ریپورتاژ آگهی
میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

رشت سحرانگیز و تماشایی است از این رو با ما همراه باشید و درباره میدانی تاریخی در رشت بدانید.
  • 1402/06/01
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : گیلان رشت
تلفن : 66059000-021

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر رشت، یكی از اولین شهرهایی بود كه در دوران دودمان پهلوی، در اوایل قرن بیستم، حركات جنبش مدرنیته را تجربه كرد. ساختمان شهرداری در محوریت میدان شهرداری رشت قرار دارد، در حالی كه در شهرهای سنتی ایران، این موقعیت، به مسجد مركزی شهر اختصاص داده می شئ. گفته می شود علت بروز این تغییرات نزدیكی به روسیه بوده است.

سیر تاریخی میدان شهرداری در رشت

اولین شعب بانك، كتابخانه ملی، تئاتر، اتوبوس و اولین ایستگاه راه آهن در ایران متعلق به رشت بوده است. شهرداری كه در رشت بنا شد نیز در واقع مجموعه ای از امكانات جدیدتر را در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر ایران ارائه می داد و شهر را با هویتی نوین مجهز كرد. كم كم دفاتر دیگری در اطراف میدان ساخته شد و به این ترتیب میدان شهرداری رشت به قلب تپنده شهر تبدیل شد و با مساحت ۷۰۰۰ متر مربع، این میدان، اولین میدان شهرداری در ایران شد.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت-hLN0qnMLUX

اگر به گذشته‌ دورتر سفر كنیم، این منطقه یك تپه بوده كه مردم یك شخص مقدس را در آن دفن كرده بودند. آن شخص به حضرت ابوجعفر مشهور بود كه اكثر مردم محلی را مسلمان كرده بود. ساكنان شهر یك قبرستان دور این مقبره به وجود آوردند.

اما قبل از ساخت ساختمان شهرداری، باید این آثار نابود می شد، اما آرامگاه هنوز هم وجود دارد. نكته جالب اینكه در حین حفر برای ساخت ساختمان، ظروف سفالی كه متعلق به دودمان تیموری بودند، كشف شدند كه نشان می ‌دهد تاریخ این منطقه به زمان های دورتری بر می ‌گردد.

امروزه، میدان شهرداری رشت بسیار با تغییراتی كه در آن صورت گرفته، متفاوت از زمانی است كه اولین بار ساخته شد. تغییرات بدیهی هستند و گاهی اوقات مفیدند، به عنوان مثال، آخرین تغییراتی كه در خیابان‌ های اطراف میدان شهرداری رشت صورت گرفته، باعث شده‌ اند كه هیچ وسیله نقلیه ‌ای به آن نزدیك نشود و افراد بتوانند بدون دغدغه از دیدن و خرید و ملاقات با افراد لذت ببرند.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت-rsKF2J4dGt

این تغییرات باعث شده‌ا ند كه میدان شهرداری رشت تبدیل یك نقطه‌ عالی برای دیدار، پیاده ‌روی، خرید و سرگرمی و به‌ ویژه تفریح در شود. تمام ساختمان‌ های عمومی اطراف میدان دارای دكوراسیون نورپردازی بسیار زیبا هستند. شب‌ هنگام، میدان شهرداری رشت با چشم ‌اندازهای زیبا و خوراكی ‌های جذابش گزینه‌ خوبی برای گردش است. همچنین در هر گوشه ‌ای از میدان، هنرهای خیابانی و گروه‌ های موسیقی وجود دارد كه زندگی اطراف میدان را زنده و جذاب تر می ‌كنند.

جاذبه‌های میدان شهرداری رشت

برج ساعت رشت

سه سال پس از ساخت كاخ شهرداری رشت، در سال ۱۳۰۸ بر روی برج دیده‌بانی ساعتی نصب كردند كه هنوز هم مانند روز اول كار می‌كند و صدای زنگ آن حتی برای اهالی رشت كه هزاران بار آن را شنیده‌اند هم هنوز جالب و شنیدنی است. زنگ ساعت میدان شهرداری، هر ساعت و همچنین هر نیم‌ساعت به صدا درمی‌آید كه تركیب آن با صدای خنده‌های عابران، مغازه‌داران و آب‌نمای میدان بسیار دوست‌داشتنی و به‌یادماندنی شده است.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت-cNBAhtiH6V

كتابخانه ملی رشت

این شما و این هم تنها كتابخانه مردمی ایران! حتما برایتان جالب است اگر بدانید كتابخانه ملی رشت تحت حمایت هیچ ارگان و سازمانی نبوده و تمام هزینه‌های آن از اجاره‌های مغازه متعلق به كتابخانه و افراد خیر تامین می‌شود.

