعت یك میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساخته شده. جالب است بدانید كه ایران مال پنجمین مجتمع تجاری بزرگ جهان محسوب می‌شود. این مجتمع تجاری سریعا به یكی از جاهای دیدنی تهران در جمعه ها تبدیل شده و بسیاری از اهالی پایتخت برای گشت و گذار یا استفاده از پردیس سینمایی ایران مال، جمعه‌ها به این پاساژ مراجعه می‌كنند.

آدرس مجموعه ایران مال : تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)

شماره تماس : ۰۲۱۲۹۲۹

ساعت بازدید : ایام هفته ۹-۲۴ و جمعه‌ها ۱۵-۲۳

هزینه بازدید : رایگان

پارك پردیسان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-lEJtJjv2wL

پارك پردیسان را می‌توان یكی از جاهای دیدنی تهران در پاییز دانست. این پارك وسیع كه در مركز شهر تهران قرار گرفته، جزء بزرگ‌ترین پارك‌های تهران محسوب می‌شود. فضای این پارك در پاییز بسیار رمانتیك و دیدنی است و می‌توانید ساعت‌ها در آن پرسه بزنید و از هوایی دلپذیر لذت ببرید.

آدرس پارك پردیسان : منطقه ۲، بزرگراه همت غرب به شرق، نرسیده به خروجی شیخ فضل الله نوری

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

روستای وردیج و واریش | جاهای دیدنی تهران در روز جمعه

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-tDEAswgGC2

روستای وردیج و واریش یكی دیگر از جاهای دیدنی تهران در پاییز است. این روستا در حاشیه غرب تهران و در حوالی منطقه كن قرار دارد. جالب است بدانید كه این روستا در زمستان كاملا خالی از سكنه است. اما پاییز را می‌توانید به عنوان بهترین فصل برای بازدید از آنجا انتخاب كنید. در پاییز فضای این روستا بسیار زیبا و رنگارنگ می‌شود. بسیاری از اهالی پایتخت در تعطیلات آخر هفته برای پیاده‌روی یا دوچرخه سواری از مسیر دسترسی به این روستا استفاده می‌كنند. اگر قصد ورزش كردن ندارید، می‌توانید با وسیله نقلیه تا این روستا بیایید و از آبشار لت مال یا دامنه ارواح سنگی دیدن فرمایید.

آدرس روستای وردیج : اتوبان تهران – كرج ، وردآورد، خیابان اردستانی، روستای وردیج

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

روستای كن از بهترین مكان های دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-qrLENOn8GO

روستای كن جزء مناطق ۲۲ گانه و یكی از جاهای دیدنی تهران در پاییز محسوب می‌شود. تبلیغات شهرداری منطقه ۵ تهران باعث شده تا گردشگران بیشتری جذب این منطقه شوند. روستای كن در ارتفاعات غرب تهران قرار گرفته. عبور رودخانه كن از میان روستا، باعث آبادانی منطقه شده. بسیاری از گردشگران برای آبتنی یا اتراق در كنار رودخانه به این منطقه می‌آیند. روستای كن نیز به خودی خود دارای جاذبه‌های منحصر به فردی مثل سنگان است. شما می‌توانید از رستوران‌هایی كه در اطراف جاده روستای كن قرار دارند، استفاده كنید و طعم غذایی خوشمزه را در كنار رودخانه كن بچشید.

آدرس روستای كن : تهران، اتوبان همت، خروجی شهران، جاده امامزاده داوود، روستای كن

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

پیست‌های اسكی تهران

مناطق شمالی تهران برای تفریحات زمستانی بسیار مناسب هستند. به همین دلیل سه پیست اسكی مهم ایران یعنی پیست اسكی توچال، پیست اسكی دیزین و پیست اسكی شمشك در شمال تهران قرار دارند و جزء جاهای دیدنی تهران در زمستان محسوب می‌شوند.

