ریپورتاژ آگهی
سرای عامری ها

سرای عامری ها

مجموعه خانه های تاریخی عامری ها یكی از قدیمی ترین خانه های تاریخی كاشان است
  • 1401/12/27
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان، كاشان، خیابان علوی
تلفن : 66059000-021

مجموعه خانه های تاریخی عامری ها یكی از قدیمی ترین خانه های تاریخی كاشان است. قدمت این مجموعه به دوران زندیه مربوط می شود، لیكن وضعیت فعلی آن مربوط به دوره ی قاجار (اواسط قرن 13 هجری) است كه به وسیله ی سهام السلطنه ی عامری بازسازی و توسعه یافته است.
این مجموعه مشتمل بر هفت حیاط می باشد كه چهار حیاط آن به صورت بیرونی، اندرونی، مهمان خانه، خیاط خدمه و سواران نظامی مورد استفاده و در سه حیاط دیگر بستگان نزدیك سهام السلطنه سكونت داشتند.
طرح، معماری، شكوه و تزئینات جالب این مجموعه و ایوان ها و حوض خانه ها وزیرزمین ها و حیاط های گودال باغچه ی این مجموعه، آن را در ردیف یكی از دیدنی ترین بناها قرار داده است
مجموعه مذكور دارای حمام اختصاصی زنانه و مردانه می باشد. مهمترین بخش خانه عامری ها شامل دو بخش اندرونی و بیرونی همراه با حوضخانه، ایوان‌ های رفیع و شاهنشین ‌های ۷ دری و تعداد زیادی اتاق ‌های ۳ دری است كه گرداگرد حیاط با آهنگی موزون و به صورت قرینه استقرار یافته ‌اند. تمامی بدنه خارجی حیاط‌ ها و برخی از بدنه ‌ها و پوشش‌ های داخلی با انواع تزیینات زیبا و هنرمندانه ایرانی همچون گچبری، یزدی و رسمی بندی، مقرنس، نقاشی روی گچ، درودگری، منبت كاری، گره چینی و برخی از هنرهای تزیینی دیگر پوشیده شده است.

بازسازی و مرمت این خانه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و با ادامه روند بازسازی، این بنا در طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی كشور قرار گرفت تا به‌عنوان اقامتگاه گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با واگذاری خانه عامری‌ها به بخش خصوصی مرمت این بنا در فاز اول تكمیل، و در بهار ۹۳ خانه عامری‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه - هتل سنتی ایران فعالیت خود را آغاز كرد. مرمت فاز دوم خانه - هتل عامری‌ها نیز در دست اجراست.
این خانه تاریخی به عنوان یك مجموعه اقامتی بی نظیر در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۳ افتتاح گردیده است. سرای عامریها دارای هفت حیاط بزرگ است كه دو یا سه تای آنها برای بازدید عموم باز بوده و بقیه جزو مهمانسرا هستند.

سرای عامری ها-QM1TYSHbs8

سرای عامری ها-Zw2TbSQmCF

سرای عامری ها-gaZMBsuk5a

سرای عامری ها-DNz5SZawMq

سرای عامری ها-EO8jxs8aY6

سرای عامری ها-EEsg1cH8VX

سرای عامری ها-AEVvxWHXnh

سرای عامری ها-9H9e6yO9fK

سرای عامری ها-UlHxNRFxf0

سرای عامری ها-N4C9Hl6sSb

سرای عامری ها-6PdyTHDwvJ

سرای عامری ها-RQ5mlfRa54

سرای عامری ها-8YkZdjvvjI

سرای عامری ها-XXanIPfIeL

سرای عامری ها-EeWvnue0ZV

سرای عامری ها-OC6pe8siIV