البته كه جذابیت این كتابخانه محدود به نحوه اداره و تامین مالی آن نیست. این كتابخانه اولین كتابخانه ملی ایران محسوب می‌شود و افتتاح آن در شهر رشت، از اهمیت مسئولان وقت و مردم این شهر به حوزه كتاب و كتابخوانی حكایت دارد. كتابخانه ملی رشت در سال ۱۳۰۶ و توسط محمدعلی تربیت بنا شده است.

تلفیق معماری اروپا با معماری زیبای ایرانی، این ساختمان را به یكی از زیباترین ساختمان‌های میدان شهرداری تبدیل كرده است؛ طوری كه هركسی كه گذرش به این میدان بیفتد ناخودآگاه دوربینش را برای گرفتن عكسی از كتابخانه ملی رشت آماده كرده و تصویری از آن را به یادگار ثبت می‌كند.

هتل ایران رشت

وقتی می‌گوییم میدان شهرداری رشت، مكانی همه چیز تمام است منظورمان این است كه در این میدان مهم‌ترین ساختمان‌ها را می‌توان پیدا كرد. هتل ایران رشت یكی از همین ساختمان‌های مهم است. این هتل در شمال غربی میدان شهرداری واقع شده و در فاصله سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ ساخته شده است.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت-fI623sTcpU

هتل ایران رشت تا سال ۵۷ میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و بعضی از آن‌ها خاطره اقامت خود در این هتل را در روزنامه یا كتابی مستقل چاپ كرده‌اند. با وقوع انقلاب اسلامی، هتل ایران تغییر كاربری داد و به نفع بنیاد مستضعفان، مصادره شد.

در سال ۱۳۷۷ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به قصد احیا و بازسازی، آن را از بنیاد مستضعفان خرید و مرمت كرد. اما به دلیل دخل و تصرف‌های نابجا و بازسازی‌های غیراصولی، این مكان هیچ‌وقت به روزهای اوج خود برنگشت و میزبان هیچ مسافری نشد.

اكنون درهای هتل ایران رشت تنها زمان برگزاری نمایشگاه، به روی عموم باز می‌شود كه اگر از زمان جشنواره‌ها باخبر باشد می‌توانید به موقع خود را به میدان شهرداری برسانید و این ساختمان تاریخی و شگفت‌انگیز را از نزدیك ببینید. خبر خوب اینكه هتل ایران رشت در آینده نزدیك قرار است به گنجینه مردم‌شناسی تبدیل شود، بنابراین بازدید از آن تنها به زمان برگزاری جشنواره‌ها محدود نخواهد شد.

ساختمان پست رشت

شمال شرقی كاخ شهرداری رشت، ساختمان سفید رنگ ۴ طبقه‌ای خودنمایی می‌كند كه طبقه سوم آن به شكل كلاه فرنگی ساخته شده است. ساختمان پست رشت كه قبلا آن را با نام ساختمان پست و تلگراف و تلفن می‌شناختند؛ متعلق به دوران پهلوی اول بوده و سال ۱۳۰۹ به بهره‌برداری رسیده است.

 

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت-taXNiPjuaI

با اینكه هنوز هم اداره پست رشت در این ساختمان مشغول به كار است و نمی‌توان برای بازدید به داخل اداره رفت؛ اما گاهی به لطف برگزاری نمایشگاه‌های پست، پول و سكه اجازه ورود به داخل ساختمان داده می‌شود.

بنابراین اگر دوست دارید وارد این ساختمان زیبای صدساله شوید، از جشنواره‌های مرتبط به پست، غافل نمانید! البته كه به محض تكمیل ساختمان جدید اداره پست، این ساختمان تخلیه و سپس به به موزه پست تبدیل می‌شود.

بازار سنتی رشت

یكی از دیدنی‌های اطراف میدان شهرداری رشت، بازار بزرگ است. بازاری خوش‌رنگ‌ولعاب و هیجان‌انگیز كه بازدید از آن از واجبات سفر به رشت محسوب می‌شود. اگر به دنبال خرید سوغات رشت با بالاترین كیفیت هستید، هیچ جایی جز بازار سنتی نروید!

از انواع محصولات ارگانیك نظیر سبزی و میوه گرفته تا محصولات خانگی نظیر رب انار، آب نارنج، سیرترشی و كلوچه را می‌توانید در این بازار پیدا كنید و به عنوان سوغات به خانه ببرید.

برای هرچه جذاب‌تر شدن گشت‌وگذار در بازار سنتی رشت، فقط كافی‌ست خود را به نوشیدن یك فنجان چای خوش‌عطر شمال مهمان كرده و همراه با رشته خوشكار نوش‌جان كنید.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت-A6bC2e46zf

به شما اطمینان می‌دهیم كه تا مدت‌ها شیرینی این تركیب بی‌نظیر از خاطرتان نخواهد رفت و هنوز سفرتمام نشده، برای تجربه دوباره آن و بازدید از بازار سنتی رشت برنامه‌ریزی می‌كنید.