پیست اسكی دیزین از جاهای دیدنی تهران در زمستان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-eLvIIYkBeo

پیست اسكی دیزین یكی از مهم‌ترین پیست‌های بین المللی اسكی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود كه در تهران قرار گرفته. این پیست بزرگ اولین پیستی است كه توانست در ایران مجوز برگزاری بازی‌های بین المللی را كسب كند و  در منطقه غرب تهران قرار دارد. شما می‌توانید از طریق جاده فشم واقع در شرق تهران نیز به این پیست دسترسی پیدا كنید. البته در اكثر مواقع به دلیل بارش برف، جاده شمشك دیزین بسته است و باید از باز بودن جاده پیش از حركت مطلع شوید. در این پیست امكانات رفاهی، خدماتی و اقامتی حرفه‌ای و كاملی وجود دارد كه می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

آدرس پیست دیزین : شهرستان كرج، ۷۴ كیلومتری جاده چالوس، پیست اسكی دیزین

شماره تماس : ۰۲۶۳۵۲۱۵۰۴۱

ساعت بازدید : ۸-۱۶

هزینه بازدید : ورودی ۱۰۰ هزار تومان

پیست اسكی توچال

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-0QUGcTnQOe

پیست اسكی توچال یكی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسكی ایران محسوب می‌شود. این پیست اسكی با سه پیست مجزا برای تفریح هزاران ورزشكار مناسب خواهد بود. پیست اسكی توچال در شمال تهران و پایین‌تر از قله توچال قرار گرفته و دارای تجهیزاتی همچون تله سیژ است. در ضمن باید بدانید كه یكی از زیباترین هتل‌های تهران نیز در منطقه توچال واقع شده.

آدرس پیست اسكی توچال : تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجك

شماره تماس : ۰۲۱۲۴۸۷۵۰۰۰

ساعت بازدید : سه شنبه تا جمعه ۸-۱۵

هزینه بازدید : ۱۳۰ هزار تومان برای اسكی

پیست اسكی شمشك از معروف‌ترین جاهای تفریحی تهران در زمستان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-rJF3vQuT7Z

باید بدانید كه پیست اسكی شمشك دومین پیستی بود كه توانست در سراسر دنیا مجوز برگزاری مسابقات بین المللی را به دست آورد. این پیست بسیار بزرگ بوده و دارای امكاناتی همچون سه تله اسكی بشقابی، دو تله سیژ و دو تله اسكی چكشی است. در ضمن هتل‌های مجهزی نیز در این منطقه قرار دارند كه می‌توانید از آنها استفاده كنید.

آدرس پیست اسكی شمشك : تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرك، جاده اوشان فشم، شمشك، پیست اسكی شمشك

شماره تماس : ۰۲۱۲۶۵۲۷۴۴۵

ساعت بازدید : فعلا تعطیل به دلیل كمبود بارش – ۱۸-۲۲

هزینه بازدید : طبق نرخ سال ۱۳۹۶ حدود ۱۵۰ هزار تومان برای اسكی

بوستان پلیس؛ بهترین‌ پارك شرق تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-hSpodCIHnO

اگر در میان جاهای دیدنی تهران به دنبال یك پارك جذاب و مجهز می‌گردید، بهتر است بوستان پلیس را انتخاب كنید. پارك یا بوستان پلیس از بهترین و مشهورترین پارك‌های شمال شرق تهران به شمار می‌رود كه در قطعه زمینی به نام باغ مجیدیه یا باغ اناری قرار گرفته است. طراحی پارك پلیس از باع‌های ایرانی الهام گرفته شده و زیبایی بی‌نظیری دارد و هر گردشگری را به خودش جذب می‌كند. در ورودی پارك با رواق‌ها و ستون‌هایی تزیین شده است كه ستون‌های گرد دوره ساسانی را تداعی می‌كند و شما را به گذشته ایران می‌برد. پوشش گیاهی به كار رفته در بوستان پلیس بسیار متنوع و جذاب است و می‌توانید انواع كاج و سرو تبریزی، زیتون و توت، اقاقیا، شمشاد و دیگر گیاهان بالا رونده و … را در آن ببینید. شاخص‌ترین ویژگی بوستان پلیس تهران، وجود عمارت ارباب هرمز در آن است. این عمارت داستان جالبی دارد كه به دوران قاجار و پهلوی باز می‌گردد. در آن دوران عده‌ای از زرتشتیان تهران و در تهرانپارس ساكن شدند كه یكی از آن‌ها ارباب جمشید نام داشت. پس از كشته شدن او پسرانش هرمز و آرش، مالك زمین‌های او شدند و عمارت ارباب هرمز را به یادگار گذاشتند.

