ریپورتاژ آگهی
پارك پروفسور بازیما مشهد

پارك پروفسور بازیما مشهد

پارك علمی پروفسور بازیما اولین و منحصر به فرد ترین پارك موضوعی در ایران است
  • 1402/02/02
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه چهارم
تلفن : 66059000-021

پارك پروفسور بازیما مشهد-4gsIganEbC

پارك علمی پروفسور بازیما اولین و منحصر به فرد ترین پارك موضوعی در ایران است كه در فروردین ۱۳۹۵ به وسعت ۲۱۰۰ متر در مشهد افتتاح گردید. این پارك بر پایه سه موضوع زیست شناسی، زمین شناسی و نجوم احداث گردیده است كه در آن می توانید به همراه فرزندانتان سفری مفرح و هیجان انگیز را از عصر حجر و سنگ تا عصر فضا تجربه كنید.

بازی‌ های پارك پروفسور بازیما نیز در نوع خود منحصر به فرد است به طوری كه می‌ توان در سیمیلاتور پرواز همچون یك خلبان، پرواز روی شهر مشهد را تجربه كرد. با ژیروسكوپ فضایی تست‌ های مقدماتی فضا نوردی و شبه بی وزنی را تجربه كرد. با مریخ نورد بازیما به كاوشگری در سطح مریخ پرداخته و در آسمان نمای خورشیدی (پلانتاریوم) فضای لایتناهی آسمان‌ ها را نظاره گر بود و در آكادمی زیست شناسی مانند یك پزشك به تشریح بدن انسان یا قورباغه پرداخته و مانند یك پرستار نیز از تزریق گرفته تا احیاء قلبی را به صورت عملی انجام دهیم و بالاخره دختر خانم‌ ها در فضای خصوصی اتاق ربان صورتی از طریق بازی و سرگرمی پاسخ تمام سوالات مربوط به دوران بلوغ (جسمانی و رفتاری) و یا سئوالات مربوط به جنس مونث را خواهند یافت.

پارك پروفسور بازیما مشهد-MZtQw3289K

پروفسور بازیما كیست؟
پروفسور بازیما، نمادی از یك دانشمند و همه چیزدان است كه تمام دنیا را گشته و نمونه های جذاب علمی را جمع آوری كرده است. او این نمونه ها را در پارك علمی خود در معرض دید مراجعه كنندگان قرار داده است تا افراد مختلف بتوانند جواب سوالات خود را اینجا پیدا كنند.


بخش های مختلف پارك

همان گونه كه گفتیم پارك پروفسور بازیما از بخش های مختلفی تشكیل شده است. زمانی كه پا به درون پارك پروفسور بازیما می گذارید با بخش های مختلف و هیجان انگیزی از بازی های متنوع و آموزنده گرفته تا انواع جانوران و حیات در زمین آشنا می شوید. در این پارك از بخش انسان های اولیه، آشنایی با دایناسورها و دیگر ساكنان كره خاكی دیدن می كنید و به درون غارها و زیردریایی اكتشافی می روید. شما در این پارك می توانید از عصر سنگ تا عصر فضا، از آسمان ها تا اعماق زمین و دریا، از بدن انسان تا پیدایش جهان و ... اطلاعاتی مفید به شیوه ای منحصر به فرد به دست بیاورید.

پارك پروفسور بازیما مشهد-Wj1L3zA334

شبیه ساز زمین ‌لرزه
این بخش از پارك علمی بازیما به بازی جالب لگو اختصاص دارد؛ قطعه های لگو در حقیقت بخشی از یك آزمایش علمی بزرگتر هستند، شما یا فرزندان تان می توانید در این بخش با استفاده از خلاقیت خود سازه های مختلفی مانند خانه، مجتمع های تجاری، برج و ... ساخته و سپس آنها را با استفاده از دستگاه های شبیه ساز زلزله آزمایش كنید. اینجا می توانید ببنیید كه چقدر از علم مهندسی و طراحی سردر می آورید و تا چه اندازه سازه هایی كه ساخته اید در برابر قدرت زلزله مقاوم هستند.
هدف از ساخت این بازی تقویت كارگروهی و مشاركت در فعالیت های تیمی همراه با آشنایی با زلزله، چگونگی اندازه گیری بزرگی زمین لرزه، آمادگی در برابر زمین لرزه در زمان وقوع، آشنایی با اصول مقدماتی ساخت سازه های مقاوم در مواجه با این حادثه است.


