ریپورتاژ آگهی
آیا گرینلند یك كشور است؟

آیا گرینلند یك كشور است؟

گرینلند بزرگترین جزیره جهان است. گرینلند وابسته به دانمارك است، ولی دولت خود را دارد كه امور داخلی جزیره را مدیریت می كند.
  • 1402/06/07
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : بین خلیج بافین و دریای گرینلند واقع شده است و در میان اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد
تلفن : 66059000-021

گرینلند بزرگترین جزیره جهان است.
گرینلند وابسته به دانمارك است، ولی دولت خود را دارد كه امور داخلی جزیره را مدیریت می كند.
قسمت اعظم گرینلند توسط یك صفحه یخی وسیع پوشیده شده است.
اسكیموها ساكنان اصلی گرینلند هستند.
از آنجایی كه گرینلند متعلق به دانمارك است، از نظر سیاسی با اروپا مرتبط است، اما از نظر جغرافیایی بخشی از آمریكای شمالی است.

این جزیره در شمال دور بین خلیج بافین و دریای گرینلند واقع شده است و در میان اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد. گرینلند یكی از سرزمین های خودمختار دانمارك است، به این معنی كه از نظر سیاسی بخشی از اروپا است. گرینلند از نظر جغرافیایی بخشی از آمریكای شمالی است و مردم آن بیشتر از نسل اسكیموها هستند و با اسكیموهایی كه در شمال كانادا زندگی می كنند، خویشاوند هستند.

 

 

آیا گرینلند یك كشور است؟-g9pnl3dXI8

تاریخ گرینلند
اعتقاد بر این است كه اولین ساكنان گرینلند از سرزمین اصلی آمریكای شمالی برای اقامت در این جزیره بین سال 4000 قبل از میلاد تا 1000 پس از میلاد آمده اند. اكثر جمعیت فعلی گرینلند كه اسكیموها هستند می توانند نسب خود را تا این ساكنان اصلی دنبال كنند. در اواخر قرن 10، اولین اروپایی ها وارد گرینلند شدند. آنها اسكاندیناویایی های اهل ایسلند بودند كه در قسمت جنوبی جزیره ساكن شدند كه قبلا خالی از سكنه بود. با این حال، به دلیل آب و هوای خنك، سكونتگاه های نورس (Norse) تا قرن پانزدهم اشغال شدند.
اروپایی ها تا سال 1721، زمانی كه شركت بازرگانی گرینلند سلطنتی دانمارك، مستعمره ای در این جزیره ایجاد كرد، دیگر به گرینلند بازنگشتند. گرینلند به طور رسمی بخشی از دانمارك نشد، با این حال تا سال 1953، دانماركی ها قانون اساسی خود را اصلاح كردند تا این جزیره را ادغام كنند و به ساكنان آن نمایندگی در پارلمان دانمارك بدهند. در سال 1979 به گرینلند حكومت داخلی اعطا شد، كه به این معنی بود كه برای مدیریت امور داخلی خود به آن خودمختاری داده شد.

آیا گرینلند یك كشور است؟-NH4iJY7v1U
یكی از مهاجران اولیه اسكاندیناوی در قرن دهم، مردی به نام اریك سرخ بود كه نام جزیره را گرینلند گذاشت، به این امید كه انجام این كار بتواند مهاجران بیشتری را به این سرزمین جذب كند. حدود 2.5 میلیون سال پیش، گرینلند در واقع كاملا سبز بود.  از زمان اریك سرخ تا به امروز، بیشتر جزیره توسط یخ پوشیده شده است.

جغرافیای گرینلند
یك صفحه یخی غول پیكر بیشتر گرینلند را پوشانده است. در حالی كه مساحت گرینلند 2.16 میلیون كیلومتر مربع است كه شامل جزایر كوچك دریایی می شود، سطح یخی كه آن را پوشانده است مساحتی بالغ بر 1.8 میلیون كیلومتر مربع دارد كه به این معنی است كه فقط 350 هزار كیلومتر مربع از جزیره عاری از یخ است. این صفحه یخی 2 تا 3 میلیون سال است كه بخش های بزرگی از گرینلند را پوشانده است.  ضخامت صفحه یخی در حاشیه آن فقط چند متر است، اما ضخیم ترین نقطه آن حدود 3200 متر قطر دارد.



آیا گرینلند یك كشور است؟-NEVN355hGg
یخ های گرینلند شامل 10 درصد از آب شیرین جهان است. با این حال، به دلیل گرم شدن كره زمین، یخ های گرینلند با سرعت بیشتری نسبت به قبل از آغاز هزاره سوم در حال ذوب شدن هستند. در واقع اكنون محققان بر این باورند كه هر سال، یخ ها بیشتر از آنچه كه ایجاد می شوند در حال ذوب شدن هستند. ذوب سریعتر یخ های گرینلند به افزایش سطح دریاها كمك می كند. از نظر تئوری، اگر كل صفحه یخ ذوب شود، سطح دریاها در سراسر جهان بین 6 تا 7 متر افزایش می یابد.