از امكانات مهم پارك پلیس كه گردشگران را به خودش جذب كرده است می‌توان به وجود نمازخانه، كتابخانه، رستوران، آلاچیق، زمین بازی كودكان، سرویس بهداشتی، استخر و بركه اشاره كرد.

 

اطلاعات بازدید از پارك پلیس

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه بازدید از پارك پلیس: رایگان

آدرس پارك پلیس: تهران، تهرانپارس، خیابان توحید، پارك پلیس.

موزه خانه سیمین و جلال

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-oa2cMIksud

موزه خانه سیمین و جلال از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است كه اگر به ادبیات و شعر و تاریخ علاقه‌مندید، بهتر است یك بار به آنجا بروید. این موزه خانه كه در خیابان دزاشیپ و در شمال تهران قرار دارد، آنقدر دیدنی و جذاب است كه دل كندن از آنجا برایتان سخت می‌شود. حس خوبی كه با رفتن به این مكان پیدا می‌كنید در هیچ كجای دیگر پیدا نمی‌شود. تزیینات این خانه همچنان به سیك قدیمی باقی مانده و بسیاری از وسایل زیبا و دیدنی قدیمی را می‌توان در آن ببینید. مجسمه مومی سیمین دانشور و همسر او جلال آل احمد روح زندگی را در این خانه دمیده و زیبایی آن را كامل كرده است. این زوج كه از مفاخر ادبیات و شعر ایران هستند، روزگاری را در این خانه زیبای قدیمی می‌گذراندند كه امروزه محلی برای گشت‌وگذار و لذت بردن در تهران است.

برای رفتن به این موزه خانه باید خودتان را به تجریش و خیابان دزاشیب برسانید. این كار را می‌توانید از طریق خط ۱ متروی تهران و ایساتگاه تجریش و یا خط ۷ سامانه تندروی اتوبوسرانی تهران انجام دهید و از آنجا با تاكسی خودتان را به خیابان دزاشیب برسانید.

اطلاعات بازدید از خانه سیمین و جلال

روز و ساعت بازدید: همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر

هزینه ورود: برای اتباع ایرانی ۳ هزار تومان، برای اتباع خارجی ۱۰ هزار تومان (هزینه بازدید برای دانشجویان و دانش‌آموزان نیم‌بها است)

آدرس موزه خانه سیمین و جلال: تهران، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، كوچه رهبری، كوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاك ۱.

بام تهران؛ تهران بر فراز ابرها

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-6z4D6HOXZM

بسیاری از روزها نیاز داریم كه از هیاهوی شلوغی و آلودگی شهر دور شویم و به مكان دیگری برویم. بام تهران یكی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران است كه جان می‌دهد برای تجربه سكوت و آرامش و تماشا كردن شهر از آن بالا. بام تهران جایی است كه می‌توانید در آن حس آزادی را تجربه كنید و هوای پاك را نفس بكشید. بام تهران در انتهای خیابان ولنجك در منطقه ۱ تهران قرار دارد و از سمت شمال به ارتفاعات توجال می‌رسد. در این منطقه می‌توانید پیاده‌روی كنید، بدوید و ورزش كنید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند روزهای تعطیل به بام تهران بروند و یك صبحانه جذاب را در هوای آزاد نوش جان كنند. كوهنوردی، تماشای آبشار جذاب، زیپ‌لاین، باشگاه تیراندازی، اسكیپ روم و اتاق فرار و تله‌كابین توچال جاذبه‌های بام تهران هستند كه حتما برایتان جذاب و دیدنی است.

