ریپورتاژ آگهی
بازارچه باجگیران خراسان رضوی

بازارچه باجگیران خراسان رضوی

باجگیران شهری در بخش باجگیران شهرستان قوچان استان خراسان رضوی ایران است.
  • 1402/03/07
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : قوچان
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : خراسان رضوی، قوچان، مرز باجگیران
تلفن : 66059000-021

باجگیران شهری در بخش باجگیران شهرستان قوچان استان خراسان رضوی ایران است. این شهر نقطهٔ صفر مرزی بین ایران و تركمنستان است.
بازارچه باجگیران ایران با بازارچه گودان در تركمنستان به صورت كاملا مشترك و قرینه با غرفه ها و سطح دسترسی یكسان فعال هستند و امكانات نسبتا مطلوبی در این بازارچه وجود دارد كه آن را در زمره بازارچه های فعال كشور قرار داده است. ماهیت بازارچه باجگیران به صورت صادراتی و وارداتی می باشد. روزانه بیش از 350 تا 400 گردشگر تركمن وارد بازارچه می ‌شوند و به خرید كالاهای صادراتی از قبیل فرش، موكت، پلاستیك، كفش، پارچه و مصنوعات فلزی می پردازند.

حجم صادرات كالا ار بازارچه مرزی باجگیران چند برابر واردات آن است. عمده كالاهای صادراتی بازارچه باجگیران را دوازده قلم جنس از جمله كفش، منسوجات، فرش و موكت و عمده كالاهای وارداتی آن را مواد اولیه مانند پارچه تشكیل می دهد. در بازارچه باجگیران تركمنها مجاز هستند شش قلم كالای خاص همراه با معافیت گمركی در طول سال وارد ایران كنند كه میزان آن ناچیز است. كالاهای تركمنی شامل پارچه جین، پارچه نخی، پارچه متقال، روفرشی، روتختی و پتوی مسافرتی است.

كل درآمد های بازارچه های مرزی خراسان رضوی به حساب خزانه كل واریز می شود و برداشتی از آن صورت نمی گیرد.

كشور تركمنستان در بازارچه باجگیران برای تاجران ایرانی تسهیلاتی شامل حذف عوارض كالا تا 400 دلار در نظر گرفته است.

 

باجگیران از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت است. از آنجا كه یكی از قدیمی ‌ترین گمرك‌های ایران در آن منطقه قرار داشته، انبارهای قدیمی گمرك باجگیران در دهستان دولتخانه –شرق شهر همچنان وجود دارد و به عنوان میراث تاریخی حفظ می ‌شود.

حتی نام باجگیران با تاریخ گمرك گره خورده‌است، در دوره‌ قاجار امتیاز گمرك این منطقه به بلژیكی‌ ها داده ‌شد و آنها برای برقراری قوانین خود در مرز، چندین باجگیر كه افرادی با تفنگ و اسب سوار بودند، را به كار گماشتند و همین موجب نامگذاری این منطقه به باجگیران شد.

 

مسیر
فاصله باجگیران از مشهد حدود ۲۰۰ كیلومتر است كه طی كردن آن  با خودرو ۲ ساعت زمان می ‌برد، همچنین این شهر با عشق آباد ۵۵ كیلومتر فاصله دارد كه با یك ساعت رانندگی می ‌توان به آن رسید.
البته اگر قصد سفر زمینی به تركمنستان را دارید باید پیش از سفر به باجگیران مراحل نسبتا دشوار گرفتن ویزا را در سفارت این كشور طی كنید تا بتوانید از طریق مرز باجگیران – اینچه برون به صورت زمینی به تركمنستان بروید.

 

بازارچه باجگیران خراسان رضوی-LxBCSMbm99