ریپورتاژ آگهی
محوطه باستانی شهر یئری

محوطه باستانی شهر یئری

محوطه شهر یری اولین بار در سال ۱۹۷۸ ق .م توسط هیئت چارلز برنی آلمانی شناسایی و بررسی شد. برنی معتقد بود كه عمر بعضی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاكستری و نخودی و نارنجی هم می رسد.
  • 1401/11/17
  • استان : اردبيل
  • شهر : مشکين شهر
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : اردبیل٬ مشگین شهر٬ ۶۵ كیلومتری اردبیل٬ ۳۱ كیلومتری شرق مشگین شهر ٬ كنار رود قره سو
تلفن : 66059000-021

محوطه شهر یری اولین بار در سال ۱۹۷۸ ق .م توسط هیئت چارلز برنی آلمانی شناسایی و بررسی شد. برنی معتقد بود كه عمر بعضی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاكستری و نخودی و نارنجی هم می رسد.

در اولین كاوشها قبرهای عصر آهن كشف گردید. سفالها یی مربوط به دوره كالكولتیك كشف شد و قدمت منطقه را به۳۵۰۰ سال پیش از عصر آهن برآورد نمود. این سفالها شبیه سفالهای مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند. به این ترتیب برای اولین بار قدمت سكونت بشر در استان اردبیل به دوره مس- سنگ رسید. برخی از سفالها منقوش و برخی با طرح سبدی بودند. تعدادی سفال دو لایه نیز در حفاری كشف شد كه احتمال می رود لایه دوم سفال برای ترمیم قسمتهای شكسته سفال به كار رفته است.

در منطقه شهر یئری تعداد زیادی سنگ شیشه برنده(ابسیدین) نیز كشف شد كه می تواند گواهی بر ارتباط این منطقه باقفقاز و آناتولی باشد زیرا سابقه استخراج این نوع سنگ در این مناطق شناخته شده است. از ابسیدین برای برش سنگهای سخت در دوره كالكولتیك استفاده می شده است.

در منطقه شهر یئری چند دوره تاریخی از مس-سنگی ، عصر آهن ۱ و عصر آهن ۲ مشخص شد و بقایایی از قلعه ای متعلق به دوره آهن كشف گردیده است. در دوره اورارتوییان این قلعه به آتش كشیده و متروك شده است. وجود خاكستر در لایه های خاك قلعه نشان دهنده آتش سوزی قلعه است . در لایه زیرین قلعه شهری قدیمی تر كشف شد كه در نتیجه قدمت این منطقه از دوره اورارتویی تا 7000 سال پیش را شامل میشود.

عده ای از باستانشناسان قدمت این محوطه را تا ۹ هزار سال هم تخمین می زنند و معتقدند كه سنگ تراشه هایی از اشكال انسان مربوط به ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه موجود است. این محوطه تاریخی مربوط به دوران پارینه سنگی میانه، روستانشینی فصلی و دائم، دوره مفرغ و دوره آهن است و دارای فضاهای تاریخی شامل قلعه با معماری سنگی و دیواره‌های خشكه چین، معبد، حدود ۳۰۰ گور باستانی كلان سنگی، غار باستانی، دروازه، محوطه قوشاتپه مربوط به هفت هزار سال پیش از میلاد است.

 

در نزدیكی‌های همین محوطه، سنگ قبرهایی با نقش‌هایی یكنواخت از چهره انسان‌هایی كه دهان ندارند دیده می‌شوند كه ابعاد آنها از۴۰ سانتیمتر تا ۲متر متغیر است و تعداد تقریبی آنها به بیش از ۱۰۰مورد می‌رسد. در این محوطه می‌توانید یك قلعه وسیع با دیوار دفاعی سنگی از نوع خشكه چین را در كنار محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی و گورهای باستانی متعدد ببینید. تا به حال حدود ۴۵۰ گور در این محل شناسایی شده است كه ابعاد كوچكترین آنها ۲در۳ متر و بزرگترین آنها ۲در۸ متر است. علاوه بر این، یك غار باستانی و تپه‌های متعلق به دوره‌های مختلف از دیگر دیدنی‌های این منطقه است.‏‏

 

اغلب گردشگران و علاقه‌مندان به حوزه باستانشناسی وقتی به محوطه باستانی شهریری وارد می‌شوند با حجمی از آثار و ابنیه‌های تاریخی روبرو هستند كه در نوع خود بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد. محوطه باستانی و تاریخی شهریری كه در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید از جمله آثار و ابنیه‌های تاریخی فاخر اردبیل است كه اگر ابعاد تاریخی و باستانی آن مورد توجه قرار گیرد، كاوش‌های متعدد ادامه یابد و مطالعات تاریخی انجام شود بخش بزرگی از تاریخ این منطقه آشكار می‌شود و یك حركت ماندگار به وجود می‌آید.‏

 

محوطه باستانی شهر یئری-YGvsEuALpM

محوطه باستانی شهر یئری-HCSYmR0Dj3

محوطه باستانی شهر یئری-8HSIhyFEsc