ریپورتاژ آگهی
بقعه كلاته مزینان

بقعه كلاته مزینان

بقعه كلاته مزینان مربوط به دوره قاجار و دوره پهلوی می باشد. در شهرستان داورزن، بخش مركزی، دهستان مزینان در قسمت مركزی میان قبرستان روستای كلاته مزینان واقع شده است
  • 1401/11/18
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : داورزن
  • دسته : آرامگاه های ایران
آدرس : بقعه كلاته مزینان در فاصله ۱۴ كیلومتری جنوب شهر داورزن قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

بقعه كلاته مزینان مربوط به دوره قاجار و دوره پهلوی می باشد. در شهرستان داورزن، بخش مركزی، دهستان مزینان در قسمت مركزی میان قبرستان روستای كلاته مزینان واقع شده است. این بنا در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۸۰ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه كلاته مزینان-7iRpdf84Y0

معماری بنا

بقعه دارای پلانی مربّع شكل و مساحت ۴۶ متر مربّع در مركز روستا قرار گرفته است. این بنا از ابنیه آرامگاهی است و نزد مردم از محبوبیّت ویژه‌ای برخوردار است. ضریح فلزی مستطیل شكلی بر روی سكویی سنگی از سنگ مرمر تعبیه شده است. بقعه، به صورت چهارصفه بر روی قاعده هشت ضلعی ایجاد شده است. گنبد آن دو پوشه و از نوع پیوسته است و از آهیانه آن، میله ‌ای جهت روشنایی آویز كرده‌ اند و بر خود گنبد فانوسی بزرگ به سبك فانوس ‌های دوره قاجاریه ایجاد شده است. برای تبدیل پلان از مربع به دایره با استفاده از تكنیك فیل پوش ابتدا پلان را از چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل كرده است. با ایجاد لچكی یك نیم هشت ضلعی كامل ایجاد كرده‌ اند و سپس ساقة آنرا روی هشت ضلعی به ارتفاع پنجاه سانتی ‌متر كار كرده‌ اند.

از بیرون بنا با ایجاد ساقه در دو ردیف نسبت به جمع شدن گنبد اقدام كرده و نهایتاً گنبد كاسه‌ ای را روی آن اجرا شده است. بنا دارای چهار ایوانچه در چهار جهت می ‌باشد، ایوان ورودی در ضلع جنوبی قرار دارد كه به بنا الحاق شده است.

نحوه دسترسی به بقعه كلاته مزینان

بقعه كلاته مزینان در فاصله ۱۴ كیلومتری جنوب شهر داورزن قرار دارد.