ریپورتاژ آگهی
شهر بندری چارك ، گمشده‌ای در دروازه كیش

شهر بندری چارك ، گمشده‌ای در دروازه كیش

شهر بندری چارك به عنوان دروازه اصلی ورود زمینی به جزیره كیش گمشده ای دارد كه می‌تواند به تنهایی یك جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد
  • 1401/11/18
  • استان : هرمزگان
  • شهر : جزيره کيش
  • دسته : شهر-استان
آدرس : هرمزگان -كیش
تلفن : 66059000-021

شهر بندری چارك به عنوان دروازه اصلی ورود زمینی به جزیره كیش گمشده ای دارد كه می‌تواند به تنهایی یك جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد. سوار بر كشتی خیره به آبی دریا و غرق در افكار روزمره هستم كه افتادن گوشی مسافری كه كنارم نشسته آنچه در خیالاتم رشته كرده بودم را پنبه می كند و روی صندلی نه چندان راحت كشتی می نشانَدَم.

بعد از معذرت خواهی به رسم تعارفات همیشگی می پرسد كیشوند هستم یا برای مسافرت به كیش می روم كه در جوابش می گویم كیشوندم و برای گردشگری یك روزه به چارك آمده بودم.

لبخندی از سر شوخی كه من بیشتر از سر نااگاهی می زند و می پرسد مگر چارك هم چیزی برای دیدن دارد كه بخواهی یك روز را آنجا بگذارانی؟.در جواب لبخند و سوالش قاطعانه می گویم برای درك زیبایی های چارك چیزی بیشتر از یك روز لازم است اما من به خاطر شرایط كاری این زمان را ندارم؛ بحثمان گرم می شود و می خواهد بیشتر در مورد چارك بداند.

شهر بندری چارك ، گمشده‌ای در دروازه كیش-w63tIg3GSO

خور چیست؟

می پرسد معنی خور چیست؟ در پاسخش می گویم: به شاخه‌ای (محدوده نیمه بسته آب) از دریا گفته می‌شود كه به خشكی داخل شده باشد؛ خور در حقیقت خلیج كوچك است كه خلیج همیشه فارس در درازای حدود یك هزار كیلومتری خود صدها مورد از این خورها را در خود جای داده است.

معنی خور را كه متوجه شد خواست عكس هایی كه به یادگار از این محل گرفته ام را ببیند، با دیدن پلیكان ها و جنگل های حرایی كه در عكس ها بودند كنجكاوانه جویای اهمیت این خور شد.

توضیح دادم: به واسطه قرار گیری چارك در مسیر ورودی به جزیره كیش سالانه می تواند محلی برای میزبانی از هزاران گردشگر باشد كه در صورت معرفی به مسافران از این منطقه بكر می توان در مسیر توسعه پایدار این شهر به نفع مردمان بومی آن بهره برد.

با شنیدن حرف ها و دیدن عكس هایم، مصمم شد هنگام بازگشت از كیش حتما سری به خور چارك بزند تا علاوه بر دیدن پلیكان ها و سایر پرندگان مهاجر كه به گفته خودش زمینه مورد علاقه او بود از نزدیك خور و ویژگی های آن را ببیند.

قول تحقق مطالبه

گفت: به نظر می رسد مورد بی توجهی واقع شده كه با تایید حرفش گفتم: قرار است طرح جامع توسعه گردشگری بندرچارك با محوریت خور تا یك سال آینده توسط سازمان منطقه آزاد كیش به عنوان یكی از برنامه های حمایتی از نواحی حاشیه ای مناطق آزاد تدوین شود.

توسعه بندر چارك به عنوان دروازه ورود مسافران به كیش در اولویت این سازمان بوده و برای آن طرح های مختلفی به ارزش یك هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعریف شده است.

این شد كه حرف های سرپرست سازمان منطقه آزاد كیش در بازدید از بندرچارك یادم افتاد كه گفته بود: توسعه بندر چارك به عنوان دروازه ورود مسافران به جزیره كیش در اولویت این سازمان بوده و برای آن طرح های مختلفی به ارزش یك هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعریف شده است.

سعید پورزادی اضافه كرده بود: برای ارتقای بهره مندی ساكنان بندر چارك از حضور مسافران در جزیره كیش طرح جامع گردشگری این بندر با محوریت خورچارك سال آینده تدوین می شود به گونه ای كه مردمان این خطه نیز از حضور مسافران جزیره كیش بهره مند شوند.

 

شهر بندری چارك ، گمشده‌ای در دروازه كیش-bI4YeBgzop

احداث یك مجتمع خدماتی بین راهی

مرتضی رمضانی گالشی هم معاون گردشگری این سازمان هم گفته بود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نطر دارد برای توسعه صنعت توریسم در این شهر بندری مجتمع خدماتی،بهداشتی و رفاهی بین راهی از محل اعتبارات شركت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی احداث كند.

وی با بیان اینكه برای این مجتمع حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه می شود یادآور شده بود: حدود ۳۰ درصد از مسافران به این جزیره از طریق دریا سفر می كنند كه عمده آنان از امكانات و خدمات بندر چارك بهره مند می شوند.

از آنجا كه گردشگری برای توسعه پایدار در دنیای كنونی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است می توان با ایجاد زیرساخت های صنعت توریسم در این خور در راستای توسعه این شهر پنج هزار نفری گام های موثرتری برداشت كه انتظار می رود با نگاه ویژه سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده قوه مجریه چشم منتظر مردم این منطقه به تحقق وعده های دولت مردمی محقق شود.

شهر بندرچارك مركز بخش شیبكوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران است. بیشتر مردم آن‌ عرب زبان هستند، و به زبان عربی و فارسی تكلم می‌كنند و در ۳۰۰ متری مشرق خلیج فارس واقع شده است.

این بندر شناور مسافربری دارد و هم شناورهای لندینگ كرافت (ویژه انتقال بار مانند خودرو)، شما می‌توانید از بندر چارك از طریق دریا به جزیره كیش سفر كنید و وسیله نقلیه خود را نیز از طریق لندینگ كرافت به این جزیره ببرید.

این بندر به خاطر مجاورت جزیره كیش و قرار داشتن در مركز شیب‌كوه و البته موقعیت جغرافیایی آن، همواره مورد توجه بوده است. اما تاریخ مكتوب آن از عصر زندیه به بعد مورد توجه است.