اگر دوست دارید از شلوغی‌های یك روز پرهیاهو رها شوید و چند ساعتی را در یك محیط آرام و جذاب بگذرانید، حتما بام تهران را تجربه كنید. برای رفتن به بام تهران، اگر با ماشین شخصی رفت‌وآمد می‌كنید، خودتان را از بزرگراه چمران به خیابان یمن برسانید و با دور زدن از زیر پل پارك وی وارد خیابان ولنجیك شوید. در نهایت، در انتهای خیابان ولنجك به بام تهران می‌رسید. برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز بهتر است خودتان را به پارك‌وی یا ابتدای خیابان ولنجك برسانید. از این منطقه به وسیله تاكسی‌هایی كه وجود دارد به راحتی به بام تهران می‌رسید.

اطلاعات بازدید از بام تهران

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس بام تهران: تهران، انتهای خیابان ولنجك، بام تهران.

شكم‌گردی در خیابان سی تیر

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-DpiPObOQ6t

سفر به تهران قدیم و قدم زدن در یكی از زیباترین خیابان‌های تهران، تجربه جذابی است كه می‌توانید آن را در پایتخت كسب كنید. خیابان سی تیر بهترین خیابانی است كه می‌توانید یك شكم‌گردی به‌یاد ماندنی را آنجا تجربه كنید. این خیابان در منطقه ۱۲ تهران و در مركز آن قرار گرفته و دیدنی‌های فراوانی را در خودش جای داده است. سی تیر نام یكی از اصیل‌ترین محله‌های پایتخت است كه به دلیل قیام مردم در تاریخ سی تیر سال ۱۳۳۱، از خیابان قوام‌السلطنه به این اسم تغییر یافت.

در این خیابان می‌توانید غرفه‌های كوچك و سنتی را ببینید كه خوشمزه‌ترین غذاها را طبخ و سرو می‌كنند. از چای و باقلوای خوشمزه گرفته، تا آش و حلیم و انواع كباب یا فست‌فود را می‌توانید در خیابان سی تیر نوش جان كنید.

این خیابان سنگ‌فرش جذاب، شما را به جاهای دیدنی فوق‌العاده‌ای می‌رساند كه در هیچ شهر دیگری پیدا نمی‌كنید. شب‌های خیابان سی تیر پر از رنگ و نور و هیاهوست و صدای موسیقی خیابانی جذابیت فراوانی را به آن می‌بخشد.

اگر در تهران به دنبال یك جای دیدنی متفاوت، خوشمزه و جذاب می‌گردید، خیابان سی‌ تیر بهترین مكان برای شماست. برای رسیدن به این خیابان دیدنی، می‌توانید با مترو یا اتوبوس خودتان را به میدان امام خمینی (ره) یا حسن آباد برسانید و از آنجا با كمی پیاده‌روی به خیابان سی تیر برسید.

اطلاعات بازدید از خیابان سی تیر

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس خیابان سی تیر تهران: تهران، میدان امام خمینی،خیابان سی تیر.

باغ مینیاتور؛ ایران كوچك

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-LG5yoJxh6i

یكی از جذاب‌ترین جای دیدنی تهران در میان جاذبه‌های پایتخت، باغ مینیاتور است. اگر می‌خواهید نمونه‌ای از ایران كوچك را ببینید حتما به باغ مینیاتور تهران بروید. در این باغ چشم‌نواز می‌توانید ماكت آثار باستانی ایران را ببینید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. این ماكت‌ها آثار جذابی همچون تخت‌جمشید، میدان نقش جهان، چغازنبیل، ارگ بم، كلیسای ارامنه، بازار تبریز، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، كوه و كتیبه بیستون، پاسارگاد و آبشارهای را به تصویر كشیده‌اند. همچنین این باغ دارای سرویس بهداشتی است و شما با كمك  تابلوهای هدایتگر باغ موزه، كتیبه‌هایی با توضیح كامل درباره هر ماكت و درباره همه چیز اطلاعات لازم را به‌دست بیاورید.

