ریپورتاژ آگهی
حمام تاریخی خان در بافت قدیمی یزد

حمام تاریخی خان در بافت قدیمی یزد

حمام تاریخی خان كه به «گرمابه‌ی نور» هم مشهور است، به دستور محمد تقی خان بافقی، حاكم وقت شهر یزد بنا شد
  • 1401/11/27
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : حمام های تاریخی ایران
آدرس : یزد - یزد
تلفن : 66059000-021

حمام تاریخی خان كه به «گرمابه‌ی نور» هم مشهور است، به دستور محمد تقی خان بافقی، حاكم وقت شهر یزد بنا شد و ساخت آن به سال 1212 هجری قمری (۱۱۷۶ هجری شمسی) باز می‌گردد. این بنا كه یكی از زیباترین آثار معماری در شهر تاریخی یزد است به تدریج ساخته و در سال۱۲۲۴ هجری قمری نیز بازسازی شده است. این حمام مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار است و به علت اینكه بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده می‌كردند، به حمام خان مشهور شده است.

حمام‌­ها مكانی برای گفتگو

در روزگار نه چندان دور از حمام‌­ها تنها به‌عنوان محلی برای نظافت استفاده نمی‌­شده است. حمام در بافت­‌هایی قدیمی و آن هم در شرایطی كه اغلب خانه‌ها دارای حمام نبوده‌­اند، محلی برای ملاقات و گفتگو­های طولانی بوده است. حمام خان یزد در كنار تعداد دیگری از حمام‌­های یزد از جمله مكان‌­هایی بوده است كه افراد گوناگون از طبقات مختلف در آن جمع می­‌شده و در كنار نظافت به گفتگو و دادوستد می‌پرداخته‌اند. در روزگار معاصر هم می­‌توان­ حمام‌­هایی با همان ساختار قدیمی را در شهرهایی همچون یزد پیدا كرد اما فضای گفتگویی كه در حمام‌­های قدیمی وجود داشتند را كمتر از گذشته می­‌توان یافت.

 

معماری حمام تاریخی خان

بنای این حمام هم مثل اكثر حمام‌های تاریخی مشتمل بر ورودی، دالان، سربینه، میان‌در، گرمخانه، قرینه، تون، گاورو، فضای پشتیبانی سرویس و طویله است. قسمت سربینه حمام خان یزد، نسبت به دیگر جاهای حمام برجسته‌تر است، طوری كه در آن سكوهایی برای رختكن، نشستن و جاكفشی وجود دارد. دیگر جذابیت‌هایی كه در قسمت سربینه‌ی حمام خواهید دید، وجود نورگیر زیبایی است كه در داخل گنبدش به چشم می‌خورد. این نورگیر باعث می‌شود، فضای حمام در طی روز روشن‌تر شود و پُر نور بماند.

 

 

حمام تاریخی خان در بافت قدیمی یزد-gLu9wcjbar
نكته قابل توجه آن كه هم اكنون این مكان تاریخی به یك رستوران تاریخی تبدیل شده است.