واقعیت مجازی
یكی از تكنولوژی های جدیدی كه در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، تكنولوژی واقعیت مجازی ست. این فناوری به سرعت در بخش های مختلف علم و بازی راه یافته است و به شكل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. پارك علمی بازیما نیز با كمك گرفتن از این فناوری جذاب، سعی كرده تا واقعیت های علمی مانند سفر به درون بدن انسان، سقوط از آسمان خراش، پرش از هواپیما، رانندگی و ... را به كودكان آموزش دهد و دنیایی پرهیجان و نزدیك به جهان واقعیت را برای آنها به وجود آورد.


عصب سنج
به احتمال زیاد همه شما بازی اعصاب سنج را می شناسید و با آن خاطره دارید. بازی كه در آن باید یك حلقه فلزی را به گونه ای در اطراف مدار فلزی حركت بدهید تا هیچ اتصال و برخوردی بین مدار و حلقه ایجاد نشود. اگر تمركز تان بهم بخورد و حلقه و مدار به هم برخورد كنند دستگاه به صدا درمی آید و باید بازی را از ابتدا آغاز كنید. این بازی مهارت، دقت، تمركز و توانایی ماهیچه ای شما را محك می زند و در كنار همه اینها هیجان بالایی دارد. اگر از طرفداران بازی اعصاب سنج هستید، می توانید در پارك بازیما در كنار همراهان تان به رقابت بپردازید و خاطره جذابی خلق كنید.  

پارك پروفسور بازیما مشهد-QeVh7gqXI7
بازی های تعاملی
از دیگر بازی هایی كه در پارك پروفسور بازیما می توان از انجام داد و لذت برد و همزمان با آن ورزش كرد و مهارت های فردی و گروهی را افزایش داد؛ بازی های تعاملی ست. بازی هایی كه در سال های اخیر با رواج تكنولوژی كینكت بسیار فراگیر شده و محبوبیت بالایی پیدا كرده است. در این نوع بازی ها شما مجبور می شوید تا از پای مانیتورهای خود بلند شده و با استفاده از فعالیت های فیزیكی درگیر بازی شوید.
به همین جهت پارك علمی بازیما سری های مختلف بازی های تعاملی را برای تمام اعضای خانواده طراحی كرده است تا هم در كنار یكدیگر اوقات خوشی داشته باشند و هم به تقویت مهارت هایی مانند هماهنگی عصب و عضله بپردازند.

پارك پروفسور بازیما مشهد-B88Zr85hYF
افلاك نما
دیگر جاذبه پارك علمی پروفسور بازیما، پلانتوریوم دیجیتال یا به زبان ساده تر افلاك نمای آن است. از نكات جالب توجه در مورد این آسمان نما این است كه مقیاس خورشید با دیگر سیاره های منظومه های شمسی مانند آنچه در طبیعت به صورت واقعی وجود دارد رعایت شده و هر بازدید كننده ای می تواند به راحتی بزرگی خورشید نسبت به دیگر اجسام را درك كند.
در این افلاك نما مجموعه ای از فیلم های علمی با موضوع هایی مانند نجوم، زمین شناسی، زیست شناسی و غیره به صورت مدور (كروی) بر روی پرده به نمایش در می آیند؛ پرده ای كه دامنه وسیعی از تصویر را به صورت نیم كره مقابل چشم بینندگان می آورد. در حال حاضر شانزده فیلم فول دام (فیلم هایی كه تمام وسعت پرده كروی را برای نمایش اشغال می كنند) در این مجموعه پخش می گردد. در كنار این فیلم ها، شبیه ساز آسمان با قابلیت نمایش وقایع نجومی، آشنایی با ستارگان و سیارات، شناخت صور فلكی، چگونگی جهت یابی در شب ها، تعیین ماه ها و ... دانش شما از آسمان و فراتر از آن را بیشتر می كند.

