ریپورتاژ آگهی
امامزاده علی صالح مهران

امامزاده علی صالح مهران

علی ابن عبیدالله الاعرج ابن حسین الاصغر ابن علی ابن الحسین ابن علی ابن ابی طالب مشهور به علی صالح یا به گویش محلی خاصعلی، مدفون در صالح ‌آباد (ایلام) از توابع شهرستان مهران می‌ باشد.
  • 1402/01/15
  • استان : ايلام
  • شهر : مهران
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : ایلام، مهران
تلفن : 66059000-021

علی ابن عبیدالله الاعرج ابن حسین الاصغر ابن علی ابن الحسین ابن علی ابن ابی طالب مشهور به علی صالح یا به گویش محلی خاصعلی، مدفون در صالح ‌آباد (ایلام) از توابع شهرستان مهران می‌ باشد. علی صالح از معاصران جعفر بن محمد و موسی بن جعفر، امامان ششم و هفتم شیعیان، بوده كه در دوران خلفای عباسی به ایران كوچ نموده و در زمان علی بن موسی الرضا امام هشتم شیعیان در محل صالح آباد كشته شد. آرامگاه علی صالح (خاصعلی ) مهم‌ ترین زیارتگاه مردم استان ایلام است و در منطقه ای بنام هجداندشت (در زبان محلی هژدانه) یا همان صالح اباد واقع شده ‌است. بسیاری از زائران عراقی كه از مرز مهران وارد كشور می شوند بدون شك از این امامزاده زیارت می كنند و شهر صالح آباد به دلیل حضور امامزاده علی صالح (ع) به قطب فرهنگی و معنوی استان تبدیل شده است. طبق سنگ نوشته ‌ای كه در دیوارهای بنای قدیمی امامزاده قرار داشته بنای مذكور در سال ۱۳۰۸ هـ.ق در زمان حكومت ناصرالدین شاه قاجار و به توفیق و اهتمام غلامرضا خان والی زاده، والی لرستان و پشتكوه و به معماری استاد حسین دزفولی تجدید بنا و بازسازی شده و ضریح امامزاده با برخورداری از ۹ شبستان، یك گنبد، دو مناره و بهره گیری از آجرنما، كاشی كاری و مقرنس یكی از آثار برجسته معماری اسلامی در دوران صفوی و ماقبل آن است. لازم به ذكر است كه ساختمان كوچكی در زمان هلاكوخان مغول بر روى مقبره آن قبلا احداث شده بود.

 

امكانات

در جوار این بارگاه مرقد شهدای استان ایلام قرار دارند كه جلوه خاصی به منطقه بخشیده است، در جوار امامزاده دو قطعه باغ و یك پارك برای رفاه حال زائرین احداث گردیده است. این امامزاده دارای امكانات رفاهی خوبی از قبیل زائرسرا، پارك، سرویس بهداشتی، مغازه، آب، برق، تلفن و غیره جهت رفاه حال زائرین می ‌باشد

امامزاده علی صالح مهران-g1frweltb1

امامزاده علی صالح مهران-NCxGzdyypP

امامزاده علی صالح مهران-ybFYKMWico

امامزاده علی صالح مهران-knTlVXmDYU

امامزاده علی صالح مهران-QAV1P29LCN

امامزاده علی صالح مهران-1CGOZRvPqg

امامزاده علی صالح مهران-78dUGNQLXN

امامزاده علی صالح مهران-0i6caT8rah

امامزاده علی صالح مهران-5a6XPxhMOa

امامزاده علی صالح مهران-Zb4F9VIuI4

امامزاده علی صالح مهران-hzuf0F8edb

امامزاده علی صالح مهران-n9SeyinjHN

امامزاده علی صالح مهران-iiByZLnlF5

امامزاده علی صالح مهران-f00WJf6CAs

امامزاده علی صالح مهران-wtKXKefaU2

امامزاده علی صالح مهران-bCcuMbDQ0P

امامزاده علی صالح مهران-60RKNW0psb