ریپورتاژ آگهی
بازار شهرضا

بازار شهرضا

بازار بزرگ تاریخی شهرضا، كه چهار سوق با گنبد آجری بر فراز آن، در مركز بازار قرار گرفته از بازارهای قدیمی كشور و متعلق به دوره سلجوقیان است
  • 1401/12/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : شهرضا
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : اصفهان، شهرضا
تلفن : 66059000-021

بازار بزرگ تاریخی شهرضا، كه چهار سوق با گنبد آجری بر فراز آن، در مركز بازار قرار گرفته از بازارهای قدیمی كشور و متعلق به دوره سلجوقیان است كه دارای كاروانسراها و اماكن قدیمی است و به شكل زیبایی در دل بافت قدیمی شهر طی قرون گذشته گسترش یافته است. وجود بازار بزرگ و قدیمی در مركز شهر و در بخش ‌های بازارآقا سید علی، نخود بریزها، كفاش‌ ها، حاج ربیع و بازار مسگرها با معماری بومی و اصیل نشان از توانمندی هنرمندان بزرگ معمار این شهر است. نوع ساخت و معماری بازار برگرفته از شیوه معماری دوره سلجوقیان با طاق‌ های وسیع و بلند است كه وجود حجره‌ های قدیمی و كاروانسراها و تیمچه‌ ها بر شكوه و زیبایی این مكان تاریخی افزوده است. در دوره صفویه این بازار به علت اینكه شهر شهرضا بر سر راه عراق و فارس قرار داشته و مركز داد و ستد با ایلات قشقایی و بختیاری و تا حد زیادی با ساكنان مناطق دور مثل یاسوج و آباده بوده، یك مركز تجاری پررونق به حساب می ‌آمد. متأسفانه در دهه ‌های گذشته به دلایل گوناگون از توسعه و رونق بازار كاسته شده و نه دیگر از تجار سابق خبری هست و نه حتی از صاحبان حرف مشاغل ارزشمند همچون، مسگران، آهنگران، خورجین بافان، چادر بافان، نمد مالان و خراط ها اشتغال به حرفه خود دارند.

 

كاروانسراها
در بازار سرپوشیده شهرضا كاروانسراهای متعددی نیز وجود دارد كه از این میان می ‌توان به كاروانسراهای نصرالله، كربلائی عظیم، جعفرخان، شاهمنصوری، حاج سید اسماعیل و كاروانسرای چهارسوق اشاره كرد كه به علت بی توجهی بعضی از این كاروانسراها به مخروبه تبدیل شده است‌. اگرچه سنگ نوشته ای در مورد تاریخچه بازار شهرضا در دست نیست، اما به دلیل اینكه بازار پیرامون مسجد جامع بنا شده، تاریخچه احداث بازار به همان دوره بنای مسجد جامع كه مربوط به زمان سلجوقیان است نسبت داده می شود. از كاروانسرهایی كه تاكنون باقی مانده و مورد تخریب و تغییر كاربری داده نشده عبارتند از كاروانسرای جعفر خان، كه بعد به نام كاروانسرای متقی تغییر نام داده و كاروانسرای چهار سوق، كه درزمان قاجاریه همزمان با خود چهارسوق به سبك بازار اصفهان احداث شده است. همچنین كاروانسرای شاهمنصوری، كه كاروانسرایی كوچك نسبت به كاروانسرهای بالا بوده و كاروانسرای قیام و كاروانسرای بازار سرباز از دیگر كاروانسراهای موجود این بازار است.


رسته ها
بازار شهرضا از رسته ‌های متعدد تشكیل شده است. بارازچه ماست فروشان یكی از این رسته ‌ها است كه در این بازار كسبه به فروش محصولات لبنی مخصوصا ماست مشغول هستند. این بازارچه در زمان قاجاریه به سبك بازار اصفهان ساخته شده كه در آن سه درب تعبیه شده است، این بازار دارای حجره هایی زیبا و سقفی بلند است. بازارچه نخودچی بریزها مختص شهر شهرضا است و در هیچ یك از شهرهای ایران نمونه ‌ای از چنین بازاری را نمی توان یافت، دراین بازارچه كسبه مشغول بو دادن نخودچی و هسته شور هستند كه الان نیز در بازار انواع آجیل را بو می ‌دهند. بازارچه توانا كه نسبت به بقیه قدمت كمتری دارد و به دوران پهلوی اول بر می گردد و انواع كسبه در آن مشغول به كار هستند.


سقاخانه‌ ها
از دیگر بناهایی كه درطول مجموعه بازار قابل توجه است، وجود سقاخانه هایی است كه در طول بازار برای تأمین آب رهگذاران تشنه كام در فصول مختلف بنا شده و بانیان سقاخانه ها برای این بناها موقوفات متعددی را قرارداده اند.

 

بازار شهرضا-JH6iUJgCiS

بازار شهرضا-Wd6e0KPskj

بازار شهرضا-RjJk3kmnZ7

بازار شهرضا-KLYadBFa8L

بازار شهرضا-5cgIAG9dvR