ریپورتاژ آگهی
كلاه مالی

كلاه مالی

مواد اولیه لازم برای تولید كلاه نمدی پشم وكرك می باشد.
  • 1400/11/13
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : تاچند سال پیش نمد مالها وكلاه مالها در بازار شهر به تولید انواع كلاه نمدی – پالتونمدی – پالتونمدی چوپانها و زیرانداز وغیره می پرداختند.
تلفن : 66059000-021

تاچند سال پیش نمد مالها وكلاه مالها در بازار شهر به تولید انواع كلاه نمدی – پالتونمدی – پالتونمدی چوپانها و زیرانداز وغیره می پرداختند. مواد اولیه لازم برای تولید كلاه نمدی پشم وكرك می باشد. رای درست كردن اینگونه كلاه ها در ابتدا میبایست پشم گوسفندان حلاجی شده باشد. ماده اولی این كلاه ها معمولا از پشم گوسفندان است البته گاها كلاه های كركی هم به اینگونه تولید می شود كه بع علت قیمت بالای كرك تولید اینگونه كلاه ها مقرون به صرفه نیست.

به طور تقریبی برای هر كلاه كلفت ۲۰ مثقال و برای كلاه های نازكتر ۱۵ مثقال پشم گوسفند مورد نیاز است.پس از مرحله حلاجی پشم گوسفندان بایستی پشم حلاجی شده را با آب صابون ورز داد و سپس پشم ورز داده شده وارد مرحله اِنگاره (انگاره:قالب گرفتن كلاه ها در گویش محلی نجف اباد) گرفتن میشود. برای قالب گرفتن كلاه ها ابتدا بایستی اجاقی برای این كار گرم شده باشد و پس از سفت شدن پشم ورز داده شده (به گویش محلی هم گرفتن) پشم سفت شده را شروع به مالیدن میكنند. (شبیه شغل نمد مالی)

پس از شكل گرفتن كلاه نوبت به قالب گرفتن آن میرسد. برای این كار پنج نوع قالب مختلف وجود دارد كه بنا به اندازه و نیاز قالب مورد نظر انتخاب میشود كلاه قالب گرفته میشود. پس از مرحله قالب گیری كلاه نوبت به رنگ آمیزی آن میرسد. رنگهای مورد استفاده در شغل كالاه مالی (كالامالی) معمولا از انواع رنگهای گیاهی است از جمله پوست انار و زاج.پس از رنگ آمیزی كلاه مجدداً می‌بایست كلاه قالب زده و تمیز (به گویش محلی پرداخت شدن) شود و كلاه آماده فروش می‌شود.

كلاه مالی امروزه دیگر مانند گذشته رونق خود را ندارد و بیشترین مشتریان محصولات این شغل از روستاها و شهرهای اطراف هستند. از جمله مشكلات این شغل می‌توان به بیمه نبودن شاغلین این بخش و سختی آن اشاره كرد.

 

كلاه مالی-dTopFg4fYy

كلاه مالی-xfk8Akrncy