ریپورتاژ آگهی
مسجد دوازده امام دولت آباد

مسجد دوازده امام دولت آباد

مسجد دوازده امام، بنایی از دوران صفوی است كه بصورت مربع شكل، در دو طبقه ساخته شده كه طبقه زیرین آن، به عنوان سَردابه و طبقه بالایی یا همكف آن، به عنوان مسجد جهت اقامه نماز استفاده می شود.
  • 1401/11/30
  • استان : اصفهان
  • شهر : برخوار
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : این مسجد در شهرستان برخوار، شهر دولت آباد، خیابان عمار واقع شده است. شهرستان برخوار در ده كیلومتری شمال شرق اصفهان قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

مسجد دوازده امام، بنایی از دوران صفوی است كه بصورت مربع شكل، در دو طبقه ساخته شده كه طبقه زیرین آن، به عنوان سَردابه و طبقه بالایی یا همكف آن، به عنوان مسجد جهت اقامه نماز استفاده می شود. این مسجد، بدون حیاط بوده و نمای بیرونی و سَر دَرِ مسجد، از آجر و داخل بنا با گچبری سفید كاری شده است كه در سال های اخیر آینه كاری هایی نیز به آن اضافه گردیده است. این مسجد با دو متر ارتفاع از سطح زمین ساخته شده و در حال حاضر فضایی در پشت مسجد به عنوان حیاط در اختیار مسجد قرار گرفته است. این بنا با فضایی مربع شكل در زیر سقفی گنبدی شكل كه دور تا دور آن را رواق هایی در دو طبقه احاطه كرده اند ساخته شده و محراب جدیدالاحداث آن در ضلع جنوبی قراردارد. در مجاورت مسجد دوازده امام امامزاده سید محمد قرار دارد كه ساختمان آن جدیدالاحداث و نماكاری شده است. فضای سبز زیبایی جلوی امامزاده و مسجد دوازده امام وجود دارد كه ویژگی خاصی را به محدوده بافت پیرامون این آثار داده است. گرچه مسجد جامع و حمام قدیمی شهر در سالهای اخیر تخریب شده ولی هنوز هم داخل بافت، خانه هایی به سبك قدیم و دارای قدمتی كهن یافت می شود. مسجد دوازده امام به لحاظ داشتن موقعیت جغرافیایی، قدمت تاریخی و اینكه دارای یك ایوان و یك فضای اصلی به صورت شبستانی است، اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

موقعیت مكانی
این مسجد در شهرستان برخوار، شهر دولت آباد، خیابان عمار واقع شده است. شهرستان برخوار در ده كیلومتری شمال شرق اصفهان قرار دارد.

 

مسجد دوازده امام دولت آباد-V1cc0FaaKe

مسجد دوازده امام دولت آباد-CQJGyj5Lsf