ریپورتاژ آگهی
چشمه ناز ونك سمیرم

چشمه ناز ونك سمیرم

استان زیبای اصفهان، نه تنها مهد آثار باستانی و جاذبه ‌های تاریخی است بلكه مانند دیگر نقاط ایران، سرشار از جاذبه‌ های طبیعی نیز می ‌باشد
  • 1401/12/06
  • استان : اصفهان
  • شهر : سميرم
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : اصفهان، سمیرم، ونك
تلفن : 66059000-021

استان زیبای اصفهان، نه تنها مهد آثار باستانی و جاذبه ‌های تاریخی است بلكه مانند دیگر نقاط ایران، سرشار از جاذبه‌ های طبیعی نیز می ‌باشد. یكی از زیباترین مناطق موجود در استان اصفهان و رشته كوههای زاگرس چشمه ناز واقع در محدوده‌ ونك یكی از مناطق سردسیری استان اصفهان در نزدیكی شهر سِمیرُم است. این مكان از تفرجگاههای اصلی مردم شهرستان سمیرم و شهر ونك به شمار می ‌رود. این چشمه و طبیعت زیبای آن مردم اصفهان و دیگر مناطق كشور را به این منطقه می كشاند. چشمه ناز ونك كه یكی از پرآب ‌ترین چشمه‌ های استان اصفهان محسوب می شود در واقع از چند چشمه تشكیل شده و رودی پدید آورده كه به سمت دشت ارمند پیش می رود تا در آنجا به كارون ملحق شود.

به خاطر وجود آب پر بركت این چشمه، اطراف آن از گیاهان مختلف پوشیده شده و طبیعتی فوق ‌العاده سرسبز و بی نظیر دارد. بهار و تابستان‌ این منطقه كوهستانی و سردسیر بسیار تماشایی است. چشمه ناز در ارتفاعات دالان كوه قرار دارد. به عبارت دقیق ‌تر این چشمه در ارتفاع ۳۴۹۲ متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ بنابراین آب این چشمه از ارتفاعات جاری است كه این موضوع بر زیبایی منطقه افزوده و باعث شده در مسیر عبور این رودخانه كوچك مناظر كم نظیری خلق شود، جالب است بدانید كه كل این منطقه در ارتفاع واقع شده است و به واسطه این ارتفاع می ‌توان بر دشت‌ های اطراف مسلط بود و زیبایی طبیعت اطراف را با زاویه جدید تماشا كرد كه برای همه جذاب خواهد بود.

چشمه ناز كه یكی از پرآب ‌ترین چشمه ‌های استان اصفهان است، رودخانه ‌ای كوچك را ایجاد كرده كه این رودخانه به رود پر آب ونك ریخته و در ادامه مسیر به كارون وصل می ‌شود؛ بنابراین می ‌توان نتیجه گرفت یكی از سرچشمه ‌های رودخانه كارون همین منطقه است، آب این چشمه از كوه‌ها و دشت ‌های منطقه گذر كرده و در نهایت به خلیج فارس منتهی می ‌شود و در مسیر خود مزارع و باغ‌ های بسیاری را آبیاری می ‌كند و فضایی زیبا و مناظری خارق ‌العاده خلق كرده است. آبی كه از این چشمه جاری می ‌شود، حاصل بارش ‌های سالانه در ارتفاعات رشته كوه زاگرس است كه پس از عبور از دل كوه از دهانه این چشمه جریان می یابد. آب این چشمه به قدری زلال و سبك و شیرین است كه اخیراً مورد توجه مسئولین قرار گرفته و ساخت كارخانه تولید آب معدنی در این منطقه آغاز شده و به زودی مورد بهره ‌برداری قرار می گیرد.

