ریپورتاژ آگهی
امامزاده شاه رضا اصفهان

امامزاده شاه رضا اصفهان

مقبره امامزاده شاه رضا مربوط به دوره صفوی است. جعفر بن موسی كاظم (شاهرضا) به اعتقاد اكثریت مردم از فرزندان امام موسی بن جعفر و از برادران امام رضا است.
  • 1401/12/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : شهرضا
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : اصفهان، شهرضا
تلفن : 66059000-021

مقبره امامزاده شاه رضا مربوط به دوره صفوی است. جعفر بن موسی كاظم (شاهرضا) به اعتقاد اكثریت مردم از فرزندان امام موسی بن جعفر و از برادران امام رضا است. بنا بر آنچه از اسناد در دست است قول صحیح ‌تر این است كه شاهرضا از فرزندان بلافصل امام موسی كاظم بود و در دامنه كوهی كه امروز در جوار حرم است شهید شده و سرش از تن جدا شد كه در طوقچه اصفهان دفن شده است. حاج محمد ابراهیم همت هم كه در عملیات خیبر شهید شد در این مكان دفن شده است. مردم شهرضا لحظه‌ های تحویل سال را در جوار امامزاده شاهرضا به انتظار می ‌نشینند تا سال نو را در این مكان آغاز كنند.

این امامزاده دارای سه صحن جنوبی، شمالی و مركزی و صحن علمای حرم است كه در صحن شمالی حرم كه چهارصد متر مساحت دارد كتابخانه و موزه قرار دارد و در آن كتب و آثار قدیمی و تاریخی در معرض بازدید كنندگان و زائران قرار گرفته است. علاوه بر نسخ و كتب خطی و چاپی قدیمی، دو درب صحن قدیم امامزاده یكی به تاریخ ساخت ۱۳۰۹ و دیگری به تاریخ ساخت ۱۱۵، بصورت معرق ‌كاری شده و بسیار زیبا كه اهدایی نوه ناصرالدین (اكبر میرزا) رصام الدوله و وقف اوست، نگهداری می‌ شود.

در ضلع جنوبی حرم تعداد ۸ باب و در ضلع غربی ۱۲ باب زائرسرا برای رفاه حال زائران ساخته شده است. مساحت زیربنای حرم به علاوه ۴ رواق آن حدود ۵۴۰ متر است، گنبد دوپوش و كاشی ‌كاری شده فیروزه ‌ای رنگ حرم از كف ۲۴ متر ارتفاع دارد و دو گلدسته درطرفین گنبد حرم به ارتفاع گنبد و ۲۴ متر قرار داشته و زیبایی و چشم انداز حرم را دو چندان نموده است. ضریح زیبای حرم با تركیبی از معرق چوب و فلز به ابعاد ۴×۳ روی سنگ مزار داخل حرم قرار دارد. تزئینات داخل حرم شامل آینه ‌كاری و گچبری زیبای دیوارهای آن است كه تا سقف ادامه دارد. آینه كاری داخل حرم مربوط به دوران قاجار است و بانی تزئینات داخلی حرم «بانوی عظمی» دختر ناصرالدین شاه قاجار است و دو در خاتم‌ كاری نفیس در ورودی رواق‌ ها نصب شده كه به دستور قهرمان میرزا صارم ‌الدوله ساخته شده است و هر دو در موزه آستانه مقدسه در معرض دید عموم قرار دارد. در گذشته بازار سنتی نیز منتهی به حرم وجود داشته، امروز بازار سنتی تخریب و بازار دیگری به جای آن ساخته ‌اند كه هیچ شباهتی به بازار سابق ندارد. بقعه حضرت شاهرضا (ع) چون بر سر راه اصفهان به شیراز واقع است، در گذشته مسیری پر تردد برای تاجران، نظامیان و سیاحان بود، در پی سیاست گسترش راهها و امنیت تجارت، شاه عباس اول صفوی اقدام به ساخت كاروانسراهایی در كنار جاده ‌ها كرد و در این بین یك كاروانسرای شاه عباسی نصیب شاهرضا شد كه در قسمت شمالی حرم واقع شده است. كاروانسرا توسط ملك التجار اصفهانی خریداری شده و امروز به كاروانسرای ملك مشهور است اما كاروانسرا در حال حاضر به صورت هتلی مجلل درآمده و پذیرای مسافران است.


امكانات
امامزاده شاهرضا دارای ۲۰ اتاق و ۸ سوئیت است. كتابخانه با عرضه محصولات فرهنگی و كتاب، پریایی نماز جماعت سر وقت، اتاق پرسش و پاسخ ‌های مذهبی توسط كارشناسان مذهبی و برپایی خیمه معرفت از برنامه‌ های فرهنگی در ایام نوروز در امامزاده شاهرضا (ع) است. داخل پارك و داخل امامزاده امكان برپایی چادر وجود دارد اما با سر و صدای ماشین و موتور امكان خواب مشكل است.

 

امامزاده شاه رضا اصفهان-n4LiVUPSvA

امامزاده شاه رضا اصفهان-0tHMsjuphn

امامزاده شاه رضا اصفهان-2CcoB2hJ99

امامزاده شاه رضا اصفهان-uGebrQuoDh

امامزاده شاه رضا اصفهان-hK7UNhcuBg