ریپورتاژ آگهی
تنگ شمشه

تنگ شمشه

تنگ شمشه از مكان های زیبای طبیعت روستای هلسم در شهرستان چرداول است كه قدمتی چند هزار ساله دارد و كوه چرمین را به دو قسمت تقسیم می كند.
  • 1402/01/17
  • استان : ايلام
  • شهر : چرداول
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : ایلام، چرداول
تلفن : 66059000-021

تنگ شمشه از مكان های زیبای طبیعت روستای هلسم در شهرستان چرداول است كه قدمتی چند هزار ساله دارد و كوه چرمین را به دو قسمت تقسیم می كند. تنگ شمشه محل اتصال آب های دو بخش شیروان و چرداول است. هوای مناسب و چمنزارهای اطراف رودخانه و آب زلال آن در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید كننده ای جذاب و خاطره انگیز است. چشمه به ره زا هم چشمه آب شیرینی است كه در دهانه جنوبی تنگ شمشه واقع شده و زیبایی این تنگ را صد چندان كرده است. وجود این چشمه و رود زیبایی كه از وسط تنگ می گذرد و بناهای تاریخی كه در این منطقه وجود دارد و همچنین وجود پرندگان گوناگون زیبایی بخصوصی به این تنگ داده است كه نظر هر بیننده ای را به خود جلب می كند. در محل برش عرضی كوه لنه كه سبب خروج رودخانه زنگوان از آن به سمت زهكش رودخانه چرداول شده است، به دلیل تأثیرات آب بر سنگهای آهكی بستر خود، شكل ‌های زیبایی به صورت استخر رودخانه ای بوجود آمده كه همراه با آثار قدیمی كه بر دیواره ‌های اطراف تنگ به جای مانده جذابیت قابل توجهی دارد.

 

روستای هلسم كه در محل تقاطع دو رودخانه (چم) چرداول و شمشه واقع شده دارای طبیعتی بكر و زیباست كه با گذشتن جاده قاضی خان- بدره از كنار آن موقعیتی جالب توجه دارد. هلسم به معنی محل رفت و آمد زیاد اسب (سم اسب) است كه نام واقعی آن هله سم می باشد. هله به معنی (كوبیده شده با) و سم به معنی سم اسب است. هلسم دارای بیشترین زمین آبی و دیم شهرستان چرداول است.


سنگ سفید
سنگ سفید شیون نیز در منطقه تفریحی و گردشگری تنگ شمشه قرار دارد و از سنگ‌ های مهمی است كه گذشتگان از آن خاطرات زیادی دارند. در سال‌ های دور ایلامی ‌ها مردگان خود را روی این سنگ شست ‌و شو می ‌دادند و در نهایت آن را تدفین می ‌كردند. مردم در گذشته به این سنگ اعتقاد خاصی داشتند؛ خصوصا به خاطر اینكه در وسط رودخانه قرار داشت و آب این رودخانه از شفافیت بالایی برخوردار بود و مردم مردگان خود را چه در شهر ایلام و چه در روستای هلسم روی این سنگ غسل می‌ دادند. این سنگ الان دیگر مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد و مردم در غسالخانه ‌ها مردگان را شست ‌و شو می‌ دهند.

 

موقعیت جغرافیایی
تنگ شمشه در موقعیت جغرافیایی N 33 40 E 46 41 در جنوب روستای هلاسم واقع است. طول این دره در حدود ۳ كیلومتر است و سرشاخه آن ارتفاعات قلارنگ می باشد. این دره كوه چرمین را به دو قسمت تقسیم كرده و نقطه  اتصال آب های سطحی بخش شیروان و چرداول است.


مسیر دسترسی
دسترسی به این منطقه از طریق مسیر ارتباطی شهرستان ایلام به روستای هلاسم، امكانپذیر است. تنگ شمشه در جنوب روستا و در مسیر زمینهای زراعی روستا واقع است.

 

تنگ شمشه-SPqMVKPI8R

تنگ شمشه-cbkeR7k6Op

تنگ شمشه-eKbJAhJeOZ

تنگ شمشه-qJJhyuIibE

تنگ شمشه-gsLiJWZvQk

تنگ شمشه-sYHUeM7dpe

تنگ شمشه-QvaO9vVGdJ

تنگ شمشه-bz89mI27bb

تنگ شمشه-L2uuE0VRHr

تنگ شمشه-yn5xOx6UFd

تنگ شمشه-qnwfInhQYP

تنگ شمشه-Z8n0S3bSq5

تنگ شمشه-PCEPTcW1Pr

تنگ شمشه-0eYeGeQtdv