ریپورتاژ آگهی
سراب تماشایی نیلوفر در كرمانشاه

سراب تماشایی نیلوفر در كرمانشاه

بازدید از جاذبه‌های طبیعی كرمانشاه بسیار جالب خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره سراب تماشایی نیلوفر در كرمانشاه بدانید.
  • 1402/05/10
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : استان كرمانشاه- در فاصله‌ حدودی ۲۰ كیلومتری شمال غربی شهر كرمانشاه
تلفن : 66059000-021

كرمانشاه تاریخی پربار و جاذبه‌های طبیعی بسیار دیدنی دارد كه بسیاری از افراد را جذب این استان تماشایی ایران می‌كند. در فاصله‌ حدودی ۲۰ كیلومتری شمال غربی شهر كرمانشاه دریاچه كوچكی قرار گرفته است كه به آن سرآب نیلوفر می‌گویند. البته معمولا نام این دریاچه را سراب نیلوفر می‌نویسند كه چندان صحیح نیست. تا اواسط دهه هشتاد شمسی این دریاچه مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود كه در ماه‌های گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های نیلوفر سر از آب بیرون می‌آوردند و سطح وسیعی از دریاچه را می‌پوشاندند. امروزه، اكثر كسانی كه علاقه وافری به طبیعت بكر و بی نظیر دارند

تاریخچه سراب نیلوفر كرمانشاه

چشمه‌های بزرگی كه در كنارشان حوض بزرگی وجود دارد در كرمانشاه به عنوان سراب شناخته می‌شوند. همچنین به دریاچه‌هایی كه آب آن‌ها از چشمه‌های داخل یا كنار دریاچه تامین می‌شود هم سراب گفته می‌شود. در استان كرمانشاه سراب‌های بسیاری وجود دارد كه یكی از زیباترین آن‌ها كه فاصله كمی در حدود ۲۰ كیلومتر از شهر كرمانشاه دارد سراب نیلوفر نام دارد.

سراب تماشایی نیلوفر در كرمانشاه-Jka76LR3BA 

تا چند سال پیش سطح این دریاچه پوشیده از نیلوفرهای زیبا بود اما هم به سبب خشكسالی‌های پیاپی و هم به سبب چاهای عمیقی كه در اطراف سراب حفر شده‌اند دریاچه رو به خشكیدگی رفت و كم‌تر اثری از نیلوفرهای آن باقی ماند. در سالیان اخیر به خاطر بارندگی‌هایی كه شكل گرفت سراب رونقی دوباره یافته و مملو از آب شده است اما اثر چندانی از نیلوفرهای سابق هم‌چنان نیست.

ناگفته‌هایی درباره سراب نیلوفر

نیلوفر گلی تماشایی و مقدس شمرده می‌شود. گل نیلوفر مظهر صلح و صفا هم دانسته شده كه گویا به عنوانی هدیه‌ای شاهانه برای پیشكش كردن به شاهان برای شرفیاب شدن به درگاهشان به كار می‌رفته است. گفته شده است كه آب این دریاچه به جز زیبایی و زلالی كه دارد می‌تواند برای پرورش ماهی هم مناسب باشد. از پاكی و شفافیت زیاد آب این دریاچه در زمانی كه وضعیت سطح آب آن مساعد است، سخن‌های بسیاری به میان آمده است. حتی گفته شده كه ساقه‌های نیلوفرهای آبی را می‌توانستید به وضوح از سطح آب مشاهده كنید.

این دریاچه در زمان پرآبی میزبان گونه‌های مختلف پرندگان و ماهی‌ها است. پرندگان مهاجر در فصل زمستان در كنار دریاچه قابل مشاهده هستند.

سراب تماشایی نیلوفر در كرمانشاه-YS891STcwY 

این موضوع باعث شده است تا افرادی به قصد پرنده‌نگری عازم این جاذبه طبیعی شوند. اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستند می‌توانید قبل از سفر به كرمانشاه از وضعیت سطح آب دریاچه مطمئن شوید و با توجه به فصل مناسب تجربه پرنده‌نگری جذابی را برای خود و هم‌سفرانتان رقم بزنید. جالب است بدانید كه قصه‌هایی درباره این دریاچه نقل می‌شود كه خسروپرویز شاه ساسانی گنج‌هایی را در قلب این دریاچه مخفی كرده است.

بخش‌های مختلف سراب نیلوفر كرمانشاه

در كنار سراب فضای سبزی وجود دارد كه معمولا خانواده‌ها اوقات خود را در آلاچیق‌های اطراف آن می‌گذرانند. قایق‌سواری در كنار دریاچه نیز از كارهایی است كه می‌توانید انجام دهید تا اوقات خوشی را سپری كنید. از سایر امكانات كنار دریاچه می‌توان به پاركینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه و غیره اشاره كرد.

سراب تماشایی نیلوفر در كرمانشاه-igeZ7REsIV

لازم به ذكر است كه شما می‌توانید برنامه یك پیك‌نیك دوستانه یا خانوادگی را در اطراف این دریاچه تدارك ببینید. امكاناتی كه از آن‌ها یاد شد می‌توانند نیازهای شما برای یك تجربه آرامش ‌بخش را برطرف كنند.

 

همچنین خوب است بدانید كه در كنار جاده كرمانشاه به سراب نیلوفر جاده‌ مخصوص دوچرخه‌سواری نیز ساخته شده است تا شما فرصت ركاب زنی در مسیر حدود ۲۰ كیلومتری را به دست آورید. قسمت‌هایی از این جاده پس از گذشت چند سال كیفیت مطلوب خود را از دست داده‌اند و نیاز به تعمیر دارند.

برای رسیدن به دریاچه سراب نیلوفر كرمانشاه كافی است كه از كمربندی كرمانشاه به بلوار دولت‌آباد روید و سپس راهی این مكان دیدنی شوید. از شهر كرمانشاه تا سراب نیلوفر در حدود ۲۰ كیلومتر راه خواهید داشت. پیش‌تر در متن به این موضوع اشاره كردیم كه مسیر دوچرخه‌سواری هم برای رسیدن به این مكان موجود است، گرچه در برخی نقاط آن كیفیت مسیر مطلوب نیست.