ریپورتاژ آگهی
امامزاده سید محمد خمینی شهر

امامزاده سید محمد خمینی شهر

مردم شهرستان خمینی شهر همواره در طول تاریخ ارادت خاصی به سادات و ذریه رسول اكرم (ص) داشته اند به طوریكه چندین امامزاده به این منطقه پناه آورده و در كنار این مردم زندگی كرده اند
  • 1401/12/01
  • استان : اصفهان
  • شهر : تيران
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : اصفهان، خمینی شهر در فاصله ۵ كیلومتری شهر اصفهان و جنب دانشگاه صنعتی اصفهان و در فاصله دو كیلومتری شهرستان خمینی ‌شهر واقع شده ‌است.
تلفن : 66059000-021

مردم شهرستان خمینی شهر همواره در طول تاریخ ارادت خاصی به سادات و ذریه رسول اكرم (ص) داشته اند به طوریكه چندین امامزاده به این منطقه پناه آورده و در كنار این مردم زندگی كرده اند و عاقبت به مرگ طبیعی یا به دست حكام ظالم عباسی به شهادت رسیده اند. این امامزاده ها اغلب نسبشان به حضرت امام سجاد علیه السلام و یا حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می رسد. نسب امامزاده سید محمد سلام الله علیه بنا به روایت بزرگان و معتمدین با دو واسطه به حضرت سید الشهدا می رسد.این امامزاده در بخش مركزی دهستان ماربین سفلی در آبادی امامزاده سید محمد در دامنه كوهی كه به نام خودش ملقب شده؛ قرار دارد. نوع معماری گلدسته ها از روی بام به بالا ابتدا به صورت ۴ ضلعی و سپس ۸ ضلعی و سرانجام به صورت دایره است. در داخل بقعه، ضریحی فلزی از جنس نقره در ابعاد ۴×۳ در سال ۱۳۷۱ توسط هییت امناء وقت بر روی سنگ مزار امامزاده و به جای ضریح چوبین قبلی قرار گرفت. سقف داخلی بقعه مقرنس گچی و آینه كاری است كه شامل ۲۰ پایه بوده و در نوع خود بی ‌نظیر است. در قدیم و با توجه به قرار گرفتن بقعه امامزاده در دامنه كوه اشیاء امامزاده هر از چند گاهی مورد سرقت اشرار و راهزنان قرار گرفته و شجره نامه نیز به تاراج رفته ‌است اما بنا به دلایل موجود، تولد این امامزاده در قرن سوم هجری می ‌باشد. این امامزاده در قدیم به مساحت ۶۰۰ متر مربع بوده كه در سال ۱۳۷۲ اقدام به بازسازی آن گردید و در حال حاضر مساحت كل این امامزاده ۲۵ هكتار می باشد. تا سال ۱۳۸۴ گنبد آن به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و با ارتفاعی حدود ۳۶ مترمربع از سطح زمین بنا شده كه مرحله آجر چینی (۱۰ سانتی) پوش دوم آن تكمیل شده، كه به شكل گنبد مسجد امام در اصفهان در نظر گرفته شد. سالن مطالعه با مساحتی حدود ۵۰۰ مترمربع در ضلع شمال غربی رواق امامزاده طراحی گردیده و دو طبقه می باشد كه طبقه فوقانی آن به كتابخانه اختصاص یافته است. گچكاری سقف ایوان اطراف حرم به مساحت ۴۵۰ مترمربع مورد توجه است. درختكاری محوطه امامزاده نیز بر زیبایی مكان می افزاید. این مكان دارای موقوفاتی است، وقف‌ نامه موجود حاكی برآن است كه واقف موقوفاتی را در محرم الحرام سنه ۹۹۹ (ه‍. ق) وقف نموده كه عایدات آن صرف امامزاده شود،


امكانات
كتابخانه، زائرسرا و آشپزخانه برای ارائه خدمات در این مكان دایر است. پزشك معالج در روزهای جمعه جهت درمان بیماریهای عفونی بصورت رایگان نیز از دیگر خدمات این امامزاده می باشد. اتاق عقد در این امامزاده با امكانات ویژه در خدمت علاقمندان است. متقاضیان میتوانند همه روزه در ساعات اداری جهت بازدید از اتاق عقد و هماهنگی های لازم به واحد مالی امامزاده سید محمد (ع) مراجعه نمایند.


ایوان گزی ها
این بنای تاریخی از نظر موقعیت مكانی در كنار بقعه امامزاده قرار دارد. قبل از مرمت، زوار از آن برای مقاصد مختلف از جمله ادای نذری خود استفاده می كردند. تنوری نیز در نزدیكی آن در دل زمین وجود داشته كه زوار نان نذری خود را درآن پخت می كردند. در جوار ایوان، تابلو ی راهنمایی قرار دارد كه بر روی آن تاریخ احداث بنا را كه از نظر معماری با منارجنبان و ایوان بقعه پیر بكران مطابقت دارد، اوایل دوران صفویه ذكر كرده به گفته مسول اداره میراث فرهنگی خمینی شهر تاریخچه و چرایی این بنا از ابهامات آثار تاریخی شهرستان است و كارشناسان معتقدند كه پایه های این بنا معماری دوران ساسانی را دارد. این احتمال داده می شود كه بنا ی مذكور در دوران قدیم ساخته شده ولی درعصر صفوی مرمت شده است. ایوان گزی ها در سال ۱۳۹۰ به همت اداره اوقاف بازسازی گردیده است.


موقعیت مكانی
امامزاده سید محمد در فاصله ۵ كیلومتری شهر اصفهان و جنب دانشگاه صنعتی اصفهان و در فاصله دو كیلومتری شهرستان خمینی ‌شهر واقع شده ‌است. ایوان گزی ها نیز در ضلع شرقی محوطه بیرونی امامزاده سید محمد دیده می شود.

 

امامزاده سید محمد خمینی شهر-xKLIHLx0NT

امامزاده سید محمد خمینی شهر-KHVcqilEcQ

امامزاده سید محمد خمینی شهر-Uoc4etpxdb