ریپورتاژ آگهی
باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟

باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟

باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟ این مهمترین سوالی است كه ذهن هر مخاطبی را برای بازدید از این باغ خیره كننده، به سمت خود جلب می‌كند.
  • 1402/05/23
  • استان : کرمان
  • شهر : کرمان
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : كرمان
تلفن : 66059000-021

سلام نو-سرویس گردشگری:

شاید این سوال نیز برای شما پیش آید كه: باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟ همانطور كه می‌دانید این باغ یكی از باغ‌های بسیار معروف و تاریخی است كه به دلایل مختلف، بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است. این باغ در بر دارنده‌ی بسیاری از ویژگی‌های متمایز كننده می‌باشد كه با بررسی آنها، حتما شگفت زده خواهید شد.

با شنیدن نام این باغ، گمان می‌رود كه این باغ به دستور فردی به نام شازده ماهان ساخته و بنا شده است، آیا اینطور است؟! جذابیت فوق‌العاده و همچنین زیبایی چشم نواز این بنا سبب شد، كه در سال ۱۳۹۰ این بنا نیز به عنوان یكی از انواع باغ‌های مشهور و نامی ایران، مبدل گردد. نام این باغ را می‌توان در آثار ملی ایران و همچنین لیست میراث جهانی یونسكو نیز مشاهده كرد. همانطور كه پیش‌تر نیز اشاره كردیم، این بنا یكی از یادگارهای بسیار برجسته از دوران قاجار می‌باشد. به طور كلی می‌توان گفت كه: دستور ساخت این بنا توسط محمد حسن خان سردار ایروانی صادر شده و پس از فوت وی ساخت این بنا نیز ادامه یافته است. ادامه ساخت این سازه منحصر به فرد توسط حاكم وقت كرمان (عبدالحمید میرزا ناصرالدوله) صورت پذیرفته است. لازم به ذكر است كه ساختار جذاب این سازه در دوره حاكم وقت كرمان (عبدالحمید میرزا ناصرالدوله) به اتمام نرسیده و برخی از كاشی كاری‌ها نیمه تمام باقی مانده‌اند.

باغ شازده ماهان متعلق به كیست و علت نامگذاری این باغ چه می‌باشد؟!

در پاسخ به این سوال كه: باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟ می‌توان به موارد بسیار مهمی اشاره نمود. قبل از اینكه بخواهیم علت نامگذاری این باغ را جویا شویم، بهتر است شازده ماهان را بشناسیم. شازده ماهان نوه دختری ناصرالدین شاه است. وی همان عبدالحمید میرزا ناصرالدوله می‌باشد كه حاكم كرمان و فرمانفرمایان، بوده است. وی از جمله افرادی است كه برای تكمیل و ساخت این بنا اقدامات بسیار زیادی را انجام داده است. داستان‌های مختلفی در هنگام ساخت این باغ رخ داده‌اند. یكی از جذاب‌ترین آنها كه در طول زمان دست به دست شده، عملكرد بنّای باغ پس از شنیدن خبر فوت حاكم كرمان می‌باشد.

بنّای این باغ پس از شنیدن خبر فوت حاكم كرمان از فرط شادی و خوشحالی، تغار گچی را به دیوار كوبیده و كار را رها كرده است. به طوری كه با نگاهی كوتاه به برخی از معماری‌ها و كاشی كاری‌ها و ... می‌توان شاهد نیمه كاره تمام شدن آنها بود. كاشی كاری‌های نیمه تمام در سردر ورودی از بارزترین و مشخص‌ترین المان‌ها برای بیان این موضوع به شمار می‌روند. همچنین در برخی از بخش‌های مختلف این عمارت می‌توان شاهد عدم به كار بردن ظریف كاری‌ها و تزیینات داخلی و ...، نیز بود.

 

باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟-num2kNKlH5

چرایی نامگذاری این باغ:

حال كه به پاسخ سوال: باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟ دست یافتید، بهتر است به دلیل نامگذاری این باغ نیز پی ببرید. همانطور كه ذكر كردیم، ساخت این باغ در زمان محمد حسین خان سردار ایروانی شروع شده بود. نیمه كاره ماندن ساخت این بنا، موجب شد كه حاكم بعدی اقدام به تمام كردن كار ساخت این بنا نماید. همانطور كه می‌دانید این باغ یكی از باغ‌های بسیار بزرگ در كشور ما به شمار می‌رود. بنابراین ساخت آن مدت زمان بسیار زیادی، به طول انجامیده است. تا جایی كه حتی پس از گذشت ۱۱ سال (دوران حكومت عبدالحمید میرزا ناصرالدوله) نیز بنا به طور كامل ساخته نشده بود.

با توجه به پیگیری‌های هوشمندانه‌ی حاكم وقت كرمان و همچنین سختگیری‌های وی برای ساخت این بنا، دور از ذهن نیست كه این باغ را با نام: باغ شازده ماهان بشناسند. این باغ در فاصله‌ی بسیار كوتاهی از شهر ماهان در استان كرمان قرار گرفته است. از این رو برخی از افراد بر این تصور بودند كه علت نامگذاری این باغ، به محل قرارگیری آن مربوط می‌باشد. این باغ یكی از باغ‌های شناخته شده برای گردشگری و تفریح حاكمان كرمان، در نظر گرفته شده بود. تا جایی كه بسیاری از مهمانی‌های بزرگ و مهم در این باغ برگزار می‌شد. عمارت خاص تعبیه شده در این بنا، اهمیت زیادی برای حاكمان وقت داشته است. در این بنا ظریف‌ كاری‌های خیره كننده و حیرت انگیزی بكار رفته است كه چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌نماید. بنابراین سالانه بسیاری از گردشگران برای بازدید از این بنا، به استان كرمان مراجعه می‌كنند.

 

 

باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟-mCrBisB3Yd

بهترین زمان برای بازدید از باغ شازده ماهان:

حال كه به پاسخ سوال: باغ شازده ماهان متعلق به كیست؟ پی بردید، می‌توانید از یك برنامه ریزی مناسب برای بازدید از این عمارت چشم نواز استفاده كنید. همانطور كه می‌دانید یكی از بهترین فرصت‌ها برای گردشگری در استان كرمان، فصل بهار یا پاییز است. در این فصل علاوه بر تجربه یك شرایط اقلیمی خاص و آب و هوای مطلوب، می‌توانید شاهد زیبایی حیرت انگیز و بی‌نظیری نیز باشید. جذابیت فوق العاده‌ی باغ در فصل‌های مختلف (اعم از: پاییز، زمستان، بهار، تابستان) چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌كند. این باغ نه تنها در فصل پاییز و بهار، بلكه در فصل تابستان و زمستان نیز جذابیت چشم نوازی را در بر خواهد داشت.

عبور نهر آب از میان این باغ سبب شده است كه در فصل تابستان نیز بتوانید از آب و هوای خنك و مطبوع بهره‌مند گردید. این مكان یكی از بهترین نقاط گردشگری استان كرمان در فصل تابستان به شمار می‌رود. بنابراین در فصل تابستان نیز می‌توانید شاهد خیل عظیم گردشگران در باغ شازده ماهان باشید.