ریپورتاژ آگهی
عمارت طاهری بوشهر

عمارت طاهری بوشهر

یكی از بافت‌ های بسیار قدیمی و تاریخی بوشهر، محله‌ بهبهانی است و نامش از تجار، بازرگانان و علمایی گرفته شده كه در قرن ۱۲ و ۱۳ هجری قمری از بهبهان مهاجرت كرده و در بوشهر ساكن شده ‌اند
  • 1401/12/21
  • استان : بوشهر
  • شهر : بوشهر
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : بوشهر ,این عمارت در بلوار خلیج فارس و بین نسیم ۲۰ و نسیم ۲۱ واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

عمارت طاهری بوشهر-6ABVkiVbAD

عمارت طاهری بوشهر-a9hC9hZAii

یكی از بافت‌ های بسیار قدیمی و تاریخی بوشهر، محله‌ بهبهانی است و نامش از تجار، بازرگانان و علمایی گرفته شده كه در قرن ۱۲ و ۱۳ هجری قمری از بهبهان مهاجرت كرده و در بوشهر ساكن شده ‌اند. این بافت آثار تاریخی چشم‌ نوازی دارد كه بنای تاریخی بلدیه یا عمارت طاهری از آن جمله است. قدمت عمارت طاهری را به دوران قاجار نسبت می‌ دهند. این مكان كه برای شهرداری بوشهر مورد استفاده قرار گرفت به عمارت بلدیه شهرت پیدا كرد؛ بعدها توسط شخصی به نام طاهری خریداری شد و از آن زمان به عمارت طاهری مشهور گردید.


ویژگیهای معماری
عمارت طاهری با مساحت ۱۰۳۰ متر دارای همكف و طبقه فوقانی است و شامل ۱۰ اتاق در هر طبقه می ‌باشد. معماری این بنا به سبك بیت میلانی است. این نوع از سبك معماری را در خانه‌ های بوشهر و شهرهای مهم سواحل شمال خلیج فارس و نیز شمال سوریه می ‌توان مشاهده نمود. در جلوی بعضی از این خانه‌ ها راهروی ستون ‌داری وجود دارد كه از یك طرف به درِ اتاق‌ ها و از طرف دیگر به فضای چشم‌ نواز حیاط مرتبط می ‌شود. در این سبك، سطح بام خانه ‌ها مسطح است و در حاشیه‌ آنها دیوارهای كوتاه مشبكی شكل نیز به چشم می ‌خورد. معماری اتاق‌ ها عموما به شكل پنج ‌دری است و راهرویی در میان آنها وجود دارد. همچنین در و پنجره‌ های اتاق‌ ها به صورت دو‌لنگه ساخته شده ‌اند. باید گفته شود كه در بالای تمامی درها هلالی وجود دارد كه با شیشه‌ های رنگی تزئین شده‌ اند و این امر باعث منحصر به‌ فرد شدن و زیبایی عمارت شده است. تمامی عمارت از مهم ‌ترین و اساسی ‌ترین مصالح شهر بوشهر یعنی سنگ‌ های مرجانی (آهكی) كه از رسوبات دریایی فراهم شده و در میان لایه ‌های آنها آثاری از گیاهان، جانوران و... به فراوانی مشاهده می ‌شود، با ملات گچ ساخته شده است. سنگ ‌های مرجانی با توجه به ساختار طبیعی ‌شان در محیط‌ های مرطوب كاركرد خوبی دارند. در و پنجره‌ ها از جنس چوب ساج (سای) دریایی و پوشش سقف از جنس چوب صندل (چندل) می ‌باشد. این بنای دو طبقه با ده اتاق در هر طبقه، دارای یك حیاط مركزی است كه اتاق‎ ها دور تا دور حیاط قرار دارند. در طبقه دوم بالكنی چوبی است با چشم‌انداز زیبا از آبیِ دریا كه چشم هر بیننده‌ ای را مسحور می ‎كند. این ساختمان دارای اتاق بزرگی است كه احتمال می‎ دهند شاه نشین یا محل پذیرایی مهمانان بوده است. ستون‎ های جلوی ساختمان از جنس چوب ساج است و برای جلوگیری از رطوبت دریا، اطراف ستون با الیاف درخت نارگیل پوشانده شده است و روی آن را با تزئینات گچی اندود كرده ‌اند.


موزه
در حال حاضر این عمارت در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر قرار دارد و موزه‌ مردم شناسی در آن دایر شده است. این موزه در دو طبقه توسعه پیدا كرده كه شامل ده اتاق است. هر قسمت، محل نمایش بخشی از شیوه‌ زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ مردم استان بوشهر است. در حیاط، مجموعه‌ وسایل كشاورزی، ماكت ‌هایی از لنج ‌ها و شناورهای دریایی به چشم می خورد؛ در طبقه‌ نخست نقشه‌ های هوایی، ماكت بافت‌ های قدیمی بوشهر، وسایل مربوط به روش تامین آب در گذشته در اتاق آب، لوازم منزل از دوره‌  قاجار و وسایل پخت و پز در آشپزخانه، نحوه‌ برگزاری مراسم عروسی (حنابندان) را مشاهده می‌ نماییم. در طبقه‌ دوم، چند نمونه از مشاغلی كه در بازار بوشهر وجود داشته است، مانند آهنگری، خیاطی، فروش صنایع دستی و... به چشم می ‌خورد. همچنین نمونه‌ چینش یك خانه‌ اصیل بوشهری و ابزارهای موسیقی سنتی مخصوص جنوب كشور به نمایش عموم گذاشته شده است. در آخر می ‌توان به صنایع دریایی و آبزیان این منطقه كه در بالكن و راهروی طبقه‌ دوم به نمایش گذاشته شده اشاره نمود.