ریپورتاژ آگهی
لارك؛ جزیره‌ای در هرمزگان كه باید دید

لارك؛ جزیره‌ای در هرمزگان كه باید دید

لارك یكی از جزایر زیبای جنوب ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره جزیره لارك در هرمزگان بیشتر بدانید.
  • 1402/05/04
  • استان : هرمزگان
  • شهر : قشم
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان هرمزگان- شرق جزیره قشم
تلفن : 66059000-021

لارك؛ جزیره‌ای در هرمزگان كه باید دید

 

یكی از جزایر خلیج‌فارس كه جزء استان هرمزگان محسوب می شود، جزیره لارك نام دارد. به‌احتمال زیاد نام این جزیره را كمتر شنیده‌ باشید؛ چرا كه از میان جزایر خلیج‌فارس، گردشگران معمولاً برای گذراندن اوقات فراغت خود تنها به دو جزیره قشم و كیش سفر می‌كنند.

جزیره لارك از كوه‌های آتش‌فشانی مخروطی‌شكل ایجاد شده‌است. مساحت این جزیره ۷۷ كیلومترمربع است و بلندترین نقطه در آن ۱۳۸ متر از سطح دریا بالاتر است.

این جزیره زیبا در شرق جزیره قشم و در جنوب جزیره هرمز در تنگه هرمز قرار گرفته‌است. فاصله جزیره هرمز تا قشر ۱۶ كیلومتر و فاصله آن تا جزیره هرمز ۲۲ كیلومتر است. همچنین شهر بندرعباس تا جزیره لارك ۳۱ كیلومتر فاصله دارد.

 لارك؛ جزیره‌ای در هرمزگان كه باید دید-hD4FFS9cSc

نحوه دسترسی به جزیره لارك

برای دسترسی به جزیره لارك باید در ابتدا باید به جزیره قشم بروید و اسكله ذاكری را پیدا كنید. سپس از آن‌جا سوار اتوبوس‌های دریایی شوید تا به جزیره لارك برسید. راه دیگری كه از طریق آن می توانید از جزیره قشم به لارك بروید، استفاده از قایق‌های موتوری اسكله دوحه در جزیره قشم است.

اگر هم قصد بازدید از جزیره لارك را دارید و نمی‌خواهید به جزیره قشم بروید، می‌توانید از بندرعباس یكقایق دربست كرایه كنید تا شما را به جزیره لارك ببرند. همچنین از جزیره هرمز می‌توانید یك قایق دربستی كرایه كنید تا به جزیره لارك بروید.

نكته: جزیره لارك در جنوبی‌ترین بخش از خاك ایران و در تنگه هرمز قرار دارد. به دلیل موقعیت قرار گیری آن، چند وقت یك‌بار در این جزیره و اطراف آن مانورهای نظامی برگزار می‌شود. زمان برگزاری مانور ورود گردشگران به این جزیره ممنوع می‌شود.

قبل‌از آنكه بخواهید به این جزیره سفر كنید، حتما از بندرعباس یا جزیره قشم اخبار مربوط به برگزاری مانورهای نظامی اطراف این جزیره را بررسی كنید تا در هنگام سفر به آن مشكلی برای شما پیش نیاید. معمولاً چند روز قبل از اجرای مانورهای نظامی به مردم این منطقه خبر داده می‌شود.

مردم محلی جزیره لارك

جزیره لارك یك جزیره خالی از سكنه نیست و در آن یك روستا با جمعیتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار زندگی می‌كنند. مردم این روستا گویشی شبیه گویش لرها دارند كه به آن «كمزاری» گفته می شود.

 لارك؛ جزیره‌ای در هرمزگان كه باید دید-upqdKWoKj3

اگر بر روی نقشه موقعیت جزیره لارك را ببینید، متوجه می‌شوید كه كمی بالاتر از كشور عمان قرار دارد. بیشتر مردم این جزیره به صید ماهی مشغول هستند و ماهی‌های خود را در كشور عمان به فروش می‌رسانند. در اطراف جزیره لارك معمولاً ماهی‌هایی مثل سرخو، هامور، میش ماهی، سنگسر و مقوا پیدا می شوند. برخی از مردم این جزیره به دام‌پروری سنتی مشغول هستند و اغلب بز پرورش می‌دهند.

قلعه پرتغالی‌های جزیره لارك

یكی از جاذبه‌های تاریخی موجود در جزیره لارك كه در زمان صفویه و به دست نیروهای پرتغالی ساخته‌شده است، قلعه پرتغالی‌ها نام دارد. این قلعه هم‌زمان با قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قشم ساخته شده‌است. از نظر بزرگی، قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز در میان قلعه‌های جزایر دیگر رتبه اول را كسب می‌كند. برای ساخت این اثر تاریخی از تركیب سنگ‌های مرجانی و ساروج استفاده كرده‌اند.

از دیگر جاذبه‌های داخلی جزیره لارك می‌توان به تلگراف‌خانه‌ی كمپانی هند شرقی اشاره كرد كه در منطقه‌ای بنام «مرنه» قرار دارد. علاوه‌براین جاذبه، در دل كوه‌های جزیره لارك، خانه‌های بسیار قدیمی با قدمت ۸۰۰ ساله وجود دارند كه درست در وسط كوه‌ها ساخته شده‌اند.

 لارك؛ جزیره‌ای در هرمزگان كه باید دید-oT4IkTFM5x

اگر قصد سفر به جزیره لارك و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن را دارید، بهتر است كه در نیمه دوم سال، یعنی زمانی‌كه هوا سردتر می‌شود، به این جزیره بروید. همان‌طور كه می‌دانید این جزیره در بخش‌های جنوبی ایران قرار گرفته‌است و هوای آن در ماه‌های گرم سال به‌شدت طاقت‌فرسا می‌شود و بنابراین بهترین زمان برای سفر به آن فصل پاییز و زمستان است.

اگر قصد اقامت در این جزیره را دارید، می‌توانید به تنها اقامتگاه كپری موجود در این جزیره بروید. اگر هم وسایل كمپینگ‌تان كامل است، می‌توانید در این جزیره چادرهای خود را برپا كنید و شب را داخل چادر و درون كیسه‌خواب به صبح برسانید.