پارك پروفسور بازیما مشهد-TArYCNyADm

جانور شناسی
شناخت جانوران مختلف از موضوع هایی است كه علاقه مندان و طرافدارن بسیاری دارد. این موضوع در پارك علمی بازیما در دو بخش دنبال می شود:
الف- بی مهرگان
می دانیم كه جانوران به طور كلی به دو بخش مهره داران و بی مهرگان تقسیم می شوند. با این حال شاید برای تان جالب باشد كه بدانید قسمت بزرگی از جانوران روی زمین را نه ما مهره داران، كه بی مهره ها شكل می دهند و در حقیقت آنها ساكن های اصلی زمین هستند. به عنوان مثال حشرات به تنهایی از نظر تنوع حیات و تعداد با تعداد دیگر گونه های جانوری در دنیا برابری می كنند.  
اطلاعاتی جالب از این دست، در كنار فوایدی كه بی مهره ها برای جهان پیرامون ما دارند و اینكه برای حفاظت از آنها باید چه كارهایی انجام دهیم، موضوع هایی است كه در این بخش پارك علمی به شما آموزش داده می شود.

ب- مهره داران
در این بخش شما می توانید با انواع مختلف مهره داران به ویژه آنهایی كه در ایران زندگی می كنند؛ آشنا شوید. از جمله این جانوران می توان به انواع طناب داران اولیه، ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران اشاره كرد.


فرار از لیزر ماز
مازها از بازی های جالب فكری و هیجانی هستند كه افراد در تمام سنین می توانند از بازی با آنها لذت ببرند و قدرت فكر، حافظه و سرعت عمل خود را به چالش بكشند. پارك علمی پروفسور بازیما هم برای اینكه بتواند در آن واحد در مورد لیزر به بازدید كنندگان آموزش دهد و هم بازی مفرح و جذابی برای آنها فراهم سازد؛ بازی لیزر ماز را تدارك دیده است. شركت كنندگان در این بازی باید بدون برخورد با موانع لیزری از لا به لای مازها به سلامت عبور كنند و به نقطه پایان برسند؛ اگر در میانه بازی به موانع بخورند یا نتوانند در زمان مجاز بازی را تمام كنند امتیاز از دست می دهند. این بازی مراحل مختلفی مانند مبتدی، دشوار و خیلی سخت دارد.  


دیرینه شناسی
اگر از علاقه مندان به باستان شناسی، فسیل ها و زمین در گذشته های خیلی خیلی دور باشید، این بخش از پارك علمی پروفسور بازیما می تواند برای شما جذاب باشد. در این قسمت مجموعه ای از سنگواره ها و انواع فسیل های جانوری و گیاهی به نمایش درآمده است. اینجا شما به همراه فرزند خود می توانید مانند یك دیرینه شناس به اعماق تاریخ سفر كنید و از سرگذشت زمین باخبر شوید. در این بخش همچنین می توانید از مولاژ فسیل دایناسورهای مختلف كه برای اولین بار در ایران به نمایش درآمده اند، دیدن كنید.

پارك پروفسور بازیما مشهد-QnbdUK0Rq8

شبیه ساز پرواز
در این پارك می توان با دستگاه هایی، حسی شبیه به پرواز و كنترل یكی از وسیله های پروازی را تجربه كرد. این دستگاه تمامی سیستم های كنترل و پرواز هواپیماهای مسافربری بیچ كرفت (یك شركت هواپیمایی) را شبیه سازی كرده است. شما با استفاده از آن می توانید به صورت مجازی به جای راهبر تخصصی پرواز قرار بگیرید و هواپیمای تان را از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به پرواز دربیاورید و به هر نقطه از ایران كه می خواهید پرواز كنید. در این دستگاه شبیه ساز بسیاری از جاذبه های شهر مشهد مانند حرم امام رضا (ع) و ... زیر پای شما به نمایش در می آید. پرواز تنها تجربه ای نیست كه در این شبیه ساز در اختیارتان قرار می گیرد؛ اگر در زمان هدایت هواپیما، به صحبت های راهبر گوش ندهید هواپیمای شما سقوط می كند.