اطلاعات بازدید از باغ مینیاتور تهران

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: ۲ هزار تومان

آدرس باغ مینیاتور تهران: تهران، خیابان جانبازان غربی، بزرگراه امام علی (ع)، باغ مینیاتور تهران.

پارك جنگلی سرخه حصار

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-W9rN1dvJJW

پارك جنگلی سرخه حصار یكی از زیباترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است كه قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این پارك جنگلی زیبا و دیدنی در آن دوران شكارگاه سلطنتی بوده و بعدها در سال ۱۳۵۹ به نام پارك ملی نام‌گذاری شد. این پارك جنگلی در شرق تهران قرار گرفته و با مساحت بسیار زیاد یكی از تفرجگاه‌های محبوب در پایتخت است. وجود مسیر پیاده‌روی، پیست دوچرخه‌سواری، دهكده تفریحی شامل پینت بال، تنیس، بیلیارد، فوتبال دستی و تیراندازی در سالن ورزشی، پارك آموزش ترافیك، رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی و بوفه از جمله امكانات این پارك است كه آن را بسیار محبوب كرده است.

سرخه حصار می‌تواند مكانی جذاب و متفاوت برای گردش، تفریح، پیك‌نیك و ورزش كردن باشد. اگر تا به حال این پارك بی‌نظیر را ندیده‌اید، هر چه زودتر برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی كنید.

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به این پارك بروید، بهتر است اتوبان رسالت شرق را تا انتها ادامه دهید و سپس وارد مسیر بزرگراه شهید یاسینی شرق شوید.

برای حمل‌ونقل عمومی، بهترین گزینه استفاده از متروی خط ۲ فرهنگسرا است. در ایستگاه فرهنگسرا از قطار پیاده شوید و سپس تاكسی‌های پارك را سوار شده و جلوی ورودی پارك پیاده شوید.

اطلاعات بازدید از پارك جنگلی سرخه حصار

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورود: رایگان

آدرس پارك جنگلی سرخه حصار: تهران، انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرق، بوستان سرخه حصار.

باغ پرندگان

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-2N6guU7rvD

پرندگان یكی از زیباترین گونه‌های جانوری هستند كه در تنوع بسیار زیبا وجود دارند. باغ پرندگان پایتخت از جمله جاهای دیدنی تهران است كه طرفداران زیادی دارد و می‌توانید در آن صدها گونه پرنده جذاب و زیبا را ببینید. باغ پرندگان تهران از بزرگترین باغ‌های پرندگان خاورمیانه هم به شمار می‌رود و در شرق تهران قرار گرفته است.  در این باغ می‌توانید پرندگان زیبایی را همچون طاووس، فلامینگو، پلیكان، طوطی، عقاب، شاهین، قو و … را ببینید. این باغ جذاب و دیدنی به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول آن دشتچر نامیده می‌شود و در آن پرندگانی نگهداری می‌شوند كه یا توان پرواز ندارند و یا در قفس هستند. بخش دیگر آبچر است كه محوطه‌ بسیار بزرگی را شامل می‌شود و پرندگان آبزی در آن زندگی می‌كنند. مسیر باغ پرندگان به زیبایی و با تنوع بی‌نظیری از مسیرهای چوبی و سنگی، آبشار و بركه و همچنین فضای سبز و جنگل پوشیده شده است. زیباترین پرندگان و تصاویر را می‌توانید در باغ پرندگان تهران ببینید و لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از باغ پرندگان

روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر

هزینه ورود: ۲۸ هزار تومان

آدرس باغ پرندگان: تهران، بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین كندرو شهرك امید، خیابان كوهستان، باغ پرندگان.