بیشتر توپوگرافی گرینلند مسطح است، اما مناطق كوهستانی در ساحل وجود دارد.  بلندترین كوه گرینلند Bunnbjorn Fjeld نام دارد كه 3700 متر ارتفاع دارد.  همانطور كه انتظار می رود، آب و هوای گرینلند به دلیل عرض جغرافیایی زیاد بسیار سرد است و حتی تابستان ها هم خیلی گرم نیست. به عنوان مثال، نووك (Nuuk) كه پایتخت و بزرگترین شهر گرینلند است، در ماه جولای دارای میانگین دمای بالای 9.9 درجه سانتیگراد است. در ژانویه متوسط دما 10- درجه سانتیگراد است.

آیا گرینلند یك كشور است؟-XJ7PJS2jbI
گرینلندی ها
اگرچه گرینلند مكانی سرد برای زندگی است، گرینلندی ها كاملا به آن عادت كرده اند. اسكیموها قرن هاست كه در آب و هوای سرد گرینلند و كانادا زندگی می كنند.  بیشتر اسكیموهای اصیل از زیرگروه كالالیت (Kalaallit) هستند. همچنین افرادی از اجداد مختلط دانماركی و اسكیمو نیز وجود دارند. حدود 12 درصد از جمعیت گرینلند اصالتا اروپایی و عمدتا دانماركی هستند. جمعیت گرینلند كمتر از 57000 نفر است. زبان بومی گرینلند یك زبان اسكیمویی است كه به عنوان زبان گرینلندی شناخته می شود و گویش كلالیسوت پر استفاده ترین آنها است. با این حال، اكثر گرینلندی ها هم به گرینلندی و هم به زبان دانماركی صحبت می كنند.  علاوه بر این، انگلیسی به طور گسترده در مدارس گرینلند تدریس می شود.
فرهنگ گرینلند عمدتا تلفیقی از فرهنگ اسكیمو و دانمارك است. یكی از سنت های منحصر به فرد گرینلند لذت بردن از یك دوره به اصطلاح خورشید نیمه شب است كه بین 25 می تا 25 جولای رخ می دهد. در این دوره، خورشید غروب نمی كند.  بنابراین، 24 ساعته نور خورشید وجود دارد. 21 ژوئن، انقلاب تابستانی و یك تعطیلات ملی در گرینلند است.

آیا گرینلند یك كشور است؟-6qSiIBgwpD
گرینلند دارای درجه مشخصی از خودمختاری است، به این معنی كه مردم آن اجازه دارند امور داخلی خود را بدون دخالت دانمارك اداره كنند. این جزیره پارلمان منتخب خود را دارد كه به لندستینگ (Landsting) معروف است و همچنین نخست وزیر خود را دارد. در سال 2008، گرینلندی ها به اقداماتی رای دادند تا به آنها استقلال بیشتری بدهد، مانند صلاحیت قضایی بر قوانین جزایی و اكتشاف نفت. بسیاری از گرینلندی ها طرفدار تبدیل گرینلند به یك كشور مستقل هستند. موضوع استقلال اخیرا در سال 2019 مطرح شد، زمانی كه رئیس جمهور ایالات متحده پیشنهاد داد كه ایالات متحده این جزیره را از دانمارك خریداری كند. نخست وزیر گرینلند در پاسخ گفت كه این جزیره برای فروش نیست و باید برای استقلال كامل تلاش كند.

اقتصاد
به دلیل آب و هوای خشن گرینلند و جمعیت كم، فعالیت اقتصادی در این جزیره محدود است. ماهیگیری یكی از صنایع اصلی گرینلند است. در واقع، ماهی و غذاهای دریایی و سایر حیواناتی كه در جزیره شكار می شوند، مانند نهنگ ها و فوك ها، تنها چیزهایی هستند كه گرینلند مجبور به واردات آنها نیست. برای جلوگیری از صید بی رویه، سهمیه هایی به هر یك از واحدهای اداری جزیره اختصاص داده شده است. گونه های خاصی مانند نهنگ آبی محافظت می شوند و نمی توان آنها را صید كرد. علاوه بر این، گوشت نهنگ و فوك قابل صادرات نیست و فقط باید برای مصرف محلی استفاده شود.

آیا گرینلند یك كشور است؟-5WYiBWLbuv
از دیگر صنایع قابل توجه در گرینلند می توان به كشاورزی، معدن و گردشگری اشاره كرد. گرینلند بدون منابع طبیعی نیست. این جزیره دارای ذخایر طلا، الماس و یاقوت است، اما ارزشمندترین منبع طبیعی آن ممكن است ذخایر نفت و گاز آن باشد.  گرینلند هنوز برای درآمد بسیار به دانمارك وابسته است. دو سوم بودجه گرینلند از كمك های دولت دانمارك تشكیل شده است.  توسعه اقتصادی گرینلند نیز به دلیل وجود هیچ زیرساخت جاده ای یا ریلی انبوه در جزیره مختل شده است و سفر بین شهرها به هواپیما، قایق، هلیكوپتر، ماشین برفی یا سورتمه نیاز دارد.

منبع: worldatlas