 

چشمه ناز ونك سمیرم-Mzdbvxf1ZE

پوشش گیاهی و جانوری
البته كه چشمه ناز بسیار زیبا و دیدنی است اما در كنار این چشمه، طبیعت بكر اطراف آن، تنگ دالان و تنگ ده، همچنین كوه‌های استوار آن باعث شده است این منطقه یكی از مناطق بكر استان اصفهان باشد. خوشبختانه با سفر به این منطقه می ‌توانید باغ ‌ها و جنگل ‌های انبوه كه دارای درختان انجیر، بادام، بلوط، پسته، بید، بنه، پسته كوهی، گردو، زالزالك، سپیدار و ... بوده و منظره چشمگیر و خارق‌العاده ‌ای را خلق كرده ‌اند، ببینید. این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی كوهستانی و وجود آب چشمه ناز یكی از مناطق مستعد برای رویش گیاهان دارویی است. علاوه بر تنوع بسیار بالای گونه‌ های گیاهی این منطقه بكر محل مناسبی برای زندگی گونه ‌های مختلف حیوانات از جمله خرس، سنجاب، گراز، گرگ و انواع پرندگان است.

یكی از اتفاقات خوب در این منطقه، حفاظت از گونه ‌های جانواری موجود و شكار ممنوع بودن این منطقه است. چشمه ناز درست در مسیر صعود به قله دالان ونك قرار گرفته است. به همین دلیل در فصل بهار بسیاری از كوهنوردان با طی كردن مسیر چشمه ناز، خود را به این چشمه رسانده و بعد از كمی استراحت در كنار چشمه به سمت قله حركت می ‌كنند تا بعد از ۵ الی ۶ ساعت كوه ‌پیمایی به قله دالان ونك برسند. این منطقه در بین كوهنوردان و طبیعت دوستان منطقه ای شناخته شده است و بسیار مورد توجه علاقمندان به جاذبه‌ های طبیعی قرار گرفته است.

 

 

چشمه ناز ونك سمیرم-fiuMxNnd7j

مسیر دسترسی
این نگین ارزشمند و گوهر ناب در شش كیلومتری جنوب غربی شهر ونك و در۳۵ كیلومتری شهر سِمیرُم و دویست كیلومتری اصفهان قراردارد. برای رسیدن به این منطقه باید نخست به شهر ونك بروید و از آنجا راه چشمه را در پیش بگیرید؛ پس از عبور از روستای قلعه قدم، گردنه گلوار و گردنه نخودان به ونك میرسیم كه فاصله زمانی آن نیم ساعت می باشد، از سمیرم تا ونك جاده آسفالت است. از داخل شهر ونك تابلو ها هدایت گر شما به سوی این منطقه نمونه گردشگری كه در شش كیلومتری شهر ونك می باشد خواهند بود. برای رسیدن به چشمه ناز باید از رودخانه عبور كنیم، در طول مسیر لوله هایی كه آب چشمه ناز را به ونك می رساند مشهود است. از ونك برای رسیدن به چشمه، باید حدود سه ساعت در ارتفاعات دالان كوه پیاده روی كنید. متاسفانه كمبود امكانات رفاهی در منطقه باعث شده است كه سفر به این منطقه منحصر به فرد یك روزه باشد.
خوشبختانه مسیر سمیرم تا ونك جاذبه ‌های دیدنی بسیاری مانند گردنه گله وار، روستای قلعه قدم و امامزاده زیدبن علی و گردنه نخدان داشته و مسیر رسیدن به ونك به اندازه ‌ای زیبا است كه هرگز در مسیر احساس خستگی نخواهید كرد. در گذشته راه این چشمه بزرگ خاكی و ناهموار بود اما در سال های اخیر این جاده آسفالت شده و ماشین های سواری تا رودخانه چشمه ناز ونك راه را به راحتی طی می كنند.

 

چشمه ناز ونك سمیرم-3XKPMpalhJ

چشمه ناز ونك سمیرم-h8g8zJ55nn

چشمه ناز ونك سمیرم-Fe7LORrcJJ

چشمه ناز ونك سمیرم-pluWZbaODe