شهرك سینمایی غزالی

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-aPWgXC9Ngo

بسیاری از افراد آنقدر حال و هوای تهران قدیم را دوست دارند كه به دنبال جایی برای سفر به تاریخ می‌گردند. شهرك سینمایی غزالی ماندگارترین یادگاری مرحوم علی حاتمی است كه امروزه به یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است. این شهرك بی‌نظیر كه در غرب تهران قرار دارد، لوكیشن بسیاری از فیلم و سریال‌های تاریخی مانند هزار دستان بوده است و امروزه بسیاری از فیلم‌های تاریخی را در آنجا بازی می‌كنند.

زمانی كه به این شهرك سینمایی وارد می‌شوید، انگار به تكه‌ای از تاریخ سفر كرده‌اید و جذابیت و حال‌وهوای آن دوران را احساس می‌كنید. تماشای شهرك و خیابان‌های شبیه‌سازی قدیمی‌اش، نشستن در گراند هتل و تماشای ماشین‌های زیبای قدیمی، قدم زدن در لاله‌زار و … تجربه جذاب و جدیدی در قلب پایتخت است.

اطلاعات بازدید از شهرك سینمایی غزالی

رزوز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر.

هزینه ورود: برای اتباع ایرانی ۵ هزار تومان، برای اتباع خارجی ۳۰ هزار تومان.

آدرس شهرك سینمایی غزالی: تهران، میدان آزادی، كیلومتر ۱۵ جاده مخصوص كرج، بعد از كارخانه سایپا، خیابان ۵۵.

باغ ایرانی تهران 

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-6cvVXG5E0B

باغ ایرانی تهران یك باغ فصلی مركزی در شهر تهران، ایران است. این باغ با مساحتی حدود ۱۱ هكتار در محدوده‌ی مركزی شهر قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران به‌شمار می‌رود.

این باغ در دورهٔ قاجار بنا شده است و در آغاز تنها به عنوان باغی برای شاهزادگان و اشراف طراحی شده بود. در دورهٔ پهلوی، باغ ایرانی به‌عنوان یكی از باغ‌های شاهی شناخته شد و بعد از انقلاب اسلامی به مردم عادی باز شد.

در باغ ایرانی تهران می‌توان به گیاهانی همچون بید، رازیانه، نعنا، شوید، شنبلیله، بومادران، یاس، اركیدهای مختلف و سایر گیاهان زینتی و گیاهان دارویی مشاهده كرد. همچنین در این باغ برخی ساختمان‌های قدیمی و معماری‌های سنتی مانند چاه‌های قدیمی، حوض‌های آب، پل‌های مختلف و ساختمان‌های تاریخی مانند چهل‌ستون، گنبد، پارك‌خانه، آلاچیق‌ها و سالن‌های برگزاری مراسم وجود دارد.

در باغ ایرانی تهران همچنین فضاهای سبز و پارك‌های كودكی وجود دارد كه برای گردش و تفریح خانواده‌ها مناسب است. این باغ در ساعات مشخصی در طول هفته باز است و برای عموم قابل دسترسی است.

باغ ایرانی تهران دارای ورودی اصلی و دو ورودی فرعی است كه به خیابان‌های مجاور این باغ متصل می‌شوند. در باغ ایرانی تهران می‌توان به طور رایگان از امكانات مختلفی همچون پاركینگ، تالارهای مراسم، رستوران‌ها و كافی‌شاپ‌ها، آلاچیق‌هایی برای استراحت و تفریح، پارك برای بازی كودكان، ایستگاه‌های اتوبوس و تاكسی و تور آموزشی استفاده كرد.

