ریپورتاژ آگهی
بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان آغاز شد

بهسازی و احیاء بافت تاریخی گرگان آغاز شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: عملیات اجرایی فاز نخست كف‌سازی و جداره‌سازی بافت تاریخی گرگان به عنوان نخستین بافت تاریخی كشور، از امروز آغاز شد.
  • 1402/06/14
  • استان : گلستان
  • شهر : گرگان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : محله دباغان و نعلبندان
تلفن : 66059000-021

سید مهدی مهیایی عصر امروز در مراسم آغاز عملیات فاز نخست بازسازی بافت تاریخی گرگان اظهار داشت: در مرحله نخست مرمت بافت  در یكی از معابر شش گانه عملیات اجرایی كف‌سازی و جداره‌سازی بافت تاریخی گرگان در محور آفتاب 15 تا دربنو و امامزاده نور آغاز شد.

وی تصریح كرد: بافت تاریخی گرگان به عنوان نخستین بافت تاریخی كشور و سومین بافت با ارزش و دارای سبك معماری پس از اصفهان و یزد با مساحت 162 هكتار است كه این اثر در فهرست آثار ملی در سال 1310 به ثبت رسیده است و در شمال كشور نخستین بافت هستیم اما از این بافت با ارزش به درستی استفاده نكرده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان افزود:با احیای بافت تاریخی گرگان جذب گردشگری خارجی  را در برنامه خواهیم داشت كه دستگاه‌های متولی از جمله میراث فرهنگی، شهرداری گرگان، شركت‌های آب، برق و گاز همه دست به دست هم داده‌اند تا این طرح اجرایی شود.

مهیایی تاكید كرد: در این مرحله یكی از محورهای شش گانه بافت  كه از امامزاده نور،درب نو تا مسجد گلشن  مرمت می شود.

مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان هم در این مراسم گفت:این بافت یكی از با ارزش ترین میراث استان است كه باید این بافت احیاء و بازسازی شود.

محمد جواد ساوری تاكید كرد:در مرحله اول 50میلیارد تومان اعتبار ملی ،استانی وداخلی برای احیای این بافت اعتباردر نظر گرفته شده است. این كار با دو هدف یكی احقاق حقوق سكنه بافت است كه بتوانیم این حقوق را برای آنها بدست آوریم ودر مرحله دوم جذب گردشگر هم داخلی و خارجی داشته باشیم.

شهردار گرگان گفت: این بافت، به عنوان بافت زنده هویت این شهر است وما با احیای این بافت میخواهیم مردم از خدمات این بافت بهره‌مند كنیم.

سید محمدرضا سیدالنگی تاكید كرد: در این طرح 6 محله این بافت قرار است مرمت شوند كه در مرحله نخست قرار است تا مسجد جامع گلشن را دیواره‌سازی و جداره‌سازی انجام دهیم.