ریپورتاژ آگهی
امامزاده سلیمان البرز

امامزاده سلیمان البرز

بقعه شاهزاده سلیمان در پنج كیلومتری شرق اشتهارد قرار دارد و از دو ساختمان بزرگ دو طبقه تشكیل شده است.
  • 1402/01/01
  • استان : البرز
  • شهر : اشتهارد
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : البرز، اشتهارد بقعة این امامزاده در پنج كیلومترى شرق شهر اشتهارد، بعد از روستاى پلنگ آباد در سمت راست جادّه كرج ـ اشتهارد قرار گرفته، و به امامزاده «شاه سلیمان» مشهور است.
تلفن : 66059000-021

بقعه شاهزاده سلیمان در پنج كیلومتری شرق اشتهارد قرار دارد و از دو ساختمان بزرگ دو طبقه تشكیل شده است. بنای بقعه آجری و دارای گنبد شكیل و عظیم است. با توجه به شیوه و سبك معماری ساختمان و طرح گنبد می توان قدمت آن را به قرون ۷ و ۹ هجری قمری نسبت داد. محوطه زیر گنبد و شبستان آن نزدیك به ۱۲ متر مساحت دارد ولی مقرنس كاری آن ساده و در نوع خود زیبایی خاصی به بنا داده و معرف تزئین آجری قرن هفت هجری است. داخل بقعه فاقد هرگونه تزیینى است. نماى خارجى بنا نیز تزیین خاصّى ندارد. بر روى بنا، گنبدى آجرى خوش ‏نمایى با گردنى استوانه‏ اى ساخته شده است. احتمالا این بنا در دوره صفوى بازسازی شده است.

بنای ساختمان بقعه متبركه از دو قسمت اصلی تشكیل شده، سردرب رواق و خود بقعه امامزاده. سر درب بنای بقعه امامزاده كه همزمان بنای رواق است در جهت شمال قرار دارد و عبارت از یك ایوان با قوس بزرگ هفت و پنج آجری در وسط و گوشوار دو طبقه ای در دو جانب آن است. رواق به صورت تالار مستطیل شكل در پشت ایوان قرار دارد كه در دو طرف آن، غرفه هایی برای استراحت زائران ساخته شده است. روی قبر این امامزاده ضریح بزرگی با طرح سابق ضریح امام هشتم (علیه السلام) قرار دارد. برخی او را پسر عموی امامزاده محمد كرج می دانند. امامزاده شاه سلیمان به برادر امام رضا (علیه السلام) مشهور است.


موقعیت مكانی
بقعة این امامزاده در پنج كیلومترى شرق شهر اشتهارد، بعد از روستاى پلنگ آباد در سمت راست جادّه كرج ـ اشتهارد قرار گرفته، و به امامزاده «شاه سلیمان» مشهور است.

 

امامزاده سلیمان البرز-ni0udscHmi

امامزاده سلیمان البرز-oGwqxO6iKY