علاوه بر این، در باغ ایرانی تهران برخی از مراسم‌ها و جشن‌های مهمی همچون جشن چهارشنبه‌های سوری، جشن نوروز و جشن‌های دیگر نیز برگزار می‌شود. همچنین، در این باغ برای عموم مردم برگزاری تورهای گردشگری نیز توسط مراكز توریستی مختلف انجام می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی در باغ ایرانی تهران می‌توان به چهل‌ستون یا بنای چهل ستون اشاره كرد كه در سال ۱۳۱۵ هجری قمری بنا شده است. این بنا به دستور ناصرالدین شاه قاجار برای جشن‌های عروسی و مراسم دیگر ساخته شده است. همچنین، در باغ ایرانی تهران حوض آب شیرین و حوض آب شور نیز وجود دارد كه در گذشته به عنوان سد و مخزن آب برای باغ‌ها و مزارع در اطراف تهران استفاده می‌شدند.

اطلاعات بازدید از باغ ایرانی تهران

رزوز و ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه ورود: رایگان

آدرس شهرك سینمایی غزالی: تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، كوچه شهید صابری

عمارت كلاه فرنگی عشرت‌آباد

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-1AbdTuXBK9

عمارت كلاه فرنگی عشرت‌آباد یكی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر تهران است كه در منطقه‌ی شمالی تهران، در خیابان شهید بهشتی واقع شده است. این عمارت در دورهٔ قاجاریه ساخته شده و در طول تاریخ تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلفی قرار گرفته است.

نام “كلاه فرنگی” به خاطر استفاده از این ساختمان توسط نمایندگان فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی به عنوان كنسولخانه‌ی فرانسه در ایران به وجود آمده است. در این عمارت، معماری قاجاری با مواردی از سبك رنسانس و نیز سبك آذربایجانی تركیب شده است.

اكنون این عمارت به عنوان موزهٔ هنرهای دفاع مقدس ایران شناخته می‌شود و دارای نمایشگاهی از تابلوها، نقاشی‌ها، نسخه‌های دست‌نویس قرآن و اشیای دیگری است كه به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارند. در محوطه‌ی این عمارت همچنین مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مختلفی از جمله سیدعلی خامنه‌ای، امام خمینی و دكتر مصدق نیز قرار دارد.

دیدن عمارت كلاه فرنگی عشرت‌آباد به عنوان یكی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تهران برای بازدید كنندگان پیشنهاد می‌شود.

عمارت كلاه فرنگی عشرت‌آباد از نظر معماری، دارای سه طبقه با گنبد سربلند و دو برج و چشمه‌های زیبا در حیاط داخلی می‌باشد. در این عمارت مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری نیز وجود دارد كه توسط هنرمندانی همچون كمال‌الملك، میرزا رضا اصفهانی، سید محمود هلاج و دیگران خلق شده است.

در داخل عمارت، یك مجسمهٔ از زنی كه كلاه فرنگی را بر سر دارد و در نگاهی محتاطانه به یك شخص در حال نوشیدن چای نگاه می‌كند، قرار دارد. همچنین، مجموعه‌ای از اسلحه‌ها، سلاح‌های سنگین و تجهیزات جنگی وجود دارد كه به صورت نمایشی در محوطه عمارت قرار گرفته‌اند.

این عمارت از سال ۱۳۷۴ به عنوان موزهٔ هنرهای دفاع مقدس ایران باز شده است و نمایشگاهی از اشیایی كه مربوط به دفاع مقدس ایران است را به مخاطبان ارائه می‌دهد. برای بازدید از این عمارت می‌توانید به راحتی از خط متروی ۱ تهران، در ایستگاه سعادت‌آباد پیاده شوید و به سمت شمال حركت كنید.

در كل، عمارت كلاه فرنگی عشرت‌آباد یكی از مكان‌هایی است كه هم تاریخ و هم فرهنگ ایران را به نمایش گذاشته و برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ، معماری و فرهنگ ایران جذابیت دارد.

اطلاعات بازدید از عمارت كلاه فرنگی عشرت‌آباد

رزوز و ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه ورود: به‌دلیل قرار گرفتن كاخ عشرت آباد در داخل یك پادگان نظامی، امكان بازدید از آن فراهم نیست. بااین‌حال، از طریق گذرِ بزرگراه صیاد شیرازی در مجاورت عمارت مزبور، امكان دیدنِ كاخ از بیرون پادگان وجود دارد.