اتاق روبان صورتی
در این اتاق، فضایی به شكل خصوصی به دخترخانمها اختصاص داده شده است تا از طریق بازی و سرگرمی در مورد بدن خود و دوران بلوغ (جسمی و رفتاری) اطلاعات بیشتری كسب كنند و بتوانند جواب سوالات خود در مورد جنس مونث را به دست آورند.


ماشین زمان
دوست دارید بدانید جهان چگونه شكل گرفته است؟ كهكشان راه شیری چطور به شكل امروزی خود درآمده است؟ منظومه شمسی چگونه در كنار هم گرد آمده است؟ ماه و زمین چرا به شكل امروزی خود هستند؟ می توانید به بخش ماشین زمان پارك علمی بازیما بروید و جواب سوال های خود را به دست بیاورید.

پارك پروفسور بازیما مشهد-zP4MqvKSqc
زمین شناسی
این بخش از پارك به شما كمك می كند تا در مورد اینكه جهان چه زمانی و چگونه به وجود آمده، زمین ما چطور شكل گرفته، حیات از كی از روی زمین پدیدار شده است و ... اطلاعات خوبی به دست بیاورید. در كنار اینها می توانید با گردشی در بخش زمین شناسی پارك بازیما به جواب سوالی های زیر نیز برسید:
آب های زیرزمینی، آتش فشان ها و مواد اطراف ما از كجا آمده اند؟
قاره ها چرا در جای فعلی خود قرار دارند؟
مواد تشكیل دهنده سنگ ها چه چیزهایی هستند؟
علاوه بر اینها، متخصص های پارك بازیما می توانند با استفاده از مدل های بزرگ، نحوه تشكیل زمین و منظومه شمسی، آتش فشان ها و ویژگی های لایه های سازنده جو را به شما توضیح دهند.

پارك پروفسور بازیما مشهد-NktEj2YnVW

بدن انسان
بدن انسان مجموعه ای شگفت انگیز از شناخته ها و ناشناخته ها است كه می توان سالیان سال در مورد آن تحقیق كرد و باز اطلاعات جدید به دست آورد. سوال هایی از قبیل اینكه حافظه چطور شكل می گیرد؟ چرا رنگ چشم آدم ها با هم متفاوت است؟ چگونه دردهای مختلف را حس می كنیم؟ كدام قسمت از بدن انسان بیشترین میزان انرژی را مصرف می كند؟ پاسخ برخی از این سوال ها را می توانید در پارك علمی پروفسور بازیما پیدا كنید و از دانشی كه به دست می آورید لذت ببرید.


خدمات پارك
در كنار گشت و گذار علمی در پارك پرفسور بازیما شما می توانید برای برگزاری مراسم های مختلف مانند تولد، جشن های مهدكودك، شوهای علمی آموزشی-تفریحی و ... روی همكاری پارك علمی پروفسور بازیما حساب كنید. ظرفیت این مراسم در حدود دویست نفر است و امكاناتی مانند صوت و افكت های ویژه دارد.


مسیر دسترسی
برای رسیدن به این پارك باید خود را به بلوار خیام شمالی و میدان سپاد مشهد برسانید. از میدان سپاد راهی خیابان بهارستان و میدان بهارستان شوید. مجتمع وصال در دست راست شما قرار دارد.
اگر هم بخواهید با اتوبوس به این پارك بروید می توانید از اتوبوس های خط 22 (پایانه گردشگری-پایانه انقلاب) استفاده كنید.


 جاذبه های اطراف 
در نزدیكی پارك پروفسور علمی بازیما جاذبه های چندانی به چشم نمی خورد و برای دسترسی به دیگر جاذبه های مشهد باید به مركز شهر بازگردید.