ریپورتاژ آگهی
بقعه حاجی حاضر ایوان

بقعه حاجی حاضر ایوان

بقعه حاج حاضر در كنار جاده اصلی ایلام- كرمانشاه و در ۵۵ كیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته، در جوار این بقعه مزار شهداء شهرستان ایوان قرار دارد
  • 1402/01/08
  • استان : ايلام
  • شهر : ايوان
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : ایلام، ایوان ، بخش زرنه، دهستان كلان، روستای حاجی حاضر در مسیر جادة ایوان به اسلام آباد واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

بقعه حاج حاضر در كنار جاده اصلی ایلام- كرمانشاه و در ۵۵ كیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته، در جوار این بقعه مزار شهداء شهرستان ایوان قرار دارد. بقعه دارای بنایی قدیمی بوده كه توسط شخصی به نام «نورمحمد» از طایفه خالدی كلهر گیلان غرب و با كمك مالی حسین قلی خان ابوقداره والی پشتكوه ساخته شده بود. ساختمان قدیمی بقعه شامل یك اتاق با سقف گنبدی بوده كه در طی سالیان گذشته چندین بار مرمت و بازسازی شده است. به گفته خادم بقعه، ساختمان جدید در سال ۱۳۷۵ احداث شد كه با شكل ساده و گنبدی و ضریح آهنی می ‌باشد. بقعه دارای امكاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب، برق، سرویس بهداشتی و غیره جهت رفاه حال زائران می‌ باشد. محوطه بقعه ‌حاجی حاضر در حدود سه هكتار است كه قبرستان روستاهای اطراف در داخل محوطه قرار دارد، محوطه با دیوار و میله‌ های آهنی حصاركشی شده است و فضاهای داخلی محوطه توسط كمك مالی روستاهای اطراف و سازمان حج و اوقاف درخت كاری و نماسازی گردیده است.

گفته شده كه او برادر امام رضا (علیه السلام) و فرزند امام موسی كاظم (علیه السلام) می باشد. عده ای دیگر می گویند وی از خادمین امام رضا (علیه السلام) بوده و به علت انجام وظیفه سریع و درست و حضور به موقع در خدمت امام، لقب حاجی حاضر گرفته و نام اصلی وی سید محمد می باشد. روایت دیگر آنكه حاجی حاضراز زمان های خیلی دور به همراه امامزاده سید عبدالله (علیه السلام) به این منطقه آمده اند و در اینجا فوت نموده است.


موقعیت مكانی
این بقعه در شهرستان ایوان، بخش زرنه، دهستان كلان، روستای حاجی حاضر در مسیر جادة ایوان به اسلام آباد واقع شده است.

 

بقعه حاجی حاضر ایوان-Igfdjyb4wn

بقعه حاجی حاضر ایوان-aPNuIeyEGJ

بقعه حاجی حاضر ایوان-bbaf2KIVc6

بقعه حاجی حاضر ایوان-SAeU1lO0WV

بقعه حاجی حاضر ایوان-DJemHv9fbd

بقعه حاجی حاضر ایوان-ZVdSm5MvVS

بقعه حاجی حاضر ایوان-j4HAL1gb7M