آدرس شهرك سینمایی غزالی: میدان سپاه، خیابان پادگان ولی عصر, عمارت كلاه فرنگی عشرت آباد

باغ كتاب تهران

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-nDoIcNSv7T

بزرگترین مجموعه فرهنگی و كتاب پایتخت را می‌توان در باغ كتاب تهران دید. این مجموعه جذاب و بزرگ با طراحی فوق‌العاده یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران است كه می‌توانید در پایتخت از آن دیدن كنید. این مجموعه فرهنگی شامل چند طبقه و سالن مجزا است كه به بخش كتاب كودك و نوجوان، كتاب بزرگسال، بخش لوازم‌التحریر، باغ علم، اسكیپ روم یا اتاق فرار تقسیم می‌شود. وجود سالن‌های سینما در این مجموعه نیز بسیاری از علاقه‌مندان به هنر و سینما را به سمت خودش جذب كرده است. اگر باغ كتاب را برای گردش و تفریح، خرید كردن و تماشای یك فیلم جذاب انتخاب می‌كنید، می‌توانید مطمئن باشید كه یك روز فوق‌العاده را در پیش خواهید داشت. وجود كافه و رستوران و بوفه‌های جذاب خوراكی در باغ كتاب نیز تفریح شما را كامل می‌كند.

این مكان دیدنی و فرهنگی برای همه اعضای یك خانواده مناسب است و می‌توانید همراه با كودكان یا نوجوانان خود به آنجا بروید و لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از باغ كتاب تهران

روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۲۱ شب.

هزینه ورودی: رایگان

آدرس باغ كتاب تهران: تهران، بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو، بلوار كتابخانه ملی، ضلع غربی كتابخانه ملی.

پیست اسكی دربندسر

جاهای دیدنی تهران | بهترین مكان‌هایی كه در سال ۱۴۰۲ می‌توانید ببینید-Fn1aamDPeR

پایتخت پیست‌های اسكی زیادی دارد كه یكی از مشهورترین‌های آن، پیست اسكی دربندسر است. این پیست علاوه‌بر فصل زمستان در فصل‌های دیگر هم افراد زیادی را به سمت خودش می‌كشاند و با وجود تله‌كابین جذاب خود، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود.

وجود امكانات رفاهی و تفریحی و همچنین رستوران‌های متنوع در این پیست، باعث شده است كه هر گردشگری حداقل یك بار از این منطقه دیدن كند.

اطلاعات بازدید از پیست اسكی دربندسر

روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۲۲ شب.

هزینه ورودی: شنبه تا چهارشنبه ۱۵۰ هزار تومان، پنجشنبه و جمعه ۱۹۰ هزار تومان، شبانه ۸۸ هزار تومان.

آدرس پیست اسكی دربندسر: تهران، رودبار قصران، شهر شمشك، دربندسر.

جاهای دیدنی تهران در روز جمعه كدامند؟

باغ موزه نگارستان ، خانه ابوالحسن صبا ، آكواریوم و موزه صلح پارك شهر ،  موزه زمان ، روستای وردیج و واریش

كدام یك از مكان‌های دیدنی تهران را می توانیم رایگان ببینیم؟

پل طبیعت ، كاروانسرای خانات ، خانه كاظمی ، مدرسه دارالفنون ، مسجد و مدرسه سپهسالار ، دریاچه شهدای خلیج فارس

دیدنی‌های تهران در زمستان كدامند؟

پیست اسكی توچال ، پیست اسكی شمشك ، پیست اسكی آبعلی ، سورتمه تهران ، بام تهران از دیدنی های تهران در زمستان هستند

بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران كجاست؟

لفور، لواسان ، روستای افجه ، فشم – شهرستانك ، روستای برغان ، روستای ناتر ، دشت لار ، طالقان