ریپورتاژ آگهی
روستای چغیورت فریدون شهر

روستای چغیورت فریدون شهر

روستای چقیورت در فاصله تقریبی ده كیلومتری از مركز شهرستان و در سمت غرب فریدون ‌شهر اصفهان قرار دارد.
  • 1401/12/12
  • استان : اصفهان
  • شهر : فريدونشهر
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : اصفهان، فریدون شهر
تلفن : 66059000-021

روستای چقیورت در فاصله تقریبی ده كیلومتری از مركز شهرستان و در سمت غرب فریدون ‌شهر اصفهان قرار دارد. بنابر اسناد تاریخی منطقه چغیورت تفرجگاه تابستانی ظل السطان قاجار بوده است. قابلیتهای بالای این منطقه از قبیل وجود دشتهای سرسبز به ویژه در فصل تابستان و بهار، چشمه های جوشان، كوههای پر برف، انواع گیاهان دارویی مورد توجه گردشگران است. سپیدی برف بر روی كوهساران، كوچه های برفی، قندیل های یخی، تابش آفتاب كم رمق زمستانی، جاذبه ای خاص در روستای چغیورت فریدونشهر در زمستان خلق می كند. در حال حاضر این روستا یكی از مهمترین مراكز شهرستان فریدون شهر در توسعه بومگردی بوده و اقامتگاههای بومگردی آن پذیرای مسافران است.


پیشینه تاریخی
بنیادگذاران فریدون ‌شهر، از اسرای گرجی ‌تبار زمان شاه عباس اول صفوی هستند كه توسط خود او از گرجستان به ایران تبعید شدند و به دستور او عده‌ ای از جنگاوران آ‌نها جهت حفظ منطقهٔ فریدن و همچنین پایتخت (اصفهان) از حملات اقوام لر و كرد در فریدن ساكن شدند. پس از حمله كریم خان زند به گرجی ‌های فریدون ‌شهر، بخشی از ساكنان آن به روستاهای «سیبك»، «چغیورت» و «نهضت ‌آباد» كوچ كردند. هنگام ورود گرجی ‌ها به این روستا ترك‌ ها در آن سكونت داشتند، وجود اسامی متعدد تركی همچون اصلان داغ، سخ بولاق، قراداش، قراگل، آغلی دره، قوروچای، قوروشا و بولاغ و… دلیل این مدعاست. نام این روستا نیز میراثی از ترك‌ های ساكن این روستا است. جمعیت این روستا تا ۳۰ سال پیش صد درصد گرجی بوده اما از حدود ۴۰ سال پیش با مهاجرت بختیاری‌ ها از منطقه پیشكوه موگویی به این روستا اكنون بختیاری‌ ها حدود نیمی از ساكنان این روستا را تشكیل می ‌دهند.


طبیعت و ساختار روستا
از مهمترین عواملی كه باعث ایجاد روستا و سكونت در آن شده ‌است وجود جانداران مختلف در این منطقه است. اهالی این ده، از دیرباز علاقه زیادی به شكار داشته ‌اند. از عامل ‌های دیگر وجود چشمه‌ های پرآب و فراوان در محل قرارگیری روستا و نزدیك بودن به كوه ‌های مرتفع است كه ارتفاع آ‌نها در شمال و غرب از ۱۲ هزار فوت بیشتر است و این ده در دامنه كوه‌ های شمالی گسترش یافته، در جنوب این ده با خانه‌ های قدیمی و با سنگ و گل ساخته شده و بیشتر قسمت ‌های خانه‌ ها از جمله حمام ده در دل زمین ساخته شده و بیشتر كوتاه و ارتفاع آنها از سه متر بیشتر نیست؛ ولی در سمت شمال و شرق ده به ساختمان ‌های نوساز برمی ‌خوریم كه تا اندازه‌ ای دارای فضای باز و بیشتری هستند. در نزدیكی چقیورت معادن زیادی وجود دارد از جمله معدن سنگ باریت كه در كوه هشتاد در سه كیلومتری روستا قرار دارد و بهره‌ برداری می ‌گردد. در كوه هشتاد غار معروفی است به نام غار پیرهشتاد كه غار آهكی می‌ باشد. غیر از غار پیرهشتاد غارهای دیگری در چقیورت وجود دارد كه از همه نزدیك‌ تر غار اصلان داغلی است. چشمه سراب روستای چغیورت كه از كوه‌ های شمالی روستا فوران می‌ كند  پس از گذر از مسافت ۱ كیلومتری به روستا رسیده و علاوه بر پرآب شدن روستا به زمین‌ های كشاورزی جانی دوباره می بخشد.


اقتصاد
اكثر جمعیت این ده به شغل كشاورزی توأم با دامداری مشغول هستند و مهم ‌ترین محصول این آنرا فراورده‌ های دامی و غلات تشكیل می ‌دهند.


فرهنگ و زبان
مردم چقیورت شامل گرجی ‌ها و بختیاری ‌ها می ‌باشند. گرجیان (به‌ طور كلی گرجیان فریدن) به دلیل همزیستی با اقوام دیگر (ارمنی، ترك، لر) به تدریج و طی سالیان دراز، از فرهنگ گرجی دور شده‌ اند و دارای پوشش محلی یا آداب و رسوم خاصی نیستند. گرجی ‌های چقیورت نیز تماماً به گویش فریدنی، زبان گرجی صحبت می‌ كنند كه حاصل نسخ زبانی است كه چهارصد سال پیش بدان تكلم می ‌شده و با زبان گرجی معاصر (زبان رسمی جمهوری گرجستان) متفاوت است.


صنایع دستی
در زمینه كارهای دستی و صنایع خانگی كه به‌ طور كلی توسط زنان انجام و تهیه می‌ گردد، تهیه قالی و قالیچه و جاجیم و كیسه بافی و انواع و اقسام لباس ‌های پشمی است. قالی و قالیچه‌ های صد در صد پشم نیز در این روستا بافته می ‌شود كه از لحاظ دوام بسیار جالب توجه می ‌باشد.

 

روستای چغیورت فریدون شهر-mhHnVYGK8S

روستای چغیورت فریدون شهر-MJjosWK1nx

روستای چغیورت فریدون شهر-RL7R4YEBby

روستای چغیورت فریدون شهر-enay2i2H4G