ریپورتاژ آگهی
ییلاقی خاص در خرم‌آباد

ییلاقی خاص در خرم‌آباد

خرم‌آباد جاذبه‌هایی درجه یك و تماشایی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره ییلاقی خاص در خرم‌آباد بدانید.
  • 1402/03/24
  • استان : لرستان
  • شهر : خرم آباد
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : لرستان. خرم آباد. 60 كیلومتری فرودگاه خرم آباد
تلفن : 66059000-021

كوه‌ها با صلابت و استوار هستند و در فصل بهار به بركت برف‌های زمستان و بارش‌های بهاری سیمایی رنگارنگ به‌خود می‌گیرند و رویش‌گاه گل‌های وحشی می‌شوند. مخمل كوه در مجاورت شهر خرم‌آباد، به جهت طبیعت كم‌نظیر، امكانات رفاهی مطلوب، آب‌وهوای ییلاقی و زیبایی‌های مسحوركننده بیشتر ایام سال میزبان طبیعت‌گردان و كوه‌نوردان است. این منطقه كوهستانی از جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود.

ییلاق خاص مخمل كوه

مخمل كوه از چین‌خوردگی جوان محسوب می‌شود كه در دوران سنوزوئیك یا نوزیستی (جدیدترین دوره زمین‌شناسی) تشكیل شده است. كوه‌زایی‌های این دوره دلیل تشكیل رشته‌كوه البرز، زاگرس، هیمالیا، آلپ و آند است. مخمل كوه با حدود ۱,۹۰۰ متر ارتفاع بخشی از رشته‌كوه‌های زاگرس شرقی است و بافتی رسوبی دارد. جوانی و سرزندگی این كوه پوشیده از گلسنگ، هر تماشاگری را به وجد می‌آورد.

گلسنگ موجودی تركیبی خاصل از هم‌زیستی قارچ و جلبك است كه ریشه، ساقه و برگ ندارد. این موجودات خزه‌گونه از ریسه تشكیل شده‌اند و روی خاك نمی‌رویند؛ بلكه روی تخته‌سنگ‌ها و تنه درختان دیده می‌شوند. گلسنگ در هوای آلوده از بین می‌رود و وجود آن در یك منطقه نشان‌دهنده پاكی هوا است. 

ییلاقی خاص در خرم‌آباد-I1k1u8THrl

این قارچ خزه‌ها هنگامی كه خیس و مرطوب باشند به رنگ سبز روشن در می‌آیند. گلسنگ‌ها دلیل نام‌گذاری مخمل كوه هستند. صخره‌ها و سنگ‌های این كوه در فصل بهار با بارش‌های منطقه مملو از گلسنگ‌های تازه و سبز رنگ می‌شوند و ظاهری مخمل‌گونه به خود می‌گیرند.

گلسنگ‌ها در اثر تابش مستقیم و طولانی نور خورشید و عدم رطوبت، به رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه در می‌آیند؛ به همین دلیل جانبی از كوه كه در مجاورت آفتاب نیست، معمولا سبز رنگ‌تر و مخملی‌تر به‌نظر می‌رسد. طراوت و سرسبزی مخمل كوه در فصل بهار به اوج خود می‌رسد. زاویه تابش خورشید روی گلسنگ‌ها طیف‌های مختلفی از رنگ سبز را ایجاد می‌كند. این سرسبزی به مرور كم شده و در پاییز رنگ قهوه‌ای پیدا می‌كند. هنگامی كه ظاهر مخمل كوه تیره و سیاه می‌شود، بومیان منطقه از آن با نام «كوه كمر سیاه» یا به زبان لری «كمرسی» یاد می‌كنند.

لرستان سرزمین قله‌های سربه‌فلك‌كشیده، چشمه‌های جوشان و آبشارهای بلند است. مخمل كوه در استان لرستان، شمال شهر خرم آباد واقع شده است و با ظاهر جذاب و چشم‌نواز بخشی از دره تاریخی خایدآلو را تشكیل می‌دهد. جاده خرم آباد به الشتر از دل مخمل كوه می‌گذرد.

ییلاقی خاص در خرم‌آباد-VLftuSIRPn

مخمل كوه لرستان در فاصله حدودی ۶۰ كیلومتری فرودگاه خرم آباد، ۱۸ كیلومتری ترمینال مسافربری خرم آباد و ۲۰ كیلومتری مركز شهر خرم آباد قرار دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و امكانات مناسب این منطقه كوهستانی را به مقصدی جذاب برای پیك‌نیك‌های خانوادگی و دوستانه و سفرهای یك یا چندروزه تبدیل كرده است.

