ریپورتاژ آگهی
غار كلر قوچان

غار كلر قوچان

غار كلر قوچان یكی از مناطق زیبای اطراف قوچان است كه نام آن از روستایی سرسبز در كنار رودخانه ‌های پرآب و درختان انبوه به همین نام گرفته شده است.
  • 1402/03/20
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : قوچان
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : خراسان رضوی، قوچان. روستای كلر
تلفن : 66059000-021

غار كلر قوچان یكی از مناطق زیبای اطراف قوچان است كه نام آن از روستایی سرسبز در كنار رودخانه ‌های پرآب و درختان انبوه به همین نام گرفته شده است. این غار به دلیل پیشینه تاریخی و معماری بی ‌نظیر، از بهترین آثار تاریخی-طبیعی قوچان به شمار می ‌رود. این اثر تاریخی در ۱۳۸۱/۰۵/۰۸ به شماره ۵۹۴۴ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

غار كلر قوچان-bU28jmv1Cn

موقعیت جغرافیایی

غار كلر در یكی از روستاهای منطقه هودانلو ی قوچان به نام روستای كلر در ۲۵ كیلومتری شرق قوچان واقع شده است . این غار به صورت حفره هایی وسیع در چشم انداز یكی از ارتفاعات مشرف بر روستا دیده می شود. این غار دارای چاله هاو اتاق های فراوان بوده  است. فضای داخلی این معماری صخره ای به طول ۱۲ متر و مشتمل بر دیواره سرتاسری به صورت شرقی-غربی است. كه در هر سوی آن پنج اتاق كوچك و بزرگ به ارتفاع ۱۸۰ سانتی متر ایجاد شده است. در مجموع ۱۶ حلقه چاه با عمق های متفاوت در كف این فضاها وجود دارد.
گرچه برخی صاحبنظران معماری صخره ای كلر را پناهگاهی از دوران ایلخانی می دانند. اما احتمال دارد این مكان محل عبادت فرقه ای از پیروان تصوف به نام شكفیه باشد كه به سبب مسائل مذهبی و سیاسی آن روزگار در میان شكاف كوه ها به صورت دسته جمعی زندگی می كردند.