ریپورتاژ آگهی
هندورابی، جزیره تماشایی

هندورابی، جزیره تماشایی

سفر به جزیره هندورابی به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان بسیار مهیج است از این رو با ما همراه باشید و درباره هندورابی، جزیره تماشایی بدانید.
  • 1402/04/11
  • استان : هرمزگان
  • شهر : جزيره کيش
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : مابین كیش و لاوان
تلفن : 66059000-021

جزیره هندورابی جزیره ای كوچك، با مساحت حدود ۲۳ كیلومتر مربع است كه همانند بچه ای كوچك در میان پدر و مادر بزرگش یعنی دو جزیره كیش و لاوان واقع شده است. این جزیره را جزو استان بندرعباس و شهرستان بندر لنگه می دانند و محیطی بسیار متفاوت تر از مناطق گردشگری در كیش و قشم دارد. همچنین جزیره هندورابی از توابع بخش جزیره كیش است.

روستاهای قدیمی جزیره

جزیره هندورابی، روستایی به همین نام دارد. در راهنمای سفر به هندورابی به دیدن روستایی با خانه هایی سنتی كه از سنگ، مرجان ها و گچ ساخته شده اند، بروید. تعدادی از آن ها، به شیوه خانه های امروزی مرمت و بازسازی شده اند. در این روستا اتاقی به عنوان مدرسه و یك مغازه كوچك به عنوان فروشگاه و سوپرماركت وجود دارد. زبان مردم این جزیره اغلب، عربی است. با این وجود، تعدادی نیز فارسی می دانند و اگر عربی نمی دانستید هیچ نگران نباشید. باز هم می توانید فارسی با تعدادی از اهالی روستا صحبت كنید. كودكان مدرسه ای این روستا را در لباس های محلی خواهید دید كه به شما گردشگران بسیار كنجكاوانه می نگرند و شاید برای فروش یكی از صنایع دستی خود، به سمت شما بیایند.

هندورابی، جزیره تماشایی-ScXEN25HDc

در سفر به جزیره هندورابی با یكی از صحنه های تاریخ ایران نیز، روبرو می شوید. دو روستای الدورات و الصراۀ در كنار روستای هندورابی قرار گرفته اند. در هنگامی كه پرتغالی ها در جنوب ایران پایگاه داشتند، در این جزیره سكونت می كردند و هندورابی یكی از پایگاه های جنگی ارتش پرتغالی ها در جنگ بوده است. شاید هنوز بتوانید خرابه ها و ویرانه های روستای پرتغالی را ببینید و گذشته را تصور كنید.

قبرستان جزیره

هنگامی كه به بازدید از روستاها و خرابه های الدورات و الصراۀ می روید، قبرستانی قدیمی را در كنار آن ها خواهید دید. قبرستانی كه در آن، نه تنها ایرانیان، بلكه پرتغالی ها هم به خاك سپرده شده اند. قبور با سنگ هایی كه نشان دهنده جنسیت دفن شده است، تنها نشان دهنده شخص بوده و هیچ نشانی از نام شخص مدفون شده نیست. بر روی قبرهای مردان تنها یك سنگ و بر روی قبرهای زنان دو سنگ گذاشته شده است. در نتیجه، این قبرستان قدیمی، با دیگر قبرستان های ایران بسیار متفاوت است.

هندورابی، جزیره تماشایی-dTAhSuQXXw

مسجد جزیره

مسجد تك مناره اهل سنن در این جزیره، تنها مسجدی است كه به شیوه های سنتی ساخته شده است. این مسجد زیبا گنجایش تمام اهالی جزیره را دارد و با سیمان و خاك ساخته است. با این وجود، همچنان حال و هوای سنتی و بافت تاریخی خود را حفظ نموده است.

سواحل بكر و دست نخورده هندورابی

در راهنمای سفر به هندورابی جای تفریحات آن خالی است. خوشبختانه هنوز هم می توان در خلیج فارس، جزیره ای را تماشا كرد كه هنوز گردشگران و شلوغی محیط آن را تغییر نداده است. سواحل بكر، آرام و دست نخورده در سفر به جزیره هندورابی انتظار گردشگرانی را می كشد كه به دنبال آرامش هستند. این سواحل برای بازی های ساحلی بسیار مناسب است. سواحل شن های نرم، آب هایی سبز رنگ و مرجانی خلیج فارس با صخره هایی عجیب و غریب كه توسط امواج دریا تراشیده شده اند، در سوی دیگر جزیره قرار دارند. صخره ها، محیطی مرموز و جذاب را برای عكاسی به وجود آورده اند. در اینجا، غارهایی كوچك و بزرگ وجود دارد.

هندورابی، جزیره تماشایی-ciMLnOjcwN

آب انبار جزیره

از دیگر بناهای قدیمی جیره كه مربوط یه حیات جزیره است و بسیار اهمیت دارد، آب انبار قدیمی جزیره است. در راهنمای سفر به هندورابی پیشنهاد می دهیم كه به دیدن تنها منبع جمع آوری آب شیرین جزیره باشید. آب انباری كه آب باران را برای مصرف اهالی جزیره در خود جمع می نماید. این آب انبار البته، مكمل چاه های آب شیرین جزیره است و هنگامی كه چاه ها در سال های كم بارش، خالی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

كلوپ دریایی

سفر به جزیره هندورابی تنها به معنی بازدید از روستاها و جاذبه های فرهنگی نیست. كلوپ تفریحات دریایی برای گردشگران، تفریحات آبی جذابی را فراهم می كنند. به طور مثال اگر به غواصی علاقه دارید، یكی از زیباترین سواحل مرجانی را با لاكپشت ها و دیگر موجودات دریایی انتظار شما را می كشند. سواحل كم عمق و زلال این جزیره، محیط روشن و مناسبی برای غواصی فراهم نموده است. همچنین تفریحات دیگری همانند جت اسكی، موتور سواری در سواحل، سافاری و … از جمله هیجان انگیز ترین تفریحاتی است كه می توانید آن ها را در كلوپ تفریحات دریایی انجام دهید.

هندورابی، جزیره تماشایی-a1W9NGd38j

لاكپشت ها و انواع ماهیان

سواحل جزیره، از اواسط اسفند تا اواخر خرداد ماه، تبدیل به بستری برای تخم گذاری تمام لاك پشت های منطقه می شوند. لاك پشت های كوچك و بزرگ، همه ساله به این جزیره می آیند و در آرامش و امنیت جزیره، چاله هایی برای تخم گذاری می سازند. این منظره می تواند یكی از زیباترین صحنه هایی باشد كه در زندگیتان دیده اید. همچنین بیرون آمدن لاك پشت ها از تخم و سرازیر شدنشان به سمت آب، یكی دیگر از اتفاقات محیط زیستی است كه در راهنمای سفر به هندورابی می توانید، شاهد آن باشید. همچنین انواع گونه های رنگارنگ ماهی ها را، در زیر آب های این جزیره به هنگام غواصی می توان مشاهده كرد. ماهیانی مانند دم زرد، پیكاسو، ملوان، یونیك، جراح ماهی و انواع مرجان ها قابل مشاهده هستند.