دیدنی‌ های مخمل‌كوه

مخمل كوه از مناطق كوهستانی و ییلاقی خرم‌ آباد است. پارك جنگلی، تنگه و آبشار، اجزای سه‌گانه دیدنی‌های مخمل كوه هستند. وجود این عناصر طبیعی و زیبا در كنار یكدیگر مخمل‌كوه را به منطقه‌ای عالی برای تفریح و طبیعت‌گردی تبدیل كرده است.

پارك جنگلی مخمل كوه

پارك جنگلی اطراف مخمل كوه حدود ۵۰۰ هكتار وسعت دارد. طبیعت زاگرس با درختان بلوط شناخته می‌شود. در پارك جنگلی مخمل كوه نیز درختان بزرگ و تنومند بلوط رشد كرده‌اند. پوشش سبز و مخملین، درختان باشكوه بلوط و هوای مطبوع و خنك، این پارك جنگلی را باشكوه و زیباتر كرده‌اند. پارك جنگلی مخمل كوه به همت شهرداری لرستان تجهیز شده و مقصد محبوب اهالی خرم آباد و شهرهای اطراف برای تعطیلات آخر هفته است.

ییلاقی خاص در خرم‌آباد-Ts1qj88mLf

در این جاذبه گردشگری امكاناتی چون آلاچیق، سرویس بهداشتی، باریكیو، پارك بازی كودكان، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، رستوران‌ و قلیان‌سرا وجود دارد.

تنگه شبیخون

در جانب شرقی دامنه مخمل كوه و محل تلاقی با سپید كوه، تنگه‌ای زیبا به نام شبیخون شكل‌گرفته است. این تنگه كه امروزه در مسیر جاده خرم آباد به الشتر قرار دارد، در گذشته از مسیرهای مهم و استراتژیك محسوب می‌شد. تنگه سرسبز و تماشایی شبیخون در طول تاریخ بسیار پرحاشیه بوده و درگیری‌ها و هیاهوهای زیادی را به خود دیده است. كتاب‌های تاریخی متعدد از جنگ و جدال‌های رخ داده در این تنگه سرسبز حكایت می‌كنند.

روایتی تاریخی و جنگی باستانی دلیل نامگذاری شبیخون است. زمانی كه شاهوردی خان (حاكم لرستان) شورش كرده بود، شاه عباس صفوی با سپاهیانش به‌سمت لرستان لشگركشی كرد. سپاه نزدیك لرستان و در این تنگه اتراق كرد. شاه عباس در طول شب اجازه عبور هیچ فردی را از تنگه نمی‌داد تا شاهوردی خان از كمین مطلع نشود. پادشاه با این استراتژی و اقتدار به حاكم لرستان و سپاه او شبیخون زد و آن‌ها را شكست داد.

 

ییلاقی خاص در خرم‌آباد-tqbYiFX0Vf

لرستان به سرزمین آبشارهای ایران شهرت دارد. آبشار زیبایی در تنگه شبیخون قرار دارد كه زیبایی و محبوبیت این منطقه را دو چندان می‌كند. این آبشار مسیر خود را از میان صخره‌ها و گلسنگ‌ها باز كرده است. به‌طور معمول آب جاری در سطح كوه‌های زاگرس به جهت تركیب با خاك، گل‌آلود به پای كوه می‌رسد؛ ولی حضور گلسنگ‌ها در مخمل كوه سبب تصفیه آب می‌شوند و آب آبشار شبیخون به لطف حضور گلسنگ‌ها زلال و شفاف است.

طبیعت بكر، زیبا و منحصربه‌فرد مخمل كوه دلیل اصلی محبوبیت آن در میان گردشگران به‌حساب می‌آید. این منطقه به جهت وجود جاذبه‌های متعدد مورد استقبال گروه‌های مختلف بازدیدكنندگان قرار گرفته است. حضور در پارك جنگلی، تنفس هوای پاك، دلچسب و خنك منطقه، گوش سپردن به موسیقی آب و تماشای طبیعت رنگارنگ مخمل كوه آرامش ذهن و جسم را به انسان هدیه می‌دهد و خستگی حاصل از زندگی پرسرعت شهری را برطرف می‌كند.