ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی تالش، از حمام تاریخی مریان تا ییلاق سوباتان

جاهای دیدنی تالش، از حمام تاریخی مریان تا ییلاق سوباتان

جاهای دیدنی تالش جزء جاذبه‌های بی‌نظیر بسیار دیدنی ایران محسوب می‌شوند كه هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به این نقطه از ایران می‌كشانند. تالش زیباترین و بكرترین مناطق تفریحی را در استان گیلان دارد.
  • 1402/06/08
  • استان : گيلان
  • شهر : تالش
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : گیلان تالش
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی تالش جزء جاذبه‌های بی‌نظیر بسیار دیدنی ایران محسوب می‌شوند كه هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به این نقطه از ایران می‌كشانند. تالش زیباترین و بكرترین مناطق تفریحی را در استان گیلان دارد.

در سفر به گیلان بدون شك یكی از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی این استان جاهای دیدنی تالش است.

 

جاهای دیدنی تالش كجاست؟

تالش در واقع منطقه‌ای سرسبز و وسیع با پیشینه تاریخی غنی است كه بخش‌هایی از شمال ایران در گیلان و اردبیل را در برمی‌گیرد و تا بخش‌هایی از جنوب كشور آذربایجان ادامه دارد. مردم ساكن این منطقه را تالشیان می‌نامند كه هم در ایران، هم در آذربایجان و هم در بخش‌هایی از روسیه سكونت دارند.

سپیدرود در امامزاده هاشم جنوبی‌ترین منطقه تالش در ایران است و شمال جلگه ارس – كورا در جنوب جمهوری آذربایجان، شمالی‌ترین بخش تالش محسوب می‌شود. تخمین زده می شود كل جمعیت ساكن در منطقه تالش حدود سه و نیم‌میلیون نفر باشد.

در استان گیلان شهری به همین نام نیز وجود دارد كه بزرگ‌ترین شهر قوم تالش در ایران به شمار می‌رود. قوم تالش بازماندگان همان مردم باستانی هستند كه در تاریخ آن‌ها را با نام كادووس و كادووش می‌شناسند و تاریخی چند هزار ساله در این منطقه دارند. در ادامه مطلب به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی تالش می‌پردازیم.

ییلاق سوباتان از جاهای دیدنی تالش در تابستان

یكی از زیباترین و خنك‌ترین ییلاق‌های ایران، ییلاق سوباتان است كه با آب‌وهوای خنك خود در فصل تابستان به یكی از مقاصد گردشگری بی‌نظیر ایران تبدیل شده است. در این منطقه با تاریخ و تمدن كهن، گورستان‌هایی متعلق به هزاران سال قبل یافت شده و این نشان از قدمت سكونت طولانی در تالش را دارد.

آب‌وهوای این ییلاق در زمستان‌ها بسیار سرد است. نزدیك‌ترین شهر به ییلاق سوباتان شهر لیسار است كه در فاصله ۲۲ كیلومتری آن واقع شده است. فاصله شهر تالش از این ییلاق ۳۶ كیلومتر است.

جاهای دیدنی تالش، از حمام تاریخی مریان تا ییلاق سوباتان-foBRpWLTGO

سورتمه تالش از جاهای دیدنی تالش در شب

سورتمه‌سواری یكی از تفریح‌های مدرنی است كه تنها چند سالی است در ایران باب شده و طرف‌داران زیادی هم دارد. سورتمه ریلی تالش در بام شهر تالش و در قسمت جنوب شرقی شهر، در دل جنگل سیاهداران احداث شده است و یكی از جاذبه‌های تالش به شمار می‌رود.

واگن‌های این سورتمه مسیری حدود دو كیلومتر را بر فراز شهر تالش پشت سر می‌گذارند و چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر را پیش روی گردشگران به نمایش درمی‌آورند.

هفت چشمه تالش

یكی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تالش در بهار، هفت چشمه است كه در ییلاق شكردشت واقع شده است. ییلاق شكردشت با طبیعت بكر و دست‌نخورده‌اش، خود به‌عنوان یكی از زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران شناخته می‌شود؛ اما در دل همین ییلاق می‌توانید مكان های بسیار عجیب و شگفت‌انگیز دیگری را پیدا كنید.

یكی از این مكان های عجیب پنهان شده در دل ییلاق شكردشت، آبشار بی‌نظیر و زیبای هفت چشمه است كه ارتفاع آبشار اصلی آن ۹۰ متر است و در مسیر خود چشمه‌های كوچم متعدد دیگری را شكل داده كه ارتفاع كوچك‌ترین آن‌ها پنج‌متر است. مجموع آبشارهایی كه به آبشار اصلی ختم می‌شود، هفت عدد بوده و به همین دلیل نیز به این آبشار، آبشار هفته چشمه می‌گویند

 

 

جاهای دیدنی تالش، از حمام تاریخی مریان تا ییلاق سوباتان-SiUSFiJgs4

روستای مریان از جاهای دیدنی تالش

یكی دیگر از جاذبه‌های فوق‌العاده زیبای تالش، روستای مریان است كه قدمتی تاریخی و بسیار كهن دارد. این روستا به لطف آب‌وهوای خنك خود در ماه‌های گرم سال گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به این نقطه می‌كشاند.

مریان روستایی كوهپایه‌ای است كه ۱۰۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در فاصله سی‌كیلومتری شهر تالش قرار گرفته است. كاخ سردار امجد، حمام تاریخی و گورستان مریان از جاذبه‌های تاریخی و كهن این روستا هستند.

 

سخن آخر

قلعه سلسال، كاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان، حمام قدیمی آق اولر و بقعه شاه میلرزان از دیگر جاهای دیدنی تالش هستند كه قدمتی تاریخی دارند. آبشار زمرد، رودخانه كرگان رود، منطقه حفاظت شده لیسار، آبشار ورزان و دریاچه سراگاه نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند كه زیبایی خاصی به تالش بخشیده‌اند