ریپورتاژ آگهی
آبگرم سرگرو دهلران

آبگرم سرگرو دهلران

در شمال شهرستان دهلران چشمه‌ های آبگرمی وجود دارد كه در زبان محلی به نام «سرگرو» شناخته می ‌شوند كه از سال ‌ها پیش این چشمه ‌ها مورد استفاده درمانی مردم قرار گرفته‌ اند.
  • 1402/01/10
  • استان : ايلام
  • شهر : دهلران
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : ایلام، دهلران
تلفن : 66059000-021

در شمال شهرستان دهلران چشمه‌ های آبگرمی وجود دارد كه در زبان محلی به نام «سرگرو» شناخته می ‌شوند كه از سال ‌ها پیش این چشمه ‌ها مورد استفاده درمانی مردم قرار گرفته‌ اند. این چشمه‌ های آبگرم با خواص درمانی و گوگردی در چهار كیلومتری شمال شرقی دهلران در منطقه ‌ای كه مجتمع آثار طبیعی و ملی دهلران نامیده می ‌شود قرار دارند. این چشمه‌ های طبیعی آب گرم گوگردی كم نظیر بعنوان پدیده طبیعی دیگری در محدوده آثار طبیعی ملی دهلران و در فاصله حدود ۷۰۰ متری چشمه قیر بر ارزش این منطقه افزوده است. از آب چشمه‌ ها جهت استحمام برای دفع بیماری‌ ها استفاده می ‌گردد و در بخش های پائین دست از این آب برای آبیاری اراضی كشاورزی نیز استفاده می ‌شود. چشمه ‌های آب گرم در دو مسیل بر سطح زمین جاری می‌ شوند كه شامل مسیل سرگرو و مسیل بلور می ‌باشند كه حدود ۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند.


خواص درمانی
مردم این منطقه برای درمان بیماری ‌هایی چون دمل ‌ها، زخم ‌های بدن، شكستگی استخوان و بر طرف كردن برخی بیماری ‌های پوستی و كوفتگی ماهیچه ‌های بدن و گرفتگی از آن استفاده می ‌كنند.


ویژگیهای چشمه های سرگرو
چشمه آبگرم سرگرو یكی از منابع آب زیرزمینی حایز اهمیت در شمال غرب شهرستان دهلران است كه دارای آنومالی هایی در خصوصیات كمی و هیدروشیمایی نظیر دمای بالای ۴۱ درجه و بوی تند گوگرد می باشد. آب این چشمه ‌ها دارای دمائی برابر ۵۰ تا ۵۵ درجه سانتیگراد است كه پس از جمع شدن با دبی حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه در سطح زمین جاری می‌ گردد و در نهایت رودخانه سَرگَرو را تشكیل می ‌دهند. آب این چشمه ‌ها از نوع فسیلی هستند كه به علت وجود گوگرد بوی تند آنها محدوده وسیعی را كه شامل دهلران نیز می ‌گردد، در بر می ‌گیرد. از نكاتی كه در مورد این چشمه ‌ها می ‌توان متذكر شد تغییر رنگ دادن متعدد آن در طول روز است كه هنوز بررسی علمی و فراگیری درباره این تغییر رنگ انجام نشده اما در منطقه افرادی كه دارای ماهیتی متزلزل می ‌باشند به آب «سرگرو» تشبیه می ‌شوند كه هر ساعت رنگ عوض می ‌كند.


امكانات
چشمه ‌های بهداشتی آب گرم و استخرهای لجن درمانی موجود در این تاسیسات با دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد توانسته در سالیان اخیر گردشگران زیادی را به خود جذب كند. چشمه‌ های آبگرم با خاصیت درمانی در سال ۹۲ پس از اخذ مجوزهای لازم به بخش خصوصی واگذار شده است. تاكنون اقداماتی مانند ساماندهی استخرها به تفكیك جنسیت، فضای سبز، كاشت درخت و گل، سرویس بهداشتی، ساخت آبشار مصنوعی در این مجموعه صورت گرفته است.

آبگرم سرگرو دهلران-TdTRTKBfzA

 

آبگرم سرگرو دهلران-zPgjODEVTZ

آبگرم سرگرو دهلران-gtcPaLtXKo